Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Beolab 5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

ekko skrev:
waal skrev:
ekko skrev:
waal skrev:
havsgaard skrev:

[QUOTE=R.P.]Nu er der jo ikke ligefrem tale om at B&O har opfundet det der spredningsprincip. I hifi og elektronik for mange år siden var der en linende højtaler med sådan en kegle til spredning, den brugte bare en enkelt fuldtone-enhed.

B&O har været med i Archimedes projektet som har været grundlaget for udviklingen af linseprincippet. Projektets 3 hovedaktører var The Acoustics Laboratory of the Technical University of Denmark, KEF Electronics of England og Bang & Olufsen.

Artiklen her er faktisk ret interessant:

http://www.sawonline.com/licensees_bo.shtml

Nu er brug af diverse linser/reflektorer til at styre spredningen af lyd ældre end både Kef og B&o, men det undrer mig at de prøver at genoplive en død hest. Det er muligt at de kan stive den af og få den op at stå, men lig-lugten er ikke til at fordrive

Vejen til lyd-helvede er brolagt med rundstrålende og spredningskorrigerede monstre af enhver tænkelig og især utænkelig art.

Bliver de aldrig klogere eller satser de på at et nyt publikum savner enhver reference til naturlig lyd

Jeg glæder mig iøvrigt til at "sætte tænderne i ådslet"

Waal

Do gir' den da bare et law linolie, Michael - så klinger dén da fjong!

Du er enten en del af det "referenceløse publikum" eller også mangler du kendskab til fortidens synder blandt højttalere

Waal

Du er da ikke helt tabt bag en vogn, hva' Michael? En linie - og du kan se "hvad jeg er for een". Jeg føler mig helt gennemskuet.

Med tanke på din reaktion så ER der ikke så mange muligheder

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 Maj 2003 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
ekko skrev:
waal skrev:
ekko skrev:
waal skrev:
havsgaard skrev:

[QUOTE=R.P.]Nu er der jo ikke ligefrem tale om at B&O har opfundet det der spredningsprincip. I hifi og elektronik for mange år siden var der en linende højtaler med sådan en kegle til spredning, den brugte bare en enkelt fuldtone-enhed.

B&O har været med i Archimedes projektet som har været grundlaget for udviklingen af linseprincippet. Projektets 3 hovedaktører var The Acoustics Laboratory of the Technical University of Denmark, KEF Electronics of England og Bang & Olufsen.

Artiklen her er faktisk ret interessant:

http://www.sawonline.com/licensees_bo.shtml

Nu er brug af diverse linser/reflektorer til at styre spredningen af lyd ældre end både Kef og B&o, men det undrer mig at de prøver at genoplive en død hest. Det er muligt at de kan stive den af og få den op at stå, men lig-lugten er ikke til at fordrive

Vejen til lyd-helvede er brolagt med rundstrålende og spredningskorrigerede monstre af enhver tænkelig og især utænkelig art.

Bliver de aldrig klogere eller satser de på at et nyt publikum savner enhver reference til naturlig lyd

Jeg glæder mig iøvrigt til at "sætte tænderne i ådslet"

Waal

Do gir' den da bare et law linolie, Michael - så klinger dén da fjong!

Du er enten en del af det "referenceløse publikum" eller også mangler du kendskab til fortidens synder blandt højttalere

Waal

Du er da ikke helt tabt bag en vogn, hva' Michael? En linie - og du kan se "hvad jeg er for een". Jeg føler mig helt gennemskuet.

Med tanke på din reaktion så ER der ikke så mange muligheder

Waal

Din intellektuelle spændvidde er mildest talt overrumplende.

Ærbødigst,

Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Maj 2003 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

You have no idea..

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

ekko
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2003 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Modifix skrev:

You have no idea..

Mvh. Jens/Modifix

Av, er Waal SÅ klog - jamen, så kan han få lov at være den næstklogeste... efter mig forstås... ;-)

Til top Vis ekko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ekko

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2003 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Ok. der står den er lavet af aluminium, så kan den jo næsten bruges som en klokke, for der er jo 2500 watt og gi af.

Men mellem tonen er stadig ikke det bedste, i vores tid ano 2003.

måske den øvre basenhed er en filler-enhed

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Maj 2003 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

ekko skrev:
[QUOTE=Modifix]

You have no idea..

Mvh. Jens/Modifix

Av, er Waal SÅ klog

JA

Waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Maj 2003 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Ok. der står den er lavet af aluminium, så kan den jo næsten bruges som en klokke, for der er jo 2500 watt og gi af.

Men mellem tonen er stadig ikke det bedste, i vores tid ano 2003.

måske den øvre basenhed er en filler-enhed

"Filler-drivere" optræder kun i "uni-phase" sammehæng og jeg tør godt love dig at i Beokoks 5 er den akustiske fase mere "multi" end den er "uni"

Waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Maj 2003 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

pas nu på hr.duelund, den skal have ret energi responce, IKKE ret frekvens responce

Og det skulle betyde, at frekvensresponcen er urolig? Nej! den skal være glat alligevel. Det meget simple bud, at der ikke må være noget foran og/eller på højde med enheden er overtrådt.

derfor er hæver den i toppen, set KUN på frekvens responcen, men den gør den IKKE set på energi responcen. Og måske er det mere rigtigt end at se på frekvens, som de fleste tror er den der skal være ret.

Den skal være ret, ingen tvivl om det. Man lapper ikke på ringe spredning ved at øge niveauet men ved at gøre den pågældende enhed mindre.

mvh Steen Duelund 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2003 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jens J]

Hej Hr Duelund

Det behøver man faktisk ikke. De er gennemmålt og de er vist i High Fidelity, Ud fra det alene kan man faktisk godt udtale sig om lyden, de vil levere.

Det kan være svært at udtale sig om lyden ud fra en lineær måling målt på aksen eller 30 grader. Lige såvel som en flad frekvensgang på en forstærker intet siger om dens tonale balance. Er det ikke gammel viden?

Det er da ganske korrekt, men nu taler vi en simpel højttalerenhed. Den er ikke svær at greje.

En glat og lineær frekvensgang er ikke lige dem. Hvorfor er diskantniveauet løftet? hvorfor er der al den uro på frekvensgangen.

Hvis man laver et løft i diskantniveau er det som regel for at sikre en flad powerrespons. En 1 tommer dome siger jo intet over 10 kHz pga. problemer med spredning.  Powerresponsen har stor betydning for lyden, og der er det de har arbejdet på at forbedre. 

Det tillader jeg mig at stille spørgsmål ved. Det er flydende hvad der måles, spænding og effekt. Hvad er hvad? Det er ikke så let at adskille.

Man lad os nu høre på dyret først. B&O har før lavet genistreger.

Ja. lad os høre dyret. Det sku' ikke undre mig at den bider fra sig.

Muligt! - den er ihverfald forsynet med et skarpt tandsæt.

Jeg synes faktisk at det er utroligt modigt af B&O at lave et så anderledes design. Så ka' dem med Ilva hjem og Silvan have for min skyld godt sidde og pege fingre i deres katalog verden.

Nu er vel en lydgiver mere noget for ørerne end for øjnene. Jeg ville godt nok dække udyret med et tyndt klæde. Designet er vist mere for at imponere besøgende - et såkaldt macho- eller rigdomssymbol.

mvh Steen Duelund

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2003 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Hej Duelund

Det er da ganske korrekt, men nu taler vi en simpel højttalerenhed. Den er ikke svær at greje.

Har du ikke oplevet at 2 enheder måler ens og lyder forskelligt?

Det tillader jeg mig at stille spørgsmål ved. Det er flydende hvad der måles, spænding og effekt. Hvad er hvad? Det er ikke så let at adskille.

En frekvengang i feks. 0 grader er målt i et punkt hvorimod en powerrespons er den samlede udstrålede energi (den er ikke så nem at måle). Jeg kan ikke se problemet i at adskille det?

et såkaldt macho- eller rigdomssymbol.

ifald er det ikke noget nyt i denne branche.  Man må håbe at der nu samtidig er opstået god lyd.

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Maj 2003 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jens J]

Hej Duelund

Har du ikke oplevet at 2 enheder måler ens og lyder forskelligt?

Hvis de er lavet på samme måde? så nej!.

En frekvengang i feks. 0 grader er målt i et punkt hvorimod en powerrespons er den samlede udstrålede energi (den er ikke så nem at måle). Jeg kan ikke se problemet i at adskille det?

Det kan jeg heller ikke. Direkte lyd og rumresponce opfattes på forskellig måde,

et såkaldt macho- eller rigdomssymbol.

ifald er det ikke noget nyt i denne branche.  Man må håbe at der nu samtidig er opstået god lyd.

Enig! men jeg tror det ikke. Vi får høre den 15 Maj et eller andet sted.

mvh Steen Duelund

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2003 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt der er ikke nogen som har noget at sige om enhederne som sådan, i gir mig måske ret.

Og hvad med de forhold man vil komme til at høre de beokokser under, og blir det med deres 6stk's multi cd afspiller eller hvad. Eller skal vi høre dem hjemme med noget ordentligt grej

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2003 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har tænkt på at man faktisk både hører direkte, og reflekteret lyd med dette odsel, er det noget der gavner fasen, mig bekendt ikke.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 12 Maj 2003 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Hej RP

Hvis jeg ikke har misforstået dig så mener du:

1. mellentonen duer ikke

2. kabinettet duer ikke

3. forstærkerdelen duer ikke

Det kan godt være du har ret, men jeg synes lige vi skal høre dem først

MVH

havsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Maj 2003 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig korrekt ... lad os høre dem først, og ikke bedømme dem ud fra deres udseende og og specs.

Det er og vil altid være øret der er den bedste til at bedømme en højtaler. Bare ærgeligt at mange personer (specielt i diverse nyhedsgrupper) har det med at råbe i megafonen og kaste noget mudder fordi de har set et billede og læst nogen specs.En højtaler er til lyd, og hvordan den ser ud fysisk og på papiret har ikke ret meget at gøre med hvordan den lyder, kun som en pegepind. Og den kan som regel pege i mange retninger, såvel gode som dårlige.

Ja, jeg har hørt skønheden/monstret, kært barn har mange navne, og det jeg hørte var imponerende selv om det kun har været 4 stykker musik. Men derfra og så til at rose eller stemple den som dårlig, er ikke en option. Det skal der meget mere intensiv lytning til før jeg ville kunne tillade mig at gøre. Men det lyder som om der allerede er mange der har gjort det på forhånd og det i højere eller mindre grad udelukkende af den grund, at det er B&O der har lavet den.

MVH.

Til top Vis havsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af havsgaard

CableGuy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Maj 2003 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Vel Talt Havsgaard og Jack!

Giv dog speakerne en reel chance, under kendte forhold........

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Maj 2003 kl. 04:08 | IP-adresse registreret  

CableGuy skrev:

Vel Talt Havsgaard og Jack!

Giv dog speakerne en reel chance, under kendte forhold........

Det er jo det sædvanlige alt skal bare hagles ned uanset hvad.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Maj 2003 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

havsgaard skrev:

Fuldstændig korrekt ... lad os høre dem først, og ikke bedømme dem ud fra deres udseende og og specs.

Det er og vil altid være øret der er den bedste til at bedømme en højtaler. Bare ærgeligt at mange personer (specielt i diverse nyhedsgrupper) har det med at råbe i megafonen og kaste noget mudder fordi de har set et billede og læst nogen specs.En højtaler er til lyd, og hvordan den ser ud fysisk og på papiret har ikke ret meget at gøre med hvordan den lyder, kun som en pegepind. Og den kan som regel pege i mange retninger, såvel gode som dårlige.

Ja, jeg har hørt skønheden/monstret, kært barn har mange navne, og det jeg hørte var imponerende selv om det kun har været 4 stykker musik. Men derfra og så til at rose eller stemple den som dårlig, er ikke en option. Det skal der meget mere intensiv lytning til før jeg ville kunne tillade mig at gøre. Men det lyder som om der allerede er mange der har gjort det på forhånd og det i højere eller mindre grad udelukkende af den grund, at det er B&O der har lavet den.

MVH.

B&O forsøger sig med en udformning der set fra en fysisk/akustisk vinkel er håbløs hvis målet er en neutral og troværdig gengivelse, men det har nok ikke været målet for så havde den set ganske anderledes ud.
Selv Politiken har "anmeldt" højttaleren så "den grimme ælling" effekten virker.

Waal

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2003 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Rettelse, jeg har studeret det nøje, kabinettet er af trykstøbt plastic, og ikke aluminium.

så jeg havde eltså ret første gang, er i i tvivl studer hifidelity, der ses det ret tydeligt at man har sat gevindbøsninger i plasticen.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2003 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Gæt engang. Jeg gik op i bang og olufsen butikken i dag, for at høre beolap 5.

Det kunne jeg ikke komme til for den er trukket tilbage på grund af en fejl på et komponent, hvilket et kunne jeg ikke få at vide.

Jeg kan derfor først få den at høre i august måned.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes