| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igennem nogle år har jeg bygget 4 forskellige plinths til min pladespiller med Scheu dele. De er alle udført i træ af den ene eller anden slags. Snart kommer tiden til at lave "den endelige" version, hvor min fætter qua sit værksted med maskiner kan være behjælpelig med at lave stort set hvad man kan forestille sig. Nu kunne jeg så godt tænke mig at høre om nogen har nogle rigtigt gode idéer til hvordan denne endelige version skal være  Jeg laver lige lidt brainstorm ud fra mine egne forestillinger, og så skal alle forslag, bekræftelser og alternativer være velkomne. Princip: Masse, da det er det jeg har mest fidus til ved DIY. Sådan omkring en 20-25 kg excl. tallerken (80 mm akryl på 7 kg) vil være passende. men 15 kan sikkert også gøre det. Design: Enten den klassiske firkantede kasse, eller en slags Y-konstruktion med to "arme" i tonearmssiden så tonearmen sidder det rigtige sted. Fire arme kan ikke komme på tale pga. den senere nævnte platform. Ved den firkantede kasse ville jeg vælge at midterplacere tallerkenen, og så lave en udskæring i siden til motorblokken (jeg har Scheu's fritstående motorblok). Materialer: Min fætter har nogle plader af noget han mener er meget vibrationsdæmpende, så det skal nok indgå. Derudover tænker jeg mest på aluminium, da det kan pudses fint blankt og ser godt ud. Akryl kunne også være en mulighed. Umiddelbart foresvæver mig en sandwich-konstruktion af aluminium som bund og top, og så noget andet ind imellem. Tonearmsbasen: For at få armen op i niveau med pladetallerkenen skal der en tonebase til. Jeg ville meget gerne lave den i bronze, men det bliver vist for dyrt, så igen ser aluminium ud som en mulighed. Omgivelser: Pladespilleren står på et AudioMagic Hepta rack, fyldt med sand i benene. Ovenpå er så en AQ Vertex Super Kinabalu platform som omfatter dæmpefødder, en granitplade, og nogle kegler med gummikugle og en tripod spike som tilkobling. Og så må forslagene gerne komme i en lind strøm, så jeg kan lave en "informed decision"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
er birke x finer ikke langt mere lyd dødt end alu og bronce ?
Lav en kasse i x finér 25 kg + få den slebet meget fint - giv den rød lak maling og belæg den med blad-guld/sølv/kobber/bronce* oven på den røde lak (giver mere glød i blad- metallet) afslut med at lakere blad metallet - så får du en plint med ædel metal look uden de resonansproblemer allu og i sær bronze giver.
* Bladguld og de andre metaller findes både i ægte og i uægte - kræver lidt øvelse at få fint men vælger du fx sølv i uægte version til det meste og så et par detlajer i ægte bladguld så kan du nok dekorere hele plinten få under 1000 kr.
Lak tager lidt af metalglansen men ikke mere end det alluen aligevel taber efter 14 dage i fri luft
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| er birke x finer ikke langt mere lyd dødt end alu og bronce ? |
|
|
Så er jeg der måske allerede? Lige nu, altså min fjerde version, er plinthen af 8 gange krydsfiner, totalt en 16-17 cm høj. Den er hjemmeklyttet, men kunne sikkert slibes pæn rundt om, og med et par gange klar lak kunne den nok komme til at se pæn ud.
Armbasen ville jeg dog få udskiftet så, for den er ikke så vellykket.
Mine tanker udi aluminium o.l. gik mere på at få et pænere og mere professionelt resultat, og desuden at downsize plinthen til ikke mere end 10 cm i højden - den er lidt for markant i fremtoningen p.t. synes jeg. Jeg har også opfattelsen af at eftersom så mange producenter arbejder med aluminium, så måtte det være (marginalt?) bedre end træ, specielt hvis man kan sammensætte det i en sandwich-konstruktion...
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at fræse nogle hylrum i plinten, og fylde med en blanding af blyhagl og ovntørret sand. Hvis denneblanding røres ud i kontaktlim tilsat almindeligt opvaskemiddel (lyder skørt, men du får noget "lim" der aldrig hærder helt, og derfor virker meget vibrationsdæmpende), vil du få en meget lyddød kostruktion. Hvis du undlader limen, risikerer du at få en kavitet, der vil resonere.
Mvh. Jesper
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
| Hvad med at fræse nogle hylrum i plinten, og fylde med en blanding af blyhagl og ovntørret sand. Hvis denneblanding røres ud i kontaktlim tilsat almindeligt opvaskemiddel (lyder skørt, men du får noget "lim" der aldrig hærder helt, og derfor virker meget vibrationsdæmpende), vil du få en meget lyddød kostruktion. Hvis du undlader limen, risikerer du at få en kavitet, der vil resonere. |
|
|
Det har jeg faktisk gjort - 2 huller med sand, 2 huller med blyhagl. Men der er da godt nok ikke lim i fordi jeg ønskede at kunne skille det hele ad igen - det er nok en fejl at de øverste to lag ikke er limet fast til resten. Herved kan jeg nemlig komme til lejebrøndsbolten.
Det kunne jeg da lige overveje - få "lavet" hullerne ordentligt, montere den øverste del fast (lime den), og lave finish på resten. Så skal jeg dog give køb på at få en mindre udgave - hmm...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også hørt at en granit-plade skulle være en god løsning, og forarbejdet rigtigt kunne det også være en pæn løsning. Men sådan noget koster vist også en pæn portion kroner?
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adsklillige lag krydsfine'r som plint kan jeg også godt tilslutte mig....
Eller anvend evt.hårdtræ i kombination med en speciel spånplade beregnet til vådrum.Det skulle efter sigende være en meget "død" (læs: resonansdød) løsning.....
Derudover er jeg blevet anbefalet at lave et "subchassis" til pladepilleren.
Her kan du så lave din nivelering af pladespilleren i form af de evt. spikes du sætter under.
Den teori som jeg har fået vedrørende et subchassis er følgende:
Hvis man laver et subchassis som har nøjagtig samme vægt som pladespilleren vil man ( i følge den teori som skulle være gældende) opnå at evt. resonanser/vibrationer fra pladespilleren nemmere vil kunne blive transporteret væk fra pladespilleren og ned i subchassiet etc....
Men subchassiet skal have nøjagtig samme vægt som den samlede pladespiller......Mucho importante.....
Mvh
ASML
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
| Jeg har også hørt at en granit-plade skulle være en god løsning, og forarbejdet rigtigt kunne det også være en pæn løsning. Men sådan noget koster vist også en pæn portion kroner? |
|
|
jeg tror granit synger - fedtsten er vist det eneste der er rigtig godt men det er ret porøst jeg har også 9 lag 22 mm i min plint - ca. 40 kg - et kæmpe lokum - men stille mget stille  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne skifer ikke være alternativ til Granit, det er mere dødt?
Eller vil et mix af forskellige materialer måske være OK, toppladen kan være Alu, det synger ikke hvis det er limet/skruet til andre døde materialer. Tror du søger et materiale der er let at få pænt og let at holde? Bronze er mega dyrt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ASML skrev:
| Derudover er jeg blevet anbefalet at lave et "subchassis" til pladepilleren.
Den teori som jeg har fået vedrørende et subchassis er følgende:
Hvis man laver et subchassis som har nøjagtig samme vægt som pladespilleren vil man ( i følge den teori som skulle være gældende) opnå at evt. resonanser/vibrationer fra pladespilleren nemmere vil kunne blive transporteret væk fra pladespilleren og ned i subchassiet etc....
Men subchassiet skal have nøjagtig samme vægt som den samlede pladespiller......Mucho importante..... |
|
|
Min version 2, som egentlig ikke er min men en jeg købte af Vitus, har netop plinth og subchassis. Jeg går dog ud fra at pladetallerknen skal tælles med i ligningen, dvs. subchassis = alle dele på plinthen inkl. tallerken, arm, osv.?
Hvad skal koblingen være mellem de to dele - til (spikes) eller af (dæmpefødder)?
Min største anke mod løsningen er nok at den er lidt mere besværlig, men mest at den risikerer at blive stor - det er nemlig det mest fremtrædende ved Vitus-plinthen, den er stor.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
| Kunne skifer ikke være alternativ til Granit, det er mere dødt? |
|
|
Jeg mener at det er World Audio Designs e.l. der laver plinths i skifer, med succes. Jeg har dog hørt at det også er porøst og dermed svært at arbejde med.
gli- skrev:
| Eller vil et mix af forskellige materialer måske være OK, toppladen kan være Alu, det synger ikke hvis det er limet/skruet til andre døde materialer. Tror du søger et materiale der er let at få pænt og let at holde? Bronze er mega dyrt. |
|
|
Acoustic Raven har vist pænt stor succes med pladespillere i aluminium? Jeg ved dog ikke om de dæmper det på nogen måde.
Men ellers er idéen med aluminium at jeg har hørt at de skulle være et godt materiale til sagen, og så kigger jeg også lidt til Clearaudio Ambient der netop anvender andre materialer imellem alu-plader, og herved opnår en død sandwich samt et - i mine øjne - flot design.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med og inkorporer noget rigtig afkobling fra omgivelserne af din plinth? evt. magnetisk afkobling eller fjedre?
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| Hvad med og inkorporer noget rigtig afkobling fra omgivelserne af din plinth? evt. magnetisk afkobling eller fjedre? |
|
|
Jeg har set et par platforme hvor der anvendes magnetisme som afkoblingsprincip, og f.eks. Transrotor er det vist der også gør det nu med deres lejebrønd og pladetallerken. Det er dog et minus ved platformen at den vil være følsom overfor vægtfordelingen, så jeg er lidt tøvende overfor muligheden - vil det blive for svært at styre?
Fjedre gider jeg ikke igen, det var en af hovedårsagerne til at Linn LP12 blev bortdømt 
AQ Vertex platformen gør det faktisk godt, og den har også det her mix af forskellige principper.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
| Hvad med og inkorporer noget rigtig afkobling fra omgivelserne af din plinth? evt. magnetisk afkobling eller fjedre? |
|
|
For i øvrigt har jeg også overvejet cykelslange-muligheden, dvs. luft, men det anser jeg også for at være alt for "fiddly" - det kommer til at kræve for meget "vedligehold".
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fjedre duer ikke, kun få har haft held til at beregne dem rigtigt.
Spikes til heavy materiale er det bedste, Skifer kan lukkes med diverse voks / olier - som til gulve.
Alu / træ eller alu / akryl er det Clearaudio og Amari benytter er OK, men alle materialer er vist vendt i tråden her på forum. Har selv en DIY der bruger bronze/akryl/gummi til tallerken - kun fantasi sætter grænse. 
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim. Ja, man skal have alle ting med ved vejningen af ens pladespiller, når man skal finde den rette vægt til subchassiset. Pladetallerken, pladestrammer,tonearm etc. Skulle du finde på at skifte fra et arm-rør med een vægtklasse til et lettere/tungere, så tror jeg ikke du behøver at justere vægten på subchassiet...... Jeg ville vælge en afkoblingsløsning mellem pladespiller og subchassis med filt,gummi og filt En billig løsning kan være, hvis man anskaffer de filtdupper man kan købe i forskellige byggemarkeder etc, beregnet til montering under møbler for at skåne ens trægulve....Jeg mangler dog at finde nogle tilsvarende gummi-"fiduser" med samme diameter. Det er en løsning jeg har fået anbefalet af een, der har prøvet lidt af hvert og denne løsning skulle virke ganske glimrende. Mvh. ASML
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er så det bedste materiale til tallerkenen?
Bronze, messing, alu, træ, beton, akryl, plast.....???
Undskyld hvis jeg hi-jacker din tråd Kim
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er vist lige så mange meninger som der er personer i hifi verdenen
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 22 Januar 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En masse forslag .. men ikke et eneste billed? Billeder forklarer det meget bedre.
Jeg har bygget flere baser. Først i akryl/bly sandwich, men de seneste i massiv træ og med intern dæmpning vha. blyhagl. De har alle fungeret fremragende (fungerer stadig).

Se flere billeder her:
http://www.soundimage.dk/Analog-2a.htm
og her:
http://www.soundimage.dk/TD-124.htm
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Januar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mørch skrev:
| Hvad er så det bedste materiale til tallerkenen?
Bronze, messing, alu, træ, beton, akryl, plast.....???
Undskyld hvis jeg hi-jacker din tråd Kim |
|
|
Det er bare helt i orden 
|
| Til top |
|
| |