Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 14:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: EL 34 rør?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Om noget lyder godt er en smagssag - men.........

Jeg ville personligt være skeptisk med hensyn til moderne producerede rør - ikke mindst de Mullard Reissues, der tales om. Jeg har aldrig - og jeg har set mange, set et blackplated Mullard-rør. "Identisk" er vel en nem påstand at fyre af i salgsleddet, men..hvem taler om ensartethed i produktionen - metallurgien? - tolerancer-  holdbarheden (livslængde) - robustheden- driftsikkerheden i krævende røramps osv.

Jeg hører en del rundt omkring - deriblandt om rør, som pludselig står af - eller laver unoder i amps'ene blandt andet guitaramps, hvor rørene tit lever et relativt hårdt liv sammenlignet med Hifi. I den verden har man generelt set bedst erfaringer med de gamle typer (NOS eller bare OS).

Der er dog mange guitarister, som bruger nye rør, men det er tit drevet af de økonomiske forhold omkring NOS-rør.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 01:29 | IP-adresse registreret  

Man kan købe sig fattig i NOS rør, og få mange skuffelser .

Jeg gider det ikke mere, når man kan få New Sensor/Electro Harmonix. De lyder godt, og er meget stabile, med meget lille fejlprocent. Det sidste har jeg, vel at mærke, fra en der sælger dem . Og hvorfor skulle de ikke være gode ? De kommer jo ud af fabrikker med årtiers erfaring.

Hvorfor ikke give de reissues chancen ? De er billige, og nogle mener de faktisk er bedre end originalerne. Man får noget der er helt nyt og kvalitetskontrolleret, i stedet for noget man ikke ved noget om.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har bare testet Mullard re-issue som ECC83/12AX7A, men kan forsikre om at der absolutt ingen likhet var lydmessig med de gamle NOS Mullard. En typisk uoppløst upresis lyd slik som man hører fra alle disse Sovtek/Electro-Harmonix. Jeg har også gamle NOS russiske rør - de lyder  bedre.

NOS-rør er konstruert for å anvendes sammen med musikalske passive komponenter. Hvis man har en moderne forsterker med ultra-high tolerance metal film resistors, polypropylene capacitors, etc. kan det tenkes den gode lyden har gått tapt, og så passer moderne Sovtek bedre pga deres evne til å glatte over den kantede moderne lyd. Dessverre.

Men snakker vi om de små rør, så har jeg gode erfaringer med Amperex Holland og Philips Miniwatt på sterilt lydende moderne forsterkere, de klarer sakene mye bedre enn Electro-Harmonix. Telefunken derimot anbefales ikke her.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hvis de modificerer lidt på "klassikerne", f,eks sænker støj og forvrængning (inklusiv den anden harmoniske ), ja så ser jeg det som noget positivt. Hvis rørene således kommer til at lyde mere realistisk, og mindre tilgivende overfor grejet og indspilningerne, ja så er de ikke for tilhængerne af den "klassiske" rør lyd. Som iøvrigt som oftest lyder blødt og tilgivende, som følge af fejl. Overdreven anden harmonisk forvrængning, som er ørevenlig, men så sandelig ER en forvrængning, og en afvigelse fra det oprindelige signal. AC rester i en dårligt udglattet DC forsyning bidrager også til den "bløde" lyd. Og så krydrer vi lige lidt med nogle støjende kulmodstande, som nogle gange er placeret steder, hvor de gør mere skade end gavn .

Smag og behag er heldigvis forskellig, men jeg vil helst høre så meget som muligt af musikken, uden der bliver smurt for meget på. Eller trukket for meget fra, for den sags skyld.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Hvis de modificerer lidt på "klassikerne", f,eks sænker støj og forvrængning (inklusiv den anden harmoniske ), ja så ser jeg det som noget positivt. Hvis rørene således kommer til at lyde mere realistisk, og mindre tilgivende overfor grejet og indspilningerne, ja så er de ikke for tilhængerne af den "klassiske" rør lyd. Som iøvrigt som oftest lyder blødt og tilgivende, som følge af fejl. Overdreven anden harmonisk forvrængning, som er ørevenlig, men så sandelig ER en forvrængning, og en afvigelse fra det oprindelige signal. AC rester i en dårligt udglattet DC forsyning bidrager også til den "bløde" lyd. Og så krydrer vi lige lidt med nogle støjende kulmodstande, som nogle gange er placeret steder, hvor de gør mere skade end gavn .

Smag og behag er heldigvis forskellig, men jeg vil helst høre så meget som muligt af musikken, uden der bliver smurt for meget på. Eller trukket for meget fra, for den sags skyld.

Jeg må nok erkende, at jeg slet ikke er enig med dig - jeg har endnu til gode at høre og opleve bare ét moderne rør, som i mine ører kunne stå distancen i forhold til et ditto NOS-rør fra de gode fabrikker. Og vær venligst opmærksom på, at parametret "holdbarhed og livslængde" også har en vis indflydelse.

Jeg forstår heller ikke, hvor du får fra - at modene rør skulle være mere støjsvage og have reduceret forvrængning. Det må da være en sælgers påhit eller for den sags skyld producentens.

Jeg synes, at din sproglige tilgang til emnet i det ovenstående bliver mig en tand for polemisk, så at sige. Jeg tror ikke, at der er nogen her, som ikke ønsker naturlig lyd og høre "så meget af musikken som muligt" og har en opfattelse, hvad det måtte være. Vi må blot respektere, at de folk, som læser med her, alle har deres egne opfattelse af, hvad der er den bedste lyd for dem. Hvis du kan lige klangen fra moderne rør - fint - og hvis jeg kan lide klangen fra et NOS-rør - fint. Jeg vil dog bare være ked af at blive opfattet som en person, som kan lide at lade sig føre bag lyset af et "tilgivende" rør og 2. harmoniske osv.

AC-rester i en dårligt udglattet DC-forsyning - kulfilmsmodstande osv- har da intet med rørene at gøre - men derimod med den samlede forstærkers klang at gøre - dette kan jo forekomme i alle forstærkere - både gamle og nye, hvor dette er tilfældet - uanset rørenes ophav.

Jeg har for ikke så længe siden testet en større mængde (samme batchnummer) moderne rør, hvor en MEGET stor procentdel ikke overholdt normerne for det pågældende rør. Samtidig var ensartetheden rystende dårlig. Jeg kan måske godt forstå, hvorfor man i dag er nødt til at købe "matchede rør" -  da man ellers kan ryge ud i at tingene slet ikke passer sammen. I gamle dage var ensartetheden høj nok til at man slet ikke i samme grad var nødt til sådan noget. Hvis de moderne fabrikanter ikke har nok styr på ensartetheden i Anodestrømmen (mA) på et EL34 fx - hvordan tror du så de skulle have styr på ensartet reduktion af 2.harmoniske og lavere forvrængning - og oven i købet tillade sig at kalde det for en "modifikation"??? en gåde - synes jeg.

venligst

Freddy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

HJÆLP igen..

Efter jeg har fået mine rør målt så er det ene blevete deffekt selvom det målte fint... der er tale om electro-harmonix/EL34 .. på den classic er der et amp meter men det viser igen udslag.. kun hvis jeg begynder at tappe på forstærkeren eller røret???

mit spørgsmål er så følgene;

hvilket land ska de EH komme fra?? Engelsk, amerikansk, eller russisk?? eller er der bedre forslag end de EH??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

og ska jeg vælge et KT 88 rør istedet for et EL 34?? det kan man godt ikk??

MVH
Don

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
HJÆLP igen..

Efter jeg har fået mine rør målt så er det ene blevete deffekt selvom det målte fint... der er tale om electro-harmonix/EL34 .. på den classic er der et amp meter men det viser igen udslag.. kun hvis jeg begynder at tappe på forstærkeren eller røret???

mit spørgsmål er så følgene;

hvilket land ska de EH komme fra?? Engelsk, amerikansk, eller russisk?? eller er der bedre forslag end de EH??

MVH
Don

Svetlana er trolig mye bedre - altså "Winged C" SED Svetlana fra St. Petersburg.
Eller kinesiske (Shuguang og Golden Dragon).

EH er samme produsent som Sovtek.

Jeg pleier å handle effektrør her:

http://thetubestore.com/shuguangel34b.html

http://www.tube-shop.com/euro/prod_svetlana.asp

http://stores.ebay.com/CHINABEST2006_Shuguang-Tube_W0QQcolZ4 QQdirZ1QQfsubZ4870425QQftidZ2QQtZkm

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

don dario skrev:
HJÆLP igen.. Efter jeg har fået mine rør målt så er det ene blevete deffekt selvom det målte fint... der er tale om electro-harmonix/EL34 .. på den classic er der et amp meter men det viser igen udslag.. kun hvis jeg begynder at tappe på forstærkeren eller røret??? mit spørgsmål er så følgene; hvilket land ska de EH komme fra?? Engelsk, amerikansk, eller russisk?? eller er der bedre forslag end de EH?? MVH Don

Svetlana er trolig mye bedre - altså "Winged C" SED Svetlana fra St. Petersburg.Eller kinesiske (Shuguang og Golden Dragon).

EH er samme produsent som Sovtek.

Jeg pleier å handle effektrør her:<SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">http://thetubestore.com/shuguangel34b.html</SPAN><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">http://www.tube-shop.com/euro/prod_svetlana.asp</SPAN><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana">http://stores.ebay.com/CHINABEST2006_Shuguang-Tube_W0QQcolZ4 QQdirZ1QQfsubZ4870425QQftidZ2QQtZkm <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><SPAN style="FONT-FAMILY: Verdana"><O:P></O:P></SPAN>

<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" ="Msonormal"><O:P><FONT face="Times New Roman" size=2></O:P>

Ok... ved du om jeg kan bruge 6550 eller kt 88 rør i en classic no16?? de Svetlana du linker til er da ikk Winged C??

MVH
Don

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

6550/KT88 vil fungere, men hvor godt det blir vet jeg ikke. Er det fysisk plass til de større rør ?
Det sikreste er nok å fortsette med EL34.

Hvis du åpner denne linken, så er det første du ser en Winged C-logo - eller slik: =C=

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke prøve 6L6 eller 5881 ?. Dem kan du roligt plugge i uden problemer. De er lidt mere udstrakte end EL34, og minder lidt mere om trioder i spillemåden. Et par udmærkede eksempler her:

http://thetubestore.com/6l6gc.html

http://www.tubedepot.com/si-5881.html

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Kjell B. skrev:

6550/KT88 vil fungere, men hvor godt det blir vet jeg ikke. Er det fysisk plass til de større rør ?Det sikreste er nok å fortsette med EL34.

Hvis du åpner denne linken, så er det første du ser en Winged C-logo - eller slik: =C=

Ok... hmm... ja der er plads nok:-)... der var en der skrev til mig på et tidspunkt at jeg sagtens kunne bruge KT 88 rør... jeg sku bare skrue helt ned for bias(milleampere) og så langsomt skrue op for det langsomt??

Ved nogen om det kan lade sig gører??

På forhånd tak..

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Hvorfor ikke prøve 6L6 eller 5881 ?. Dem kan du roligt plugge i uden problemer. De er lidt mere udstrakte end EL34, og minder lidt mere om trioder i spillemåden. Et par udmærkede eksempler her:

De 6l6 eller 5881 er det nøjagtigt som et EL 34?? altså jeg mener om jeg bare kan dumpe dem i...plug and play??

Har du handlet det sted før?? det koster 113 Pund men hva bliver det ca med fragt og osv?? afgift osv??

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Winged C hva betyder det nøjagtigt?? Trode kun det var svetlana der lavede det... men er blevet klogere:-)

MVH
Don

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Tweaker skrev:

De 6l6 eller 5881 er det nøjagtigt som et EL 34?? altså jeg mener om jeg bare kan dumpe dem i...plug and play??

Har du handlet det sted før?? det koster 113 Pund men hva bliver det ca med fragt og osv?? afgift osv??

MVH
Don

Det er ikke samme rør, men du kan plugge dem i, uden at ændre noget.

Jeg har handlet hos TheTubeStore. Fin service, gode varer, god indpakning osv. De sender med UPS. Lige hvad det kostede husker jeg ikke, men det var ret dyrt. Der røg også told på

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
don dario skrev:
Tweaker skrev:

De 6l6 eller 5881 er det nøjagtigt som et EL 34?? altså jeg mener om jeg bare kan dumpe dem i...plug and play?? Har du handlet det sted før?? det koster 113 Pund men hva bliver det ca med fragt og osv?? afgift osv?? MVH Don

Jeg har handlet hos TheTubeStore. Fin service, gode varer, god indpakning osv. De sender med UPS. Lige hvad det kostede husker jeg ikke, men det var ret dyrt. Der røg også told på

hmm ok... det lyder godt nok.. men ska de rør med samme bias så også?? dvs sige ca 40 milleamp??

siger man ikk prisen + ca 30% (det er inkl, fragt, fortoldning osv)

MVH
Don

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Tweaker skrev:
don dario skrev:
Tweaker skrev:

De 6l6 eller 5881 er det nøjagtigt som et EL 34?? altså jeg mener om jeg bare kan dumpe dem i...plug and play?? Har du handlet det sted før?? det koster 113 Pund men hva bliver det ca med fragt og osv?? afgift osv?? MVH Don

hmm ok... det lyder godt nok.. men ska de rør med samme bias så også?? dvs sige ca 40 milleamp??

siger man ikk prisen + ca 30% (det er inkl, fragt, fortoldning osv)

MVH
Don

+ 30% er nok ikke helt skævt. Biasen kan du eksperimentere lidt med. Imellem 35 og 50 MA  http://thetubestore.com/6l6costello.html

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Jerg forstår ikke, hvad man lige skal med andre rør end EL34 i den forstærker. Den er konstrueret til dem og det synes jeg da, at man skal fortsætte med. EL34 af den gode slags går man ikke galt i byen med - ingen "fikumdik". Jeg kunne forstå, hvis man som FX i en SQ38 Luxman stort set ikke kan få rørene mere, at man vælger at sadle om til en anden rørtype, men altså EL34 er gængst.

Jeg kan også godt anbefale EL34 fra Svetlana Sct. Petersborg (winged =C=) - dem har jeg haft siddende i Marantz 8B i et stykke tid og de lyder rigtig fint og jeg har ingen driftforstyrrelser haft. I en Marantz 8B er der også et "Bias-meter" og disse rør har været lette et indstille Bias til.

Men du er nødt til at sikre dig, at du ved, hvad et Svetlana Winged =C= er for noget, for der er efterhånden pæn forvirring om det.

Hvis du skal "i Himlen"(efter min mening), så må du op med læderet og købe et par NOS Mullard/Philips/Miniwatt/Valvo  XF1-XF2-XF3- eller XF4 eller et par rigtige TFK - men det er dyrt og svært, men ....Svetlana'erne kan godt komme derhenad!!

Jeg har i .ø. oplevet ganske ok resultater med EL34 RFT-rør (østtyskland) - de er slet ikke tossede og er trods alt til at komme til for penge.

De følgende links er til rør af ubestridt kvalitet (og pris!):

http://cgi.ebay.com/EL34-Mullard-xf-MINT-NOS-New-In-boxes-ma tched-quad_W0QQitemZ260210018912QQihZ016QQcategoryZ39783QQss PageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/Matched-Quad-of-Seimens-EL34-Tubes-Germa ny_W0QQitemZ350021715300QQihZ022QQcategoryZ64629QQssPageName ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Disse er bare eksempler på nogle gode stabile vellydende (min mening)rør. Der kan findes endnu federe rør, men desværre får man det ikke forærende.

og her er et sæt Svetlana Winged =C=: Prisen afskrækker bestemt ikke, men husk shipping/told+ moms udenfor EU

http://cgi.ebay.com/4-Matched-Winged-C-Svetlana-SED-Russian- EL34_W0QQitemZ270209733016QQihZ017QQcategoryZ64629QQssPageNa meZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Venligst

Freddy

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jerg forstår ikke, hvad man lige skal med andre rør end EL34 i den forstærker. Den er konstrueret til dem og det synes jeg da, at man skal fortsætte med. EL34 af den gode slags går man ikke galt i byen med - ingen "fikumdik". Jeg kunne forstå, hvis man som FX i en SQ38 Luxman stort set ikke kan få rørene mere, at man vælger at sadle om til en anden rørtype, men altså EL34 er gængst.

Jeg kan også godt anbefale EL34 fra Svetlana Sct. Petersborg (winged =C=) - dem har jeg haft siddende i Marantz 8B i et stykke tid og de lyder rigtig fint og jeg har ingen driftforstyrrelser haft. I en Marantz 8B er der også et "Bias-meter" og disse rør har været lette et indstille Bias til.

Men du er nødt til at sikre dig, at du ved, hvad et Svetlana Winged =C= er for noget, for der er efterhånden pæn forvirring om det.

Hvis du skal "i Himlen"(efter min mening), så må du op med læderet og købe et par NOS Mullard/Philips/Miniwatt/Valvo  XF1-XF2-XF3- eller XF4 eller et par rigtige TFK - men det er dyrt og svært, men ....Svetlana'erne kan godt komme derhenad!!

Jeg har i .ø. oplevet ganske ok resultater med EL34 RFT-rør (østtyskland) - de er slet ikke tossede og er trods alt til at komme til for penge.

De følgende links er til rør af ubestridt kvalitet (og pris!):

http://cgi.ebay.com/EL34-Mullard-xf-MINT-NOS-New-In-boxes-ma tched-quad_W0QQitemZ260210018912QQihZ016QQcategoryZ39783QQss PageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/Matched-Quad-of-Seimens-EL34-Tubes-Germa ny_W0QQitemZ350021715300QQihZ022QQcategoryZ64629QQssPageName ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Disse er bare eksempler på nogle gode stabile vellydende (min mening)rør. Der kan findes endnu federe rør, men desværre får man det ikke forærende.

og her er et sæt Svetlana Winged =C=: Prisen afskrækker bestemt ikke, men husk shipping/told+ moms udenfor EU

http://cgi.ebay.com/4-Matched-Winged-C-Svetlana-SED-Russian- EL34_W0QQitemZ270209733016QQihZ017QQcategoryZ64629QQssPageNa meZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Venligst

Freddy

ok... det giver nok lidt logik... godt du skrev lidt igen... det havde jeg ventet på:-)

nå.. men altså... gider du at forklare mig hva det winged C er?? og er det kun svetlana der laver det??

ved du ca hva det kommer til at koste hvis vi siger at rørene(svetlana Winged C) koster 120 euro når de er landet i dk?? er det ca + 30 % eller??

ER ikk tilmeldt ebay?? så tror det bliver et anderkendt sted, dvs god forretning??

MVH
Don

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt tilmelde dig eBay. Det bliver så også nødvendigt at oprette en PayPal konto. Du kan så til gengæld handle uden at vidergive din kontooplysninger til den du handler med.

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes