Sendt: 15 November 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
jeg er snart ejer af en Linn Sondek LP12 (ældre model) med en SME seris IIIs tone arm. Hvad kan i anbefale af pick up til denne kombination? |
|
|
Siden du ikke har fått særlige aktuelle råd til hva som passer til din Linn med SME III så skal jeg fortelle at det er et hav av vellydende pickups til denne - du må bare søke innen vintage MM-modeller pluss vintage elektret som Micro-Acoustics.
Med de beste typer vil du oppleve en vellyd som ingen moderne moving coils kan gjøre etter.
Jeg vet om svært mange mennesker som har kjøpt disse moderne moving coils og meget dyre moderne verk/tunge armer i prisklasse 20.000 - 50.000 kr, og som deretter har avsluttet sin LP plateavspilling, og istedet gått over til CD. Jeg fatter ikke hvorfor denne moderne sterile klang eller splashy diskant skulle være et mål.
Selv er jeg eier av Shure M91 ("V15 II") retippet med moderne low mass fine line diamant, og som et alternativ med klarere lyd: Micro-Acoustics MA-282e. Sistnevnte spiller med den punch og dynamikk kun de gamle keramiske hadde, men i tillegg moderne mikro-detaljer.
Dette er det område du bør utforske.
Og ikke bry deg om de råd du får fra eksperter/hifiblader - de tester kun det som er consensus i dagens produksjon - og de setter low compliance/stive pickups på lette armer og kan så fortelle om den fantastisk intelligente konklusjon at de lette armer er dårlige. Naturligvis er de ikke dårlige hvis en høykompliant pickup monteres.
Til og med van den Hul sier han foretrekker høykompliante pickups på lette armer, han har passende modeller - de starter visstnok over 10 000 kr. Alternativet er så vintage-modeller med low mass nude diamond tip - ingen moderne MM'ere er gode nok.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|