| Sendt: 21 Januar 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som Poul-Erik siger, så er 3130 nok for lille til gårdfest... dog vil jeg tilføje, medmindre du har meget effektive højtalere. Jeg har nogle gamle Tannoy-kasser, med en følsomhed på 95db, og der skal altså ikke mange watt til, før de spiller tordnende højt. Desværre har de fleste moderne højtalere sjældent en følsomhed på over 90db, så det kan blive svært at finde...
Men når dit samlede budget ikke er så stort, vil jeg mene at du får mest ud af at spare hvad du kan på forstærkeren, så du har så meget som muligt at købe højtalere for... og dette ikke sagt for at pushe 3130'eren ;-)
Mht. at trække to pladespillere, har stort set alle forstærkere kun en riaa-indgang,men du kan så bruge en ekstern riaa-forstærker og tilslutte pladespiller 2 til en alm. linie-indgang.
Men hvorfor 2 pladespillere ? Hvis du vil kunne mixe imellem pladerne, skal du ha' en lille diskoteksmixer, da du kun kan "klippe" hårdt fra den ene til den anden signalkilde, på en forstærker, og det lyder ikke rigtig godt...
Højtalerne må gerne kunne tåle flere watt end forstærkeren leverer - de skal de faktisk helst... men følsomheden på højtalerne betyder langt mere for hvor højt de spiller, end hvor mange watt de kan tåle.
/erla
|