Forfatter |
|
den-studerende Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 220
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
super lækre højtalere, selvom jeg normalt ikke er meget for "gemme væk" højtalere
personligt ville jeg få dine frontplader børstet, det ville jeg mene ville passe bedst til træet.
btw. jeg kender en der har haft "dine" comp. højtalere dér sammen med en lille forstærker (blev købt sammen). Jeg ved at han var super glad for det, og personligt sytes jeg også at de spillede lækkert 
glæder mig til at følge med i dette projekt __________________ the one who takes nothing,
gets nothing
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes du burde oveveje at lave en anden frontplade til diskanten så den passer bedre til resten af højtalleren. men det kan man jo altid se på når højtalleren er færdig
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kan man ikke købe alu frontplader i tyskland til XT25?...
eller tager jeg fejl?
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm godt spørgsmål. men hvis nogen har et link havde jeg da overvejet nogle nye plader til mine dx25.
men tror det ville se rigtig godt ud til dine HT'er
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Synes du burde oveveje at lave en anden frontplade til diskanten så den passer bedre til resten af højtalleren. men det kan man jo altid se på når højtalleren er færdig |
|
|
Du har helt ret, Vifa's plastik dur ikke, der bliver CNC'et en alu del hertil.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
CPH-R skrev:
ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. |
|
|
Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination ..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt.. ??
|
|
|
Alu klistret sammen med MDF gennem en træg gummi... Jeg synes jeg har hørt om det et eller andet sted før...
|
|
|
Hej Kim,
Fronten består af en meget tyk MDF der består af flere MDF kerner, hvor der i hver ligger 2mm special gummi der valses på, dette gir iflg. målinger en fuldstændig perfekt baffel sammen med alu'en. Men det finder jeg først ud af når jeg har samlet de første enheder. Så den bliver ikke samlet som din smukke Perfection One, men på en lidt mere avanceret måde, eller tager jeg fejl?
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Lækre fronter
Jeg kan se at du har forskellig top og bund - jeg går ud fra at ved at kabinettets sider vil "vride" utrolig meget
|
|
|
Du har ret, siderne vrides rigtig meget, men det er der taget højde for. Den massive MDF skæres op på indersiden så den netop kan bues, og rillerne udfyldes med gummimasse så den bevarer sin styrke og akustiske egenskaber. Hvis det skal sættes i rigtig produktion, så vil man specialfremstille en presseform, så det under voldsomt tryk formes.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt ked af dem der har antydet at projektet her er ripoff fra Kims meget smukke Perfection One. Faktisk er designet lavet tilbage i 2005, lige inden jeg lavede Media Center One, og designet har siden ligget som uregistreret design hos DKPTO's (Patent & Varemærkestyrelsen) Deskdoc http://www.dkpto.dk/desdoc/
Jeg har så hevet projektet op af lommeulden for 5 mdr. siden og finpudset og justeret på det.
Der er indgivet EU Design Patent på formgivningen for en god ordens skyld. Dog mangler jeg foden, da den nuværende er elendig, men det kommer lige så snart at jeg har en løsning på det med tyngdepunktet og balancen.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
den-studerende skrev:
super lækre højtalere, selvom jeg normalt ikke er meget for "gemme væk" højtalere
personligt ville jeg få dine frontplader børstet, det ville jeg mene ville passe bedst til træet.
btw. jeg kender en der har haft "dine" comp. højtalere dér sammen med en lille forstærker (blev købt sammen). Jeg ved at han var super glad for det, og personligt sytes jeg også at de spillede lækkert 
glæder mig til at følge med i dette projekt
|
|
|
Tak De her bliver jo noget helt andet end Zeta var. Det her burde ende med at blive noget der lugter, lyder og smager af highend, men til folkevognspris. Deraf det bevidste valg på XT25'eren, og HDS'erne. Dog har jeg, det ved dem der kender mig, en forkærlighed for lækre materialer, især pianofinish, så jeg kan allerede røbe nu, at lige så snart at MDF'en er samlet, så skal de males 8 gange, poleres mellem hvert lag, i hånden, hærde 2 dage for hvert lag, for derefter at fremstå så tæt som man kan komme på et Steinway. Dvs. samme ultra høje finish som mit True Media Center (http://www.cta.dk/?page_id=17)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du overvejet groundsounds digitale delefiltre?
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender den ikke i praksis, men har Xilica XM løsningen. Ville dog helst lave egen pga cost, mange OEM/ODM løsninger er for dyre. Har du oplysninger, data, pris?
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1214
|
Sendt: 23 Januar 2008 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg nok sige ctacta 
Meget flotte fronter. Det bliver da spændende at følge dit projekt.
Synes nu også de ligner Neepers højttalere, det var i hvert fald dem jeg kom i tanke om da jeg så din tegning. Men flotte er de.
Du må ha god fornøjelse med dit projekt, mens vi andre savler fra sidelinjen __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg kan se her, er fronten vinklet bagover, bagsiden er vinklet mere bagover end fronten, og toppen er vinklet så den er lidt højere i bag end i front... Min højttaler er lavet på den måde - som den eneste i verden... Bagsiden er også smallere i bunden end i toppen, dog uden radius på siderne...
Så når der er en del der i tråden der nævner om det ikke minder om mine, så kan jeg jo kun give dem ret... Det design du lavede i 2005, havde det samme træk? (front vinklet bagover, bagside vinklet mere bagover, og top hævet i bag, bund smallere end top).
Det er jo alligevel skægt hvis vi har siddet med de samme tanker, samtidig...
Men men men... Der er jo også andre i branchen der mener jeg har lånt noget fra dem, så er det jo bare heldigt for mig, at jeg har en del vidner, og dokumentation på, at jeg har designet hver en stump selv.
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Neeper skrev:
CPH-R skrev:
ctacta skrev:
Jeg er ved at få CNC fræst første model og er selv spændt på første indtryk samt delfilteret. Det bygges i 22mm MDF, dog er fronten mere voldsom med sandwitch konstruktion, bestående af 26mm MDF, speciel rågummi og så en underforsænket 12mm alufront, da jeg elsker aluminium fra fra tidligere projekter. Dog har jeg ladet mig fortælle at alu som udgangspunkt ikke er et optimalt materiale pga egenfrekvens. |
|
|
Aluminium i kombination med et andet materiale.. er et fortrinligt kombination ..!? tag to materialer med hver deres resonans, lim eller sæt dem sammen, og du opnår noget godt og dødt. ”men det en dyr løsning” måske derfor nogle højttaler konstruktør, har valgt at forklare deres træ-løsning med, at det andet ikke lyder godt.. ??
|
|
|
Alu klistret sammen med MDF gennem en træg gummi... Jeg synes jeg har hørt om det et eller andet sted før...
|
|
|
Hej Kim,
Fronten består af en meget tyk MDF der består af flere MDF kerner, hvor der i hver ligger 2mm special gummi der valses på, dette gir iflg. målinger en fuldstændig perfekt baffel sammen med alu'en. Men det finder jeg først ud af når jeg har samlet de første enheder. Så den bliver ikke samlet som din smukke Perfection One, men på en lidt mere avanceret måde, eller tager jeg fejl?
|
|
|
Okay, så det skulle være godt... Jamen, det var jo vidst nok også det jeg fandt ud af for nogen år siden...
Og nej, det er ikke en mere avanceret måde du vil gøre det på... Har du airflow optimeringer, og hvilken vej leder du resonanserne til kabinettet..? Jeg gør ikke det samme som du vil, og det er der en meget god grund til...
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, kan se at det ikke er samme design som Neepers perfection one.
Men en spændende "Branche vs DIY" diskution i har jer. Det er ikke hver dag man oplever det, i så detaljeret omfang.
mvh Dief __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dief skrev:
Men en spændende "Branche vs DIY" diskution i har jer. Det er ikke hver dag man oplever det, i så detaljeret omfang.
mvh Dief
|
|
|
Når man nu ved at dette "DIY" projekt er noget der er planer om produktion af, så ændre det jo lidt på tingene...
ctacta Branchemedlem

"Branche vs DIY" ?
|
Til top |
|
|
Dief Forum Bruger

|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Dief skrev:
mvh Dief
|
|
|
Når man nu ved at dette "DIY" projekt er noget der er planer om produktion af, så ændre det jo lidt på tingene...
ctacta Branchemedlem

"Branche vs DIY" ?
|
|
|
Ser da først nu at ctacta er branchemedlem, var jeg ikke klar over. Håber ikke i ryger på totterne af hinanden...... Men kan da godt forstå din reaktion, lader bare til at han har tingene iorden med hensyn til designet..... __________________ Bio
Mit DIY
hj.side
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta skrev:
Kender den ikke i praksis, men har Xilica XM løsningen. Ville dog helst lave egen pga cost, mange OEM/ODM løsninger er for dyre. Har du oplysninger, data, pris? |
|
|
http://www.groundsound.com/dcn23.html
239 €
Det er iøvrigt dansk
|
Til top |
|
|
Nickname Udelukket fra forum

Dobb.profil
Bruger siden: 07 Januar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid spændende at følge med i hvad der bygges rundt omkring.
Men jeg syntes dette her minder mere om en kommerciel reklamekampagne for en kommende højttaler end det virker som DIY, der skal ikke ret mange indlæg til inden det afsløres at det er en højttaler der skal i produktion, ja faktisk er på vej.
Samtidigt vil jeg nu give Neeper ret i at hans højttalere, nu sagtens kunne ligne stamfaderen til disse """DIY""" højttalere fra ctacta.
__________________ Selvgjort er velgjort.
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 24 Januar 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Kan man ikke købe alu frontplader i tyskland til XT25?...
eller tager jeg fejl? |
|
|
Er der nogen der hved det for så vil jeg godt have fadt i 2
|
Til top |
|
|