Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 13:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp: Afmagnetisering af CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

johnnyvibe skrev:
Tror nok at Densen har en cd skive til netop det du beskriver. Prøv at kigge på http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=150&zoneid=3

Mener umiddelbart, at Densens DeMag går på afmagnetisering af selve maskinen og ikke skiverne.

Happy

Piissst: Jeg har en skive liggende fra Densen, men sig det ikke højt

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

Jeg har hørt, at der i produktionen af Cd'ere efterlades nogle gasser i skiven, som kan fjernes ved at blitze CD'en. Det er lidt Woodoo, men hvis det virker er det ok med mig.

Happy

Det er også helt i orden, men kan bare ikke se hvad de gasser skulle kunne gøre, ret digitalt og optisk betyder det ingenting. da det er reflekteret lys eller ikke. Desuden indholder et cd' medie så mange oplysninger at selvom der skulle være flere bit fejl vil lyden stadigvæk være fuldstændig ens som uden bit fejl. Det er ret signalbehandligsmæssigt ens

Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
Til top Vis Joch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Joch

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

happy skrev:
Mener umiddelbart, at Densens DeMag går på afmagnetisering af selve maskinen og ikke skiverne.

Happy

Shhh. Du er ikke alene!!

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hvad på en CD afspiller lades med magnetisme på en måde som kan have en destruktiv virkning på lyden?
Er selve CD skiven lavet af magnetisk materiale?

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

happy skrev:

johnnyvibe skrev:
Tror nok at Densen har en cd skive til netop det du beskriver. Prøv at kigge på http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=150&zoneid=3

Happy

Happy: Har du prøvet ... den der du ved nok... du har liggende fra Densen?

Kan du eventuelt høre nogen forskel på før og efter brugen af den?

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

Holfi laver eller vil lave et, kan ikke helt huske om det kan købes endnu.

Taget fra Holfis hjemmeside:

Demag/blitzbox: Vi har til vores overraskelse konstateret at alle sølvskiver (CD/SA-CD/DVD-audio/video) kommer til at lyde overraskende meget bedre hvis de bliver ”blitzet” gentagne gange med en kraftig blitz !?!
Da de skal blitzes mindst 30 gange og helst på begge sider bliver man hurtigt træt af at sidde med sit kamera eller blitzen dertil for at gøre det på alle sine skiver. Vi har derfor udviklet en sådan blitz-box der gør dette og som samtidig afmagnetiserer skiven (hvilket også tydeligt kan høres). Afmagnetisering er desværre ikke noget der ”holder” og bør således gøres hver gang man skal spille pladen. Blitz-effekten derimod holder sig længe. Forventet levering november/2899,-
Har du ikke selv prøvet at blitze så gør det nu……

Uden at tage stilling til hvordan det lyder, så undrer det mig hvordan man kommer på sådan en iden....specielt når man selv er overrrasket??

"Da vi rutinemæssigt stod og blitzede på en CD plade 30-40 gange var vores forundring stor da det viste sig at have ændret lyden....."

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hvis en CD kunne være magnetisk så vil det at lade den fise rundt ved høj hastighed inducere spænding i omkringliggende ledere. Jeg har dog svært ved at tro at en CD er specielt magnetisk. Statiske ladninger kan evt gøre noget af det samme. Den med magneter der flytter sig i forhold til en leder var da med i de lærebøger jeg læste. Er den slettet efterfølgende???

Dog har jeg svært ved at tro der er meget at hente hvis noget overhovedet. Det forudsætter der har været et problem til at starte med. Den ligger ikke højt i bunken over ting der skal prøves her i stuen.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

I visse tilfælde er CD'en svagt magnetisk som følge af den anvendte trykfarve der indeholder jernpartikler...

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Nu har det her lidt svært ved at overbevise mig at det her voodoo skulle virke.

Man har lavet CD'ere siden 1982 og man har først lige lavet den her maskine. Tror i ikke man har vist det siden dengang Sony/phillips opfandt CD skiven?

Så det får ikke mig til at købe den her maskine!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Der er jo også dem der fryser CD'erne....hvem har prøvet ovnbagning og evt. en tur i microovn?

Eller hvad med en ferie til dem? En tur med fly (10km højde) kan måske gøre noget ved matrialestrukturen?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
....hvem har prøvet ovnbagning og evt. en tur i microovn?

Det har de her: http://video.google.com/videoplay?docid=3587466534692702285 

Mange vinyl-elskere vil sikkert mene at det er noget af det bedste man kan gøre med en cd.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

benne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2005
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

En uddybendene forklaring og opservationer om dette emne kan ses på http://home.worldonline.dk/isl24678/

Gå så ind under De hårde Tweeks, og derefter Alt om CD'en og Tweeks.

Til top Vis benne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benne

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

benne skrev:

En uddybendene forklaring og opservationer om dette emne kan ses på http://home.worldonline.dk/isl24678/

Nu har jeg så været inde og læse dit link, og fair nok en cd kan være magnetisk, men hvad så?

Det er stadigvæk optik!

Desuden mangler der komplet bevis for alle påstande, der er omkring grøn tusch. Hvad i alverden skulle forskellen være.

Kan følge at linser og cd'er skal være rene, da et støvkorn kan dække over nogle af de "huller" som er.

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Helt åndsvag er det måske ikke - eller også er det endnu en måde at vride gysser ud af os stakler.

På svalander.se kan man finde en vældig fin de-mag maskine til den nett sun af 19.500 skr. som skulle klare jobbet + flere andre tweak-maksiner.

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:
benne skrev:

Nu har jeg så været inde og læse dit link, og fair nok en cd kan være magnetisk, men hvad så?

Det er stadigvæk optik!

Desuden mangler der komplet bevis for alle påstande, der er omkring grøn tusch. Hvad i alverden skulle forskellen være.

Kan følge at linser og cd'er skal være rene, da et støvkorn kan dække over nogle af de "huller" som er.

Principielt enig med dig...og så aligevel ikke....

Ja, det er optik, men et roterende magnetfejl vil kunne påvirke elektrisk...og det er det fra laserdioden og frem.

Fordi man/vi ikke har en fornuftig forklaring på et fænomen, betyder det ikke at det ikke er der!

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Fordi man/vi ikke har en fornuftig forklaring på et fænomen, betyder det ikke at det ikke er der!

Rigtigt - og fordi man/vi oplever et fænomen, betyder det ikke at det faktisk er til stede - endsige er forårsaget af det man har gjort for at fremkalde det ...

(Medmindre man rent sprogligt definerer et fænomen som selve oplevelsen og ikke den fysiske hændelse der ligger bag.)

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 14 Januar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Først til hr Sandman: Nej, det tror jeg ikke at hverken Sony eller Philips vidste noget om, og det er OK, for man skal lære hele livet.

Korrekt at CD´ere er svagt magnetiske, og lige akkurat på grund af den jernholdige skrift.

Men jeg taler om, at polycarbonatet, selve CD-pladen, MÅSKE ikke har samme elektriske/statiske potentiale som CD-drevets plastiklinse, og at det MÅSKE kan få laseren til at skippe aflæsningen af bare en 100.del af CD-pladens mange millioner bits, med en lidt dårligere lyd til følge. Klart at det samme gør sig gældende med ridsede CD-plader, men INGEN af mine CD-plader har så meget som en mikroskopisk ridse, for jeg vil have det hele med.

Men OK, de flestes CD´ere ligner noget der er, eller burde være, løgn. Og er man godt tilfreds med at lade selve CD-afspilleren gætte CD-pladens indhold, så for min skyld ingen alarm.

Men værre er det, at størstedelen af denne klodes befolkning IKKE kan, eller vil, se ud over deres egen næsetip; kan de ikke forstå problematiken, så er det voodoo (bemærk enkelt V´et!). Jeg sigter ikke specifikt til nogen i dette forum, men det er da beskæmmende, at dem med akademisk uddannelse tit er de største "ignoranter", pardon my french. Ved det "altvidende" fakultet intet om emnet, så er det HELT SIKKERT bare noget man bilder sig ind, og jorden er altså flad!?

Voodoo er haitiansk heksekunst, og spørg lige et forgiftet offer (læs en zombie), om det er virkelighed eller noget de bilder sig selv ind!?

Til sidst: Densen-Demagic virker helt 10-4, men ikke særligt længe!     

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Principielt enig med dig...og så aligevel ikke....

Ja, det er optik, men et roterende magnetfejl vil kunne påvirke elektrisk...og det er det fra laserdioden og frem.

Ja det er rigtigt, men kan så sige at der er alligevel masser af magnetfelter inde i sådan en cd-afspiller, der løber jo strøm i de forskellige printbaner, som så skaber et B-felt. Disse felter kan du ikke komme af med andet end at slukke for strømmen til cd-afspilleren, men det skaber jo sikkert også god lyd

Joch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Først til hr Sandman: Nej, det tror jeg ikke at hverken Sony eller Philips vidste noget om, og det er OK, for man skal lære hele livet.

Korrekt at CD´ere er svagt magnetiske, og lige akkurat på grund af den jernholdige skrift.

Men jeg taler om, at polycarbonatet, selve CD-pladen, MÅSKE ikke har samme elektriske/statiske potentiale som CD-drevets plastiklinse, og at det MÅSKE kan få laseren til at skippe aflæsningen af bare en 100.del af CD-pladens mange millioner bits, med en lidt dårligere lyd til følge. Klart at det samme gør sig gældende med ridsede CD-plader, men INGEN af mine CD-plader har så meget som en mikroskopisk ridse, for jeg vil have det hele med.

Men OK, de flestes CD´ere ligner noget der er, eller burde være, løgn. Og er man godt tilfreds med at lade selve CD-afspilleren gætte CD-pladens indhold, så for min skyld ingen alarm.

Men værre er det, at størstedelen af denne klodes befolkning IKKE kan, eller vil, se ud over deres egen næsetip; kan de ikke forstå problematiken, så er det voodoo (bemærk enkelt V´et!). Jeg sigter ikke specifikt til nogen i dette forum, men det er da beskæmmende, at dem med akademisk uddannelse tit er de største "ignoranter", pardon my french. Ved det "altvidende" fakultet intet om emnet, så er det HELT SIKKERT bare noget man bilder sig ind, og jorden er altså flad!?

Voodoo er haitiansk heksekunst, og spørg lige et forgiftet offer (læs en zombie), om det er virkelighed eller noget de bilder sig selv ind!?

Til sidst: Densen-Demagic virker helt 10-4, men ikke særligt længe!     

1. Om du så har en plade med 10.000V i forskel med dit drev vil der ikke blive aflæst mere forkert ind hvis der var nul. Hvis dette var noget problem, vil man forlængst have udviklet en ledning/bane (kald det hvad du vil) som har forbindelse til cd'en når den spinder rundt og stel'et

2. Synes det er fornuftigt at du skyder dem som laver dit anlæg, og som undskyld mig nok har en del mere viden inden for fysik/elektronik end du har.

Jeg er "desværre" af den mening at hvis det ikke kan måles, så kan det ikke høres. Eller jo det kan det ved den psykologiske indvirkning, og det er som for så vidt godt. Men det betyder ikke at forskellen reelt er der

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Januar 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Groove skrev:

Rigtigt - og fordi man/vi oplever et fænomen, betyder det ikke at det faktisk er til stede - endsige er forårsaget af det man har gjort for at fremkalde det ...

(Medmindre man rent sprogligt definerer et fænomen som selve oplevelsen og ikke den fysiske hændelse der ligger bag.)

Enig, den vinkel burde jeg have haft med!

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes