| Forfatter |
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sismofyt; jo, navy betyder da søværn, klart nok.
Også klart at vi med vores udskiftninger af "close or identical" rør-typer er ude i en leg med elektriske parametre. Ikk´så meget at "svinet" dør, men nok til at denne minimale mismatch ikke giver det fulde udbytte af et hammerdyrt TFK <>.
Nå-ja; stik mig lige en rørtester til 500 kr tak.
Don Dario; jo, man bliver bidt af rør. Det koster en del i starten! 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så var jeg heldig da jeg fik sådan en her for 400kr på herning stumpe-marked. Misjusteret og deffekt var den, men efter et par dages hårdt arbejde var den fit for fight.
mvh

|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Så var jeg heldig da jeg fik sådan en her for 400kr på herning stumpe-marked. Misjusteret og deffekt var den, men efter et par dages hårdt arbejde var den fit for fight.
mvh

|
|
|
Ikk dårligt... en fin ældre sag:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
og husk nu at rør ændrer MEGET lydkarakter når du ændrer V/A parametre, så en 'liste' er ikke meget værd. jeg kan sagtens få en diamond TFK til at lyde som en UA741 eller en billig russer til at slå et 500krs 6J5Gdet giver ofte mere pote at plugge ne ny udgangstrafo i, men den er jo selvfølgig ikke med en oktal sokkel
|
|
|
Ok.. træls nok´for jeg kan igenting stille på min rørfætter.. den er selvjusterende hele vejen igennem..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
don dario skrev:
Nightpuma skrev:
don dario skrev:
Nightpuma skrev:
don dario skrev:
VIGTIGT spørgsmål..
I min Amplifon WT 40 sidder der nogle 6N1P ew i ....ville hører om jeg kunne bruge dem her??
6N1P / 6DJ8 Svetlana Winged C
de hedder ikk EW???
MVH Don |
|
|
Hei6n1p er næsten det samme rør som 6dj8, men det trækker omtrent dobbelt så meget strøm til glødingen. Så vidt jeg ved er er ingen direkte erstatinger, men ecc85 er nesten ens, så det kan du prøve. Og du er heldig, NOS ecc85 av kændte mærker som telefunken, philips etc er ikke så dyre heller. http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6n1p.htmlDer findes flere varianter 6n1p, og det du skal have er EV (heavy duty) udgaven som er den af best kvalitet og den der lever lengst. Så vidt jeg ved er alle 6n1p varianter produseret på <font face="arial, helvetica" size="2">Voskhod fabriken og sælges under mange navne, EH, Sovtek, Svetlana osv.Måske har 6n1p også vært produseret av SED i St. Petersburg, men muligheden er stor for at det er det samme hvilket merke du køber.Mvh Asbjørn |
|
|
Ok.. dvs at det 6n1p kan jeg ikk bruge?? det ska hedde EW bagefter??
Du mener jeg kan bruge ecc85?? er det med sikkerhed eller??
MVH Don |
|
|
De skal hede ev bagefter. Jeg har 6n1p-ev fra svetlana. De er fra Voskhod fabriken, men rebranded Svetlana. Winged C er det derimod ikke.ECC85 er nesten 100% ens med 6n1p, og jeg ville ikke haft betænkeligheder hjemme hos mig. Men om din forstærker skulle gå til de evige jazzmarker gælder nok ikke garantien hvis du stapper forkærte rør i.http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ecc85.htmlMvh Asbjørn |
|
|
Ok... hvor fra ved jeg om mine er "svetlana"??
EV hva betyder det nøjagtigt i forhold til de alm??
hmm kunne være jeg sku se om jeg kunne bruge de ecc 85... men er ikk sikker.. dener jp fuldt ud selvjusterende osv..
Tak for din hjælp..
MVH Don |
|
|
EV er bare mer robuste rør der holder længer, og er de som blir brugt i hifi-sammenheng. Angående ecc85, så kan du jo fyre af en mail til produsenten af din forstærker og høre om de har noget klogt at komme med.
Mvh Asbjørn
|
|
|
Det kommer an på, om det er Kyrilliske bogstaver eller ej.
EV = EB
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Drop russer-rørene og kom over på E88CC/6922 som os andre! 
Der kan man få NOS fra Brimar/Mullard, Philips SQ, Siemens og Telefunken; de lyder langt bedre.
Voskod-rørene har en OK lyd, men de ser sig altså slåët af selv ordinære Philips-rør.
|
|
|
Jeg har den stik modsatte oplevelse! Jeg er endnu ikke stødt på et (6DJ8) fra nogle af ovennævnte (inkl. CCa) som har kunnet 'slå' et nøje parret 6N1P EV-sæt. Jeg bruger dem i en god Audio Note DAC (m. rørensretning).
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
F.Christians skrev:
Drop russer-rørene og kom over på E88CC/6922 som os andre! 
Der kan man få NOS fra Brimar/Mullard, Philips SQ, Siemens og Telefunken; de lyder langt bedre.
Voskod-rørene har en OK lyd, men de ser sig altså slåët af selv ordinære Philips-rør.
|
|
|
Jeg har den stik modsatte oplevelse! Jeg er endnu ikke stødt på et (6DJ8) fra nogle af ovennævnte (inkl. CCa) som har kunnet 'slå' et nøje parret 6N1P EV-sæt. Jeg bruger dem i en god Audio Note DAC (m. rørensretning).
Mvh.
Niels
|
|
|
Ok spændene info... men 6dj8 er den ikk identisk med 6n1p-ev??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der slet igen herinde der kan fortælle mig om 6n1p-ev har ca samme data som et ecc88 rør??
6n1p-ev har følgene data:
http://www.russiantubes.com/prop.php?t=12&p=194
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
faldt lige over dette på amplifons egen hjemmeside:
www.amplifon-audio.com/public_html/pdf/AR3104.pdf
Hvis man ser så skriver de 6j6 og ecc91 som om at de er ens med 6n1p-ew??
http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n1pev.html
http://www.tubes.ru/techinfo/GlassTubes/6n15p.html (eec91)
Nogen der kender noget til om det er rigtigt??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke umiddelbart samme rør. Største forskel er i stejlheden mA/V. ECC88 er 12,5 og 6N1P er 3,8- 5,1. Derfor kan de godt have samme forstærkning, men ikke i samme opstilling. Det indikerer der er forskelle i rørenes indre modstand og der-med anodemodstanden.
Konklusion: De er så forskellige at der skal justeres på anode og katode-modstande for at optimere arbejdspunkt og få den rette forstærkning.
EDIT; Nu fandt jeg at 6n1p har 4,4Kohm(ecc88-2,6k)kohm i indre modstand samt mu-faktor på 35(ecc88-33).
Nok samme forstærkning som jeg havde gættet, men de kan aldrig erstatte hinanden. Nyttig viden!
mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det er ikke umiddelbart samme rør. Største forskel er i stejlheden mA/V. ECC88 er 12,5 og 6N1P er 3,8- 5,1. Derfor kan de godt have samme forstærkning, men ikke i samme opstilling. Det indikerer der er forskelle i rørenes indre modstand og der-med anodemodstanden.
Konklusion: De er så forskellige at der skal justeres på anode og katode-modstande for at optimere arbejdspunkt.
mvh |
|
|
Ahh... dejligt... det var noget at jeg kunne bruge til noget... super.. du gider ikk kigge på mit sidste indlæg angående ECC91
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
| Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben. |
|
|
ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
tube mania skrev:
| Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben. |
|
|
ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så??
MVH Don |
|
|
Kan du sætte et rør i med 7 ben?? Du kan selvfølge lig skifte sokkel, men den passer nok ikke helt i hullet. Hul i det!!
mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
don dario skrev:
tube mania skrev:
| Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben. |
|
|
ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så?? MVH Don |
|
|
Kan du sætte et rør i med 7 ben?? Du kan selvfølge lig skifte sokkel, men den passer nok ikke helt i hullet. Hul i det!!
mvh |
|
|
ahh... haha nu er jeg med:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har lige reddet min aften  Undskyld.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Du har lige reddet min aften  Undskyld.
mvh |
|
|
ja har jeg ikk det..
Kender du et godt CV 1067 rør?? det der sidder min vens er GEC??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke ikke umiddelbart til gode brands ang det rør. EDIT; sjovt, den har data nøjagtig som ecc82.
Hvis du virkelig brænder for at prøve et andet rør så har jeg måske en løsning til dig, men du må lige forklare mig hvorfor?
mvh
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Jeg kender ikke ikke umiddelbart til gode brands ang det rør.
Hvis du virkelig brænder for at prøve et andet rør så har jeg måske en løsning til dig, men du må lige forklare mig hvorfor?
mvh
<!-- Message ''"" --> |
|
|
ok.. træls...
Mener du en løsning til 6n1p-ew?? for udelukkende at lege... dvs at prøve evt et NOS rør..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |