| Forfatter |
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper har ret i at der er meget stor forskel pa de gl thule og de nye..og jeg er helt klart enig i at Holfi, lc audio og Doxa ikke laver noget der nar pa350.
Men der findes billigere amps der spiller fra Thule..Jeg har ved flere lejligheder haft en Crown Power tech 2.1 oppe imod bade 250 og 350...ejeren og resten af selskabet var begge gange enig om at Crown slog thule by far..og en Power tech 2.1 koster kun 12 k vejl.
Jeg gad godt have en teknisk forklaring pa hvad thules virtuel class a er...det kan Neeper maske levere. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
Det er lækkert med al denne feedback, giver mig nogle gode ideer om hvad jeg skal lytte efter når den kommer i morgen...
Mht. virtual class A, har jeg forstået det sådan, at istedet for at udgangstransitorerne kører med meget høj tomgangsstrøm - som man kender det fra KLASSE A forstærkere, så holdes de "on" hele tiden, men med en mindre tomgangsstrøm.... skulle give nogen af de samme fordele som ved rigtig klasse A drift. __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 506
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
|
Hej igen...
Det er lækkert med al denne feedback, giver mig nogle gode ideer om hvad jeg skal lytte efter når den kommer i morgen...
Mht. virtual class A, har jeg forstået det sådan, at istedet for at udgangstransitorerne kører med meget høj tomgangsstrøm - som man kender det fra KLASSE A forstærkere, så holdes de "on" hele tiden, men med en mindre tomgangsstrøm.... skulle give nogen af de samme fordele som ved rigtig klasse A drift.
|
|
|
Mener også at det er noget lignende det fungerer. Tomgangsstrømmen overvåges og justeres så af en mikrochip af en slags, så der konstant er strøm til rådighed..
|
| Til top |
|
| |
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det i vil frem til er det at man skruer opog ned for tomgangs strømmen afhængig af hvor meget forstærkeren bliver udstyret i stedet for bare at køre A/B
Jeg var lige en tur i hi-fi klubben i dag og jeg vil godt nok ikk sige jeg har den vilde tiltro til HOLFI forstærker dem jeg hørte kunne ikk slukke eller tænde uden at det gav dong i højttalerne
Det lød som om at den smed lidt DC på udgangen Men det kan da godt være de spiller ok godt hva ved jeg
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med andre (og nok mere præcise ) ord:
Fra HF 7/03:
>I praksis realiseres "Virtual Class A" gennem en mikroprocessor med egenudviklet (læs: udviklet af Thule) software, der konstant måler udgangsstrømmen til højttalerne og gennem en kompliceret algoritme fastlægger tomgangsstrømmen på en måde der sikrer, at transistorerne aldrig går "off"<
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med andre (og nok mere præcise ) ord
He he, Point taken..... det kan være du har ret....
tja, Thulen kommer i aften, så det ksla blive interessant at ligge øre til...
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza Knoxville...
Så må du jo lige skrive engang (selvfølgelig helst så hurtig som muligt), når du har dannet dig et indtryk på forskellene mellem de to forstærkere!!
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
|
Hej,
Jeg har pt. en Harman Signature 2.1 effektblok, som jeg overvejer at udskifte med en thule PA250BmkII
Begge lyder godt syns, jeg men mener selv at thule er lidt bedre i stereo... er dog bange for om jeg giver afkal på for meget strømstyrke...
Nogen bud på forskellen.... ?
|
|
|
Jeg har lige læst tråden og diskussioner om Watt syntes jeg er ubrugelig.
Mere interessant er det at du gerne vil skifte, hvilket indikere for mig at du ikke er helt tilfreds med det du allerede har, eller blot gerne vil have en yderligere forbedring af dit system. Derfor mener jeg at uanset hvad du køber skal du høre en stor forbedring og ikke blot en anden lyd. Hvis du mener at Thule er sagen så lån en til test inde du køber.
Jeg har selv lyttet Harman på systemaudio og syntes det fungere meget godt hvorimod Thule ikke belønner systemaudio’s frie spille stil så meget. Jeg ville prøve nogle Cyrrus mono blokke eller måske en gammel Linn klout de kan fås billigt og spiller Kanont og meget musikalsk.
|
| Til top |
|
| |
roskam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej KV...
Blot en generel kommentar...
Thule audio årgang 2004 lyder ikke lyst. Firmaet lavede nogle forstærkere i 80'erne, der lød sådan og der var måske stadig lidt om snakken med den gamle IA 250B og tilsvarende for/effektforst., men med de nye forstærkere (350B med flere) er lyden behagelig, yderst velopløst, slagkraftig og musikalsk.
Så Thule er kun køligt på Grønland.
Mvh.
Lars
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
roskam skrev:
|
hej KV...
Blot en generel kommentar...
Thule audio årgang 2004 lyder ikke lyst. Firmaet lavede nogle forstærkere i 80'erne, der lød sådan og der var måske stadig lidt om snakken med den gamle IA 250B og tilsvarende for/effektforst., men med de nye forstærkere (350B med flere) er lyden behagelig, yderst velopløst, slagkraftig og musikalsk.
Så Thule er kun køligt på Grønland.
Mvh.
Lars
|
|
|
Øøøhhhh.... Thule kavede da vist ikke forstærkere i 80'erne. Mig bekendt startede de først i 90'erne. Så enten ved du noget vi andre ikke ved, ellers så ved du ikke nget om Thule.
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Til Hurtig
Du skrev: Men jeg siger det lige igen... drop Thule. Med mindre du gerne vil have kold og kedlig japserlyd.
Det er det den typiske Hi-Fi idiot tænker når snakken går på Thule. De har nemlig læst en test af en IA50 (nypris ca. 4000,-) i Hi-Fi og Elektronik for 10 år siden, og de skrev at den var kold i lyden i forhold til en Holfi.
Hvilke thule forstærkere har du hørt..?
Der er lige så meget forskel på lyden af en gammel IA50/IA100, og de nye PA250BII/PA350B, som der er på en gammel Denon forstærker og en ny stor Krell effektforstærker.
Du nævner Holfi (undskyld mig lige mens jeg brækker mig), LC Audio og DOXA.
Der er ingen af de mærker som laver noget som helst, som når PA250BII/PA350B til sokkeholderne. Virtual Class A er nemlig alt andet end et salgs trick.
Prøv at høre en PA350B, og sammenlign med alt andet du finder interessant.. Du vil nok, som alle andre jeg har hørt om, finde ud af at du skal gi mange gange prisen, for at få noget der er bedre..
|
|
|
Hvad med at holde en anstændig tone? Man skulle næsten tro.. ja... hvad skulle man tro?
Du kan altså ikke lide Holfi. Og hvorfor ikke om man må spørge? Og hvorfor brække sig? Jeg har eks. aldrig set en test mellem Thule og Holfi, der faldt ud til Thule's fordel. Men en del til den anden side. Og det er også mit eget indtryk.
Nu ved jeg ikke om du også vil brække dig over DOXA? Vil du det?? SÅ er du nok en af de eneste.-.. Der må jo være en grund til, at ordrebøgerne er så fulde, a man ofte må vente måneder før man kan få en. Det gælder vist ikke Thule. Og jeg har heller ikke set anmeldere sammenligne Thule med Mark Levinson. Men det er måske heller ikke godt nok til dig?
Og at du falder for Virtuel Class A. Arbejder du i Merlin eller sådan noget?? Enten er noget klasse-A, ellers er det ikke. Og alle den slags pseudo klasse-A tiltag troede jeg faktisk uddøde i 80'erne (bortset fra Technics og Denon der stadig tror de kan tage røven på folk).
Sagen er jo den, at det ikke nytter en skid at holde transistoren en lille smule ON hele tiden. Hvar tror du selv det nytter? Man får jo stadig hele transistorens ulinaritet. Desuden vil den ledende transistor hele tiden blive belastet af den aktive load fra den anden pseudo klasse-A transistor. Og så får man faktisk endnu flere ulinariteter.
Men OK... ganske flot salgstrick, og du er jo et tydeligt eksempel på, at der stadig er folk der hoppe i fælden. Hvad med at købe en Technics mulitkanal reciever til omkring 3.000,-. De skriver også både 6x180watt og Virtuel Class-A... og så vejer den kun 7kg... imponerende.... ikke???
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Hey Drenge....
Jeg spurgte bare om input... så gider I ikke lade være med at hagle hinanden ned.... det er jo ikke gavnligt for formålet....
Jeg tror jeg vil lytte til den inden jeg stiller flere spørgsmål .... __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 31 Januar 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Hurtig
Du aner ikke hvad du udtaler dig om.
Du skrev: Enten er noget klasse-A, ellers er det ikke.
Du er ikke sådan lige til at narre. Og det er rigtigt. Klasse A er klasse A.
Men Virtual Class A er bedre. Og jeg er tekniker, og ved hvad jeg snakker om.
Hele fordelen ved ægte Klasse A er at transistorerne aldrig switcher af.
Du skrev: Sagen er jo den, at det ikke nytter en skid at holde transistoren en lille smule ON hele tiden.
Det er jo netop der som er HELE fordelen ved klasse A. Det viser jo at du ikke har en skid styr på det du udtaler dig om.
Det som sker, og er ulempen, ved klasse A/B forstærkere, er at alle udgangstransistorerne switcher af og på hver gang signalet skifter halvperiode. Det giver et lodret hak i udgangs impedans, som følge af at udgangs impedans er det halve i det meget lille klasse A område. Det medfører store mængder af ulige harmonisk forvrængning (3, 5, 7, 9, 11 osv. ordens) som er en en meget umusikalsk forvrængnings type. Det har intet med musik at gøre.
Der findes kun 2 typer forstærkere i verden som ikke gør det. Ægte klasse A, og Thule Audio`s Virtual Class A. Så lad venligst vær med at sammenligne det med Denon og Technics. De har aldrig lavet noget som fungerede på den måde.
At Virtual Class A virker og har alle fordelene fra ægte klasse A, er slet ikke noget vi skal diskutere. For det gør det!
Og det kan man måle. Man kan se med et scoop at alle transistorerne er on hele tiden, og at udgangs impedans er konstant ved gennemgang af nul.
Endvidere er forvrængningen tæt på det samme, som generatoren på en Audio Precision. Det er vel og mærke uden brug af global modkobling. Der er ingen andre forstærkere på markedet som har lige så lav forvrængning uanset om det er 1 Watt eller 500 Watt (THD+N er 0,002 %) Alle klasse A/B forstærkere har en faldende THD+N / Effekt kurve. Det er fordi switching distortionen er konstant, og udgør en større del af signalet ved lave niveauer.
Det her er ikke en diskussion om noget subjektivt som lyden af kabler eller noget i den retning.
Du har ganske simpelt ikke ret i det du skriver.
|
| Til top |
|
| |
Martin N Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan se med et scoop at alle transistorerne er on hele tiden, og at udgangs impedans er konstant ved gennemgang af nul.
Hvordan måler du impedansen i gennem gangen af nul ?
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 31 Januar 2004 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Martin N
Man kan ”se” udgangsimpedansen over emitter modstandende (i det her tilfælde 100mOhm 1 % Dale, samme som Mark Levinson bruger). Hvis du sætter 2 Ohm på udgangen, så har du en spændingsdeler med forstærkerens udgangsimpedans.. Udgangsimpedansen kan måles hvis du F. eks sætter en sinus til 10,000 V rms, og så ser hvor meget spændingen falder når du sætter 2 ohm på.
Strømmen er jo ens over alt i en serie forbindelse, og 10 Volt / 2 Ohm giver 5 ampere (U / R = I).
Hvis spændingen falder til F. eks 9,918 V rms så er udgangsimpedansen 0,082 Volt / 5 Ampere lig med 0,0164 Ohm (eller 16,4 milli Ohm). (U / I = R)
|
| Til top |
|
| |
Martin N Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det ikk lige det jeg var ude efter fordi
Men derimod det du snakker med nul punktet i klasse A/B eller B altså hvis man udstyre forstærker tilstrækkeligt
Og jo der vil man i klasse a/B nok kunne måle en anden impedans end i klasse A
Og man vil også kunne måle støre forvrængnings men hvor tit spiller vi så højt og det er måske bare teorien bag klasse b forvrængnings du skriver om
Jeg tænkte på om ikk de der Thule forstærker bliver skide varme når der bliver spillet højt i længer tid eller der bliver sat en sinus på men man vel alligevel godt spare en del på køleplader hvis man skruer ned for transistorens tomgangs strøm når den ikk leder
|
| Til top |
|
| |
Riis Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at det er den personlige smag som skal gøre udslaget når det handler om forstærkere i denne prisklasse.
Nogen brækker sig over Thule. Andre over Holfi. Og ja, der er sikkert stor forskel, men bare fordi man selv er lidt mere til det ene eller det andet, så behøver man jo ikke overdrive med forskellen.........
Jeg tager det i hvert fald ikke alvorligt når folk siger at den ene forstærker banker den anden med flere 100 længder og forskellen er som en Mascot og en Mercedes. Så hellere lidt konstruktiv kritik og en udredning af styker og svagheder ved de enkelte forstærkere........ __________________ "Shown how to feel good - and told to feel bad"
|
| Til top |
|
| |
S.B.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| [QUOTE=Neeper]
Til Hurtig
Du skrev: Men jeg siger det lige igen... drop Thule. Med mindre du gerne vil have kold og kedlig japserlyd.
Det er det den typiske Hi-Fi idiot tænker når snakken går på Thule. De har nemlig læst en test af en IA50 (nypris ca. 4000,-) i Hi-Fi og Elektronik for 10 år siden, og de skrev at den var kold i lyden i forhold til en Holfi.
Hvilke thule forstærkere har du hørt..?
Der er lige så meget forskel på lyden af en gammel IA50/IA100, og de nye PA250BII/PA350B, som der er på en gammel Denon forstærker og en ny stor Krell effektforstærker.
Du nævner Holfi (undskyld mig lige mens jeg brækker mig), LC Audio og DOXA.
Der er ingen af de mærker som laver noget som helst, som når PA250BII/PA350B til sokkeholderne. Virtual Class A er nemlig alt andet end et salgs trick.
Prøv at høre en PA350B, og sammenlign med alt andet du finder interessant.. Du vil nok, som alle andre jeg har hørt om, finde ud af at du skal gi mange gange prisen, for at få noget der er bedre..
|
|
|
Og jeg har heller ikke set anmeldere sammenligne Thule med Mark Levinson.
[QUOTE]
Læs test af PA350B/PR350B i High Fidelity hvor de netop sammenlignes med ovennævnte producent...
Blot en lille indskydelse i en ofte set diskussion om smag...
|
| Til top |
|
| |