Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 03:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Diy med Scanspeak og Vifa død (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

anda skrev:

gx55 skrev:
jeg har fundet disse som jeg vil monter på diskante er der nogen der har prøvet dem

Dem vil jeg ikke anbefale, da de tilfører nogle problemer på grund af materiale og geometri.

Istedet ville jeg købe noget rigtigt uldfilt, som absorberer bedre (f.eks i Panduro hobby) og lave udskæringen så den er stjerneformet i stedet for rund. Dette gør, at der ikke er konstant afstand fra membran til filt og derfor undertrykkes geometrisk betingede resonanser og diffraktion.

Som f.eks. som vist herover.

Mvh

Anders D.

Det kunne da være spænde og prøve
Til top Vis gx55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gx55

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

gx55 skrev:
anda skrev:

gx55 skrev:
jeg har fundet disse som jeg vil monter på diskante er der nogen der har prøvet dem

Dem vil jeg ikke anbefale, da de tilfører nogle problemer på grund af materiale og geometri.

Istedet ville jeg købe noget rigtigt uldfilt, som absorberer bedre (f.eks i Panduro hobby) og lave udskæringen så den er stjerneformet i stedet for rund. Dette gør, at der ikke er konstant afstand fra membran til filt og derfor undertrykkes geometrisk betingede resonanser og diffraktion.

Som f.eks. som vist herover.

Mvh

Anders D.

Det kunne da være spænde og prøve

Jeg tror du vil gøre mere skade end gavn! xt25 er jo fuldstændig latterligt god til prisen. Jeg synes ikke at kunne høre at den har nogle som helst problemer med noget, som skal rettes op på. Prøv ikke at lave noget, som allerede virker.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

jeg har lige prøvet og lave en hurtigt

nej køn er den ikke
men den gav lidt roligre lyd   

Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Jeg så en gang en test/målinger på forskellen på diskanter der var undersænkede/placeret ovenpå. Der var selvfølgelig "stor" målemæssig forskel. Men det der virkelig triggede mig var  nolge små peaks der blev tilskrevet monteringsskruerne på forpladerm af diskanten.

Med en "uldmåtte" hen over forpladen på diskanten må dette vel minimeres, men om det er dette der forskellen tjah. Nogle af os har måske heller ikke ramt 100% lufttæt og plan med højtalerfopladen ved nedsænkningen, dette kan der jo også rådes bod på her, både visuelt(med sikkerhed) og hørbart (det bilder jeg mig da ind).

Men jeg må da lige en tur i panduro hobby for at få noget Nepalesisk håndkartet uld til mine forplader.

gx55: Hvorfor lige grøn?

Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

det var det kærsten havde i sy skuffen . den fave skal den heller ikke have på når jeg kommer så langt med de ander og den skal også undersænkede sammen med diskanten

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:

Jeg tror du vil gøre mere skade end gavn! xt25 er jo fuldstændig latterligt god til prisen. Jeg synes ikke at kunne høre at den har nogle som helst problemer med noget, som skal rettes op på. Prøv ikke at lave noget, som allerede virker.

Det er den helt sikkert, men den lider lige som alle andre diskanter under den diffraktion som opstår når den bliver monteret i en højttaler.

Her er et billede af mine filtfronter

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

hvordan har du fået den skåret ud

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Hey,

Anda> Lider er et stærkt ord. Hvis ikke den spiller flot uden filt, er der altså noget helt galt. Og det vil helt sikkert ligge i filteret.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Migo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Anda> Lider er et stærkt ord. Hvis ikke den spiller flot uden filt, er der altså noget helt galt. Og det vil helt sikkert ligge i filteret.

Lige min tanke, har du også målt før og efter??

Til top Vis Migo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Migo

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

jeg har også fået lavet en i rund også, og jeg kan ikke høre forskæl. Men jeg kan da høre "DEN ER GRIM !" (kærsten)

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert at højtaleren(delefilter) skal være lavet til filt på fronten

Jeg har også prøvet med filt og selvom jeg kunne høre en forbedring lød alligevel mærkeligt - helt sikkert fordi højtaleren ikke var lavet til det og ellers fungerede fint nok uden filt

Men ingen tvivl om at filt fungerer hvis det laves "fra bunden"

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hej

Hvis delefilteret er konstrueret med filten monteret og den ikke spiller flot uden filt, er der noget helt galt. Og det vil helt sikkert IKKE ligge i filteret.

Delefilteret skal jo konstrueres ud fra de vilkår enhederne arbejder under.

Det er et faktum at lyden fra en diskantenhed på en flad baffel med skarpe kanter er påvirket af diffraktion.

Der er flere måder at korrigere/minimere diffraktion:

Delefilter, placering af enheder, filt på fronten, waveguide (Duelund, Amphion m.fl.), buet front (Snell A), lytte/måle off axis.

Du har valgt at korrigere ved at forskyde diskanten væk fra midten, måle off axis og konstruere filteret ud fra disse betingelser. Denne metode kan dog have den svaghed, at højttaleren måler en del anderledes i andre vinkler pga. diffraktion (urolig frekvensgang med skiftende spidser og dyk).

Ved at montere filt eller andet lydabsorberende materiale på fronten kan man stort set eliminere diffraktionen (lyden absorberes inden den når kanten af kabinettet) og dermed opnå større ensartethed i et bredere lyttevindue samt forbedret impulsgengivelse, da der ikke optræder forsinkede/faseforskudte bidrag fra kabinettets kanter. Delefilteret skal selvfølgelig konstrueres med filten monteret.

Mvh

Anders D

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

gx55 skrev:
hvordan har du fået den skåret ud

Jeg lavede en skabelon af papir som jeg monterede på filten med fototape og brugte en stållineal og en hobbykniv.

Mvh

Anders

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

Anda > Det jeg mener er, at hans højttaler jo ikke er konstrueret med filt. Så hvis den lyder dårligt uden filt er der jo noget helt galt med delefilteret, da den diskant kan lyde helt fantastisk (også uden filt). At sætte filt på en højttaler der ikke er lavet til det, er ikke den rigtig måde at gøre det på, hvilket du vel egenlig også selv siger.

Diffraktion er ikke et stort problem uden filt. Jeg har lavet højttalere hvor enhederne sidder lige i midten og jeg har intet kunne måle af ballade. Det kommer jo også an på hvor du deler. Hvis du deler lavt på en meget smal baffel, kunne jeg godt forestille mig det gjore noget, men på en alm baffel og en delefrekvens ved 2500-3000Hz kan jeg ikke se problemmet.

Ved 3000Hz er en hel bølgelængd ca 11.5cm alt efter temperatur og ved 2000Hz er den ca 17cm.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Anda > Det jeg mener er, at hans højttaler jo ikke er konstrueret med filt. Så hvis den lyder dårligt uden filt er der jo noget helt galt med delefilteret, da den diskant kan lyde helt fantastisk (også uden filt). At sætte filt på en højttaler der ikke er lavet til det, er ikke den rigtig måde at gøre det på, hvilket du vel egenlig også selv siger.

Diffraktion er ikke et stort problem uden filt. Jeg har lavet højttalere hvor enhederne sidder lige i midten og jeg har intet kunne måle af ballade. Det kommer jo også an på hvor du deler. Hvis du deler lavt på en meget smal baffel, kunne jeg godt forestille mig det gjore noget, men på en alm baffel og en delefrekvens ved 2500-3000Hz kan jeg ikke se problemmet.

Ved 3000Hz er en hel bølgelængd ca 11.5cm alt efter temperatur og ved 2000Hz er den ca 17cm.

Det er helt korrekt. Mange 2-vejshøjttalere deler dog omkring 2 kHz og der betyder diffraktion en del.

Hvis fronten er 20 cm bred og man deler lavt skal man tage højde for et 2 - 4 dB Peak omkring 1,7 kHz og et lidt mindre dyk omkring 2,5 til 3 kHz.

Jeg kunne godt tænke mig at eksperimentere med waveguide, da det kan løse flere problemer på en gang:

Ingen diffraktion, indbygget time alignment og mulighed for lav delefrekvens uden at belaste diskantenheden for hårdt.

Mvh

Anders

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

jeg vil jo også lave højtalerne med fildt på far staden

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Anda > Der er faktisk en god løsning på det problem med peaket og dyket. Du laver et elektrisk høj Q filter. Så kan du med lidt tilpasning få en perfekt afruldning. Men jow, jeg går også og tripper for at få en af de der monacor waveguides alle snakker om. Kunne være sjovt at få monteret en XT25 på sån en. Jeg vil prøve en XT25 med dobeltmagnet snart (forhåbenlig med lavere Q end den alm). Skal igang med et åben baffel projekt.... kible krable i fingerne...

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

syncroniq er du frisk på en måling når jeg kommer der til

anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Anda > Der er faktisk en god løsning på det problem med peaket og dyket. Du laver et elektrisk høj Q filter. Så kan du med lidt tilpasning få en perfekt afruldning. Men jow, jeg går også og tripper for at få en af de der monacor waveguides alle snakker om. Kunne være sjovt at få monteret en XT25 på sån en. Jeg vil prøve en XT25 med dobeltmagnet snart (forhåbenlig med lavere Q end den alm). Skal igang med et åben baffel projekt.... kible krable i fingerne...

Det er jeg klar over. Jeg kan dog bedre lide løsningen med at fjerne kilden til problemet i stedet for at korrigere for det.

Hvad med Peerless HDS i en waveguide? Den har lav forvrængning langt ned i frekvens og høj følsomhed, så der er potentiale for at konstruere en MTM med 2 stk. 8-tommer enheder delefrekvens omkring 1500 Hz og en følsomhed på 94 dB. Det kunne blive en High End partyhøjttaler

Mvh

Anders D.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hey,

Gx55 > Du siger bare til hvis du skal have en måling. Hvis du skal have et nyt filter lavet, må du påregne i hvertfaldet en halv time.

Anda > Ja. Men jeg har lige et par projekter jeg skal have færdiggjort inden jeg starter på flere. Har en sub, 3vejs, 2vejs, center, dipol 3vejs og et par scanspeak sæt jeg skal have lavet færdig. Men så tror jeg jeg vil prøve og få fat i sån en waveguide og lege lidt.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes