Emne: High-End HT i 10L kabinet? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Mik > Det med 6dB filtre er mere ud fra min praktiske erfaring. Det undre mig at du har måleudstyr og så siger 1.ordens filter. Det er praktisk taget umuligt at lave da enhederne ikke just opføre sig som i en uendelig baffel, når de kommer i et kabinet. Du må vide at den frekvenskurve du ser på monacor, får du aldrig at se når du smider dem i et kabinet. Det ved du, ik?
Jeg håber ikke du tager det som kretik, for det er bestemt ikke ment sådan. Jeg vil bare være sikker på at du vidste hvad du foreslog. Jeg har Clio og LspCAD og kan derfor simulere mange filtre iløbet af kort tid, på faktiske målinger. Kun én gang har et 1.ordens filter fungeret, og det var med en Vifa TG9 og en XT25Neo.
Men det ville da selvfølgelig være lækkert hvis du kunne få det til at virke, og jeg vil meget gerne følge med på sidelinien. Hvis jeg kan hjælpe må du endelig sige til. Filtre er det jeg syntes er sjovt.
|
|
|
Nu kan alverdens simulationer ikke tage pippet fra mig;-) Jeg vil helt eksakt bruge mine egne ører i dette mini projekt. Jeg siger tak for din interesse og håber jeg kan PB'e dig hvis lokummet brænder. Som tidligere skrevet, er delefrekvensen ikke problemet. Problemet er at finde en minimotor som yder mere, end det vi er vant til,- i et givent kabinet.
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
syncroniq skrev:
|
Hey,
Mik > Det med 6dB filtre er mere ud fra min praktiske erfaring. Det undre mig at du har måleudstyr og så siger 1.ordens filter. Det er praktisk taget umuligt at lave da enhederne ikke just opføre sig som i en uendelig baffel, når de kommer i et kabinet. Du må vide at den frekvenskurve du ser på monacor, får du aldrig at se når du smider dem i et kabinet. Det ved du, ik?
Jeg håber ikke du tager det som kretik, for det er bestemt ikke ment sådan. Jeg vil bare være sikker på at du vidste hvad du foreslog. Jeg har Clio og LspCAD og kan derfor simulere mange filtre iløbet af kort tid, på faktiske målinger. Kun én gang har et 1.ordens filter fungeret, og det var med en Vifa TG9 og en XT25Neo.
Men det ville da selvfølgelig være lækkert hvis du kunne få det til at virke, og jeg vil meget gerne følge med på sidelinien. Hvis jeg kan hjælpe må du endelig sige til. Filtre er det jeg syntes er sjovt.
|
|
|
Nu kan alverdens simulationer ikke tage pippet fra mig;-) Jeg vil helt eksakt bruge mine egne ører i dette mini projekt. Jeg siger tak for din interesse og håber jeg kan PB'e dig hvis lokummet brænder. Som tidligere skrevet, er delefrekvensen ikke problemet. Problemet er at finde en minimotor som yder mere, end det vi er vant til fra bunden af,- i et givent kabinet. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
JØRGEN STORM Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan IKKE lave en optimal højttaler med flapperne alene, END OF STORY!
Det svarer nemlig til at finde en nål i en 100000 m3 høstak.
Det man skal bruge den nødvendige viden, - som 95%+ af alle dem med de forkromede meninger tydeligvis ikke har, - og måleudstyret til, - er at indkredse de sidste få procent, hvor tiden så kan bruges på finjusteringer af niveauer, sugekredse, optimering af delefrekvensvalg, osv. Hos en stor del af markedets højttalere, og især ørelavet selvbyg, har delefiltret KUN den ene funktion, at forhindre diskanten i at brænde øjblikkeligt af!
Ellers må man naturligvis erklære sig enig med SYNCRONIQ, der indtil videre lader til at være stort set den eneste, der har ulejliget sig med andet end mytespredning, fornemmelser og religiøse betragtninger.
PS:
6db filtre er dødfødte, men er naturligvis nemmere for dem, der alligevel ikke fatter en brik af, hvad der foregår.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser at du er ny her Jørgen, aldrig har jeg da set nogen give den så meget gas lige fra start.
Man må sige at du indtager forumet med storm, wauuw. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke du har bestemt dig for enheder, kunne det være som syncroniq nævnte, at du skulle prøve en kombination med HDS5 og XT25 Hvis du vil se mit projekt: her på sidenog speakerbuilder.dkDu er også velkommen til at kigge forbi og få en lytter hvis du kommer omkring Silkeborg. Jeg er stadig til tider forbavset over ydelse kontra pris/størrelse.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
Man kan IKKE lave en optimal højttaler med flapperne alene, END OF STORY!
Det svarer nemlig til at finde en nål i en 100000 m3 høstak.
Det man skal bruge den nødvendige viden, - som 95%+ af alle dem med de forkromede meninger tydeligvis ikke har, - og måleudstyret til, - er at indkredse de sidste få procent, hvor tiden så kan bruges på finjusteringer af niveauer, sugekredse, optimering af delefrekvensvalg, osv. Hos en stor del af markedets højttalere, og især ørelavet selvbyg, har delefiltret KUN den ene funktion, at forhindre diskanten i at brænde øjblikkeligt af!
Ellers må man naturligvis erklære sig enig med SYNCRONIQ, der indtil videre lader til at være stort set den eneste, der har ulejliget sig med andet end mytespredning, fornemmelser og religiøse betragtninger.
PS:
6db filtre er dødfødte, men er naturligvis nemmere for dem, der alligevel ikke fatter en brik af, hvad der foregår.
|
|
|
Præcis! - nogle skulle jo sige det Og velkommen til Er du den samme jørgen storm som var aktiv på ff engang?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kun bemærket en herinde, der kan sige "END OF STORY!" på den bastante måde og han hedder ikke Jørgen.
Nå bare en tanke ....ja og selvsagt velkommen til Jørgen.
Som Monrad & Rislund sagde i "Trafikradio": Hedder du også Jørgen
( medvirkende: Jørgen Betjent, Jørgen Høgh fra Falck, Forsikrings-Jørgen, Spørge-Jørgen og værkstedsindehaver Jørgen ).
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Naaa. Jeg hedder Henrik Høegh og arbejder ikke ved Falck :P
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Øhm.... det måleudstyr du siger du har... det er IKKE dine øre vel?
Du kan altid sende en mail hvis der er noget. Og brænder det på, er du velkommen forbi og få lavet et filter.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ser at du er ny her Jørgen, aldrig har jeg da set nogen give den så meget gas lige fra start."
Jeg er såmænd blot en halvdøv mild og munter hyrde, der har overskuddet til, - og ønsket om, - at lade min nådes lys tilflyde de audio-entusiastiske unge poder i det spinkle håb, at kunne introducere en ubetydelighed mindre religion og visse-vasse i debatten, og en smule mere rationel og indsigtsfuld tilgang, så tiden kan bruges på at diskutere relevante småjusteringer og grundlæggende forskelle, fremfor på ørkesløse diskussioner om uigendrivelige facts!
"Er du den samme jørgen storm som var aktiv på ff engang?"
Nej, det er bare en anden gudesmuk, utroligt velproportioneret, højt begavet, uhyre humoristisk og nærmest ufatteligt muskuløs gammel mand, der af højst forståelige årsager efterligner mig!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
|
"Ser at du er ny her Jørgen, aldrig har jeg da set nogen give den så meget gas lige fra start."
Jeg er såmænd blot en halvdøv mild og munter hyrde, der har overskuddet til, - og ønsket om, - at lade min nådes lys tilflyde de audio-entusiastiske unge poder i det spinkle håb, at kunne introducere en ubetydelighed mindre religion og visse-vasse i debatten, og en smule mere rationel og indsigtsfuld tilgang, så tiden kan bruges på at diskutere relevante småjusteringer og grundlæggende forskelle, fremfor på ørkesløse diskussioner om uigendrivelige facts!
"Er du den samme jørgen storm som var aktiv på ff engang?"
Nej, det er bare en anden gudesmuk, utroligt velproportioneret, højt begavet, uhyre humoristisk og nærmest ufattligt muskuløs gammel mand, der af højst forståelige årsager efterligner mig!
|
|
|
Hvis du lærer mig, hvordan man som "gammelnokke" får større muskler, så vil jeg til gengæld lære dig at QUOTE korrekt. Det er jo synd, at du ikke scorer max. når du er så tæt på. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det er jo synd, at du ikke scorer max. når du er så tæt på. "
Det er et bevidst valg fra min side for trods alt at give min person et vist menneskeligt islæt, men hvis du også kan lære mig at læse, - IKKE at sende, - SMS-beskeder på mobildyret, så skal jeg da gerne lade tilflyde dig et par tips om, hvordan du kan lave et par vattede farfar overarme om til et sæt ægte narkosekøller, der kan øge opfugtningsgraden i teenagepigernes trusser til over dugpunktet!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
JØRGEN STORM skrev:
|
"Det er jo synd, at du ikke scorer max. når du er så tæt på. "
Det er et bevidst valg fra min side for trods alt at give min person et vist menneskeligt islæt, men hvis du også kan lære mig at læse, - IKKE at sende, - SMS-beskeder på mobildyret, så skal jeg da gerne lade tilflyde dig et par tips om, hvordan du kan lave et par vattede farfar overarme om til et sæt ægte narkosekøller, der kan øge opfugtningsgraden i teenagepigernes trusser til over dugpunktet!
|
|
|
Deal
Så ve' jæ' ha' så megastore narkosekøller, at de trusser du nævner, til forveksling kommer til at minde om Niagra Falls.
Hjælp til dig: Brillerne i panden = ned i øjenhøjde med dem, herefter tryk: "modtag SMS" ...så skal du bare se hvordan det vælter ind med beskeder fra børne- og oldebørn.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jørgen Storm > ROFL (betyder at jeg griner mere en normalt)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Migo skrev:
jazzman skrev:
Mik112 skrev:
Har kigget på Gravesens, men også den mangler bas, og så skal jeg jo have saven frem  |
|
|
Hvis dine krav er maksimal bas fra et 11liters kabinet, så er det Scan Speak 8530. Du finder ingen, INGEN 11 liters højttalere med mere bas. Så kig bare på Troels´s side igen. Og drop det 6dB filter. Det kommer IKKE til at virke.
|
|
|
Det er noget vrøvl, en Seas Excel W15CY001 spiller ligeså dybt, den gør det bare klasser bedre, ikke det uldne upræcise bas, og mørke lyd som de Scanspeak 15W8530 laver. |
|
|
Du har ret, Migo. En Seas W15CY vil gå næsten lige så dybt. Det med at SS 8530 har upræcis bas og ulden lyd må skyldes filter- eller kabinetproblemer, jeg har hørt den i flere kasser med overordentlig godt resultat. Osse hjemme hos mig sæl´
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Migo skrev:
jazzman skrev:
Mik112 skrev:
Har kigget på Gravesens, men også den mangler bas, og så skal jeg jo have saven frem  |
|
|
Hvis dine krav er maksimal bas fra et 11liters kabinet, så er det Scan Speak 8530. Du finder ingen, INGEN 11 liters højttalere med mere bas. Så kig bare på Troels´s side igen. Og drop det 6dB filter. Det kommer IKKE til at virke.
|
|
|
Det er noget vrøvl, en Seas Excel W15CY001 spiller ligeså dybt, den gør det bare klasser bedre, ikke det uldne upræcise bas, og mørke lyd som de Scanspeak 15W8530 laver. |
|
|
Du har ret, Migo. En Seas W15CY vil gå næsten lige så dybt. Det med at SS 8530 har upræcis bas og ulden lyd må skyldes filter- eller kabinetproblemer, jeg har hørt den i flere kasser med overordentlig godt resultat. Osse hjemme hos mig sæl´
|
|
|
Jeg har selv haft begge samtidigt, og filter var på plads, har prøvet både med DAT Icon versionen og Troels Gravesen filter, sammenlignet med Seas Excel W15CY001, er SS8530 ulden og upræcis, den har slet ikke samme kontante præcise bas, du er velkommen til et lyt..
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|