Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Hvilken marantz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

MSG1979

Se her:

http://www.hificlassic.dk/?t=gallery&f=gallery&id=12

Verner sælger fra tid til anden i H4A/KSB og så er priserne bedre

Håber at du/i kan finde det rette kompromis hvad det angår..., og hvis det sker ?

Så vil vi have nøgen billeder af spillen

Hvor meget billigere er han så når han sætter dem ind her?

Hvad er "KSB" for en side?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

HiFi4All KøbSalgBytte

http://www.hifi4all.dk/ksb/

Men i dette tilfælde så send ham en mail direkte

Og jeg er ikke sælgeren

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

HiFi4All KøbSalgBytte

http://www.hifi4all.dk/ksb/

Men i dette tilfælde så send ham en mail direkte

Og jeg er ikke sælgeren

Har smidt ham en mail og tilbudt 2500kr afhentet...

:)

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

MSG1979

Se her:

Håber at du/i kan finde det rette kompromis hvad det angår..., og hvis det sker ?

Blander mig lige lidt i den gode tråd..

En venlig gut har allerede taget "nøgen-billeder" af den smukke PM-4......
http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?p=235662

Hvis man har trang til at se hele 1982 Esotec line-up'et (som PM-4 er en del af), så er her et link
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/esoteclineup/esoteclin eup.html

Held og lykke med købet MSG1979 - har selv siddet mangen en nat med våde øjne og kigget på hifi classics PM-4! Men ak, jeg må "nøjes" med min PM-17 mk 2.....
Så lov at behandle hende godt, hvis hun bliver din....

Vh
Shotty

Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

shotty skrev:
ML_CLS skrev:

MSG1979

Se her:

Blander mig lige lidt i den gode tråd..

En venlig gut har allerede taget "nøgen-billeder" af den smukke PM-4......
http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?p=235662

Hvis man har trang til at se hele 1982 Esotec line-up'et (som PM-4 er en del af), så er her et link
http://www.thevintageknob.org/MARANTZ/esoteclineup/esoteclin eup.html

Held og lykke med købet MSG1979 - har selv siddet mangen en nat med våde øjne og kigget på hifi classics PM-4! Men ak, jeg må "nøjes" med min PM-17 mk 2.....
Så lov at behandle hende godt, hvis hun bliver din....

Vh
Shotty

Ved du hvad nyprisen var for den?

Og nogen der kender dne ren lydmæssig?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

PM-4 var overhovedet ikke top of the line i perioden, i starten 80'erne, hvor Esotec var verserende. Det er en alm. forstærker indeni, med et særdeles anderledes design, som skal bringe minderne frem fra de originale Marantz model 15 og 16 fra 1968-71. Hvis man kigger indeni en PM-4, så imponerne dimensioneringen af komponenter jo ikke ligefrem  - og hvis man tænker på, at den skulle kunne spille klasse A v. 15 W såh... .

Det er ikke een af dem, som samlere går efter på nogen måde. Men....derfor kan den være interessant alligevel

Designfællesskabet fra model15 og 16 ses kun ved de specielle buede udformninger frem mod frontpladen. resten er helt ordinært. Man kan få noget mere forstærker ved at kigge efter de større modeller i Ecotec-linien.

Se evt. TVK

Lydmæssigt har jeg hørt den én gang og mener at huske, at den lød fint, dog uden at imponere. Marantz havde i slutningen af 70'erne - nærmere betegnet - ved introduktionen af den såkaldte "silver-line" i 1977-79 - ændret klangfilosofien fra en varm, kraftig lyd, lidt af en kraftig rødvin - til en lysere og en smule "tyndere" lyd da Hifi-verdenen generelt begyndte at bedømme lydkvalitet efter hvor godt diskanten blev gengivet - dette ses også i forbindelse med JBL's introduktion af Titanum-diskantenheder fx. Ved moderate lydniveauer er den behagelig.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

PM-4 var overhovedet ikke top of the line i perioden, i starten 80'erne, hvor Esotec var verserende. Det er en alm. forstærker indeni, med et særdeles anderledes design, som skal bringe minderne frem fra de originale Marantz model 15 og 16 fra 1968-71. Hvis man kigger indeni en PM-4, så imponerne dimensioneringen af komponenter jo ikke ligefrem  - og hvis man tænker på, at den skulle kunne spille klasse A v. 15 W såh... .

Det er ikke een af dem, som samlere går efter på nogen måde. Men....derfor kan den være interessant alligevel

Designfællesskabet fra model15 og 16 ses kun ved de specielle buede udformninger frem mod frontpladen. resten er helt ordinært. Man kan få noget mere forstærker ved at kigge efter de større modeller i Ecotec-linien.

Se evt. TVK

Lydmæssigt har jeg hørt den én gang og mener at huske, at den lød fint, dog uden at imponere. Marantz havde i slutningen af 70'erne - nærmere betegnet - ved introduktionen af den såkaldte "silver-line" i 1977-79 - ændret klangfilosofien fra en varm, kraftig lyd, lidt af en kraftig rødvin - til en lysere og en smule "tyndere" lyd da Hifi-verdenen generelt begyndte at bedømme lydkvalitet efter hvor godt diskanten blev gengivet - dette ses også i forbindelse med JBL's introduktion af Titanum-diskantenheder fx. Ved moderate lydniveauer er den behagelig.

Venligst

Freddy

Og lige præcis din beskrivelse har så gjort det meget nemmere for mig at vælge :)

Står men en del dilemaer nemlig. Så pm4´eren er nu ude af billledet :)

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Når nu sagen er afklaret har jeg lige et offtopic spørgsmål eller to til Fredmarantz:

Jeg har en Marantz cd 94 jeg har haft i snart 20 år. Simpelthen verdens flotteste cd-spiller syntes jeg. Den fil ny laser for et par år siden hos JJ-teknik ovre på Sjælland. Før jul gik den i stykker igen, den skulle have nye remme, det klarede JJ også. (selv om jeg syntes det var noget dyrt)

Den blev så beskadiget af Postdanmark (et ordentligt hul i træsiden) selv om den var sendt som forsigtigt. Den kunne dog godt spille, men desværre kun ca en månedstid. så begyndte den at gå i stå midt i numrene oftere og oftere, for til sidst slet ikke at kunne spille.

Kender du nogle eksperter i nærheden af Århus, da jeg vil være ked af at skulle sende den igen med det f...... postvæsen?

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

MSG1979

FredMarantz har ret, den er noget tynd i opbygningen, bla. kan det ses på linket med billeder af indmaden som Shotty har peget hen til (takker), at den er asymetrisk i sit print udlæg, samt at der kun er to udgangtransistore pr. kanal.

Hvis du skal have noget fra den serie så starter "livet" ved PM-5 som er en forstærker der i sin opbygning og effekt rating der henholdsvis minder om Luxman L-550 og L-435

Et andet godt apperat er Marantz PM-84 MKII ...som du typisk kan få for omkring 1000,- MOS-FET udgang der køre 30W Klasse med "autoskift" til 120W Kl. AB ..., min bror har sidste år fået sammensat en Denon DCD-2560 -> Marantz PM84 MKII -> KEF 104/2 ..., anlægget spiller faktisk temmelig godt

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

HA HA... det er faktisk lige præcis PM 84II jeg har til min CD 94..........

shotty
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Se evt. TVK

Venligst

Freddy

Da PM-4 nu efter Fredmarantz' forklaringer skulle lyde lidt lyst, daler min interesse også kraftigt. Måske Fredmarantz med sin viden kunne anbefale en ældre Marantz med en mørkere lyd. Det lyder - ret mig hvis jeg er galt på den - som om det er den lyd MSG1979 (og ikke mindst undertegnede) søger...

vh
Shotty
Til top Vis shotty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shotty

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Stadig vil jeg anbefale PM84 MKII ..., det er nemlig ikke den lyseste amp som der er fremstillet, den er på dynamiske højttalere en meget kontrolleret forstærker der leder tanken hen på en god rørforstærker og kan også spille lyst hvis optagelsen er det.

En sidebemærkning.., den kunne med hiv og sving klare at trække mine ML CLS til et rimligt lydtryk..., men kapacitiv belastning med 1.5Ohm ved 16KHz er ikke rigtig dens kop te' 

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

ning skrev:

Når nu sagen er afklaret har jeg lige et offtopic spørgsmål eller to til Fredmarantz:

Jeg har en Marantz cd 94 jeg har haft i snart 20 år. Simpelthen verdens flotteste cd-spiller syntes jeg. Den fil ny laser for et par år siden hos JJ-teknik ovre på Sjælland. Før jul gik den i stykker igen, den skulle have nye remme, det klarede JJ også. (selv om jeg syntes det var noget dyrt)

Den blev så beskadiget af Postdanmark (et ordentligt hul i træsiden) selv om den var sendt som forsigtigt. Den kunne dog godt spille, men desværre kun ca en månedstid. så begyndte den at gå i stå midt i numrene oftere og oftere, for til sidst slet ikke at kunne spille.

Kender du nogle eksperter i nærheden af Århus, da jeg vil være ked af at skulle sende den igen med det f...... postvæsen?

Jeg er ked af at høre om dine tvivlsomme oplevelser med forsendelsen af din CD-maskine. Dog kender jeg ikke nogen, som jeg direkte kan pege på som mulig reparatør af maskinen - jeg jeg kan desværre ikke rigtigt hjælpe dig....må andre kan?

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

shotty skrev:
fredmarantz skrev:

Se evt. TVK

Venligst

Freddy

Da PM-4 nu efter Fredmarantz' forklaringer skulle lyde lidt lyst, daler min interesse også kraftigt. Måske Fredmarantz med sin viden kunne anbefale en ældre Marantz med en mørkere lyd. Det lyder - ret mig hvis jeg er galt på den - som om det er den lyd MSG1979 (og ikke mindst undertegnede) søger...

vh
Shotty

Jeg vil genre forstås derhen, at den pågældende Marantz PM-4 efter min mening lyder lysere og mere i 80'er lydåndens tegn end tidligere fx Marantz-apparater. Dette karakteriseres ved, at toppen (diskanten) i et tydeligt omfang virker mere detaljeret ved første indtryk, men efter længere tids lytning i virkeligheden blot er en form for fremhævet top - som jeg husker blev meget "emphasized" i 80'erne for stort set alt udstyr og for den sags skyld stadig hænger ved. Det afgørende "voicing-skift" introduceredes hos Marantz og flere andre fabrikater i 1977-78-79. Dette vil betyde, at man - hvis man vælger Marantz stort set kan svømme frit rundt mellem modellerne fra før den tid - hvis man kan finde dem. Disse tidligere modeller bærer alle præg af en noget varmere - basfast- kraftig klang, som blandt Marantz-afficionados kaldes "the three Martini sound".

En flot exponent for den lyd er FX receiveren model 2230 (google her), men næsten alt fra perioden kan bruges til den klang. For mig, at komme ind på de forskellige Marantzmodeller og evt. anbefalinger af nogle vil være et alt for stort kapitel, da jeg kunne tale/skrive om det i timevis. Der findes mammut-forstærkere - preamps - poweramps - små amps - receivere - ja- sågar FM-tunere, som har samme stamfader vedr. dén voicing.

Evt. spørgsmål til mig vedr udstyr fra '82 og frem er nytteløse, da jeg næsten intet ved om dem og meget sjældent eller aldrig har hørt dem. Herunder selvfølgelig også CD-maskiner, som Marantz jo ellers har været pænt fremme med - og sikkert med god grund.

Venligst

Freddy

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

ning skrev:

Er Viborg i nærheden af Århus for dig, kunne det være at Lars fra Sound2vision (www.sound2vision.dk ) her i byen kunne hjælpe dig. Han er den lokale verdensmester i cd-afspillere, han tweaker cd-afspillere for kunder i hele landet og han servicerer også LC-audio grej.

Peter Q.

PS: Hvis du synes at Marentz cd-94 er verdens flotteste cd-afspiller,  må det være fordi du ikke kender cd-73eren:

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

ning
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Nej jeg kender ikke så meget til 73'eren desværre........ Hvor gammel er den?

Kunne godt se ud som om den også stammer fra sidst i 80'erne...... Det jeg godt kan lide ved 94'eren er at den er meget "ren" i designet.. hvis du ved hvad jeg mener??

Kan desværre ikke lige finde ud af det med at uploade et billede......  er der nogen der kan hjælpe?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

ning skrev:

Nej jeg kender ikke så meget til 73'eren desværre........ Hvor gammel er den?

Kunne godt se ud som om den også stammer fra sidst i 80'erne...... Det jeg godt kan lide ved 94'eren er at den er meget "ren" i designet.. hvis du ved hvad jeg mener??

Kan desværre ikke lige finde ud af det med at uploade et billede......  er der nogen der kan hjælpe?

Cd-73eren er (vist) fra 1984 ,og når det kommer til stykket nok mere speciel end køn. Der er sådan lidt rumskib over den, især når man trykker cd-skuffen ud og holderen flipper op som på billedet.

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes