| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse rør kan bruges -
-WC betyder, at røret er et specielt robust rør - eller et såkaldt "long life" rør.
Men med netop disse Philips skal man nok ikke lægge for meget i det.
Du kan evt. med tiden eksperimentere med forskellige indgangsrør, da det overvejende er disse ,som "sætter tonen" i din forstærker, da de er de første rør, som signalet møder på sin vej.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...
hvilket af disse ville du starte med at købe og prøve??
ECC81/6201 SIEMENS RADIORØR OB (12AT7
TAD-12AT7-C/ECC81 PREAMPRØR
12AT7WC JAN PHILIPS USA RADIORØR (ECC81
ja det ska bare med tiden prøves rør... helt sikkert..
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Jojo du kan sagtens bruge WC! WA, WB, WC er betegnelserne for militære rør. A er de ældste stigende til C som den nyeste produktion - vel fra 80'erne.
Nå skal du ha' nye ørebøffer?
Mvh. |
|
|
haha...
Jamen tak for testen af rørene:-)
Ja er du gal... de AKG gør det bare godt... en den lille søde rørforstærker du har til at trække dem også:-)
fed oplevelse!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
ok...
hvilket af disse ville du starte med at købe og prøve??
ECC81/6201 SIEMENS RADIORØR OB (12AT7
TAD-12AT7-C/ECC81 PREAMPRØR
12AT7WC JAN PHILIPS USA RADIORØR (ECC81
ja det ska bare med tiden prøves rør... helt sikkert..
MVH Don |
|
|
Det ved jeg faktisk ikke, da jeg aldrig (bevidst) har hørt nogle af dem. Jeg bruger udelukkende de gamle rør fra Philips-Siemens-Telefunken mv.) - og dé lyder meget fint efter min smag. fx Philips-rør er meget "fullbodied" - med nok af det hele - og Telefunkens meget analytiske og glatte. Begge typer holder en menneskealder.
Af de typer, du nævner kan man ikke være helt sikker på, hvor de kommer fra - Philips-rør produceret i USA - jahh...
TAD - produceret i ?....
Siemens-rør hvor kommer de fra?
Jeg gør opmærksom på, at jeg ikke ønsker at få disse rør til at fremstå som dårlige - det ved jeg faktisk ikke om de er , og mange brugere af disse ville sikkert kunne give gode eksempler på, at de lyder godt i deres anlæg og fint med det. Jeg føler mig bare, nervøs og mistænksom som jeg er, mere tryg ved de kendte ting - hvor jeg kender ophav'et - og hvor jeg kender lydsignaturen på forhånd.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
don dario skrev:
| ok... hvilket af disse ville du starte med at købe og prøve?? ECC81/6201 SIEMENS RADIORØR OB (12AT7 TAD-12AT7-C/ECC81 PREAMPRØR 12AT7WC JAN PHILIPS USA RADIORØR (ECC81 ja det ska bare med tiden prøves rør... helt sikkert.. MVH Don |
|
|
Det ved jeg faktisk ikke, da jeg aldrig (bevidst) har hørt nogle af dem. Jeg bruger udelukkende de gamle rør fra Philips-Siemens-Telefunken mv.) - og dé lyder meget fint efter min smag. fx Philips-rør er meget "fullbodied" - med nok af det hele - og Telefunkens meget analytiske og glatte. Begge typer holder en menneskealder.
Af de typer, du nævner kan man ikke være helt sikker på, hvor de kommer fra - Philips-rør produceret i USA - jahh...
TAD - produceret i ?....
Siemens-rør hvor kommer de fra?
Jeg gør opmærksom på, at jeg ikke ønsker at få disse rør til at fremstå som dårlige - det ved jeg faktisk ikke om de er , og mange brugere af disse ville sikkert kunne give gode eksempler på, at de lyder godt i deres anlæg og fint med det. Jeg føler mig bare, nervøs og mistænksom som jeg er, mere tryg ved de kendte ting - hvor jeg kender ophav'et - og hvor jeg kender lydsignaturen på forhånd.
Vh
Freddy
|
|
|
Ok.. jamen det er godt du siger det.. Der er måske meget forskel på kvaliteten anhængigt af landet de kommer fra?+
Philips er ikk de samme som Jan philps..?+
kan du ikk nævne eller linke til nogle rør du syntes kunne være intressant??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle rør fra datiden, stort set, er interessante - i hvert fald for mig. Jeg vil mene, at emnet omkring rør er så kæmpestort, at det vil føre for vidt her at indvie dig i alle facetterne ved rør, men her et et link til noget tilgængelig læsning, så man kan få et indtryk af sagerne - der findes MEGET mere på nettet, hvis du googler dig lidt frem. "vacuum tubes" "vacuum valves" kunne være begynderens søgeord. Der er læsning nok mindst til resten af vinteren - hvis det fænger.
http://www.audiotubes.com/12at7.htm
Her specielt om 12AT7 - ECC81 typen - med mange af dens slægtninge.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror der sundt at fordøje al den info lidt efter lidt.Opdage sine egne guldkorn så at sige
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 28 Januar 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig - men det er vel egentlig også det jeg lægger op til . Der bli'r spurgt - jeg svarer - forhåbentlig forståeligt - inviterer på opfordring til yderligere læsestof, indenfor på en side, som forklarer lidt yderligere om netop ECC81/12AT7 på en for mig at se rimeligt enkel måde - i modsætning til, hvad man ind i mellem også kan komme ud for. .
Jeg mener, som du, også, at det hurtigt kan blive for stort og komplekst - så derfor kan/bør tingene tages i små bidder.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Alle rør fra datiden, stort set, er interessante - i hvert fald for mig. Jeg vil mene, at emnet omkring rør er så kæmpestort, at det vil føre for vidt her at indvie dig i alle facetterne ved rør, men her et et link til noget tilgængelig læsning, så man kan få et indtryk af sagerne - der findes MEGET mere på nettet, hvis du googler dig lidt frem. "vacuum tubes" "vacuum valves" kunne være begynderens søgeord. Der er læsning nok mindst til resten af vinteren - hvis det fænger.
http://www.audiotubes.com/12at7.htm
Her specielt om 12AT7 - ECC81 typen - med mange af dens slægtninge.
venligst
Freddy |
|
|
Ok.. jamen jeg prøver at begive mig ud i den store verden så:-)
Nogen mindste årgang for at det må kaldes et NOSrør??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
| jeg tror der sundt at fordøje al den info lidt efter lidt.Opdage sine egne guldkorn så at sige |
|
|
Jeg prøver... men rart med lidt start guldkorn:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Milu skrev:
|
Jojo du kan sagtens bruge WC! WA, WB, WC er betegnelserne for militære rør. A er de ældste stigende til C som den nyeste produktion - vel fra 80'erne.
Nå skal du ha' nye ørebøffer?
Mvh.
|
|
|
haha...
Jamen tak for testen af rørene:-)
Ja er du gal... de AKG gør det bare godt... en den lille søde rørforstærker du har til at trække dem også:-)
fed oplevelse!!
MVH Don |
|
|
Den side Fredmarantz henviste til http://www.audiotubes.com/ er rigtig god.
Ja de er ikke så ringe endda! Min "lille søde" rørforstærker har fået en hidsig bror!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 29 Januar 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
I "gamle" dage var rørene almindelige i al elektronik, men da transistoren overtog funktionerne i elektronikindustrien gled rørene stort set helt ud af billedet. Vi kan vel sige, at 70'erne er det sidste årti, hvor der blev lavet rør - sådan for alvor. Dog fortsatte enkelte fabrikanter lidt i i 80'erne - især i østeuropa, hvor man i Yugoslavien fortsatte med rørproduktion indtil "Ei" blev bombet engang i starten af 90'erne. I Rusland og Kina er man aldrig helt stoppet - og produktionen er i for moderne rørs vedkommende næsten udelukkende i disse lande.
Man plejer, sådan i "folkemunde" at sige, at rør fra den originale periode indtil slutningen af 70'erne er "NOS". Begrebet dækker over "New Old Stock" - altså nye rør fra den gamle produktion, som endnu ikke er blevet taget i anvendelse. Man kan være lidt heldig finde let brugte rør ("OS") fra perioden, som måler som nye og sagtens kan bruges i vore HiFi-apparater og guitarforstærkere. For preamp rørenes vedkommende er nogle af typerne nærmest uopslidelige.
Erfaringer viser, at disse rør - i overvejende grad, er robuste - pålidelige - og særdeles vellydende
De mærker, som man typisk forbinder med "NOS" er: Philips - Valvo - GE - Sylvania -Tungsram - Miniwatt - Mullard - Adzam - Telefunken - RCA - Siemens + mange flere.
Fx fremstilles der rør i dag i Rusland, som bærer navnet Mullard og æsken er også den samme..!?!.
Men...det er en jungle!
Mange af fabrikkerne fremstille rør til andre mærker og man skal være mere end særdeles vant til at kigge på et rør for at se, hvem der egenlig har fremstillet det - so watch out.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok...
Det er jo lidt af en jungle!!
men det er ikk andet for ind at prøve at undersøge de rør inden man køber dem... nogen gode forholds regler at kigge efter?? så man ved at det rør man evt er ved at købe er et nos rør??
Et Jan philips til 160 kan ikk være et "ægte" NOS rør??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo et JAN Philips (JAN = Joint Army Navy) er et NOS rør. Generelt kan man sige de mærker der er NOS er mærker der ikke laves mere. (Dog kan der være "reissue" modeller f.eks. Mullard reissue, men så er "reissue" angivet i salgs annonce.)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Jo et JAN Philips (JAN = Joint Army Navy) er et NOS rør.Generelt kan man sige de mærker der er NOS er mærker der ikke laves mere.(Dog kan der være "reissue" modeller f.eks. Mullard reissue, men så er "reissue" angivet i salgs annonce.)
Mvh. |
|
|
Ok.. jamen så tror jeg at det er de rør jeg bestiller til min kamerats røramp...
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 03 Februar 2008 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
hvor meget har driver og ensretter at sige lydmæssigt???
MVH
DOn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Hej igen.
hvor meget har driver og ensretter at sige lydmæssigt???
MVH DOn |
|
|
Ensretter røret er nok lydmæssigt mindre vigtigt. Men driver rørene er vigtige - måske endda det vigtigste.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kaan Forum Bruger


Bruger siden: 14 September 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har for nyligt investeret i nye smårør til mit setup og jeg har valgt følgende.
ECC83 - Ei 6,50€ stykket ECC81- JJ 7€ stykket
Ei er som nævnt produceret i Serbien og JJ er produceret i Slovakiet. Jeg er meget tilfreds med begge rør :)
Jeg har købt ved http://www.tube-town.net/ttstore/ og det er en fremragende forretning. Desværre bruger de DPD til levering og de har ikke noget der minder om kundeservice i danmark. Så jeg vil forslå at du bruger din arbejdsplads som leveringssted hvis det er muligt.
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger


Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
don dario skrev:
| Hej igen. hvor meget har driver og ensretter at sige lydmæssigt??? MVH DOn |
|
|
Ensretter røret er nok lydmæssigt mindre vigtigt.Men driver rørene er vigtige - måske endda det vigtigste.
Mvh. |
|
|
Driverrørene?? troede det var indgangs rørene der var det??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 04 Februar 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|

Min erfaring: Normalt vil inngangsrørene bety mest for lyden, men der hvor 12AT7 (ECC81) anvendes i inngang kan også valg av driver-rør være viktig, hvis dette er et 12AU7 (ECC82), da sistnevnte er blitt fremstilt i mange flere versjoner og lydmessig er mere beslektet med det nå nesten forsvunne 12AX7 (ECC83) - vi snakker nå utelukkende om de fine NOS-rør.
__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |