| Forfatter |
|
Ohrvox Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen til.
Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at sammenligne E-MU 0404 USB og den DAC AKM AK4396 Multi-bit delta-sigma som sidder i Transporteren? Og det jo heller ikke kun DAC'en som er anderledes i Squeezebox og Transporteren... strømforsygningen er f.eks også bedre i Transporter.
Men jeg har en SB og TP, og jeg er nu godt tilfreds med begge. Men syntes bare at TP lyder bedre og er en del fedre :)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Ohrvox Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Februar 2008 kl. 03:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, tak for velkomsten
Hvad jeg mener? Jamen, iflg. review qua nedenst. link, så sidder der lige præcis sådan en i EMU 0404.
Jeg har allerede idag anskaffet en af slagsen og vil mene at du som TRANSPORTER-ejer må være en lykkelig mand, for sådan en DAC lyder jo bedre end noget jeg har hørt før! -Isærdeleshed bedre end SBen "selv". Og strømforsyningen har jeg da ikke hørt noget til endnu.
En ting undrer mig blot, nemlig at volumereguleringen på SBen faktisk virker, selv gennem SPDIF udgangen. Jeg troede den fungerede som et analogt potentiometer og at funktionen derved gik tabt, når man tilsluttede SBen digitalt. Men heldigt nok, jo.
Og hvor er det da forøvrigt en velsignet ting, at man ikke længere behøver at anskaffe store dyre kasser, for at kunne høre musik i god gengivelse. (min forstærker: WINSOME LABS MOUSE på str. med en halv mursten- 45 digitale watt, lyder henad en Lyngdorf der fylder og koster det 15 dobbelte)
mvh
http://www.digit-life.com/articles2/proaudio/emu-0404-usb.ht ml
|
| Til top |
|
| |
Ohrvox Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
For lige at være retfærdig: Jeg kunne da godt blive misundelig på ejeren af en Transporter. Den er bestemt lækkert lavet! Mit indlæg var alene foranlediget af begejstring over, at det kunne lade sig gøre at slippe billigere! Men OK, det forudsætter jo, man gider at have en ekstra kasse til at stå og pynte, og køn er EMUen bestemt ikke.
Og undskyld så forøvrigt min svigtende citatteknik, hvordan f...... gør I ?
MVH kasseejeren
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ohrvox skrev:
Mit indlæg var alene foranlediget af begejstring over, at det kunne lade sig gøre at slippe billigere! Men OK, det forudsætter jo, man gider at have en ekstra kasse til at stå og pynte, og køn er EMUen bestemt ikke. |
|
|
Hvad mener du med at "slippe billigere". Det at EMU'en bruger den samme DAC-chip som Transporteren siger nærmest intet om hvordan EMU'en lyder i forhold til Transporteren. Jeg tror Torben's pointe var at der er mange andre faktorer som er lige så vigtige for lyden end hvilken DAC-chip som anvendes. Analogien kan være at bilmodel A jo ikke bliver til bilmodel B bare ved at sætte motoren fra A i B.
PS! Jeg siger intet om hvordan EMU'em spiller, det ved jeg intet om. Pointen er bare at det ikke giver mening at sammenligne lyd ud fra DAC-chippen alene.
Citér:
MVH kasseejeren |
|
|
Tryk "Citer" på den besked du ønsker at citere. Den citerede tekst skal være omsluttet af QUOTE og /QUOTE i firkantede paranteser. B.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesperthomsen skrev:
den ikke har en apache med php og det skal til for at slimserver kan installeres.
|
|
|
Det tror jeg ikke er rigtigt. Slimserver/SqueezeCenter bruger/installerer sin egen lille web-server. B.
|
| Til top |
|
| |
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det tror jeg heller ikke.
Mvh. Torben
|
| Til top |
|
| |
Ohrvox Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Ohrvox skrev:
|
Mit indlæg var alene foranlediget af begejstring over, at det kunne lade sig gøre at slippe billigere! Men OK, det forudsætter jo, man gider at have en ekstra kasse til at stå og pynte, og køn er EMUen bestemt ikke.
|
|
|
Hvad mener du med at "slippe billigere". Det at EMU'en bruger den samme DAC-chip som Transporteren siger nærmest intet om hvordan EMU'en lyder i forhold til Transporteren. Jeg tror Torben's pointe var at der er mange andre faktorer som er lige så vigtige for lyden end hvilken DAC-chip som anvendes. Analogien kan være at bilmodel A jo ikke bliver til bilmodel B bare ved at sætte motoren fra A i B.
PS! Jeg siger intet om hvordan EMU'em spiller, det ved jeg intet om. Pointen er bare at det ikke giver mening at sammenligne lyd ud fra DAC-chippen alene.
Citér:
MVH kasseejeren |
|
|
Tryk "Citer" på den besked du ønsker at citere. Den citerede tekst skal være omsluttet af QUOTE og /QUOTE i firkantede paranteser.
B.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ohrvox Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hej igen, så!
Har jeg ret i min mistanke om, at du måske overvejer at anskaffe en Transporter?
Transporteren har jeg i retfærdighedens navn aldrig hørt spille, men jeg mener da at have hørt et eller andet sted, at en DAC er er lidt mere udslaggivende mht. lydgengivelse end feks en strømforsyning, eller hvad? Måske skyldes EMUens vellyd ikke meget andet end den switch-mode strømforsyning den leveres med? I så fald kunne jeg forestille mig, at den teknologiske udvikling havde bevæget sig i en lidt anden retning. Så en eller anden grad af mening, må det vel give at sammenligne to produkter med ens DAC. Desuden er strømforsyningen ekstern på E-MU4040, så tweak-freaks kan jo tilslutte en ultrastabil laboratoriestrømforsyning eller det der er værre.
Men skal vi forsøge os lidt mere i bilanalogier, så må jeg da medgive at forskellige biler ville lyde forskelligt med den samme motor. Her spiller personlig smag vel en rolle.
|
| Til top |
|
| |
bhaagensen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ohrvox skrev:
Har jeg ret i min mistanke om, at du måske overvejer at anskaffe en Transporter?
|
|
|
Jeps, har allerede gjort det.
Citér:
Transporteren har jeg i retfærdighedens navn aldrig hørt spille, |
|
|
Jeg har heller ikke hørt EMU'en.
Citér:
men jeg mener da at have hørt et eller andet sted, at en DAC er er lidt mere udslaggivende mht. lydgengivelse end feks en strømforsyning, eller hvad? Måske skyldes EMUens vellyd ikke meget andet end den switch-mode strømforsyning den leveres med? I så fald kunne jeg forestille mig, at den teknologiske udvikling havde bevæget sig i en lidt anden retning. Så en eller anden grad af mening, må det vel give at sammenligne to produkter med ens DAC. Desuden er strømforsyningen ekstern på E-MU4040, så tweak-freaks kan jo tilslutte en ultrastabil laboratoriestrømforsyning eller det der er værre. |
|
|
Jeg synes at det er vanskeligt at udpege enkelte komponenter som mere eller mindre udslagsgivende. Måske har andre et bud på hvordan man gør det? Hvilket led i en cykelkæde er mest vigtig :) Selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser. Men hvis vi holder os til
tidsmessige DAC chips, så har de fleste af dem særdeles gode
specifikationer. Et par pointer som måske er vært at overveje? I nogle tilfælde er den eksterne strømforsying en strømforsying til de interne strømforsyninger. Selvom DAC-chippen har gode interne jitter egenskaber, så kan jitter opstå mange andre steder i kæden. Den analoge side indeholder en lille forstærker, som følgelig har inflydelse på lydkvaliteten (nogle mener Transporterens analoge trin er noget hø. Et populær mod er vistnok at erstatte transistorene med rør). Viberationer påvirker DAC's, som derfor helst skal være konstrueret til at minimere sådanne. Og så er det faktor X. Jeg har en 10+ år gammel Audiolab DAC som jeg synes lyder bedre end Squeezeboxen. Kigger man kun på tallene, så har Audiolaben betydeligt lavere SNR og højere THD...
Citér:
Men skal vi forsøge os lidt mere i bilanalogier, så må jeg da medgive at forskellige biler ville lyde forskelligt med den samme motor. Her spiller personlig smag vel en rolle.
|
|
|
Ja, det hele går jo ud på at finde noget som man synes lyder godt når man sidder hjemme i hytten og hygger. vh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 14 Marts 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ohrvox
Fordi at de to produkter bruger samme chip, så er det ikke grunden til de lyder lige godt. Selve chippen koster ingen penge http://www.electronicstalk.com/news/akm/akm100.html men resten af udviklingen skal der gøres noget ved for at få en ordentlig lyd.
Mvh Torben
|
| Til top |
|
| |
Ohrvox Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2008 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak
Således belært vil jeg gratulere bhaagensen med den lille ny -den er jo lækker!. -Må du slide den med helsen.
Det var interessant info om DACens omgivende arkitektur. Jeg vil nu stadig fastholde at jeg "slap blligt" EMUen lader til, åbenbart at rumme nogle af de kvaliteter I nævner, for den spiller altså rigtig hæderligt, synes jeg. Den er iøvrigt ganske gedigent, om ikke kønt, udseende og jo primært beregnet til produktion, hvilket vel ikke stiller mindre krav til kvalitet. Tværtimod har jeg en mistanke om, at produkterne i den branche, ofte har en lidt mere realistisk kvalitet/pris tradition, end hifibranchen, hvor mange produkter virker voldsomt hypede. (A propos billige chips i dyre kasser!) Det gælder dog, efter min mening, ikke for en ting som TRANSPORTEREN, der jo virkelig har nogle faciliteter at byde på.
God weekend
|
| Til top |
|
| |
hebs Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
msp2 skrev:
Jesperthomsen skrev:
|
Jeg har mig en SqueezeBox og har alt min musik liggende i FLAC på en Synology-server, som også trækker serversoftwaren, så jeg ikke behøver have en strømsluger af en pc stående tændt hele tiden. Det er en rigtig bekvem løsning. Synology-boxen har ikke helt den performance man kunne ønske sig, men det fungerer glimrende.
Der skal skrues godt op for forstærkeren når jeg bruger SB'en, men det er vist et generelt problem. Det går nu fint nok, jeg kan sagtens spille så højt som jeg har brug for.
|
|
|
Det kommer vist an på hvilken model af synology man har, jeg bruger en DS 107+, det virker rigtigt godt!
Er også meget glad for min SB, bruger den også til podcasts, kan ikke høre de sorte spejder mellem 14 og 16, med denne kan jeg høre når jeg har lyst J
|
|
|
Jeg har også en Synology DS107+ og lige fået en Squeezebox Duet - Hvorledes har du installeret SqueezeCenter på NAS ??
|
| Til top |
|
| |
hebs Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
msp2 skrev:
Jesperthomsen skrev:
|
Jeg har mig en SqueezeBox og har alt min musik liggende i FLAC på en Synology-server, som også trækker serversoftwaren, så jeg ikke behøver have en strømsluger af en pc stående tændt hele tiden. Det er en rigtig bekvem løsning. Synology-boxen har ikke helt den performance man kunne ønske sig, men det fungerer glimrende.
Der skal skrues godt op for forstærkeren når jeg bruger SB'en, men det er vist et generelt problem. Det går nu fint nok, jeg kan sagtens spille så højt som jeg har brug for.
| | |
Det kommer vist an på hvilken model af synology man har, jeg bruger en DS 107+, det virker rigtigt godt!
Er også meget glad for min SB, bruger den også til podcasts, kan ikke høre de sorte spejder mellem 14 og 16, med denne kan jeg høre når jeg har lyst J | | Jeg har også en Synology DS107+ NAS server og lige fået en Squeezebox Duet - Hvorledes har du installeret Squeezecenter på NAS ?? Jeg er ikke nogen pc "nørd" nemlig :-(
|
| Til top |
|
| |
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|