Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 22:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EL 34 rør?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Sismofyt; jo, navy betyder da søværn, klart nok. 

Også klart at vi med vores udskiftninger af "close or identical" rør-typer er ude i en leg med elektriske parametre. Ikk´så meget at "svinet" dør, men nok til at denne minimale mismatch ikke giver det fulde udbytte af et hammerdyrt TFK <>.

Nå-ja; stik mig lige en rørtester til 500 kr tak.

Don Dario; jo, man bliver bidt af rør. Det koster en del i starten!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Så var jeg heldig da jeg fik sådan en her for 400kr på herning stumpe-marked. Misjusteret og deffekt var den, men efter et par dages hårdt arbejde var den fit for fight.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Så var jeg heldig da jeg fik sådan en her for 400kr på herning stumpe-marked. Misjusteret og deffekt var den, men efter et par dages hårdt arbejde var den fit for fight.


mvh





Ikk dårligt... en fin ældre sag:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
og husk nu at rør ændrer MEGET lydkarakter når du ændrer V/A parametre, så en 'liste' er ikke meget værd. jeg kan sagtens få en diamond TFK til at lyde som en UA741  eller en billig russer til at slå et 500krs 6J5Gdet giver ofte mere pote at plugge ne ny udgangstrafo i, men den er jo selvfølgig ikke med en oktal sokkel


Ok.. træls nok´for jeg kan igenting stille på min rørfætter.. den er selvjusterende hele vejen igennem..

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
don dario skrev:
Nightpuma skrev:

don dario skrev:
Nightpuma skrev:

don dario skrev:
VIGTIGT spørgsmål..

I min Amplifon WT 40 sidder der nogle 6N1P ew i ....ville hører om jeg kunne bruge dem her??

6N1P / 6DJ8 Svetlana Winged C

de hedder ikk EW???

MVH
Don
Hei6n1p er næsten det samme rør som 6dj8, men det trækker omtrent dobbelt så meget strøm til glødingen. Så vidt jeg ved er er ingen direkte erstatinger, men ecc85 er nesten ens, så det kan du prøve. Og du er heldig, NOS ecc85 av kændte mærker som telefunken, philips etc er ikke så dyre heller. http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6n1p.htmlDer findes flere varianter 6n1p, og det du skal have er EV (heavy duty) udgaven som er den af best kvalitet og den der lever lengst. Så vidt jeg ved er alle 6n1p varianter produseret på <font face="arial, helvetica" size="2">Voskhod fabriken og sælges under mange navne, EH, Sovtek, Svetlana osv.Måske har 6n1p også vært produseret av SED i St. Petersburg, men muligheden er stor for at det er det samme hvilket merke du køber.Mvh Asbjørn



Ok.. dvs at det 6n1p kan jeg ikk bruge?? det ska hedde EW bagefter??

Du mener jeg kan bruge ecc85?? er det med sikkerhed eller??

MVH
Don
De skal hede ev bagefter. Jeg har 6n1p-ev fra svetlana. De er fra Voskhod fabriken, men rebranded Svetlana. Winged C er det derimod ikke.ECC85  er nesten 100% ens med 6n1p, og jeg ville ikke haft betænkeligheder hjemme hos mig. Men om din forstærker skulle gå til de evige jazzmarker gælder nok ikke garantien hvis du stapper forkærte rør i.http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ecc85.htmlMvh Asbjørn


Ok... hvor fra ved jeg om mine er "svetlana"??

EV hva betyder det nøjagtigt i forhold til de alm??

hmm kunne være jeg sku se om jeg kunne bruge de ecc 85... men er ikk sikker.. dener jp fuldt ud selvjusterende osv..

Tak for din hjælp..

MVH
Don


EV er bare mer robuste rør der holder længer, og er de som blir brugt i hifi-sammenheng. Angående ecc85, så kan du jo fyre af en mail til produsenten af din forstærker og høre om de har noget klogt at komme med.

Mvh Asbjørn

Det kommer an på, om det er Kyrilliske bogstaver eller ej.

EV  =  EB

 

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Drop russer-rørene og kom over på E88CC/6922 som os andre!

Der kan man få NOS fra Brimar/Mullard, Philips SQ, Siemens og Telefunken; de lyder langt bedre.

Voskod-rørene har en OK lyd, men de ser sig altså slåët af selv ordinære Philips-rør.

Jeg har den stik modsatte oplevelse! Jeg er endnu ikke stødt på et (6DJ8) fra nogle af ovennævnte (inkl. CCa) som har kunnet 'slå' et nøje parret 6N1P EV-sæt. Jeg bruger dem i en god Audio Note DAC (m. rørensretning).

Mvh.

Niels

 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
F.Christians skrev:

Drop russer-rørene og kom over på E88CC/6922 som os andre!


Der kan man få NOS fra Brimar/Mullard, Philips SQ, Siemens og Telefunken; de lyder langt bedre.


Voskod-rørene har en OK lyd, men de ser sig altså slåët af selv ordinære Philips-rør.



Jeg har den stik modsatte oplevelse! Jeg er endnu ikke stødt på et (6DJ8) fra nogle af ovennævnte (inkl. CCa) som har kunnet 'slå' et nøje parret 6N1P EV-sæt. Jeg bruger dem i en god Audio Note DAC (m. rørensretning).


Mvh.


Niels


 




Ok spændene info... men 6dj8 er den ikk identisk med 6n1p-ev??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 4023
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Er der slet igen herinde der kan fortælle mig om 6n1p-ev har ca samme data som et ecc88 rør??

6n1p-ev har følgene data:
http://www.russiantubes.com/prop.php?t=12&p=194

MVH
Don

Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

faldt lige over dette på amplifons egen hjemmeside:

www.amplifon-audio.com/public_html/pdf/AR3104.pdf

Hvis man ser så skriver de 6j6 og ecc91 som om at de er ens med 6n1p-ew??

http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6n1pev.html

http://www.tubes.ru/techinfo/GlassTubes/6n15p.html (eec91)

Nogen der kender noget til om det er rigtigt??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Det er ikke umiddelbart samme rør. Største forskel er i stejlheden mA/V.  ECC88 er 12,5 og 6N1P er 3,8- 5,1. Derfor kan de godt have samme forstærkning, men ikke i samme opstilling. Det indikerer der er forskelle i rørenes indre modstand og der-med  anodemodstanden.

Konklusion: De er så forskellige at der skal justeres på anode og katode-modstande for at optimere arbejdspunkt og få den rette forstærkning.

 EDIT;   Nu fandt jeg at 6n1p har 4,4Kohm(ecc88-2,6k)kohm i indre modstand samt mu-faktor på 35(ecc88-33).

Nok samme forstærkning som jeg havde gættet, men de kan aldrig erstatte hinanden. Nyttig viden!

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det er ikke umiddelbart samme rør. Største forskel er i stejlheden mA/V.  ECC88 er 12,5 og 6N1P er 3,8- 5,1. Derfor kan de godt have samme forstærkning, men ikke i samme opstilling. Det indikerer der er forskelle i rørenes indre modstand og der-med  anodemodstanden.


Konklusion: De er så forskellige at der skal justeres på anode og katode-modstande for at optimere arbejdspunkt.


mvh



Ahh... dejligt... det var noget at jeg kunne bruge til noget... super.. du gider ikk kigge på mit sidste indlæg angående ECC91

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben.
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben.


ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
tube mania skrev:
Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben.


ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så??

MVH
Don

Kan du sætte et rør i med 7 ben?? Du kan selvfølge lig skifte sokkel, men den passer nok ikke helt i hullet. Hul i det!!

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

don dario skrev:
tube mania skrev:
Dur ikke. Er miniature og har fælles katode ben.
ok... forsår ikk helt hva du mener men bare jeg ved at det ikk duer... bare underligt amplifon skriver sådan så?? MVH Don


Kan du sætte et rør i med 7 ben?? Du kan selvfølge lig skifte sokkel, men den passer nok ikke helt i hullet. Hul i det!!


mvh




ahh... haha nu er jeg med:-)

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Du har lige reddet min aftenUndskyld.

 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Du har lige reddet min aftenUndskyld.


mvh





ja har jeg ikk det..

Kender du et godt CV 1067 rør?? det der sidder min vens er GEC??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke ikke umiddelbart til gode brands ang det rør. EDIT; sjovt, den har data nøjagtig som ecc82.

 

Hvis du virkelig brænder for at prøve et andet rør så har jeg måske en løsning til dig, men du må lige forklare mig hvorfor?

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2317
Sendt: 16 Februar 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg kender ikke ikke umiddelbart til gode brands ang det rør.


 


Hvis du virkelig brænder for at prøve et andet rør så har jeg måske en løsning til dig, men du må lige forklare mig hvorfor?


mvh


<!-- Message ''"" -->



ok.. træls...

Mener du en løsning til 6n1p-ew?? for udelukkende at lege... dvs at prøve evt et NOS rør..

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes