| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan læse mig til, at du ikke rigtigt fik fat i det dér med røde pletter på anoden. Jeg tror, at vi skal lade det ligge, for hvis du ikke kan se noget mærkeligt på rørene, så er det der nok ikke.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Du kunne jo nøjes med at skifte det ene "klonke"-rør og lytte efter om din forstærker igen opfører sig og lyder som den skal?
Vh
Freddy
|
|
|
Ja det er rigtigt.. kan godt være jeg starter med det...
Har du hørt nogen af de nyprodukseret Mullard??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det egentligt skidt at en forstærker justere sig selv.. med alt?? også selv efter rørskift?? ... har en Amplifon WT40...den gør alt selv... plug and play... men er det lidt skidt ikk at kunne just??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg kan læse mig til, at du ikke rigtigt fik fat i det dér med røde pletter på anoden. Jeg tror, at vi skal lade det ligge, for hvis du ikke kan se noget mærkeligt på rørene, så er det der nok ikke.
Vh
Freddy |
|
|
.. hmm du har ikk et godt billede af et rør og kan sætte en rød streg over hvor jeg ska lede?? jeg kan sende dig min email per privat??
jeg er besat af at vide det:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt nogle af de nyproducerede Mullard (som jo så kun har navnet til fælles med de gamle) -
Jeg har i det hele taget næsten ikke hørt nyere rør. Jeg er rimelig heldig at have et godt lager af de gamle.
Selvjusterende forstærker - joh, det lyder da dejligt. Så er man fri for at bekymre sig om fejl.
Så må man bare håbe, at "selvjusteringsmekanismen" ikke går i stykker.
For mig at se, skal en forstærker kun checkes/justeres i bias i takt med at slut-rør ældes eller der skiftes, så hvis den kan klare det selv, er det vel fint? Klarer den det også individuelt fra kanal til kanal, så man ikke behøver bekymre sig så meget om matchning?
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går lige i gang med at lede efter et godt billede på nettet - så kan jeg vel linke til det -
Vender tilbage
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg har ikke hørt nogle af de nyproducerede Mullard (som jo så kun har navnet til fælles med de gamle) -
Jeg har i det hele taget næsten ikke hørt nyere rør. Jeg er rimelig heldig at have et godt lager af de gamle.
Selvjusterende forstærker - joh, det lyder da dejligt. Så er man fri for at bekymre sig om fejl.
Så må man bare håbe, at "selvjusteringsmekanismen" ikke går i stykker.
For mig at se, skal en forstærker kun checkes/justeres i bias i takt med at slut-rør ældes eller der skiftes, så hvis den kan klare det selv, er det vel fint? Klarer den det også individuelt fra kanal til kanal, så man ikke behøver bekymre sig så meget om matchning?
Vh
Freddy
|
|
|
ok... aner ikk om den kan fra skanal til kanal?? det må jeg prøve at undersøge...
ellers hvordan kan man hører et rør nærmer sig sin død.. ??
sku du have min mail PB?? eller smider du billede ind her??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hva betyder dette: Autobias für die Endstufenröhren (nach Röhrentausch kein Neueinmessen erforderlich)
og: verzögertes Einschalten der Anoden-Hochspannung zur Röhrenschonung
- Schutzschaltung zur Überwachung der Endstufenröhren (Anodenspannung, Kurzschluss des
Ausgangs und Röhrenfunktion)
MVH
don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK- så oversætter vi:
Autobias für die Endstufenröhren (nach Röhrentausch kein Neueinmessen erforderlich)
og: verzögertes Einschalten der Anoden-Hochspannung zur Röhrenschonung - Schutzschaltung zur Überwachung der Endstufenröhren (Anodenspannung, Kurzschluss des Ausgangs und Röhrenfunktion)
Bliver til:
Automatisk biasindstilling for udgangsrørene (efter rørskift er det ikke nødvendigt at "ny-indstille"
Forsinket tilførsel af anode-højspænding (en slow start)- for at skåne rørene. Beskyttelseskontakt (vel en slags relæ) til overvågning af udgangsrørene (anodespænding - kortslutning af udgangs - og rørfunktion)
Jeg leder stadig efter et godt billede af et rør med glødende anoder.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
OK- så oversætter vi:
Autobias für die Endstufenröhren (nach Röhrentausch kein Neueinmessen erforderlich) og: verzögertes Einschalten der Anoden-Hochspannung zur Röhrenschonung - Schutzschaltung zur Überwachung der Endstufenröhren (Anodenspannung, Kurzschluss des Ausgangs und Röhrenfunktion)
Bliver til:
Automatisk biasindstilling for udgangsrørene (efter rørskift er det ikke nødvendigt at "ny-indstille"
Forsinket tilførsel af anode-højspænding (en slow start)- for at skåne rørene. Beskyttelseskontakt (vel en slags relæ) til overvågning af udgangsrørene (anodespænding - kortslutning af udgangs - og rørfunktion)
Jeg leder stadig efter et godt billede af et rør med glødende anoder.
Vh
Freddy |
|
|
ok.... lækkert... mange tak...
Men hva pokker.. .den ska vel også justere indgangs og driverrør???
Du kender ikk noget til den amplifon vel??
Lyder godt med det billede..
MVH
DOn
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok- jeg kan altså ikke finde et ordentligt billede af fænomenet - men her er et link t. wikipedia, som fortæller lidt om et normalt rørs anatomi. Du skal finde ud af, hvad "anoden" er i et rør(den store grå metalkonstruktion", som kan ses udefra gennem glasset. Ikke i bunden - og ikke i toppen -bare lige midt i røret. Dét er anoden. Den kan blive rødglødende (ses ofte sdom røde store områder på anoden - næsten som en rødglødende kogeplade), hvis den er biasindstillet forkert - og det forkorter i bedste fald rørets liv ganske betragteligt og den bliver fælt varm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Triode_tube_schematic.svg
Det indeni røret, bag anoden, kan man alligevel dårligt se, så det du kan se er stort set anoden - groft sagt.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indgangs- og driverrør skal normalt ikke justeres - men alt efter hvad de skal bruges til, så kan det være en fordel at dobbelttrioder har nogenlunde ens balancerede triodesystemer. Altså at de to trioder, som en ECC81 fx har indeni - måler nogenlunde ens. Hvis derr sidder et sæt rør i hver halvdel af din forstærker vil det være bedst, hvis rørene i de to halvdele har elektriske egenskaber, som er nogenlunde afstemt med hinanden.
Nej - jeg kender ikke ampliton forstærkeren.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| det kan bedre betale sig at bruge pengene på indgangsrør frem for udgangs rør |
|
|
Ja enig. Jeg har en Music Angel KT88-forsterker (XD-800) og har sammenlignet de berømte NOS GEC KT88 med billige Shuguang KT88. og lyden var nesten identisk.
Derimot var det stor forskjell på type inngangs-rør (inngang + driver, inngang betød mest), og gamle NOS var helt overlegen nyproduksjon.
Håper dere forstår min norsk.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum


Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er dette ER det tåbeligste.
Det med forsinke anode spændingen er måske for mindske belastningen af Katoden, altså samme ligesom skal blive varm nok over det hele. Alting har en forklaring jo. Med et billede at hvis katoden ikke er varm kunne belægningen måske blive flået løs, af Høj spændingen 
Er der nogen som har erfaring med bygget noget forzinkelse ind í Glødespændingsforsyningen? Så'en en slags to trin opvarmning. Gamle rørradioer som kunne nøjes med 100 mA havde UranDiOxid modstande, Negativ Temperatur koefficient, faldende modstand jo højere temperatur. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ok- jeg kan altså ikke finde et ordentligt billede af fænomenet - men her er et link t. wikipedia, som fortæller lidt om et normalt rørs anatomi. Du skal finde ud af, hvad "anoden" er i et rør(den store grå metalkonstruktion", som kan ses udefra gennem glasset. Ikke i bunden - og ikke i toppen -bare lige midt i røret. Dét er anoden. Den kan blive rødglødende (ses ofte sdom røde store områder på anoden - næsten som en rødglødende kogeplade), hvis den er biasindstillet forkert - og det forkorter i bedste fald rørets liv ganske betragteligt og den bliver fælt varm.
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Triode_tube_schematic.svg
Det indeni røret, bag anoden, kan man alligevel dårligt se, så det du kan se er stort set anoden - groft sagt.
Vh
Freddy |
|
|
ahh...n u er jeg med... har fundet ud af hva anoden er:-).... men det var også det jeg mente i min forklaring, men gjorde det vidst bare lidt indviklet!?
men er det ikk det inde bag anoden(det grå) der forudsager det rødglødende område hvis det forekommer??
ok.. det vil sige at de driver og indgangsrør er godt hvis man finder nogle matched pairs da forstærker generalt ikk selv kompensere for de forskellige data de end måtte have??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til, at anoden bliver for varm (glødende) - er fordi spændingen på anode og/eller gitter er alt for høj - og forårsager, at elektronskyen fra Katoden bombarderer anoden med meget voldsom kraft - heraf varmeudvilklingen.
Det er altid godt at have rør, som er i balance med både sig selv (dobbelttrioder) og med forstærkeren - og --hvis der er en anden halvdel af forstækeren, som er identisk med, fx venstre/højre kanal,, så skal rørene i dén halvdel jo også gerne ligne dem i den første halvdel.
Altså kanal A skal være tæt på - eller identisk med kanal B. Ligesom en cykel, hvor det er rart at have to hjul med samme diameter - øhh........
Jeg tror, at forstærkeren i et vist omfang selv kan kompensere for mindre forskelle i udgangsrørene. For-rør sælges mig bekendt ikke som "matched pairs" - men det er godt, hvis de to triodesystemer i hvert rør er i nogenlunde balance - og måler i nærheden af, hvad normen er for den pågældende rørtype.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Grunden til, at anoden bliver for varm (glødende) - er fordi spændingen på anode og/eller gitter er alt for høj - og forårsager, at elektronskyen fra Katoden bombarderer anoden med meget voldsom kraft - heraf varmeudvilklingen.
Det er altid godt at have rør, som er i balance med både sig selv (dobbelttrioder) og med forstærkeren - og --hvis der er en anden halvdel af forstækeren, som er identisk med, fx venstre/højre kanal,, så skal rørene i dén halvdel jo også gerne ligne dem i den første halvdel.
Altså kanal A skal være tæt på - eller identisk med kanal B. Ligesom en cykel, hvor det er rart at have to hjul med samme diameter - øhh........
Jeg tror, at forstærkeren i et vist omfang selv kan kompensere for mindre forskelle i udgangsrørene. For-rør sælges mig bekendt ikke som "matched pairs" - men det er godt, hvis de to triodesystemer i hvert rør er i nogenlunde balance - og måler i nærheden af, hvad normen er for den pågældende rørtype.
Vh
Freddy
|
|
|
Ok.. tak for den gode forklaring.. nu forstår jeg mere:-)
Nu har jeg fået målt alle rørene igennem... det var de to små ecc 82 indgangs rør der var færdige.. så nu ska jeg bare have fundet nogle ok nogen:-)
så lader de EL 34 spille lidt endnu da de målte fint:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis de to ECC82'ere er færdige før EL34'erne, så har det været nogen sølle nogen, skulle man synes.
Det er gerne udgangsrørene som, alt andet lige, har den korteste levetid. Jeg ved selvfølgelig ikke, om der har været skiftet udgangsrør i den i mellemtiden, men disse prerør, hvis de er af en anstændig kvalitet, skulle gerne overleve mindst to sæt EL34 - hvis de almindelige erfaringer med sådan noget holder.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm... det er nok skiftet udgangsrør så..
har kigget på disse her: http://www.pyndtshop.dk/product_info.php?products_id=287
Det sku være nogle Jan philips men hva betyder det der WC?? de hedder 12at7wc... dem kan jeg godt bruge ikk??
VH
Don
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jojo du kan sagtens bruge WC! WA, WB, WC er betegnelserne for militære rør. A er de ældste stigende til C som den nyeste produktion - vel fra 80'erne.
Nå skal du ha' nye ørebøffer?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |