Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

Min tolkning af det her, er at man ikke foreløbigt kommer til at kunne afspille digitalt og til nærmelsesvis efterligne lyden fra et super drev!

/Dude

Hvad skulle forskellen være, om din lyd kommer fra et drev der bliver aflæst af en laser, og sendt videre til en DAC være eller på at streame fra en harddisk, køre ud bit-perfect til en ekstern DAC?
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

Cambrigde DAC 3
Squeeze Box eller Trend Audio USB 10

...Ca. 3 min. til vi prøvede at køre et modded pioneer cd-drev gennem en aktiv sugdem masterclass
A forforstærker ind i den DAC - så tror jeg det var muligt for mig at gå under sofaen uden at bukke
hovedet. NEJ NEJ NEJ hvor det lød vildt man!! Bassen kom i stuen og ikke i væggene pludselig CHUK
CHUK hukkede den sig bare ind i maven på en, hvor var det fedt!

Min tolkning af det her, er at man ikke foreløbigt kommer til at kunne afspille digitalt og til
nærmelsesvis efterligne lyden fra et super drev!

Spaendende laesning! Hvis jeg forstaar rigtigt, saa skriver du at digital-udgangen paa Trends er lidt bedre
end digital-udgangen paa SB, og at begge faar hoevl af et poineer cd drev.

Det er ikke hvad jeg selv oplever. Jeg har ikke hoert Trends, men jeg har sammenlignet SB med drevet i min
Wadia 861, begge med Wadia'en brugt som DAC. Min konklusion er at forskellen er saa lille, at jeg nok ikke vil
kunne udpege hvem er hvem i en blindtest. Der er maaske en anelse mere "pondus" i lyden fra Wadia drevet
(maaske fordi der ikke er noget transmissions-jitter pga. ClockLink?), men det er virkelig i smaatings-afdelingen.

Saa hvorfor hoerer du saa stor forskel? Er den Cambrigde DAC meget foelsom over for jitter paa det indkomne
signal? Ved du hvordan dens digital-indgang er opbygget (receiver, pll etc)?

Findes der nogen maalinger paa jitter etc. fra SB/Trends/... kontra traditionelle CD drev?

mvh.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Alt det her DAC snak har fået mig til at tænke over en idé. Det er ikke en ny idé men ville lige høre hvad folk synes.

Cambridge audio Azur 840 CD spiller. Den har 2 digitale indgange og kan fungere som DAC for andet udstyr. Så kunne jeg fx spænde den nye "duet" fra logitech/slimdevices på.

Var oppe i min lokale hifi-klubben, men de havde ikke Azur 840 til at lytte på...

Ville det blive et ok resultat? altså i forhold til at ikke bruge en DAC på de her slimdevices.

Jeg står nemlig og mangler en CD afspiller så kunne man måske finde en der kan bruges som DAC for andet udstyr også når man nu er igang.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2007
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Eiberg skrev:
dude2005 skrev:

Min tolkning af det her, er at man ikke foreløbigt kommer til at kunne afspille digitalt og til nærmelsesvis efterligne lyden fra et super drev!

/Dude

Hvad skulle forskellen være, om din lyd kommer fra et drev der bliver aflæst af en laser, og sendt videre til en DAC være eller på at streame fra en harddisk, køre ud bit-perfect til en ekstern DAC?

Forskellen skulle jo så være mere jitter...!
Hvor om alt er, så i mit setup, er forskellen - ja mp3 agtigt i forhold til det moddede drev!
Til top Vis dude2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dude2005

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
dude2005 skrev:

Cambrigde DAC 3
Squeeze Box eller Trend Audio USB 10

...Ca. 3 min. til vi prøvede at køre et modded pioneer cd-drev gennem en aktiv sugdem masterclass
A forforstærker ind i den DAC - så tror jeg det var muligt for mig at gå under sofaen uden at bukke
hovedet. NEJ NEJ NEJ hvor det lød vildt man!! Bassen kom i stuen og ikke i væggene pludselig CHUK
CHUK hukkede den sig bare ind i maven på en, hvor var det fedt!

Min tolkning af det her, er at man ikke foreløbigt kommer til at kunne afspille digitalt og til
nærmelsesvis efterligne lyden fra et super drev!

Spaendende laesning! Hvis jeg forstaar rigtigt, saa skriver du at digital-udgangen paa Trends er lidt bedre
end digital-udgangen paa SB, og at begge faar hoevl af et poineer cd drev.

Det er ikke hvad jeg selv oplever. Jeg har ikke hoert Trends, men jeg har sammenlignet SB med drevet i min
Wadia 861, begge med Wadia'en brugt som DAC. Min konklusion er at forskellen er saa lille, at jeg nok ikke vil
kunne udpege hvem er hvem i en blindtest. Der er maaske en anelse mere "pondus" i lyden fra Wadia drevet
(maaske fordi der ikke er noget transmissions-jitter pga. ClockLink?), men det er virkelig i smaatings-afdelingen.

Saa hvorfor hoerer du saa stor forskel? Er den Cambrigde DAC meget foelsom over for jitter paa det indkomne
signal? Ved du hvordan dens digital-indgang er opbygget (receiver, pll etc)?

Findes der nogen maalinger paa jitter etc. fra SB/Trends/... kontra traditionelle CD drev?

mvh.

Det er da godt, du syntes om mit indlæg.
Trend'en er langt bedre end SB ja! Og de får mega smadder af det MODDEDE!! Pioneer drev! Jeg er vist fræk hvis jeg sammenligninger en mobiltelefon på højtaler og så til svanesøen i operaen - men det er derhen af! (både på anagram og cambridge DAC)

Jamen jeg vil gerne komme og lytte med, så kan jeg sige hvad jeg mener.
Tror også at jitter er den store synder her! I transporteren er der en wordclock ud, som man kunne kører i sin dac - eller det var der hul til i den anagram ihvertfald, så skulle de synce 100 pro, det kunne jeg godt tænke mig at høre!

Uuuuhh måske er den følsom?! Den er jo gammel... selvom der er skiftet opamps i den.
Nej opbygningen er jeg ikke klar over! Men den er nem at finde på nettet! Cambridge Audio DAC 3

/Dude

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
Eiberg skrev:
dude2005 skrev:

/Dude

Forskellen skulle jo så være mere jitter...!
Hvor om alt er, så i mit setup, er forskellen - ja mp3 agtigt i forhold til det moddede drev!

Så sæt en ny clock i din lydkilde. Jitter kan, i den forstand, kvases.

I mine øjne er et godt drev dyrt, netop fordi jitter er et svært problem at løse når du skal holde så mange komponenter i absolut sync. Det er ganske enkelt et ingeniørmæssigt kunstgreb hver gang.

Hvis, på den anden side, den mere PC-agtige (og på mange måder simplere) løsning resulterer i væsentligt mere jitter må det, i mine øjne, skyldes decideret elendigt ingeniør-arbejde - hvis man altså stiler efter god lyd i første omgang.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
dude2005 skrev:
Eiberg skrev:
[QUOTE=dude2005]

/Dude

Hvis, på den anden side, den mere PC-agtige (og på mange måder simplere) løsning resulterer i væsentligt mere jitter må det, i mine øjne, skyldes decideret elendigt ingeniør-arbejde - hvis man altså stiler efter god lyd i første omgang.

Forstår ikke dine sidste tre linier?? Handler denne tråd ikke om at få en SB til at lyde ordentligt, evt. med en god DAC!?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

SB har alle forudsætninger på sin side. Hvis ikke den kan lave lav jitter er det fordi den bruger en ringe clock. Sæt en ny clock i og dit jitterproblem er løst.

Mine tre sidste linier påstår at din tolkning er forkert :-)
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Så fortæl mig lige hvad for en clock der skal i, praktisk set, så man ved det virker!?

Den her hifi teknikker jeg har taget kontakt til, skriver dette til mig, som svar på jitter problemet:

"Har lige studeret data'erne på squeeze box'en fra Logitech, og må sige at den får du desværre ikke megen brugbar HiFi gengivelse ud af, da dens digital udgang kun køre med Sample rates på max: 44.1Khz og 48Khz!!! dvs at det digitale signal ved 1Bit kun bliver hakket i stykker 48000 gange i sekundet hvilket svare til en meget dårlig MP3 gengivelse af signalet. Hvilket også er svaret på den manglende dynamik og detaljer i din opsætning.
For at få noget der ligner HiFi skal du desværre helt op på 196KHz eller derover i det digitale udgangssignal."

Og... jeg kan delvist se logikken i det - vedkommende har lovet at komme med en løsning, så det vil jeg dele med jer snarest.

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Kan ikke helt se logikken. Afaik er en normal CD 44.1kHz 16-bit?
Bit-rate'en på en CD, hvis den rippes i fuld kvalitet er 1411 kbps.
Den bedste form for MP3 er 320 kbps.

Nogen der ved hvornår f.eks. en sample rate på 192 kHz bliver benyttet? =)
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
SB har alle forudsætninger på sin side. Hvis ikke den kan lave lav
jitter er det fordi den bruger en ringe clock. Sæt en ny clock i og dit jitterproblem er løst.

Har netop SB ikke meget gode jitter specs? Jeg kan f... ikke huske hvor, men jeg mener
jeg har set nogle maalinger et eller andet sted.

Off topic i forb. med SB, men jeg fandt en snak om hvorfor USB ikke altid er lykken til lyd:
http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:
"Har lige studeret data'erne på squeeze box'en fra Logitech, og må sige at den
får du desværre ikke megen brugbar HiFi gengivelse ud af, da dens digital udgang
kun køre med Sample rates på max: 44.1Khz og 48Khz!!! dvs at det digitale signal
ved 1Bit kun bliver hakket i stykker 48000 gange i sekundet hvilket svare til en
meget dårlig MP3 gengivelse af signalet. Hvilket også er svaret på den manglende
dynamik og detaljer i din opsætning.For at få noget der ligner HiFi skal du
desværre helt op på 196KHz eller derover i det digitale udgangssignal."

Det er noget fis det der, sorry. Ja, SB har en samplerate begraensing paa 48kHz, saa til hi-rez
digital (DVD-Audio etc) dur den ikke. Men alm. CD er 44.1kHz, saa det kan den sagtens gengive.

"For at få noget der ligner HiFi skal du desværre helt op på 196KHz eller derover" -- det er i hvert
fald ikke den "hifi teknikker", der faar lov til at roere ved mit grej. CD er 44.1kHz, hirez formater
er 96kHz og op til 192kHz naar det skal vaere rigtig vildt, saa hvor han faar fra at det skal vaere over 196kHz
for at ligne hifi gad jeg godt vide...

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Samplerate og Jitter er urelaterede. Samplerate drejer sig om hvor ofte clocken skal slå, hvorimod jitter handler om hvor præcist den skal slå.

Som tidligere nævnt er 44.1 KHz den samplerate der bruges i CD formatet, hviket er fuldt tilstrækkeligt til at dække frekvensområdet fra 20Hz -  22 KHz. Det er altså ikke her problemet findes.

Dynamikken er ganske enkelt forskellen på højeste og laveste lydniveau. Her er bit-dybden ikke vigtig for den egentlige maksimale formåen, men dog for præcisionen. SB er så vidt jeg ved 24bit, så jeg ser heller ikke noget problem her.

Men, man skal huske at bæresignalet på den digitale forbindelse skal slå ved 2x24x44.1KHz for at overføre to digitale kanaler i højeste opløsning. Om SB så bruger en enkelt meget hurtig clock, der sidenhen tilpasses i en PLL (Phase Locked Loop) for at få de forskellige signaler med lavere frekvens, eller et antal uafhængige clocks, hvoraf nogle måske multipliceres, ved jeg ikke. Men umiddelbart virker deres jitterspecifikation på >50ps ganske ok.

Selvfølgelig kan implementationen af selv spdif interfacet være noget l**t, men hvorfor skulle det det?

Dybest set forventer jeg at SB kan levere et ok spdif. Nogle siger så at kablet kan betyde en masse for jitter, det ved jeg ikke noget om. Andre vil sige at problemet kan ligge ved en evt. ekstern DAC, som jo også kan have en ringe spdif og/eller clock-problemer.

Det korte af det lange er at der kan være mange kilder til problemer, og at jeg ikke synes at vi entydigt kan konkludere at fejlen ligger ved SB.

edit: Jeg er i øvrigt helt på linie med Hansen angående teknikkeren.

edit 2: Med mindre han mener at BÆRESIGNALETS CLOCK på spdif ligger på 44 eller 48 KHz. Den tolkning giver dog, i mine øjne, ingen mening overhovedet - især ikke når der står lige neden under at bitdybden på et sample kan være 16 eller 24. Men, for en sikkerheds skyld kan man jo spørge SlimDevices...

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
TruthSpinner skrev:
SB har alle forudsætninger på sin side. Hvis ikke den kan lave lav
jitter er det fordi den bruger en ringe clock. Sæt en ny clock i og dit jitterproblem er løst.

Har netop SB ikke meget gode jitter specs? Jeg kan f... ikke huske hvor, men jeg mener
jeg har set nogle maalinger et eller andet sted.

Off topic i forb. med SB, men jeg fandt en snak om hvorfor USB ikke altid er lykken til lyd:
http://www.audioasylum.com/forums/pcaudio/messages/7719.html

Det er en interessant artikkel. I bund og grund viser den bare at min pointe er korrekt:

En enhed som SB har alle forudsætninger for at håndtere datastrøm og timing på den bedst mulige måde ved at bruge den asynkrone protokol. Hvis de fejler er det simpelt hen en ingeniørmæssig fiasko.

Jeg har i øvrigt skrevet en lang række af indlæg om dette emne i tidens løb, og må sige at der blandt hifi-interesserede er en nærmest okkult skepsis overfor løsninger uden et klassisk CD drev som jeg, som ingeniør, har svært ved at forstå.

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

I stedet for alt det snak - hvad så med at finde en løsning!?

Teknikeren er da muligvis ikke rigtig klog, kender ham ikke. Men vil da se hvad han finder ud af.
- I kan jo så givetvis ikke finde problemet! Hvis den var så gennemtænkt og perfekt, hvorfor har de mon så lavet en transporter, der kun koster 8 gange så meget, i øvrigt med wordclock ud til en ekstern DAC????!!!

For dem det er strøget hen over hovedet, så var idéen med trådens start AT FÅ BEDRE LYD UD AF SQUEEZEBOXEN!!

Er der overhovedet nogen af jer der så har hørt en SB?? For det lader til i er så overvældet af teknik, i glemmer at lytte, eller mangel på tid med alt den snakkeri..

Det er da heller ikke sådan, at der ikke kommer lyd ud af tingesten - det er bare ikke særligt godt i forhold til et CD setup. ELLER at jeg virkelig har fået en mandags version...

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se har transporteren en word-clock IND og ikke ud, hvilket også giver fin mening da den så kan bruges som optager i et studie f.eks. Derudover har de gangske rigtigt konstrueret clock-kredsløbene noget mere kompromisløst, med et antal dedikerede clocks snarere end en PLL.

Mht. til din påmindelse om trådens begyndelse, så har du vist selv drejet den til at handle om din egen manglende evne til at få SB til at lyde godt - eller måske bare passe til din smag. Og her må jeg sige at jeg bare er uenig i den konklusion du tidligere præsenterede, nemlig at et gammeldags CD drev er bedst - det er ganske enkelt ikke rigtigt. SB er måske, måske ikke, dårligt konstrueret, men konklusionen gælder i hvert fald ikke.

Når det så er sagt... Spillede den modificerede Pioneer via samme type digital udgang, med samme kabler etc. Eller fik den lov at spille analogt?

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

dude2005 skrev:

I stedet for alt det snak - hvad så med at
finde en løsning!?

Teknikeren er da muligvis ikke rigtig klog, kender ham ikke. Men vil da se hvad
han finder ud af.
- I kan jo så givetvis ikke finde problemet! Hvis den var så gennemtænkt og
perfekt, hvorfor har de mon så lavet en transporter, der kun koster 8 gange så
meget, i øvrigt med wordclock ud til en ekstern DAC????!!!

For dem det er strøget hen over hovedet, så var idéen med trådens start AT
FÅ BEDRE LYD UD AF SQUEEZEBOXEN!!

Er der overhovedet nogen af jer der så har hørt en SB?? For det lader til i er
så overvældet af teknik, i glemmer at lytte, eller mangel på tid med alt den
snakkeri..

Det var da vildt som du hidser dig op.

Om jeg aldrig har hoert en SB?? Som jeg skrev har jeg en selv, og bruger den
stort set hver dag -- selv om det ikke er saa tit der er tid til "kritisk lytning".

Jeg bed paa den her traad fordi du skriver, at din SB lyder markant ringere end et
CD drev paa samme DAC. Det er ikke hvad jeg selv oplever, og jeg er 100% enig
med TruthSpinner om at SB'en har alle gode grunde rent teknisk til at vaere en god
transport.

Her er et billede af hvad der kommer ud af digitaludgangen paa SB:

Til sammenligning en Marantz CD63, der unaegtelig ser ringe ud i sammenligning
med SB:

(ikke mine billeder, de er neglet fra en traad paa forum.slimdevices.com)

Og hvorfor de laver den dyrere Transporter? Ja, hvad med 96kHz support,
flere digitale ind/ud-gange, markant bedre analog-del og mere gedigen indpakning?
Man faar ikke alt til den pris som SB koster. Men hvis man kun bruger CD data (44.1kHz)
og kun bruger den digitale udgang, saa synes jeg mer-prisen for Transporter er svaer at
retfaerdiggoere.

Jitterspecs paa SB er for resten 50 psec rms. Det er vist meget godt. Faktiske maalinger er
kun en lille smule daarligere end specs.

Og jeg kom lige til at taenke paa een ting: Jeg bruger ikke den switchmode stroemforsyning, der
foelger med til SB. Da jeg koebte den var det stort set gratis at faa en "DanBit" stroemforsyning med,
saa saadan en har jeg brugt fra dag et. Der er vist blandede meninger om stroemforsyningen har meget
eller lidt at sige for det digitale output.

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Claus_DK skrev:
Cambridge audio Azur 840 CD spiller. Den har 2 digitale indgange
og kan fungere som DAC for andet udstyr.

Wow. Nu aner jeg selvf. ikke hvordan den lyder, men 9k kr for en cd spille med dual
differential DACs fra Anagram, balancerede udgange og digitale indgange virker da som
value for money saa det basker!

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
Så vidt jeg kan se har transporteren en word-clock IND og ikke ud, hvilket også giver fin mening da den så kan bruges som optager i et studie f.eks. Derudover har de gangske rigtigt konstrueret clock-kredsløbene noget mere kompromisløst, med et antal dedikerede clocks snarere end en PLL.

Mht. til din påmindelse om trådens begyndelse, så har du vist selv drejet den til at handle om din egen manglende evne til at få SB til at lyde godt - eller måske bare passe til din smag. Og her må jeg sige at jeg bare er uenig i den konklusion du tidligere præsenterede, nemlig at et gammeldags CD drev er bedst - det er ganske enkelt ikke rigtigt. SB er måske, måske ikke, dårligt konstrueret, men konklusionen gælder i hvert fald ikke.

Når det så er sagt... Spillede den modificerede Pioneer via samme type digital udgang, med samme kabler etc. Eller fik den lov at spille analogt?

Pioneer drevet, ved jeg ikke hvor meget har med et pioneer drev at gøre mere. Kiggede ikke i det, men det er efter sigende modificeret en del uden om original elektronikken, og så er der tilført et XLR digital ud. Som kørte i anagram DAC'en XLR-RCA kabel. Og fra SB RCA-RCA. To dyre digitalkabler.

dude2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

OK Det med strømforsyningnen har jeg faktisk også læst. Og er ved at få lavet en lysnetsafkobling til den. Men har KUN prøvet den med den originale pisforsyning. Iøvrigt er det den forsyning jeg har brugt til Trenden... Hmmm... Ok det bliver sku spændende, hvis det er dér problemet er!

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes