Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 19:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EL 34 rør?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

dv-xx2 skrev:
Selvom ecc88 indgår i mange applikationer er det ikke et audiorør!Ecc85 er dyrere men lever mindst 3 gange længere,og lyder uendeligt bedre.

Jeg bliver mere og mere forvirret?? ECC 85 kan jeg bruge istedet for 6n1p?? hvorfor er 88ecc ikk godt??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

dv-xx2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbelt profil!

Bruger siden: 06 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Det er ikke min påstand at ecc85 kan erstatte ecc88i din forstærker!
Hvorfor ecc88 ikke er godt til lyd kan man finde adskillige forklaringer om på google..
Min påstand er at ecc85 er et ualmindeligt vellydende rør,som minder en del om ecc81 (uden at være benkompatibelt med ecc81!) blot med en halv gange højere ampereforbrug i gløden,hvilket meget vel kan være den direkte årsag til de bedre data og lyden.

Til top Vis dv-xx2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dv-xx2

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

dv-xx2 skrev:
Det er ikke min påstand at ecc85 kan erstatte ecc88i din forstærker!Hvorfor ecc88 ikke er godt til lyd kan man finde adskillige forklaringer om på google..Min påstand er at ecc85 er et ualmindeligt vellydende rør,som minder en del om ecc81 (uden at være benkompatibelt med ecc81!) blot med en halv gange højere ampereforbrug i gløden,hvilket meget vel kan være den direkte årsag til de bedre data og lyden.

ok:-)

Du mener at ECC85 er bedre end ECC81??

Jeg er på udkig efter følgene (indgangsrør) en 12au7 (ECC82) der sidder Jan Philips i nu.. ville gerne prøve nogle andre bedre NOSrør??

jeg er også på udkig efter nogle nye driver rør.. dem der sidder i nu hedder 6n1p-ew.. kan ikk finde rundt i mere hva jeg kan bruge i min forstærker?? folk siger jeg ikk kan bruge de alm 6n1p (uden ev).. men bruge Ecc88... ecc 85 osv osv..

MVH
Don

dv-xx2
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbelt profil!

Bruger siden: 06 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes jan udgaven af ecc82 er et godt rør.
Farver eller markerer ikke som mange andre,og måske derfor nogen "savner" noget!
Har du et diagram over amplifonen?
Ud fra det vil man kunne se om et ecc85 får rette arbejdsbetingelser,og det større strømtræk i gløden burde enhver fornuftigt dimensioneret nettrafor sagtens kunne klare.

Et stærkt undervurderet og upåagtet tweak ved rørslæder,er at udskifte signalkondensatorer med mindst 10 gange større værdier i uf..signalkondensatorernes funktion er at virke som dc-spærre,men desværre virker de små værdier også som frekvensafrullere i de nederste frekvenser.

Muligt en 0,22uf skærer ved fx 2 hz,men fasedrejet sætter ind en dekade over,dvs 20 hz.hvilket har en ret uheldig indflydelse på basgengivelsen!
så prøv det inden du starter på tuberolling,og husk kondensatorer har variende indbrændingstid,hvor fx M-caps ligger på den forkerte side af 100 timer.
Til top Vis dv-xx2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dv-xx2

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

dv-xx2 skrev:
Jeg syntes jan udgaven af ecc82 er et godt rør.Farver eller markerer ikke som mange andre,og måske derfor nogen "savner" noget!Har du et diagram over amplifonen?Ud fra det vil man kunne se om et ecc85 får rette arbejdsbetingelser,og det større strømtræk i gløden burde enhver fornuftigt dimensioneret nettrafor sagtens kunne klare.Et stærkt undervurderet og upåagtet tweak ved rørslæder,er at udskifte signalkondensatorer med mindst 10 gange større værdier i uf..signalkondensatorernes funktion er at virke som dc-spærre,men desværre virker de små værdier også som frekvensafrullere i de nederste frekvenser.Muligt en 0,22uf skærer ved fx 2 hz,men fasedrejet sætter ind en dekade over,dvs 20 hz.hvilket har en ret uheldig indflydelse på basgengivelsen!så prøv det inden du starter på tuberolling,og husk kondensatorer har variende indbrændingstid,hvor fx M-caps ligger på den forkerte side af 100 timer.

ok... det lyder da spændene må jeg sige.. nej har desværre ikk noget diagram over den men må se om jeg kan hiite et.. tror det ikk men nu må vi se..

der sker ikk noget ved at skifte den med 10 gange så mange uF? den amplifon jeg har regulere alt selv.. autobias osv?? kan jeg stadig skifte den kondensator??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Er det dem nede i bunden?? kan du se dig ud af det her??

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

http://www.machmat.com/sales/index.htm (kig under tubes/EC/ECC88/take a look here)

Det med det lille ev på dine 6N1P-rør finder du nemt på denne rørsøgemaskine: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php.

"Winged c"?: Ja sårn ser deres kyrilliske "S" altså ud!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

http://www.machmat.com/sales/index.htm (kig under tubes/EC/ECC88/take a look here)

Det med det lille ev på dine 6N1P-rør finder du nemt på denne rørsøgemaskine: http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php.

"Winged c"?: Ja sårn ser deres kyrilliske "S" altså ud!

hmm.. dvs at jeg kan bruge ecc88 selvom de ikk r helt identisk??

er ikk med på det med det winged c der og S???

der står bare følgene:

http://en.wikipedia.org/wiki/6N1P

MVH
Don

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Tager vi http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php igen, så kan du se at benforbindelserne er fuldogsåständigt identiske (1, 2, 3 = a, g, k og 6, 7, 8 = a, g, k og 4, 5 = glöd og 9 = skärm imellem de 2 triodehalvdele), de småforskelle der er på de elektriske värdier er petitesser.

Man kan ikke umiddelbart gå fra ECC88/E88CC til 6N1P grundet det större glödeströmträk (365mA/300mA kontra 600mA), men godt omvendt.

Her er det ECC88 http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC88 , kig selv under "close or identical".

Som skrevet för: Min MingDa var også med russer-rör; 6N1P og 6N23P som pre/driver og 6N5P som effekt. Alle disse rör er röget ud i skraldespanden til fordel for NOS E88CC Siemens (6N1P og 6N23P) og NOS 6AS7G Tungsol (6N5P) med laaangt bedre lyd til fölge. Jeg har også haft "de almindelige" ECC88 i pre/driver-hullerne (E88CC er luxus versionen), ligeledes ECC85, og ingen af disse NOS-rör har sagt puf eller noget, kun bidraget med bedre lyd.

Så er det bare hvilke NOS-rör du foreträkker, og det kan da godt koste lidt at finde ud af det!

Jeg anbefaler NOS E88CC fra Siemens (hvor de nu end kan fåes henne?!), men disse er et andet bud:   http://www.pyndtshop.dk/advanced_search_result.php?keywords= e88cc 

Det med vinge-C´et: En fabrik brugte/bruger et stort kyrillisk "S" som varemärke; det ligner et C med en lille fartstribe. http://www.tubedepot.com/sed.html 

http://da.wikipedia.org/wiki/Russiske_alfabet 

NB: Du kan godt bruge et almindeligt 6N1P i stedfet for EV versionen; der er dog forskel.

NB: ECC85 er AF-rör (audio frequency), mens ECC88 er RF-rör (radio frequency), men isär E88CC er altså ret vellydende, basta!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Tager vi http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php igen, så kan du se at benforbindelserne er fuldogsåständigt identiske (1, 2, 3 = a, g, k og 6, 7, 8 = a, g, k og 4, 5 = glöd og 9 = skärm imellem de 2 triodehalvdele), de småforskelle der er på de elektriske värdier er petitesser.

Man kan ikke umiddelbart gå fra ECC88/E88CC til 6N1P grundet det större glödeströmträk (365mA/300mA kontra 600mA), men godt omvendt.

Her er det ECC88 http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC88 , kig selv under "close or identical".

Som skrevet för: Min MingDa var også med russer-rör; 6N1P og 6N23P som pre/driver og 6N5P som effekt. Alle disse rör er röget ud i skraldespanden til fordel for NOS E88CC Siemens (6N1P og 6N23P) og NOS 6AS7G Tungsol (6N5P) med laaangt bedre lyd til fölge. Jeg har også haft "de almindelige" ECC88 i pre/driver-hullerne (E88CC er luxus versionen), ligeledes ECC85, og ingen af disse NOS-rör har sagt puf eller noget, kun bidraget med bedre lyd.

Så er det bare hvilke NOS-rör du foreträkker, og det kan da godt koste lidt at finde ud af det!

Jeg anbefaler NOS E88CC fra Siemens (hvor de nu end kan fåes henne?!), men disse er et andet bud:   http://www.pyndtshop.dk/advanced_search_result.php?keywords= e88cc 

Det med vinge-C´et: En fabrik brugte/bruger et stort kyrillisk "S" som varemärke; det ligner et C med en lille fartstribe. http://www.tubedepot.com/sed.html 

http://da.wikipedia.org/wiki/Russiske_alfabet 

NB: Du kan godt bruge et almindeligt 6N1P i stedfet for EV versionen; der er dog forskel.

NB: ECC85 er AF-rör (audio frequency), mens ECC88 er RF-rör (radio frequency), men isär E88CC er altså ret vellydende, basta!

Dem du henvsier til af jan philips ecc 88 (er det gode NOS rør))... dem har jeg i ecc 82.. står der følgene: jan Philps ECG 5963 'USA

Jamen jeg må igang med at læse... jeg er i fuldt gang på flere sider:)

Jeg er jo blevet helt bidt af det "rørmøg"..

ok.. så holder jeg mig fra de Winged C 6n1p der.. de sku jo gerne hedde ev til sidst har jeg læst mig til...og..... så er de jo ikk NOS rør har jeg forstået det nu:-)

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

MHT så Bruger Svetlana også nogen gange et S istedet for et C men det er det samme

Winged C = S logo??

MVH
Don

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hei Don Dario

Det ser ud som du bliver mer og mer forvirret her

Jeg skal prøve og klare lidt opp.

Du skal tage udgangspunkt i det røret konstruktøren har plasseret i din forstærker. Det er så vidt jeg ved 6n1p-ev og er sansynligvis det rør der vil spille bedst. Det er så vidt jeg ved lavet kun af en fabrik , men sælges under forskællige navne.

ECC85 er et gammelt rør der blev laget af telefunken og andre gamle produsenter. Det er nesten ens med 6n1p/6n1p-ev og kan høyst sansynligvis bruges i din forstærker. Hvordan det så lyder er en anden sag.

ECC88/E88CC/6922 er også et gammelt rør der blev laget af telefunken, mullard, philips osv og lages forsatt i dag i rusland. Der er betegnelsen 6n23p: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6N23P*

Det er ikke det samme rør som 6n1p som linken din sier, og hvis du propper et 6n1p rør i en krets der fra konstruktørens side bruger E88CC kan den blive ødelagt.

I din forstærker er det modsatt, og du kan nok prøve e88cc uden at noget går galt.

Uanset er det alltid en risiko at proppe forkærte rør i en forstærker, men i dette tilfellet er den lille hvis du holder dig til e88cc og ecc85. Hvis du skal prøve ud gamle rør istedenfor dit 6n1p-ev, ville jeg først prøet ut ecc85.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Don Dario; det er lige akkurat det "winged C". I dag hedder firmaet SED.

Enig med Nightpuma; jeg har også kørt ECC85 i stedet for 6N1P og E88CC for 6N23P, men kører nu med E88CC i alle hullerne.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hurra for rørenes næsten endeløse "tålmodighed". Det var aldrig gået med dc-koblede transistorer.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hurra for rørenes næsten endeløse "tålmodighed". Det var aldrig gået med dc-koblede transistorer.

mvh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

JAN betyder joined army navy; det er et fællesindkøb til den amerikanske hær.

NOS = new old stock.  NIB = new in box  OB = original box

Pas på; internettet tilbyder mangt og meget, ikke alt er lige reelt. Brug de salgskanaler som du (og vi andre) har tillid til. Og delagtiggør venligst os andre hen over tid, tak!  

Philips kender du jo; de sælges i USA som Amperex, dem med grøn beskriftning er ikke de værste.

Europæiske NOS er langt at foretrække, men der findes da perler "from over there".

Min favorit NOS-liste er:

1: Telefunken Berlin (dem med en lille ruder i bunden (diamond) inde mellem benene))

2: Siemens, helst lavmikrofoni-versionen (E88CC i stedet for det normale ECC88)

Rør fra Wiener radio werke (Wirag) får også et 2-tal.

3: Philips SQ (special quality)

4: Brimar/Colomor/Mullard fra Blackburn fabrikken (de er "tatoveret" med et B), bedst er de gamle med 3 tegn fra før 1960, og i Mullard med "old shield logo". Omend ALLE Blackburn rør er lavet på "Philips-grej", så er der altså forskel på Blackburn-rør og så de senere "foreign made" englændere lavet på Philips fabrik i Heerlen, Holland.

RCA´s black plate får også et 4-tal (omend jeg ikke har hørt det hele fra deres hånd); de er halvdyre i Europa, billigere er de i USA, og omvendt med de europæiske rør.

5: "Almindelige" Philips, men der er mange typer. I63 og I65-typerne skader det ikke at afprøve.

6: Østeuropæiske rør over en bred kam, og såmænd også russer-rørene. Jeg har kun hørt fuldt ud funktionsdygtige rør fra denne kant, ikke himmelsk vellyd som fra ovenstående typer.

Det er en jungle, men man kan lære at finde vej. En rør-GPS?   

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

NOS = new old stock.  NIB = new in box  OB = original box

Pas på; internettet tilbyder mangt og meget, ikke alt er lige reelt. Brug de salgskanaler som du (og vi andre) har tillid til. Og delagtiggør venligst os andre hen over tid, tak!  

Philips kender du jo; de sælges i USA som Amperex, dem med grøn beskriftning er ikke de værste.

Europæiske NOS er langt at foretrække, men der findes da perler "from over there".

Min favorit NOS-liste er:

1: Telefunken Berlin (dem med en lille ruder i bunden (diamond) inde mellem benene))

2: Siemens, helst lavmikrofoni-versionen (E88CC i stedet for det normale ECC88)

Rør fra Wiener radio werke (Wirag) får også et 2-tal.

3: Philips SQ (special quality)

4: Brimar/Colomor/Mullard fra Blackburn fabrikken (de er "tatoveret" med et B), bedst er de gamle med 3 tegn fra før 1960, og i Mullard med "old shield logo". Omend ALLE Blackburn rør er lavet på "Philips-grej", så er der altså forskel på Blackburn-rør og så de senere "foreign made" englændere lavet på Philips fabrik i Heerlen, Holland.

RCA´s black plate får også et 4-tal (omend jeg ikke har hørt det hele fra deres hånd); de er halvdyre i Europa, billigere er de i USA, og omvendt med de europæiske rør.

5: "Almindelige" Philips, men der er mange typer. I63 og I65-typerne skader det ikke at afprøve.

6: Østeuropæiske rør over en bred kam, og såmænd også russer-rørene. Jeg har kun hørt fuldt ud funktionsdygtige rør fra denne kant, ikke himmelsk vellyd som fra ovenstående typer.

Det er en jungle, men man kan lære at finde vej. En rør-GPS?   

Ok.. jamen de bliver nu sjovt at få de NOS rør ind af døren og smit i rørbanditten!!

Du har været med til at jeg har fået rørtittis:-) man bliver jo bidt af det l**t:-)

MVH
Don

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

hær + søværn

ikke fællesindkøb, men fælles specifikationer. ikke at det betyder så meget

rækkefølgen er : NIB/NOS > NOS > NIB > whatever rippet fra en gammel Telefunken radio > USA / EU / Rusland > Kina > anything rebranded af Marshall / Groovetubes etc > transistor, haha

JAN er ikke så vigtigt. at sælge til militæret betyder for det meste blot gode avancer til sælgeren, og mange penge for skatteyderne
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

og husk nu at rør ændrer MEGET lydkarakter når du ændrer V/A parametre, så en 'liste' er ikke meget værd. jeg kan sagtens få en diamond TFK til at lyde som en UA741  eller en billig russer til at slå et 500krs 6J5G

det giver ofte mere pote at plugge ne ny udgangstrafo i, men den er jo selvfølgig ikke med en oktal sokkel

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 16 Februar 2008 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

det meste 'NOS' på evilbay er crap, NOS betyder _ikke brugt_, ikke blot gammel. det er en god ide at bruge en plov på en rørtester før man bruger en plov på rør 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes