Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problem med basboks (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

har du tjekket om der er helt tæt rundt om enheden? hvis ikke kan det godt resultere i mærkelige lyde, har selv prøvet det. det blev løst med noget vindues-gummi-ting

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

I toppen kan jeg faktisk mærke der kommer lidt luft op når den spiller. Tror du virkelig en lille utæthed kan resultere i så kraftige udsving i lydkvaliteten?

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

I toppen kan jeg faktisk mærke der kommer lidt luft op når den spiller. Tror du virkelig en lille utæthed kan resultere i så kraftige udsving i lydkvaliteten?

Tror heller ikke en lille utæthed kan give de mislyde.

Du skriver at den bas-enhed har svært ved at bevæge sig fysisk frem og tilbage, i forhold til de nye CLS'er. Og at den spiller OK fra 75 - 120Hz (hvilket jo er der hvor membranen ikke bevæger sig så langt frem og tilbage, som i frekvenserne under 75Hz).

Når en enhed er monteret i et lukket kabinet, vil jeg mene den har sværere ved at bevæge sig frem og tilbage, end i et bas-reflex kammer. Så jeg ville prøve et kabinet med bas-port. Jeg lavede selv engang et sæt hjemmebyg-højttalere, hvor jeg prøvede med et lukket kabinet først, men det lød forfærdeligt, indtil jeg monterede en bas-port i, så var bassen meget mere kontant og præcis. 

Men det er ikke sikkert det er det der er galt her, kunne måske også være at din enhed desværre er i stykker??

Ellers ved jeg ikke om du evt. har data over hvor stort volumen der skal være bag enheden?? Kunne jo være at kabinettet var alt for lille??

Mvh Dief

PS. Prøv evt at slutte et 9 volts batteri til terminalerne på enheden og se om membranen giver et udslag?? Den burde enten trække sig godt frem eller tilbage afhængigt af hvordan der poles.

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

det kan jeg love dig for det kan! jeg oplevede det med et par 8" og det lød som om de fløjtede og var blevet udsat for den groveste voldtægt af en PA forstærker. fuldstændig umuligt at høre musik på, og jeg troede  da også de var blevet brændt af...

jeg ville prøve at pille enheden ud og sætte en tynd gummiliste rundt i kanten og spænde enheden stramt i igen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

djaan - Jeg tvivler ikke på du har ret, men tror ikke helt det er dét der er problemet her. Om alle omstændigheder har du stadig ret i at der skal tætnes!

dief - Tror det er rigtigt. Noget med luftens elastitet? Tror faktisk en basport kan gøre store underværker, så må prøve at fikse mig et sådant. Nu tænker jeg så lidt på placeringen? Det aner jeg faktisk intet om, men er det ikke mere eller mindre ligegyldigt hvor man placerer porten?

Dief
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Januar 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Jo jeg mener det er lige meget hvor du placerer den. Men sætter du den fx foran, kan du stille subben helt over i et hjørne. Monterer du den bagpå, skal der lidt luft mellem væg og sub. Men for at få det optimale ud af den, skal du vel have fundet data over enheden og fundet ud af hvor stor porten skal være?? Ved ikke om du har det program der hedder WinISD-Pro?? Her kan du indtaste enheden værdier, og finde frem til den nødvendige bas-port.

Men du kan jo evt prøve Djaan's forslag først, (inden du saver hul) det burde ikke tage så lang tid at afprøve. Kan jo være han har ret??

Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Vil om alle omstændigheder tætne når djaan siger det betyder så meget. :) Kappen har snakket om at simulere det med et computerprogram, men desværre har jeg ikke kunnet finde specifikationer på enheden selv efter lang tids søgen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes