Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: High-End HT i 10L kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Mik112 skrev:
Migo skrev:

Dette bliver nok det bedste bud, de spiller faktisk super godt, overvejer selv en version med Peerless V-Line DX25 diskant i stedet for, enhederne ligger bare og ligger...

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/main_ en.htm

Har du et mere eksakt link?

Måske det er reolhøjttalerne han hentyder til:

http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/regal boxen_en.htm

Nogle af de 5 1/4" bas/mellemtoner jeg har haft størst succes med at få til at gå dybt i små kabinetter ( Monacor, KEF og SEAS ), har desværre haft en dårlig evne til at blive ukontroleret ved høje lydtryk, så husk at skrive bag øret at der kan være minuser forbundet med det du har gang i. Men kræver du ikke kæmpe lydtryk samtidig med dybbas, så kan det sagtens lade sig gøre at rykke dybbas ud af små enheder/kabinetter.

Forresten, du har opgivet 10 L kabinetvolumen ( står i overskriften ), har du tænkt dig at bygge det hele ind i papkasser*.

* = Læs tyndvægget kabinet, under 10 mm materiale. ( 17 x 29 x 29 cm )

Hehe....Ja det er de udvendige mål....Der er lissom ikke plads til noget matrix noget, eller anden form for afstivning hvis der også skal være plads til en 4,7uF kondensator uden højttalere i kabinettet. Ergo er udfordringen måske det højttalerløse kabinet  Konstruktionen døbes hermed: The Sound of Silence  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Sorry, det kommer her, det er top-dollar ydelse.. : http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ct231 _en.htm
Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:
Sorry, det kommer her, det er top-dollar ydelse.. : http://www.lautsprechershop.de/hifi/index_en.htm?/hifi/ct231 _en.htm

Halløj......Saftig og flot sag i et 7L kabinet! Sagen er printet ud, og har vakt min interesse, lige bortset fra følsomheden på 80dB, men det er til at leve med. Nogen der har et gæt på en dansk pris for 2? Sjovt at de netop benytter en TV speaker som bund

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Der står : Price per CT 231 kit without cabinet per unit: EUR 92,00   -  x 2 x 7,6 = 1400,-kr plus forsendelse. 

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:
Har kigget på Gravesens, men også den mangler bas, og så skal jeg jo have saven frem

Hvis dine krav er maksimal bas fra et 11liters kabinet, så er det Scan Speak 8530. Du finder ingen, INGEN 11 liters højttalere med mere bas. Så kig baer på Troels´s side igen. Og drop det 6dB filter. Det kommer IKKE til at virke.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Migo skrev:
Der står : Price per CT 231 kit without cabinet per unit: EUR 92,00   -  x 2 x 7,6 = 1400,-kr plus forsendelse. 

Inden jeg er færdig er der spenderet ca. 3,5-4K incl. kabinetter, og det er for meget.

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 06:28 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

Migo skrev:

Inden jeg er færdig er der spenderet ca. 3,5-4K incl. kabinetter, og det er for meget.

Nu stopper du, 1400kr er for enheder til 2 komplette højttalere,filter, dæmpeuld, porte, terminaler og indv. kabler. Det koster ikke 2-2500,-kr at lave kabinetter.

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mik112 skrev:
Har kigget på Gravesens, men også den mangler bas, og så skal jeg jo have saven frem

Hvis dine krav er maksimal bas fra et 11liters kabinet, så er det Scan Speak 8530. Du finder ingen, INGEN 11 liters højttalere med mere bas. Så kig baer på Troels´s side igen. Og drop det 6dB filter. Det kommer IKKE til at virke.

Det er noget vrøvl, en Seas Excel W15CY001 spiller ligeså dybt, den gør det bare klasser bedre, ikke det uldne upræcise bas, og mørke lyd som de Scanspeak 15W8530 laver.. Og endnu bedre en Seas Excel W15CH001, men hvis 1400kr allerede er for meget for et komplet kit, så projektet vist nok dødsdømt nu.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Overskriften high end HT i 10 L kabinet indikerede jo at prisen ikke betød så meget. Hvis en total pris er omkring et par tusinde, så bliver det nok svært at lave en high end højttaler, men du kan sagtens lave en rigtig god højttaler alligevel.

Det nævnte kit til 1400 kr. bør kunne laves billigt. Det koster ikke mere end 500 kr. at lave kabinet.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det nævnte kit til 1400 kr. bør kunne laves billigt. Det koster ikke mere end 500 kr. at lave kabinet.

navnlig da kassen er så lille kan man nøjes med at lime der den sammen - mdf udskåret i færdige mål hos den lokale tømrehandel og 1 ltr hvid snedkerlim og en søndag eftermiddag - så skulle den være hjemme

det er da foresten nogle sjove ting de har på deres hjemmeside

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

det er da foresten nogle sjove ting de har på deres hjemmeside

Det er det bestemt. Jeg har kendt siden nogle år, og det undrer mig til stadighed at de ikke får gjort noget ved designet af hjemmesiden. Den forside er da lige til at blive rundtosset af.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du vil have en High-End højttaler men vil ikke betale 3-4000kr?

Jeg er ked af at sige det, men 1.ordens filtre dur ikke i praksis. Og hvis du ikke har måleudstyr er 2. ordens altså for komplex med mindre du ikke vil have højttalerne færdig med det samme. Jeg har flere gange vist resultatet af beregnede filtre, kontra udmålte og der var kæmpe forskel. Det kan simpelhen ikke lade sig gøre at få en pæn afruldning OG have 100% styr på fasen uden måleudstyr.

Det kommer selvfølgelig an på hvor god en højttaler du vil have. Men når du skriver High-End, går jeg ud fra at du vil have en god højttaler.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

kan i henvise til et sted hvor 1. ordens og 2. ordens  etc. delefiltre bliver forklaret "for dummies"

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Du vil have en High-End højttaler men vil ikke betale 3-4000kr?

Jeg er ked af at sige det, men 1.ordens filtre dur ikke i praksis. Og hvis du ikke har måleudstyr er 2. ordens altså for komplex med mindre du ikke vil have højttalerne færdig med det samme. Jeg har flere gange vist resultatet af beregnede filtre, kontra udmålte og der var kæmpe forskel. Det kan simpelhen ikke lade sig gøre at få en pæn afruldning OG have 100% styr på fasen uden måleudstyr.

Det kommer selvfølgelig an på hvor god en højttaler du vil have. Men når du skriver High-End, går jeg ud fra at du vil have en god højttaler.

Vil da godt betale ved kasse 1, men jeg mangler i princippet kun 2 stk. 5,25" basser. SS2905-9700 bliver der ikke pillet ved. Har måleudstyr, så det går nok.

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Ønsker et resumé

Kan vi lige få noget bekræftet her (?), forstår jeg dig ret i at du har følgende:

1. 2 stk. Kabinetter 7 L ( og ikke 10 L ).

2. Penge til at købe nogle gode 5,25" bas/mellemtoner til at stoppe i ovennævnte kabinetter.

Forstår jeg dig ret i at du "ikke" har følgende:

1. 2 stk. diskanter ( men at du har besluttet dig for at købe Scanspeak 2905 9700 ).

2. Delefilterkomponenter til projektet.

?

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

@Kramme,

Jeg har 2 kabinetter udv. 10L, 2 stk. SS2905-9700 og adgang til alle filterkomponenter. Mangler i princippet bare 2 stk. 5,25" baselementer med lav Fres. Kunne være Monacor SPH-135C Fres:40Hz og F3 på 8KHz (kører flot op til 5KHz)

KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Mik112 skrev:

@Kramme,

Jeg har 2 kabinetter udv. 10L, 2 stk. SS2905-9700 og adgang til alle filterkomponenter. Mangler i princippet bare 2 stk. 5,25" baselementer med lav Fres. Kunne være Monacor SPH-135C Fres:40Hz og F3 på 8KHz (kører flot op til 5KHz)

Du skriver udvendig volumen, den kan ikke bruges til noget, det er den indre volumen der gælder.

Enheden som du nævner er ganske fin, jeg har selv gode erfaringer med de små 135'ere, både C, AD og KEP. Men om du får den "basbund som du ønsker" ved jeg ikke, men i små rum 9-12 m2 gør de det utroligt flot og relativt dybt. Monacor selv foreslår et 8 L lukket kabinet, men det vil der ikke komme nogen nævneværdig bund ud af, der skal man istedet op i et 17 L basreflekskabinet, se kabinetforslag i link. ( påregn et stejlt LP delefilter, da egenafrulning for enheden først sker oppe ved 10 khz ).

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102310/

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Hey,

En peerless 5" HDS Excl. ville være rigtig fin i det kabinet. Spørg Kappen hvad han syntes om hans der spiller med en XT25. Går ikke vildt dybt, men spiller super flot. Jeg ville hellere have en god mellemtone, og så senere udbygge med en aktiv sub eller lign.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

KrammeAcoustics skrev:
Mik112 skrev:

@Kramme,

Du skriver udvendig volumen, den kan ikke bruges til noget, det er den indre volumen der gælder.

Enheden som du nævner er ganske fin, jeg har selv gode erfaringer med de små 135'ere, både C, AD og KEP. Men om du får den "basbund som du ønsker" ved jeg ikke, men i små rum 9-12 m2 gør de det utroligt flot og relativt dybt. Monacor selv foreslår et 8 L lukket kabinet, men det vil der ikke komme nogen nævneværdig bund ud af, der skal man istedet op i et 17 L basreflekskabinet, se kabinetforslag i link. ( påregn et stejlt LP delefilter, da egenafrulning for enheden først sker oppe ved 10 khz ).

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi4-5/vn r/102310/

Nævner altid HT volumen i brutto, så folk lissom har en fornemmelse af den fysiske størrelse. Anyvay har jeg 2 tyndplade Mission 760 basreflex kabinetter på netto 7,3L, som kan indgå i førsøget på at ramme 45Hz -6dB. Opad ser Monacor'en fin ud, men den deles helt sikkert her kontant ved ca. 2,5-3,5KHz så 2905'erne får lov at gøre deres arbejde. Er ligeglad med fordommene omkring 6dB filtre og fasefejl. 

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Mik > Det med 6dB filtre er mere ud fra min praktiske erfaring. Det undre mig at du har måleudstyr og så siger 1.ordens filter. Det er praktisk taget umuligt at lave da enhederne ikke just opføre sig som i en uendelig baffel, når de kommer i et kabinet. Du må vide at den frekvenskurve du ser på monacor, får du aldrig at se når du smider dem i et kabinet. Det ved du, ik?

Jeg håber ikke du tager det som kretik, for det er bestemt ikke ment sådan. Jeg vil bare være sikker på at du vidste hvad du foreslog. Jeg har Clio og LspCAD og kan derfor simulere mange filtre iløbet af kort tid, på faktiske målinger. Kun én gang har et 1.ordens filter fungeret, og det var med en Vifa TG9 og en XT25Neo.

Men det ville da selvfølgelig være lækkert hvis du kunne få det til at virke, og jeg vil meget gerne følge med på sidelinien. Hvis jeg kan hjælpe må du endelig sige til. Filtre er det jeg syntes er sjovt.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes