Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: køb af rørforstærker! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2005
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Her er min 5 øres mening om Music Angel XDSE-800MK ?.

Har været i min besiddelse ca. 1 år, og var i starten meget positiv.
Men - men, der er meget at hente, hvis man vil bruge lidt ekstra penge.
Startede med nye japanske udgangstraffoer (1800,- brugt for 2).
Det gav virkelig meget. Diskant og bas fik en helt anden dimension, og stadig den magiske mellemtone, som rør er så gode til.
Derefter 4 nye udgangsrør. Endnu en stor forbedring.
Og da det stadig kribler i fingerne, blev indgangs og drivertrin ombygget, efter opskrift fra Morgan Jones rørbog (som jeg stærkt kan anbefale).
Se nu var vi ved at være der.
Men så hørte jeg en 300b single end forstærker. (7W) !
Endnu en gang måtte jeg til lommerne.
Fantaskisk, en mellemtone som ikke høres andre steder. En 3D lyd så man tror man er der.
Men det kræver effektive højtalere (drifteffekt > 92db) og den rigtig dybe bas må man nok undværer, hvis man da ikke lige spiller via et stort Lowther horn.

Det var bare min mening ang. rør.
Hilsen
Søren

Til top Vis sbcellis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbcellis

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Milu skrev:

Ja det da klart man får det hele til 4000,-!

Fis tilbage til fjellet - hyp-hyp!

Mvh.

Måske er det en kulturforskel, men prøv at læg mærke til hvor sobert nordmanden Kjell B. prøver at redegøre for, hvorfor den kinesiske rørforstærker, han anbefaler, ikke er noget dårligt køb.

Og får han - og vi andre - smidt sådan en spand l**t i hovedet af Milu.

Jeg skammer mig  som dansker her!

Jeg har været en forholdsvis aktiv bruger på f.eks. det amerikansk baserede vintage-forum audiokarma.org og jeg må indrømme, at niveauet på hifi4all.dk nogle gange skraber bunden i forhold til, hvad man læser andre steder. På god, dansk jantelovsfacon ender det tit i personfnidder og perfiditeter. ØV.

Måske er Danmark - for indirekte at citerer Kresten Poulsgaard - for lille et sprogområde til at have sit eget hifi-forum!

Og ja, Milu, jeg så godt Smileyen, men det er altså ikke alt at en smiley kan redde.

Peter Q

Jeg tror ikke ret mange herinde regner MILU for noget særligt når snakken drejer sig om hifi. Jeg tror at vores norske ven KJELL B er en langt langt større kapasitet hvad hifi angår.

MILU, har da også en form for kapasitet, men det er en form vi andre gerne er for uden. Det kan udtrykkes kort. En arrogant skixxrik.

Venligst  Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

sbcellis skrev:

Det gav virkelig meget. Diskant og bas fik en helt anden dimension, og stadig den magiske mellemtone, som rør er så gode til.
........

Dette var interessant lesning - så synes det som om Music Angel-serien er konstruksjoner med et stort potensiale også for DIY'ere. Jeg tilskriver den fine mellomtone forekomsten av de gamle karbon komposisjons-motstander - de var jo standard på 50/60-tallet, men det er første gang jeg ser dem i en kommersiell konstruksjon, selv om Audio Note, m.fl. har noe lignende eller ihvertfall anbefaler dem i blanding med andre typer motstander.

Den 300B single-ended du nevner, var den fra Music Angel ? De har også en SE 845-forsterker som flere i Norge har kjøpt med godt resultat (mer power).

Selv fikk jeg en veldig forbedring ved å bytte til andre rør i inngang og driver-trinn.
Det spesielle jeg selv opplevde med denne forsterkeren, var hvordan den reagerte positivt på gode (og dessverre dyre) NOS-rør. De medleverte rør viser ikke dens fulle potensiale.

Utgangsrør (Shuguang KT88-98) - der har flere av oss i min hjemby Tromsø testet de gamle originale NOS GEC KT88, og det er ikke så mye å hente der synes vi - de gamle var dog best. Derimot gir de små rør en stor forbedring hvis der byttes til gode NOS-typer. Hos meg var GE 5814A ikke triple-mica (men de fleste får den typen) - så jeg skiftet det rør. Og så gir de medleverte 12AT7 black plate en dårlig oppløsning i diskanten - der er Siemens E81CC (=ECC801S) langt bedre, særlig de stendyre E81CC double getter support fra 1950.

Selv savner jeg ikke mye nå - synes den etter rørbytte er meget god. Men så var det jo de utgangstrafoer da .......

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hej Kell B.

Min 300B er ikke fra Music Angel, men også et kinaprodukt. Kopi af en audioNote, som igen er en kopi af ..... o.s.v.
Jeg tror du har ret i dine betragtninger om modstande. Det er ikke ligemeget, hvilke, der bliver brugt.
Prøv det nu Kell - skift de udgangstraffoer - ikke noget med nye Hammond eller lign. næ, gamle grimme japanske traffoer. Du bliver overrasket.
Prøv også 6550 rør. Juster tomgangstrømmen til 60 - 70 mA. De giver bedre og mere præcis dybbas.

Venligst
Søren

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man køber til den pris der er nu på Ebay, får man den tilsendt får ca. 2600 DK. Det er da helt øhbøh . De trafoer må da være klasket sammen på fem minutter
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

thiemer skrev:

hej asbjørn;  integret forstærker , jeg skal lige være med , der er krontrol og forstærker dele i et , og preamp? er det så kun forstærker delen??  så tror jeg integret

ville du foreslå nogle typer til mine klipsch?? , jeg overvejer stadig om den kina rør, som nordmanden talte om er det rigtigt, prisen er jo god, og det er hans beretning også , også den norske version! .

Hej

En integreret forsterker er en forsterker med en forforsterker og en effektforsterker i en boks. Det du kender som en klassisk forsterker fra NAD, Sony osv. Altså med volumkontroll og kildevelger.

Hvis du så deler de opp og bygger de ind i to kasser, får du en forforsterker(preamp) og en effektforsterker.

Forforsterker fra Kondo, Japan.

Effektforsterker fra Sun Audio, Japan.

Du skal nok have en integreret.

Det er ikke tvivl om at prisen på Music Angel er billig, så det handler mest om du vil købe en brugt Mercedes eller en ny Huyndai

Mvh Asbjørn, emigreret nordman

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hvis man skulle vælge en Musik Engel med rør, hvad for en af de fire ville i vælge og hvorfor ?

KT 88

EL 34

845

2A3 300B

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville helt klart gå efter 845

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Ingen af dem.
Gå efter Kt88 modellen.
845 modellen er livsfarlig !!!!!!!!!!!!!!!!!
/Søren

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hei

Ofte kan det være nyttig å se lidt på håndverket inni forsterkere. Her to fra Kina:

MingDa MC2A3:

Helt OK komponentkvalitet og flott nøyaktig planlegging og arbeid.

Music Angel XD-SE med KT-88 rør:

Ikke helt samme nivå, men det er mange high-end merker som ser langt verre ut.

Her er en link til en som har modifisert ganske mange forskjellige Music Angel med meget godt resultat.

http://www.lampizator.eu/AMPLIFIERS/AMPS.html

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

sbcellis skrev:
Ingen af dem.
Gå efter Kt88 modellen.
845 modellen er livsfarlig !!!!!!!!!!!!!!!!!
/Søren

Men MA kører den jo kun på 800V

Asbjørn

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Tror jeg ville holde meg langt unna Lampizator-modifikasjonen. I prinsippet går den ut på å fjerne mange komponenter - særlig de fine brune NOS karbon-motstandene. Han fjerner også de viktige gridstopper-motstander. Den kinesiske produsent har altså anvendt for mange komponenter, ifølge Hr. Lampizator.

Ellers er de teknisk peneste bilder av kina-forsterkere alltid med sterilt lydende blågrå metal oxide eller metallfilm-motstander - disse gir den typiske tynne kina-lyden. Jeg holder meg langt unna dem.

KT88-modellen er vel den som gir mest - god lyd og effekt til å drive mange høyttalere.

:)

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

sbcellis skrev:
Ingen af dem.Gå efter Kt88 modellen.845 modellen er livsfarlig !!!!!!!!!!!!!!!!!/Søren

Nådada, så må man hellere lade den være.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med denne her: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=68296

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2008 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

sbcellis skrev:

Og da det stadig kribler i fingerne, blev indgangs og drivertrin ombygget, efter opskrift fra Morgan Jones rørbog (som jeg stærkt kan anbefale).
Se nu var vi ved at være der.
Men så hørte jeg en 300b single end forstærker. (7W) !
Endnu en gang måtte jeg til lommerne.
Fantaskisk, en mellemtone som ikke høres andre steder. En 3D lyd så man tror man er der.
Men det kræver effektive højtalere (drifteffekt > 92db) og den rigtig dybe bas må man nok undværer, hvis man da ikke lige spiller via et stort Lowther horn.

Det var bare min mening ang. rør.
Hilsen
Søren

Ingenting kan spille musikk som en god SET forsterker IMO, men du skulle prøve at høre hvad PX-25 røret kan

Asbjørn

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Min holdning til rørforstærkere er vist ikke så svær 
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Januar 2008 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
thiemer skrev:

hej asbjørn;  integret forstærker , jeg skal lige være med , der er krontrol og forstærker dele i et , og preamp? er det så kun forstærker delen??  så tror jeg integret

ville du foreslå nogle typer til mine klipsch?? , jeg overvejer stadig om den kina rør, som nordmanden talte om er det rigtigt, prisen er jo god, og det er hans beretning også , også den norske version! .

Hej

En integreret forsterker er en forsterker med en forforsterker og en effektforsterker i en boks. Det du kender som en klassisk forsterker fra NAD, Sony osv. Altså med volumkontroll og kildevelger.

Hvis du så deler de opp og bygger de ind i to kasser, får du en forforsterker(preamp) og en effektforsterker.

Forforsterker fra Kondo, Japan.

Effektforsterker fra Sun Audio, Japan.

Du skal nok have en integreret.

Det er ikke tvivl om at prisen på Music Angel er billig, så det handler mest om du vil købe en brugt Mercedes eller en ny Huyndai

ja det er nok det, en integret må være det, men hvilken ? nu vil jeg sætte det sådan her op ! en ny "kina" mod en brugt "what ever" , jeg kan godt læse at der er delte meninger om de forskellige  forstærkere, men hvor er der lige diskutionen går hen?? m.h.t rør, rør som er monteret er de ikke gode nok?? og hvad koster de så løse ?? det her er vidst en jungle jeg har bevæget mig ind i

jeg vil lige tilføje at min atoll in100, kostede   6500,- og jeg tror ikke at min første rør forstærker kommer over det beløb, så må vi se om der skal opgraderes senere, nu vil jeg jo prøve det først

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn.

PX25 er jo ikke en direkte dropin for 300b.
Jeg tror bl.a. der bliver problemer med glødespænding.

Men da jeg kører med dc-glød er det jo i princippet bare en diode i serie.
Er der et px25 rør, du kan anbefale ?
Hilsen
Søren

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Ja men så er det jo etterhvert slik at Mercedes også kjøper mye av de finere deler fra Asia/Kina.
Og så betaler man bare det dobbelte for stjernen der fremme.

I min hjemby Tromsø i det nordlige Norge er Hyundai det mest populære merke for taxi-biler - man har bedre erfaring for lang holdbarhet (mindre feil) med Hyundai enn Mercedes i den daglige hårde kjøring.

Mitt poeng med Music Angel er at de kinesiske designere som står bak er dyktigere til å designe til god lyd enn de vestlige ingeniører som står bak f.ek.s Cayin og McIntosh re-issue (som også er produsert i Kina) - de siste lyder langt dårligere enn Music Angel.

Vi har da i høyeste grad sammenlignet Music Angel med gode single-ended konstruksjoner som Western Electric WE91 (vår egen DIY "re-issue" m/topp-komponenter) og må til vår forbauselse konkludere at Music Angel klarer seg godt i det selskap, f.eks. når den driver de klassiske JBL L-300 høyttalere med compression drivers.

:)

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

ja det er nok det, en integret må være det, men hvilken ? nu vil jeg sætte det sådan her op ! en ny "kina" mod en brugt "what ever" , jeg kan godt læse at der er delte meninger om de forskellige  forstærkere, men hvor er der lige diskutionen går hen?? m.h.t rør, rør som er monteret er de ikke gode nok?? og hvad koster de så løse ?? det her er vidst en jungle jeg har bevæget mig ind i

Du har helt ret i at det er en jungle du har beveget dig ind i, eller står i udkanten af

Det er en meget spennende, smuk og deilig jungle befolket af forskællige stammer, guruer og troldmænd Du er hjertelig velkommen ind, det kan være en lille smule forvirrende i starten, men efterhånden som du bliver kændt i de ytre soner af junglene kan du bevege dig indover til de mer eksotiske stammerne. De har meget smukt at byde på.

Det der med rørene finder du ud af. Det findes mange produsenter af rør, og nogle spiller bedre end andre, eller ret og slet annerledes. I tilleg til rør som produseres i dag er der mange dyre og eksotiske New Old Stock (NOS), eller brugte gamle rør i omløb. Det er rør der er produseret f.eks i 50-60'erne og som de fleste mener spiller bedre end de nye rørene der blir produseret. Priserne på rør er fra 10kr og til astronomiske beløb. Du kan jo følge lidt med på denne auksjonen her for at se det ekstreme: http://cgi.ebay.co.uk/Western-Electric-Audio-Vacuum-Tube-300 B-ENGRAVED-BASE_W0QQitemZ160202424259QQihZ006QQcategoryZ7338 1QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

jeg vil lige tilføje at min atoll in100, kostede   6500,- og jeg tror ikke at min første rør forstærker kommer over det beløb, så må vi se om der skal opgraderes senere, nu vil jeg jo prøve det først

Ja men det skulle være tilstrekkelig for at du skal kunde få dig enten en brugt en eller en billig ny. Hvis du kommer over en god forsterker skulle du vurdere at strække dig en lille smule op i pris.

Du kan jo se hvad der kommer op på brugtmarkedet og så kan vi jo prøve at hjelpe dig at får en viss oversikt over de du kan importere fra Kina.

Mvh Asbjørn, medlem af DHT SET stammen

[/QUOTE]

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes