| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| 12at7 svarer til ecc 81.det andet kender jeg ikke |
|
|
Ok super... takker:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tweaker skrev:
De TAD`er kan godt være udmærkede. De får ihvertfald noget positiv omtale rundt omkring. Jeg siger bare, at de TAD rør jeg har hørt, har jeg ikke brudt mig om. De har været mørke og unaturlige.
Om NOS generelt er bedre ? Jeg mener det er noget hype, for at tage sindsygt mange penge, for noget der bliver lavet lige så godt i dag. Hvorfor skulle man ikke også kunne lave dem lige så godt, eller endda bedre, i dag ?
Jeg ville selv prøve den nye produktion af Mullard, hvis jeg skulle købe EL34. Men jeg har ikke hørt dem. De gamle er næsten ikke til at finde mere, og skulle du være heldig, vil de næsten ikke være til at betale. |
|
|
Hmm ved du om de nye Mullard der kan købes her i dk??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
6n8p er en kinesisk version af 6sn7
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
|
""Når en rørforstærker begynder en gang i mellem og hyler pænt højt i ens højtaler i den ene side, kan det så ikk meget vel værer rørende der er ved at være "trætte"?? "
Sandsynligvis mikrofoni - prøv med MEGET nænsom hånd at "tappe" svagt på rørene med en blyant - hvis der kommer kraftige "klonk"-agtige lyde - er det fordi det pågældende rør er mikrofonisk og bør skiftes til et andet ikke-mikrofonisk rør. Der kan jo også sættes forskellige ringe på rørene for at reducere/dæmpe mikrofoni.
Man skal være lidt vant til at lytte efter det, men er der ét af rørene, som "klonker" pænt kraftigere end de andre, er det da en kandidat til udskiftning. Det har ikke noget at gøre med, om et rør er "træt".
Vh
Freddy
|
|
|
Hej Frede..
takker for det hurtige svar:-)
jamen det er bare underligt for den er først lige begyndt på det?? idag faktisk... er det så indgangsrør eller udgangs rør man "Tapper" på??
MVH DOn |
|
|
Det kán være både pre-rør og slutrør, men umiddelbart vil jeg mene, at det først og fremmest er pre-rør, som kan have problemet. Hvis et pre-rør alverer en resonans - vil den forstærkes op gennem slutrøret, som måske slet ikke fejler noget. Her kan "klonkeriet" være en hjælp til at detekte hvilket rør, det kan være galt med. En anden god løsning kan være at have et lille ekstra-lager af rør, så man kan lave en systematisk udskiftning for at høre, om det hjælper.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 06:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
""Når en rørforstærker begynder en gang i mellem og hyler pænt højt i ens højtaler i den ene side, kan det så ikk meget vel værer rørende der er ved at være "trætte"?? "
Sandsynligvis mikrofoni - prøv med MEGET nænsom hånd at "tappe" svagt på rørene med en blyant - hvis der kommer kraftige "klonk"-agtige lyde - er det fordi det pågældende rør er mikrofonisk og bør skiftes til et andet ikke-mikrofonisk rør. Der kan jo også sættes forskellige ringe på rørene for at reducere/dæmpe mikrofoni.
Man skal være lidt vant til at lytte efter det, men er der ét af rørene, som "klonker" pænt kraftigere end de andre, er det da en kandidat til udskiftning. Det har ikke noget at gøre med, om et rør er "træt".
Vh
Freddy
|
|
|
Hej Frede.. takker for det hurtige svar:-) jamen det er bare underligt for den er først lige begyndt på det?? idag faktisk... er det så indgangsrør eller udgangs rør man "Tapper" på?? MVH DOn |
|
|
Det kán være både pre-rør og slutrør, men umiddelbart vil jeg mene, at det først og fremmest er pre-rør, som kan have problemet. Hvis et pre-rør alverer en resonans - vil den forstærkes op gennem slutrøret, som måske slet ikke fejler noget. Her kan "klonkeriet" være en hjælp til at detekte hvilket rør, det kan være galt med. En anden god løsning kan være at have et lille ekstra-lager af rør, så man kan lave en systematisk udskiftning for at høre, om det hjælper.
Vh
Freddy
|
|
|
Hej igen..
Tak for et dejligt uddybende svar mere...
Når du siger prerør så mener du indgangs rør ikk?? slutrøret det er et ensretter rør ikk??
Du mener altså at det er en af de små indgangsrør den er gal med??
Havde du nogle gode forslag til udskiftning af mine pre og slut rør??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super.. tak for linket..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
Vh
Freddy
|
|
|
Hej Frede.. takker for det hurtige svar:-) jamen det er bare underligt for den er først lige begyndt på det?? idag faktisk... er det så indgangsrør eller udgangs rør man "Tapper" på?? MVH DOn |
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
Hej igen..
Tak for et dejligt uddybende svar mere...
Når du siger prerør så mener du indgangs rør ikk?? slutrøret det er et ensretter rør ikk??
Du mener altså at det er en af de små indgangsrør den er gal med??
Havde du nogle gode forslag til udskiftning af mine pre og slut rør??
MVH Don
|
|
|
Jeg kender ikke din forstærker, aner ikke hvad der ellers sidder i sådan én, men...de små rør er pre-rør (indgangsrør) og større rør fx el34 er udgangsrør (slutrør)
Ensretteren - hvis der altså sidder sådan een - er tit ca. på størrelse med udgangsrørene.
Jeg ville i første omgang koncentrere mig om indgangsrørene - mht. evt fejlfinding for hyletonen. Og derefter ville jeg prøve at udskifte rørene med andre (ét for ét) - og med forstærkeren slukket mens du skifter. Hvilke rør sidder der egentlig totalt i forstærkeren?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
don dario skrev:
fredmarantz skrev:
Vh
Freddy
|
|
|
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
Hej igen.. Tak for et dejligt uddybende svar mere... Når du siger prerør så mener du indgangs rør ikk?? slutrøret det er et ensretter rør ikk?? Du mener altså at det er en af de små indgangsrør den er gal med?? Havde du nogle gode forslag til udskiftning af mine pre og slut rør?? MVH Don |
|
|
Jeg kender ikke din forstærker, aner ikke hvad der ellers sidder i sådan én, men...de små rør er pre-rør (indgangsrør) og større rør fx el34 er udgangsrør (slutrør)
Ensretteren - hvis der altså sidder sådan een - er tit ca. på størrelse med udgangsrørene.
Jeg ville i første omgang koncentrere mig om indgangsrørene - mht. evt fejlfinding for hyletonen. Og derefter ville jeg prøve at udskifte rørene med andre (ét for ét) - og med forstærkeren slukket mens du skifter. Hvilke rør sidder der egentlig totalt i forstærkeren?
Vh
Freddy
|
|
|
Hej ..
jamen der sidder 2 stk 12AT7... og 2 stk 6N8P og til sidst 4 stk EL 34 EH...
kan du fortælle mig hvilke der er ensretter og indgangsrør?? eller er der alle fire små engangsrør.. det mener jeg det er??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
12AT7 = ECC81 er er dobbelttriode indgangsrør
6N8P = 6SN7 er et dobbelttriode driverrør - eller det bliver brugt som et sådan i din forstærker.
EL34'erne er udgangspentoderne
Der er ikke en rør-ensretter i din forstærker.
Begynd med fejlfinding af de små indgangsrør og arbejde dig frem. Det er ikke sikkert at finder fejlen ved at "tappe" på dem, men sandsynligheden for at finde det syge rør, hvis der er tale om mikrofoni er i høj grad til stede, hvis du bruger den beskrevne fremgangsmåde.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
12AT7 = ECC81 er er dobbelttriode indgangsrør
6N8P = 6SN7 er et dobbelttriode driverrør - eller det bliver brugt som et sådan i din forstærker.
EL34'erne er udgangspentoderne
Der er ikke en rør-ensretter i din forstærker.
Begynd med fejlfinding af de små indgangsrør og arbejde dig frem. Det er ikke sikkert at finder fejlen ved at "tappe" på dem, men sandsynligheden for at finde det syge rør, hvis der er tale om mikrofoni er i høj grad til stede, hvis du bruger den beskrevne fremgangsmåde.
Venligst
Freddy |
|
|
Hej frede..
Nu har jeg lige prøvet din tappe metode.. i højre side hvor den sider den hyletone der har jeg prøvet at tappe på de to små rør og den klonker i begge rør.. mere i det ene end det andet ... i den anden side kan jeg ikk hører det klonkeri .. kun lige ane det.. på begge rør..
Dvs at de driverrør og indgangs rør ska skiftes.. sjovt... vi lagde mærke til at vi tændte for ovnen i køkkenet blev det meget værre.. når den ikk er tændt er hyletone ikk ret kraftigt.. kun svagt?? bliver rørene påvirket af ovnen??
har du nogen forslag til evt hva mærke man ska købe de driver og indgangsrør i??
Takker endnu en gang..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
HVAD MED NY OVN
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Don!
Ok- nu ved vi da dét.
Det betyder, at dine kanaler ikke er ens - så langt så godt.
Nu kunne næste forsøg være - ét for ét at flytte/bytte indgangsrør over i den anden kanal - altså regulært bytte rundt på først det ene indgangsrør - og høre om "nissen flytter med " eller ej.
Denne systematiske flytten med rørene skulle gerne kaste lys over hvilket rør, som muligvis skaber problemet med hyleriet.
Det er efter min mening helt utænkeligt, at alle dine rør i den ene kanal pludselig er blevet mikrofoniske - det er efer al sandsynlighed kun ét rør, som det er galt med - og formentlig et indgangs - eller driverrør.
Nu kender jeg intet til din forstærker - men jeg ville også - som en sidste udvej, hvis ikke indgangsrør+driverrør viser fejl - prøve med EL34'erne. Der kan dog være et mindre problem, hvis rørene og forstærkeren er indivuduelt biased på EL34'erne - så skal du i hvert fald mærke rørene op, så de kan sidde i den rigtige position efter endt forsøg. Giv dem et nummer og lav en tegning af positionerne - ellers kan du f**ke det noget op -
Jeg håber du forstår, hvad metoden går ud på? Det kan godt tage lidt tid - og jeg vil anbefale, at du slukker din amp mellem hvert skift - derfor kan det godt tage et stykke tid af få hele fejlfindingsprocessen tilendebragt. Nu er jeg meget forsigtig i mine 2metoder", men hellere lidt for forsigtig end det modsatte. Vi er vel glade for vort Hifi-udstyr.
Som en sidste bemærkning i denne post vil jeg sige, at det jo ikke er sikkert at det er mikrofoni i et rør, som er problemet, men det ligger jo ligefor at prøve det, da man jo kan gøre det selv. Det med ovnen - ja - der må jeg blive dig svar skyldig - men du kunne jo prøve at liste ovnen og forstærkeren på hver sin sikringsgruppe?
Lad høre, hvordan det udvikler sig!
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et enketl spørgsmål:
Er der nogen af rørene - især EL34'erne, som har orangerøde pletter på den grå konstruktion inde i røret (det, som hedder anoden), når forstærkeren er tændt?? Dette kan du bedst se i mørke.??
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hej Don!
Ok- nu ved vi da dét.
Det betyder, at dine kanaler ikke er ens - så langt så godt.
Nu kunne næste forsøg være - ét for ét at flytte/bytte indgangsrør over i den anden kanal - altså regulært bytte rundt på først det ene indgangsrør - og høre om "nissen flytter med " eller ej.
Denne systematiske flytten med rørene skulle gerne kaste lys over hvilket rør, som muligvis skaber problemet med hyleriet.
Det er efter min mening helt utænkeligt, at alle dine rør i den ene kanal pludselig er blevet mikrofoniske - det er efer al sandsynlighed kun ét rør, som det er galt med - og formentlig et indgangs - eller driverrør.
Nu kender jeg intet til din forstærker - men jeg ville også - som en sidste udvej, hvis ikke indgangsrør+driverrør viser fejl - prøve med EL34'erne. Der kan dog være et mindre problem, hvis rørene og forstærkeren er indivuduelt biased på EL34'erne - så skal du i hvert fald mærke rørene op, så de kan sidde i den rigtige position efter endt forsøg. Giv dem et nummer og lav en tegning af positionerne - ellers kan du f**ke det noget op -
Jeg håber du forstår, hvad metoden går ud på? Det kan godt tage lidt tid - og jeg vil anbefale, at du slukker din amp mellem hvert skift - derfor kan det godt tage et stykke tid af få hele fejlfindingsprocessen tilendebragt. Nu er jeg meget forsigtig i mine 2metoder", men hellere lidt for forsigtig end det modsatte. Vi er vel glade for vort Hifi-udstyr.
Som en sidste bemærkning i denne post vil jeg sige, at det jo ikke er sikkert at det er mikrofoni i et rør, som er problemet, men det ligger jo ligefor at prøve det, da man jo kan gøre det selv. Det med ovnen - ja - der må jeg blive dig svar skyldig - men du kunne jo prøve at liste ovnen og forstærkeren på hver sin sikringsgruppe?
Lad høre, hvordan det udvikler sig!
Vh
Freddy |
|
|
Ok..
ja jamen det vil jeg da prøve... først om det flytter sig når jeg skifter rør..
er ikk helt med på hva du mener med at jeg ska mærke rørene op(EL34)... hvorfor?? hva så når jeg nu ska skifte dem?? gider du uddybe??
det klonker ikk når jeg tapper på EL 34 rørene?? så er det vel ikk udgangs rørene??
Når du skriver orangerød, mener du så og noget af sølvet i toppen der er på glasset og der er lidt huller i det så det gløder op igennem eller hvordan???
På forstærkeren sidder der et amperemeter jeg jeg kan skrue op og ned for hvert enkelt rør?? noget jeg ska gøre brug af??
Er glad for din hjælp!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
HVAD MED NY OVN
 |
|
|
haha den er helt ny:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
diamondduck skrev:
HVAD MED NY OVN
 |
|
|
haha den er helt ny:-)
MVH
Don |
|
|
Jaaaah. Du griner ,men prøv en gas ovn,så slipper du for mindre elstøj __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med opmærkning af rørene mener jeg, at du kan skrive ned, helst diskret med en sprit-tusch kan notere på røret hvor røret sad før du begyndte at flytte rundt på dem, så du ved hvilket udgangspunkt du havde - ellers kan det blive lidt sværere med fejlfindingen. Du kan fx kalde rørene i kanal "A" for A1 - A2 - A3 og kanal B for B1 - B2 - B3 osv..
Med "røde/orange pletter" på anoden mener jeg at du skal kigge efter, om den grå konstruktion inde i røret får disse glødende pletter på metallet, når forstærkeren er tændt. Dette kan tydeligst ses i helt mørke omgivelser. Du skal ikke kigge efter, hvad der sker i toppen af røret. Det kan være lidt svært at forklare, hvis man ikke har set fænomenet før. Hvis du ser det - er du nok ikke i tvivl. Hvis du ser dette, skal du slukke forstærkeren og bringe forstærkeren til reparation hos en god rørtekniker.
Og så lige een ting - medmindre noget indikerer, at du skal skifte rør i forstærkeren er der vel ingen grund til det? Hvis du har brsluttet at skifte rørene, er der vel ingen grund til at prøve at fejlfinde et rør?
På metret, som jeg formodeer er et "bias"-meter på din forstærker kan du stille udgangsrørenes bias nøjagtigt - der er vel en streg, som du skal ramme med en viser? Du skal sørge for, at begge dine kanalers EL34'er er stillet ens i Bias. Dette er en stor fordel at have på sin forstærker idet du så ikke behøver at være hys med at købe matchede rør. Du kan selv justere slutrørenes arbejdsbetingelser ind med metret - selvfølgelig inden for en vis margin. Du kan ikke sætte et gammelt meget slidt rør i den ene kanal og et nyt stærkt rør i den anden.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Med opmærkning af rørene mener jeg, at du kan skrive ned, helst diskret med en sprit-tusch kan notere på røret hvor røret sad før du begyndte at flytte rundt på dem, så du ved hvilket udgangspunkt du havde - ellers kan det blive lidt sværere med fejlfindingen. Du kan fx kalde rørene i kanal "A" for A1 - A2 - A3 og kanal B for B1 - B2 - B3 osv..
Med "røde/orange pletter" på anoden mener jeg at du skal kigge efter, om den grå konstruktion inde i røret får disse glødende pletter på metallet, når forstærkeren er tændt. Dette kan tydeligst ses i helt mørke omgivelser. Du skal ikke kigge efter, hvad der sker i toppen af røret. Det kan være lidt svært at forklare, hvis man ikke har set fænomenet før. Hvis du ser det - er du nok ikke i tvivl. Hvis du ser dette, skal du slukke forstærkeren og bringe forstærkeren til reparation hos en god rørtekniker.
Og så lige een ting - medmindre noget indikerer, at du skal skifte rør i forstærkeren er der vel ingen grund til det? Hvis du har brsluttet at skifte rørene, er der vel ingen grund til at prøve at fejlfinde et rør?
På metret, som jeg formodeer er et "bias"-meter på din forstærker kan du stille udgangsrørenes bias nøjagtigt - der er vel en streg, som du skal ramme med en viser? Du skal sørge for, at begge dine kanalers EL34'er er stillet ens i Bias. Dette er en stor fordel at have på sin forstærker idet du så ikke behøver at være hys med at købe matchede rør. Du kan selv justere slutrørenes arbejdsbetingelser ind med metret - selvfølgelig inden for en vis margin. Du kan ikke sætte et gammelt meget slidt rør i den ene kanal og et nyt stærkt rør i den anden.
Vh
Freddy |
|
|
Hej igen..
jamen det med opmærkningen er jeg med på:-) og nu forstår jeg hvorfor jeg ska det:-)
tror også at jeg forstår hva du mener med det gløderøde der... det er det der omgiver den volframslignede tråd ..der ska "skinne" ud mellem det grå... og det gør det ikk...
Har prøvet at flytte det ene rør fra venstre og den klonker fulgte med.. så... det er nye rør..
ska have det skiftet på et tidspunkt.. helt sikkert.. men rart at lærer lidt om rør/forstærkere så jeg ved hvordan jeg ska opføre mig næste gang:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo nøjes med at skifte det ene "klonke"-rør og lytte efter om din forstærker igen opfører sig og lyder som den skal?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |