Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Harman vs. Thule (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 04:09 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Til micjen

Ja, det kan godt være.. Men der står også at den giver 2*250 Watt i 8 ohm og 2*400 Watt i 4 ohm..

Men den giver 2*370 Watt i 8 ohm, og 2*550 Watt i 4 ohm... (Rms, 1% Thd+N 20Hz - 20 KHz)

Hvor er den blevet målt til det henne? Hvis ovenstående er tilfældet, er lillebror (PA250B) kraftigere end storebror (PA350B) som for nyligt i HF blev målt til 330W i 8 ohm og 550W i 4 ohm i stereo-mode??

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Januar 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke bruge Watt til at se...hvor strøm stræk en forstæker er.......
Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:
Man kan ikke bruge Watt til at se...hvor strøm stræk en forstæker er.......

Det er nu ikke helt rigtigt kvadratrod (watt/ hojtaler impedance) = ampere (stromstyrke)

Ampere malinger ved 0,6 ohm i 2ms siger ikke ret meget om forstarkerens reele evner.  Det man gerne vil vise med opgivelse af ampere er reel kraft og en indikation om liniaritet, men de burst ampere der bliver opgivet er sjeldent i folgeskab med forvrangnings opgivlese. Jeg tvivler sterkt pa at ret mange af de ampere opgivelser man ser er ved fuld railvoltage.

for at give en 4 ohms hojtaler 100 watt er det kun nodvendigt med 5 ampere. Dykker den til 2 ohm skal man bruge 7 ampere, vil man holde spandingen, som jo er det vigtigste sa skal man bruge 10 ampere.

Det er min erfaring at forstarkere der har hoj rail voltage og som kan holde fuld udstyring i 2 ohm lyder bedre end amps med lavere railvoltage men som sa til gendgeld kan give flere ampere i lavere impedanser.

Current clipping vs voltage clipping er en god diskussion..men ingen tvivl om at begge dele bor undgas...min erfaring er at mange hifi enthusiaster lever med daglig voltage clipping uden rigtigt at opfatte det. Med hojtalere der er designet venligt..som de fleste er i dag sa er current clipping ret sjeldent et problem.

Jeg ville vare interesseret i at hore andres erfaring

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Januar 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Til micjen

Ja, det kan godt være.. Men der står også at den giver 2*250 Watt i 8 ohm og 2*400 Watt i 4 ohm..

Men den giver 2*370 Watt i 8 ohm, og 2*550 Watt i 4 ohm... (Rms, 1% Thd+N 20Hz - 20 KHz)

Vi kan jo også tage en måling med 10% THD - tallene bliver hurtigt pænt store!

Tal er i alle sammenhængene taknemmelige, og der er altså mere man skal hænge sig i end watt og "på-papiret-strømstyrke"! Det altafgørende er om man kan lide lyden - resten finder man hurtigt ud af om det fungerer eller ej.

Harman´s strømstyrke-opgivelse ser fin ud, men lad dog være med at bruge det som afgørende faktor for et køb. Thule har ligeså meget power, og vil bestemt ikke have mindre problemer med at jonglere et sæt SA3070. Du har jo allerede noteret at du synes Thule er bedre til stereo - så skid da hul i Harmans strømstyrke. Hvis Thule manglede noget havde du nok noteret det for længst.

Har du mulighed for det, så prøv den da hjemme og drop alle de fine tal - lyden, min ven......lyden!

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Tak for de mange fine inputs og svar.....  Jeg skal sammenligne de to i den kommende weekend, og vil give lyd fra mig herefter....

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Er denne måling rigtig,

Jeg kan se at Hasselhof har lidt anden end denne her i 2ohm,

80watt 8ohm 27V 3,3Amp

130watt 4ohm 23V 5,7Amp

180watt 2ohm 19V 9,5Amp

Dette er en opgivelse fra en gammel NAD 3080 fra ca. 1979, hvorfor er det et problem idag at bygge forstærkere der er stabile i 2ohm til rimelige penge.

Den kan afgive 2*180watt i 2ohm continuerlig.

High fidelity har testet den og får de samme Amp målinger.

Hvordan er så alle de her målinger man ser, feks. fra high fidelity tester de en gammel NAD 3155 den kan afgive en spidsspænding på 30V i en belastning på 2ohm, hvad er det i watt.???

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Er denne måling rigtig,

80watt 8ohm 27V 3,3Amp

130watt 4ohm 23V 5,7Amp

180watt 2ohm 19V 9,5Amp

Dette er en opgivelse fra en gammel NAD 3080 fra ca. 1979, hvorfor er det et problem idag at bygge forstærkere der er stabile i 2ohm til rimelige penge.

Hvordan er så alle de her målinger man ser, feks. fra high fidelity tester de en gammel NAD 3155 den kan afgive en spidsspænding på 30V i en belastning på 2ohm, hvad er det i watt.???

Har kigget lidt på det, er det helt forkert hvis det giver 450watt i 2ohm spidsbelastning, da jeg kan se beregningen hvordan man får 180watt i 2ohm.

Poul-erik

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

ikke for noget de RMS Watt...er da ikke noget være

Hvis du har 100 watt i FTC det er ca lig med 200 watt i RMS

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Til Maximusoptimus

Det du skriver har du da vist ikke ret meget styr på..

FTC står for Federal Trade Commission, og er et sæt regler for hvordan man opgiver effekten på en forstærker.

Det de gerne vil ha man gør, er at opgive under hvilke betingelser max effekten er opnået..

Man skal opgive, over hvilket frekvens område forstærkeren kan holde effekten, i hvilken impedans, og endvidere hvor høj forvrængningen er fra 250 mW til klippe grænsen. Forstærkeren skal også kunne give 1/8 af effekten (ved 1KHz) vedvarende i en time.

Så hvis man skriver at en forstærker kan gi 2*500 Watt i 4 ohm, fra 998Hz til 1002Hz med under 0,8 % Thd+N, så overholder man FTC normen.. I virkeligheden ikke meget mere sigende end DIN normen.

Det du skriver med at 100 Watt FTC svare til 200 Watt RMS, er ganske simpelt noget frygteligt sludder, da FTC skal være en en RMS effekt.

Du kan jo heller ikke lave den sammenligning, da FTC er en norm, og RMS er et udtryk for en sinus (RMS, Root Mean Square) 

Det jeg skrev efter nogle effekter opgivelser, (2*370 Watt i 8 ohm, og 2*550 Watt i 4 ohm...  (RMS, 1% Thd+N 20Hz - 20 KHz)) kunne faktisk godt gå ind under FTC normen..

Ronin skrev: Vi kan jo også tage en måling med 10% THD - tallene bliver hurtigt pænt store!

Grunden til 1% THD+N ofte er brugt, er at det er den forvrængning man når, lige efter (nogle ganske få watt) forstærkeren klipper.. Derfor er det ret relevant.. 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

FTC ( Federal Trade Commission eller USA's forbrugerråd ) står for den maste krævende målemetode, som bl.a. forskriver, at udgangseffekten skal måles over hele frekvensområdet fra 20 Hz til 20 kHz ved meget lav forvrængning, typisk 0,01%. Ifølge den europæiske DIN ( IEC ) norm skal udgangseffekt måles ved 1 kHz ved mindre en 1% forvrængning. En DIN-måling kan give op til 50% højere udgangseffekt en FTC for den samme forstærker.

RMS (Root Mean Square eller Sand effektiv-værdi ) udgangseffekt måles også ved 1 kHz, men ved op til 10% forvrængning, hvad der er yderst ubehageligt niveau. En RMS-måling kan give op til dobbelt så mange watt som en FTC måling

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Til Maximusoptimus

Det du skriver er noget frygteligt sludder.

Hvis man opgiver en RMS effekt, så opgiver man også ved hvilken THD+N, som aldrig er over 1 %

FTC forskriver bare at man skal overholde de krav, som man selv stiller...

Men jeg gider ikke gentage mig selv.. Gå ind på FTC`s hjemmeside, og læs de 34 sider der er om emnet..

Det du skriver passer ikke! 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Er denne måling rigtig,

80watt 8ohm 27V 3,3Amp

130watt 4ohm 23V 5,7Amp

180watt 2ohm 19V 9,5Amp

Det er ikke svært at lave en 2ohms stabil forstærker i dag, og da slet ikke sværere end det var i 1979... problemet er bare, at folk i dag ikke interesserer sig så meget for HiFi, og derved har producenterne lettere ved at tage røven på folk. Nogle af de store japser-producenter har jo fundet ud af, at en stor del af befolkingen imponeres, når de ser et skilt hvor der står 2x580watt på en lille blikkasse på 5kg. Huha, højteknologi, at man kan få så mange watt ind i sådan en lille kasse! Nej vel... men mange er uvidende nok til at købe sådan noget braller!

En vigtig ting ved en forstærker er ganske rigtigt dens evne til at levere strøm i vanskelige belastninger. En god tommelfingerregel er at kigge på forstærkerens vægt. Er den tung betyder det som oftest, at den har en solid strømforsyning, og derved er i stand til at levere noget strøm.

Udgangstrinnet skal selvfølgelig også være i stand til at levere strømmen, men da strømforsyningen er det sted det koster dyrest at overdimensionere, kan man som regel regne med, at udgangstrinnet kan følge med. Kig også efter køleprofilerne inde i dyret. Små køleprofiler kan ikke komme af med ret meget varme. Og kan de ikke det, så er forstærkeren nok ikke dimensioneret til at levere ret meget power. Heller ikke selvom der står 2x en millon-milliard watt hokus pokus.

Men for at komme til sagen... så ville jeg beholde HK'en hvis jeg var dig. Jeg giver ikke ret meget for Thule's forstærkere. >De minder lidt for meget om et japserprodukt, der er kommet i en kedelig dansk kasse. Skal du endelig købe dansk, så vælg noget fra Gamut/Sirius, Holfi eller en Gryphon med et par år på bagen.

Det kan godt være at disse ikke kan prale af 2x250 watt, men de kan til gengæld spille musik. Og det er vel det vigtigste fremfor lydtryk. Og for de fleste er 2x50 "rigtige" watt rigeligt. Med mindre du har elektrostater eller andre monster tunge højtalere.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Til Poul Erik.

Min udregning var for at vise hvordan det sa ud hvis man holdt spandingen konstant.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

hmm, spændende....  selvom jeg ikke umiddelbart kan briges diskutionen om watt opgivelse til så meget....

jeg var mere interesseret i at høre hvad i mente om de respektive forstærkere,....   altså hva der lød bedst med mine SA 3070.

Men MANGE tak so far, nogle rigtige gode inputs ....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

OK... jeg har selv haft System Audio højtalere spændt for en Holfi Integra8. Det spiller bare. Den er godt nok kun på 2x110watt @ 4ohm. Men hvilke watt! Det er langt rigeligt til at vække naboen. Denne kombination af Holfi og System Audio er meget vellykket.

Ellers har jeg prøvet samme System Audio på en norsk DOXA forstærker, en LC Audio The End og en lille hjemmestrikket klasse-A forstærker på 10watt.  Alle forstærkerne har være meget gode i kombination med SA.

Alle disse har været ret watt-svage. Men vigtigere er det, at de er modkoblingsfrie. Og så kan de levere noget strøm, uden at blive pressede.

Men alt i alt, så er Holfi'en imine øjne det bedste match. Prøv evt med en Integra8AE eller en Integra88. Jeg er sikker på, at HiFi Klubben vil lade dig låne en med hjem, så kan du jo selv vurdere.

Men jeg siger det lige igen... drop Thule. Med mindre du gerne vil have kold og kedlig japserlyd.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Holfi... tja, det lyder heller ikke dumt....  men nu prøver jeg lige thule mod Harman først... så må vi se....   har også andre mærker i kiggerten, men men, kun som overvejelser....

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

I tilfælde af at jeg ikke beholder thulen'en hvad er den så værd brugt...  den nye udgave med sølv finish

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
I tilfælde af at jeg ikke beholder thulen'en hvad er den så værd brugt...  den nye udgave med sølv finish

MkII i god stand vil jeg tro kan indbringe dig imellem 7-9k alt afhængig af alder og antal ejere..

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Men jeg siger det lige igen... drop Thule. Med mindre du gerne vil have kold og kedlig japserlyd.

Du har ret i mange Thule-produkter har/havde en tendens til en lidt kold såkaldt "japanerlyd", men dette er altså ikke tilfældet med PA250B. Den er netop kendt for at bidrage med lidt varme i lydbilledet...

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig

Du skrev: Men jeg siger det lige igen... drop Thule. Med mindre du gerne vil have kold og kedlig japserlyd.

Det er det den typiske Hi-Fi idiot tænker når snakken går på Thule. De har nemlig læst en test af en IA50 (nypris ca. 4000,-) i Hi-Fi og Elektronik for 10 år siden, og de skrev at den var kold i lyden i forhold til en Holfi. 

Hvilke thule forstærkere har du hørt..?

Der er lige så meget forskel på lyden af en gammel IA50/IA100, og de nye PA250BII/PA350B, som der er på en gammel Denon forstærker og en ny stor Krell effektforstærker.

Du nævner Holfi (undskyld mig lige mens jeg brækker mig), LC Audio og DOXA.

Der er ingen af de mærker som laver noget som helst, som når PA250BII/PA350B til sokkeholderne. Virtual Class A er nemlig alt andet end et salgs trick.

Prøv at høre en PA350B, og sammenlign med alt andet du finder interessant.. Du vil nok, som alle andre jeg har hørt om, finde ud af at du skal gi mange gange prisen, for at få noget der er bedre..

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes