| Forfatter |
|
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ok - back again:
1: RFT er en østtysk fabrik (Erfurt), som fremstillede bl.a. EL34 rør til en mængde fabrikker i Europa i efterkrigstiden - nærmere bestemt i 70'erme og ind i 80'erne. Disse rør er af en absolut anstændig kvalitet og fås med mange forskellige navne på - bl.a. Siemens og Telefunken.
2 Ebay/paypal? - så glemmer vi bare det - men kig lige på dette link.
http://www.banzaitubes.com/home.php?cat=619&gclid=CNn2kN Sds5ECFQ9CMAodiwF4NQ
Priserne er opgjort i Euro, så der er håb om, at du kan købe dem i Europa. Hvis du kigger under "dealers", så vil du finde fx tyske forhandlere, som har varen hjemme og hermed kan sende til dig fra Tyskland = 0 moms og told og andre spillemandspenge - kun forsendelse, men du skal betale over nettet. Priserne er heller ikke skræmmende.
Venligst
Freddy
|
|
|
hejigen..
Det var da billigt!! men hva er forskellen på det "alm" Winged s og platium matched?? hvordan bestiller jeg fire matched der??
Jeg prøver at se om jeg kan rette benene osv?? men det er ikk en lodning i ampen pga da jeg byttede rundt på rørene flyttede skavanken med?? bar rolig har mærket rørene:-)
Takker for hjælpen
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal IKKE rette benene på en EL34 - du risikerer at lave mere Lxxx end lagkage. De sidder normalt lige nok, men måske skal de lige renses - og hvis dette ikke hjælper og "nissen flytter med", så er røret defekt og du kan bruge indmaden som julepynt.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Du skal IKKE rette benene på en EL34 - du risikerer at lave mere Lxxx end lagkage. De sidder normalt lige nok, men måske skal de lige renses - og hvis dette ikke hjælper og "nissen flytter med", så er røret defekt og du kan bruge indmaden som julepynt.
Vh
Freddy |
|
|
ahh.. ok:-)
platinium matched= matched.. smart bare lade markøren glide hen over:-)
MVH
DOn
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt vil jeg mene, at du kan slippe billigere ved at købe et sæt, som ikke er platinim matched, da din forstærker har variabel bias. Der kan du så roligt kompensere (indtil en vis grad) for de evt. mindre forskelle der måtte være mellem rørene, ved at justere på dit biasmeter - det er bl.a. derfor der sidder der.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
De svetlana der er de NOS rør??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naarrjj - det er de vel egentlig ikke, men det er nok noget af det bedste nyligt producerede, som man kan få.
Man kan sige, at NOS-rør er en genrel betegnelse for rør, som BLEV produceret, da rør var "the name of the game" i 30-40-50-60-70'erne. Disse daværende rørfabrikker, hvor Philips - Telefunken - RCA - General Electric - og mange mange flere, var de fremherskende og sad på det Vestlige verdensmarked.
Her kommer Sct. Petersborgfabrikken bl.a. ind på en sær mellemplads, da de også har produceret rør i en menneskealder, men til det Østlige marked (Sovjet/østblokken) - man kan være så fri at sige, at Sct. Petersborgfabrikken er en fabrik, som har overlevet transistoreringen og fortsat med at producere.(med en vis juridisk tvisten rundt)
Man har dog aldrig på vore breddegrader haft helt den samme fidus til "Øst-rør", som til de nu historiske "vest-rør", som der kun bliver færre og færre af. Det er dé rør, som vi normalt forbinder med NOS.
Det skal ikke fratage Sct. Peterborg-rør æren af at være noget af det bedste af det, der bliver produceret i dag.
EI-fabrikken i Yugoslavien har også lavet ganske fine rør - vistnok på gammelt Philips el. Telefunken produktionsudstyr. Jeg ved ikke rigtigt, men fornemmer, at der er knaphed på EI-rør i dag. Der gik historier om, at EI-fabrikken blev bombet i slutningen af 90'erne, men så står der jo i ét af links'ene, at den vist ikke blev det alligevel??
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Naarrjj - det er de vel egentlig ikke, men det er nok noget af det bedste nyligt producerede, som man kan få.
Man kan sige, at NOS-rør er en genrel betegnelse for rør, som BLEV produceret, da rør var "the name of the game" i 30-40-50-60-70'erne. Disse daværende rørfabrikker, hvor Philips - Telefunken - RCA - General Electric - og mange mange flere, var de fremherskende og sad på det Vestlige verdensmarked.
Her kommer Sct. Petersborgfabrikken bl.a. ind på en sær mellemplads, da de også har produceret rør i en menneskealder, men til det Østlige marked (Sovjet/østblokken) - man kan være så fri at sige, at Sct. Petersborgfabrikken er en fabrik, som har overlevet transistoreringen og fortsat med at producere.(med en vis juridisk tvisten rundt)
Man har dog aldrig på vore breddegrader haft helt den samme fidus til "Øst-rør", som til de nu historiske "vest-rør", som der kun bliver færre og færre af. Det er dé rør, som vi normalt forbinder med NOS.
Det skal ikke fratage Sct. Peterborg-rør æren af at være noget af det bedste af det, der bliver produceret i dag.
EI-fabrikken i Yugoslavien har også lavet ganske fine rør - vistnok på gammelt Philips el. Telefunken produktionsudstyr. Jeg ved ikke rigtigt, men fornemmer, at der er knaphed på EI-rør i dag. Der gik historier om, at EI-fabrikken blev bombet i slutningen af 90'erne, men så står der jo i ét af links'ene, at den vist ikke blev det alligevel??
Vh
Freddy |
|
|
Ok det er god viden:-)
men der laves så ikk svetlana rør andre steder end sct.petersborg??
WInged C var det kun svetlana der lavede dem??
hva så med disse her??
http://thetubestore.com/6l6gc.html
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der står "S" på røret (for "S"-vetlana - er det ingen garanti for for noget ,men du skal sikre dig, at der står et "=C=" (Winged "C") på røret. Disse rør er lavet på Sct. Petersborg - og KUN dér. Den fabrik laver også andre typer rør fx 6L6GC - 12AX7 osv, så det er bestemt ikke kun EL34'ere.
Men i rørbranchen er "fakes" også en fast ret på menuen - så derfor bør du starte med at købe ægte =C=- rør. Kig godt på dem - og indprent dig hele konstrutionens udseende og når du har siddet med dem i hånden en halv milliard gange og kigget, så kan du altid kende et "C"-rør. - og du kan kende snot fra skidt.
Kendere af Telefunken og Philips/Mullard - ja sågar og især RFT-rør kan med et kort blik på afstand sagtens vurdere, hvad der er hvad - og det bør du da også lære med =C=-rørene fx.
Var jeg dig, så kastede jeg mig ud i Banzaitubes tilbud og fik dem hjem - kiggede løs - og smækkede dem i forstærkeren - justerede bias - og lyttede til noget fed musik uden yderligere bekymringer. Skulle uheldet så være ude efter kort tid, så kan du evt. rette henvendelse til rør-dealeren - eller til den forholdsvis beskedne pris købe nogle ekstra, så du havde noget "i banken".
Kan du ikke lide lyden fra dem - så sælg dem og køb noget andet. Man kommer nok ikke uden om at skulle eksperimentere lidt før man finder sit favoritrør.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hvis der står "S" på røret (for "S"-vetlana - er det ingen garanti for for noget ,men du skal sikre dig, at der står et "=C=" (Winged "C") på røret. Disse rør er lavet på Sct. Petersborg - og KUN dér. Den fabrik laver også andre typer rør fx 6L6GC - 12AX7 osv, så det er bestemt ikke kun EL34'ere.
Men i rørbranchen er "fakes" også en fast ret på menuen - så derfor bør du starte med at købe ægte =C=- rør. Kig godt på dem - og indprent dig hele konstrutionens udseende og når du har siddet med dem i hånden en halv milliard gange og kigget, så kan du altid kende et "C"-rør. - og du kan kende snot fra skidt.
Kendere af Telefunken og Philips/Mullard - ja sågar og især RFT-rør kan med et kort blik på afstand sagtens vurdere, hvad der er hvad - og det bør du da også lære med =C=-rørene fx.
Var jeg dig, så kastede jeg mig ud i Banzaitubes tilbud og fik dem hjem - kiggede løs - og smækkede dem i forstærkeren - justerede bias - og lyttede til noget fed musik uden yderligere bekymringer. Skulle uheldet så være ude efter kort tid, så kan du evt. rette henvendelse til rør-dealeren - eller til den forholdsvis beskedne pris købe nogle ekstra, så du havde noget "i banken".
Kan du ikke lide lyden fra dem - så sælg dem og køb noget andet. Man kommer nok ikke uden om at skulle eksperimentere lidt før man finder sit favoritrør.
Venligst
Freddy
|
|
|
Takker for de fine råd... de er nu bestilt ved banzai.. bliver sjovt at prøve at rode lidt med dem...
har kigget meget på nettet nu angående Svetlana og deres mærker.. og har da lært lidt idag..
Glæder mig til at hører det hele.. mår jeg sætter de nye rør i ska jeg så skrue ned på en 30 MA og justere langsomt op??
har fået de Philips miniwatt der.. de bliver også sjove at hører.. er de for 60érne ca??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt bias - sådan ca. midt i vandringen. Sæt rørene i - tænd - vent et par minutter - check bias juster evt. lidt - vent yderlige et kvarter - check bias - juster evt yderligere - vent yderligere en time - check bias - juster færdigt. Dette gøres naturlig individuelt fra rør til rør. Dette går jeg ud fra, at din forstærkers bias-meter kan?? A1 - A2 / B1 - B2 ???
En gang i mellem - måske mellem 100 timers drift, kan du da lige checke bias igen - og justere.
Vær opmærksom på, at rør tit har en art "indkøringsfase", hvor rørene efter en 50 timers tid måske er ved at "falde til" - også lydmæssigt. overgangen er glidende og måske kan det ikke høres. Det er bare sådan, at hvis rørene ikke lyder sådan heeelt, som du forventer - så giv dem lige en 50 timers tid til at bevise deres værd.
De der Philips-rør har du da ikke nævnt at du havde - fortæl lidt mere om dem - eller send nogle billeder. Dem vil jeg gerne høre om - og se.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Sæt bias - sådan ca. midt i vandringen. Sæt rørene i - tænd - vent et par minutter - check bias juster evt. lidt - vent yderlige et kvarter - check bias - juster evt yderligere - vent yderligere en time - check bias - juster færdigt. Dette gøres naturlig individuelt fra rør til rør. Dette går jeg ud fra, at din forstærkers bias-meter kan?? A1 - A2 / B1 - B2 ???
En gang i mellem - måske mellem 100 timers drift, kan du da lige checke bias igen - og justere.
Vær opmærksom på, at rør tit har en art "indkøringsfase", hvor rørene efter en 50 timers tid måske er ved at "falde til" - også lydmæssigt. overgangen er glidende og måske kan det ikke høres. Det er bare sådan, at hvis rørene ikke lyder sådan heeelt, som du forventer - så giv dem lige en 50 timers tid til at bevise deres værd.
De der Philips-rør har du da ikke nævnt at du havde - fortæl lidt mere om dem - eller send nogle billeder. Dem vil jeg gerne høre om - og se.
Venligst
Freddy |
|
|
Ok det gør jeg så... men hva mener du med midt i vandringen?? bare så jeg er helt sikker??
ja der er A1-A2-A3-A4:-)
det er de der miniwatt der på brugt.dk du linkede mig:-) miniwatt der er det ikk Philips??
Ska nok snart tage nogle billede og sætte ind:-
PS: værdsætter din hjælp meget!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - Miniwatt er Philips . Et af Philips' mange brands. Ja - jeg vil gerne se billeder - altid fedt at kigge på fede rør. Hvis du er rigtig dristig, så tag lige og kig efter en lille ætset kode, som er placeret nedest på røret tæt på soklen. Der skulle gerne stå XF3 eller 4, da jeg mener at huske, at disse rør havde én ring i toppen af røret. og være suppleret med et nummer nedenunder, hvor der står BXXX. Ud fra disse koder kan vi finde frem til, hvornår og hvor rørene er produceret. Lad være med at gnide på det.
Med "midt i vandringen" mener jeg, at det justeringspotentiometer, som du kan dreje på for at indstille Bias har to yderstillinger = "alt for lidt" + "alt for meget". Hvis du som udgangspunkt starter med at stille justeringen i "i midten" - så går det nok ikke helt galt.
Hvis du stiller bias på det optimale arbejdspumnkt for rørene - yder de bedst. Nogle mener, at man kan stille rørene lidt "varmere" for en bedre lyd, men man skal være varsom, da det kan gå lidt ud af kontrol og anoderne kan endda blive røde (så er vi tilbage ved starten igen!). Hvis man stiller dem lidt "koldere" - kán det ændre lyden mod det, som man kalder "dårligere", men det kan "spare" på røret, så der er flere spilletimer i det. Alt i alt anbefaler jeg da, at du stiller det på det arbejdspunkt, som forstærkeren er designet til.
venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jo - Miniwatt er Philips . Et af Philips' mange brands. Ja - jeg vil gerne se billeder - altid fedt at kigge på fede rør. Hvis du er rigtig dristig, så tag lige og kig efter en lille ætset kode, som er placeret nedest på røret tæt på soklen. Der skulle gerne stå XF3 eller 4, da jeg mener at huske, at disse rør havde én ring i toppen af røret. og være suppleret med et nummer nedenunder, hvor der står BXXX. Ud fra disse koder kan vi finde frem til, hvornår og hvor rørene er produceret. Lad være med at gnide på det.
Med "midt i vandringen" mener jeg, at det justeringspotentiometer, som du kan dreje på for at indstille Bias har to yderstillinger = "alt for lidt" + "alt for meget". Hvis du som udgangspunkt starter med at stille justeringen i "i midten" - så går det nok ikke helt galt.
Hvis du stiller bias på det optimale arbejdspumnkt for rørene - yder de bedst. Nogle mener, at man kan stille rørene lidt "varmere" for en bedre lyd, men man skal være varsom, da det kan gå lidt ud af kontrol og anoderne kan endda blive røde (så er vi tilbage ved starten igen!). Hvis man stiller dem lidt "koldere" - kán det ændre lyden mod det, som man kalder "dårligere", men det kan "spare" på røret, så der er flere spilletimer i det. Alt i alt anbefaler jeg da, at du stiller det på det arbejdspunkt, som forstærkeren er designet til.
venligst
Freddy
|
|
|
Hej igen..
jamen nu ved jeg da hvordan jeg ska gører:-) er med nu tror jeg:-)
Mht til det ætsede mærke ska det så sidde inde i røret eller på yderrøret?? nederdt på glasset tæt på soklen der står Df6
og D2E3?? helt inde i bunden indeni står der et 4 tal på den ene og 3 på den anden??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Koden skal sidde på ydersiden af glasset - helt nede over der hvor soklen møder glasset.
Mystisk kode - jeg tror, at det enten er svært læseligt eller også må du kigge lidt nøjere efter - gerne billeder. Nu vi nørder - kan du så også komme til at tage et billede rigtig tæt på denne kode - så det er læseligt på billede eller kammer vi over nu?
Koden skal se ca. sådan ud , blot med andre tal og bogstaver.

venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se selv... jeg har ret:-.)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
For Hulen da....Jeg troede vi snakkede om EL34'ere!! Derfor kunne jeg ikke få det til at passe.
Yes - så passer tingene bedre, når vi snakker E81CC (6201)
Df6 = den vedtagne Philips-code for E81CC
D2E3 = Lavet på Valvo-fabrikken i Hamburg (en del af Philips-conglomeratet) - i den 3. uge i maj måned 1962 eller 1972 - formentlig det sidste (det kan man nogle gange se på æsken, hvis den er original)
Disse rør er MEGET fine og er at betragte som fuldblods-NOS-rør. (så længe de er "nye")
I.Ø. - meget fine og illustrerende fotos!
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
For Hulen da....Jeg troede vi snakkede om EL34'ere!! Derfor kunne jeg ikke få det til at passe.
Yes - så passer tingene bedre, når vi snakker E81CC (6201)
Df6 = den vedtagne Philips-code for E81CC
D2E3 = Lavet på Valvo-fabrikken i Hamburg (en del af Philips-conglomeratet) - i den 3. uge i maj måned 1962 eller 1972 - formentlig det sidste (det kan man nogle gange se på æsken, hvis den er original)
Disse rør er MEGET fine og er at betragte som fuldblods-NOS-rør. (så længe de er "nye")
I.Ø. - meget fine og illustrerende fotos!
Venligst
Freddy |
|
|
nårh... sorry.. trode du var med:-)
jamen jeg glæder mig vildt til at hører dem... venter nu bare på de Winged C der... så jeg kan hører det igen...
træls.. der var ikk ikk nogen æske med.. så aner det ikk.. på anden kan det ikk ses om det er fra 62 eller 72??
takker.. ja du fik lige mine tykke pølse fingre med
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der med om det kan ses, om det er fra '62 eller '72 kan jeg ikke se, men under alle omstændigheder, så er det et rigtig fint rør. Nu kommer så det næste - og det er om du så kan lide lyden fra det? (hvis du er i stand til at afgrænse netop lyden fra dét) - det er jo gerne hele spilledåsens lyd, du hører, når musikken spiller, men her kan du så skifte mellem forskellige typer, hvis ånden kommer over dig.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Det der med om det kan ses, om det er fra '62 eller '72 kan jeg ikke se, men under alle omstændigheder, så er det et rigtig fint rør. Nu kommer så det næste - og det er om du så kan lide lyden fra det? (hvis du er i stand til at afgrænse netop lyden fra dét) - det er jo gerne hele spilledåsens lyd, du hører, når musikken spiller, men her kan du så skifte mellem forskellige typer, hvis ånden kommer over dig.
Venligst
Freddy |
|
|
Ok.. husk det stadig er min kammerats men det er med der roder med den..
Har selv en Amplifon WT 40.. der sidder de store 6S33S røroi og nogle jan philips indgangsrør (ecc82).. er de ok?? eller har du et godt bud til udskifnings rør??
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Philips JAN - rør er sikkert et ok indgangsrør - så længe de overholder specs og er i god balance i triodesystemerne. (Husk ECC82 er en dobbelttriode). Men klangen er altid et smagsspørgmål.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |