Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp: Afmagnetisering af CD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Sikke en tråd.

Mange af dem der svare i denne tråd høre da til på en af alle de børnechat der findes.

Smut over på http://www.gratis-ting.dk

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

F.Christians:

"Stemer kan rippe uden fejl, men JNorre kan SQ ikke?"

Både Stemer og jeg har angivet mulige forklaringer.

"Får vi nogle korrekte målinger på afvigende bytes? "

Næppe, med mindre du leverer dem

jensen:

Tak for dit indsigtsfulde og værdifulde bidrag. Men hvis du vil lege med os må du komme til vores forum - i stedet for at vi kommer til dit forum  

Til top Vis JNorre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JNorre

DK6400Brian
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 06 Marts 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

JNorre.

Netop "Communique" med Dire Straits er rent faktisk én af mine favoritter.
Det skal dog hertil siges, at der eksisterer flere udgivelser af den samme plade.

Den bedste jeg selv har fundet, er den første og i mine øjne/ører, den originale CD-udgivelse.

Senere udgivelser lyder anderledes, fordi de er mastered anderledes.
Fik du læst om emnet Loudness War ?

Jeg har indenfor rækkevidde til illustration 2 forskellige udgaver af Black Sabbath "Sabotage" .
Den ene, en Remastered udgivelse fra 2004. Den anden, den oprindelige udgivelse fra 1990 af Warner Brothers.

Der er himmelvid forskel på de to skiver.
Eksempelvis et stille akustisk nummer, som: "Don't Start (Too Late)".
Efter min hukommelse, der sjældent svigter , ligger max niveau fra WB1990-skiven på ca 15%, mens den på Remaster2004 underligt nok er oppe og kysse de 75%.
Generelt over hele linien er der "skruet op" for knappen henover den remastered udgivelse.
Det bryder jeg mig ikke om !!!

Ellers må jeg sige, at jeg er imponeret over med hvilken ihærdighed du går til opgaven.
Selv er jeg blevet for gammel eller slidt til, at begive mig ud i så minutiøse og tidskrævende projekter.

På den anden side har jeg selv brugt en del timer på at lære at skelne forskellige udgivelser af samme plade.
Ingen crazy tosse, skal klippe toppene af den musik jeg holder af. Uagtet at vedkommende sidder i et dyrt digitalt studie med en myriade af knapper foran sig. [Too-Many-Toys Syndrome]
Ind imellem ligner et rip anno 2000-2007 noget der er presset gennem et rør.

Nåh, men. Tilbage til spørgsmålet.
Hvor sikker er du på, at I brugte 3 eksemplarer af den samme produktion, til Jeres ABX test ?

Til top Vis DK6400Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DK6400Brian

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

DK6400Brian:

"Fik du læst om emnet Loudness War ?"

Jeps, jeg havde allerede meldt mig til for et par uger siden. Det er i øvrigt en af de ting som taler for mange vinyludgivelser i øjeblikket - dem der laver vinylmixet skal ikke konkurrerer om radiotid og volumestyrke, så der er typisk mere dynamik på vinylen!

"Selv er jeg blevet for gammel eller slidt til..."

Jeg blev bare nysgerrig! Eller måske det er mig der er "Ironman"...

"Hvor sikker er du på, at I brugte 3 eksemplarer af den samme produktion, til Jeres ABX test ?"

Det er jeg 100% sikker på, at vi IKKE gjorde! Vi brugte nemlig kun 2 CD'er :-) Det foregik lige efter HiFi-klubben fik deres grønne tusch, for det var der den blev købt. Hvsi nogen kan huske hvornår det var, så har vi et årstal. Og hvis det var før 1989, så var CD-afspilleren en Denon DCD-610, og hvis det var efter 1989 så var det en DCD-2560 (jeg tror de havde fået den 2-3 dage før jeg købte den - og en Rega Planar 2 samme dag :-). Mht. hvilke udgivelser - jamen, det kan jeg da finde ud af: Jeg har min (med grønne kanter) i reolen og jeg er ret sikker på, at min ven heller ikke har skilt sig af med hans... Jeg prøver at spørge ved lejlighed. Umiddelbart tror jeg dog at begge var af første mix (der var vel flere oplag, men et stykke tid til at man remixede den første gang for at få AAD til ADD eller sådan noget), men jeg skal nok spørge.

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Måske nogen kan få noget ud af det her?:

http://www.acoustic-revive.com/english/rd3/rd3_01.html

Dyret koster 2000 kr hos Hificable.dk!

Hvis man æder alt råt for usødet, hvad ville der så være galt i at bruge den gammelkendte deflukser/afmagnetiserings værktøj til båndoptagere?

Man ved med sikkerhed at de virker til afmagnetisering af båndløbet i en båndoptager.
Hvorfor skulle de så ikke virke for de mennesker der tror på det her snake-oil eventyr med lydforringende magnetisme på CD skiver?

Prisen for dem er mellem 150,- og 500,- alt efter hvor man køber.

"dolph"

Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg magnettesten overstået: En vægt med 0.01 g. opløsning, de 6 neodym magneter placeret på en 95 mm. høj kasse - total vægt 35.42 gram. Som CD'ere blev der valgt de samme som i går, da disse kun har begrænset tryk (evt. jern i sværten skulle jo helst ikke påvirker resultatet). I en afstand af 1 mm gav ingen af den udslag, uanset om etiketsiden var op eller ned. Jeg prøvede også en data CD med MASSER af sort tryk; men denne gav heller ingen udslag! Så er der vel 3 forklaringer:

1. Lige netop de 3 valgte CD'er har ingen jern i hverken alu-laget eller i sværten.
  2. Jernindholdet er for lavt eller 0.01 for lidt til at registrere
  3. Der er ingen magnetisérbar jern i sværte eller alu-lag (måske en ikke magnetisérbar jernforbindelse?).

Nåh ja, det kan da også være naturlige magnetfelt i Aalborg har en lokalt afmagnetiserende effekt, svarende til afmagnetiseringsdimsen. I så fald kan I sende jeres CD-er på kurophold her hos mig - husk at inkludere frankeret returemballage + 10 kr pr. CD pr. nat i "handling" gebyr. De første 10 kunder kan dog få 2% rabat, hvis de lover at omtale deres erfaringer her på forum bagefter. (Her skulle der have stået noget med småt, såsom at der ikke er nogen garanti for virkning, 10 kr/cd/nat er ved minimum 1231 cd'er - ellers er priser 100 kr/CD/nat osv, osv. Men dette er den mindste font og det er der jo ikke noget ved).

Jeg tror ikke jeg kan finde på flere eksperimeter, så jeg vil stoppe her. Hvis nogen har en sådan dims, bor i nærheden af Aalborg og er villig til at stille sig selv og anlæg til rådighed, så er jeg meget frisk på en ABX test! For alle de penge jeg tjener på CD-kur-ophold, kan jeg endda sponsere en flaske billig sprøjt^h^h^h^h^h^h^h^h^h^h^h^h^h god rødvin til testen

DK6400Brian
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 06 Marts 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

JNorre skrev:

.... måske det er mig der er "Ironman"...

Uanset hvad, er det der tæller jo "The Thrill Of It All".
Uden lysten, viljen eller evnen, er man sgu' da lost !!!

Hyg, du gæve. Fight on.

Til top Vis DK6400Brian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DK6400Brian

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Dolph; måske en god ide. Jeg har prøvet at have en CD (nah, mange) liggende på en magnet fra en slagtet bashøjttaler; det gav intet what so ever!

JNorre; hvis jordens magnetfelt er så meget kraftigere deroppe i Ålborg, har I så også nordlys og sårn?!

Hvis I læste "testen" af Nanotech Nespa (6 moon-linket), som jo benytter sig af xenon-lys til at.... (Ja, hvad er det så den gør?), så er der baggrund for langt flere forsøg. Teser fra bortkogning af undsluppen, nu indelukket slipvæske, mellem info- og beskyttelseslaget, til den gavnlige virkning af UV-polering af polycarbonat, med færre læsefejl til følge.

I CD-teknikken ligger det held, med lidt eller megen korrigering, at der SQ nok skal komme musik ud af det, om der så i større eller mindre grad skal gættes "hvad var der før, hvad er der efter; vi tager Sq et gennemsnit"!

Selv forskellige drevtyper lyder forskelligt med samme DAC, omend det kun er minimale forskelle, og klart at jeg ikke kan tage en tilfældig AB-test i den sammenhæng.

Den perfekte kobling imellem laser og CD´ens infolag er vist et uløst problem, men vi korrigerer da bare for læsefejl, ingen kan jo høre forskel alligevel!?    

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Den perfekte kobling imellem laser og CD´ens infolag er vist et uløst problem, men vi korrigerer da bare for læsefejl, ingen kan jo høre forskel alligevel!?    

Nu bliver jeg snart lidt ked af det. Hvor mange gange skal jeg gentage, at det er bevist, at der under normale omstændigheder ikke er nogen fejl/afvigelser?

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes