Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Filterkrav og trådophæng (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hvad er det der gør nævnte enhed velegnet? En god membran, et kraftigt magnetsys, at den mekanisk er til at have med at gøre, oder was?
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Januar 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

OK, se nu begynder det at hjælpe. 'en eller to' hvad mener du? Starte med en tester måske?

Jeg mente en af økonomiske årsager. Det bedste råd er at tage direkte kontakt til Duelund eller Modifix, de kan forklare det bedre end jeg.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:
Hvad er det der gør nævnte enhed velegnet? En god membran, et kraftigt magnetsys, at den mekanisk er til at have med at gøre, oder was?

Ja, for nu at sige det kort.

Den skal have skiftet bølgen og centertappen og have monteret en træramme, der giver den en akustisk korrekt overgang fra membran til luft.

Mvh.

Frederik Carøe

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Foruden snorophæng?

'Trærammen' havde jeg forestillet mig at udføre i bly, en god ide?

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Mantra Sound skrev:
Lad ATC'en være den er ikke velegnet til Duelunds ideer, ombygningen af den vil være ret omfattende.

Skidt med besværligheden af ombygningen (det er mit problem), men er der andre områder der gør enheden uegnet?

Macwerk skrev:

Så jeg siger tak for advarslen og jeg kan trøste dig med at jeg just har erhvervet mig et restaurerings-modent eksemplar til at øve mig på.

Den var jo næsten bygget til at blive skildt ad

Spideren blev med stor succes afmonteret fra chassiset ved hjælp af nogle få penselstrøg med xylol (kunne sagtens genmonteres om nødvendigt). Det bliver til gengæld starks svære når spyderen skal tages af membranen (hvis den altså skal kunne genbruges).

Så fik jeg de ti minutter til at gå, men hvad nu?

Jeg kunne sagtens lave trådophæng på enheden her, men nu er det jeg har brug for råd mht. 'kvaliteten' på magnetsys, membran og foreste ophæng. Hvis ikke magnet systemet er kraftigt nok som det er, så har enheden ingen fremtid som offer for Duelunds teorier og mine indgreb (pga. manglende mulighed for udvidelse). Jeg har ingen forudsætninger for selv at vurdere membranen og det foreste ophæng.

I min situation er ATC-løsningen den 'billige' løsning, men er det noget der holder? Jeg er klart mand for selve ombygningen, men hvad med enheden?

Det kunne være man skulle aflægge en kælder på Fredriksberg et besøg

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Mantra Sound skrev:
I dit sted ville jeg hjemkøbe en eller to Monacor SP-300PA, de er perfekte til ombygningen og er efter min overbevisning lydmæssigt klart overlegne efter ombygningen i forhold til ATC'en.

12" Er de ikke rigeligt store til en 24m2 stue med 2.80 til loftet!

Man kunne selvfølgelig bruge 'motoren' til lave en mindre enhed, men det var næppe tanken?

3-vejs må være rigeligt (jeg gruer allerede for filteret).

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare gæt er at du mener 'SP-12A/300PA' og ikke 'SP-300A', ihvertfald som de er navngivet på sitet her: http://www.bjmusik.dk/index.html?target=dept_2143.html&l ang=da

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Det er en 10 tommer version af denne her
SP-12A/300PA  <>if (topFrame.coreLoaded) {document.write(coreFrame.convertshow("1.199,00",'1,2,3'));}

Mvh.

Frederik Carøe

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder/ser mere rimeligt ud

Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

O.K, jeg kunne heller ikke forstå, at det var SP-300PA, der anbefales, da den er af plast. Nå, men sp-10a/300pa koster ca. 100euro.

Spændende projekt Macwerk, hvad gummi vil du bruge til bølgen?

Har du nogle fif hvordan den laves, her tænkes på form/afstøbning, slipmiddel?

Jeg ved ikke om det er muligt bare vende støvhætten, så den følger konussens form eller om det er bedre med en decideret phaseplug.

Det er ikke for at hugge din tråd, men jeg er også på jagt efter en 10-12" enhed som det er muligt at modificere, så den kan opfylde Duelunds krav til den perfekte enhed.   

Basil

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Det er da helt i tråd med tråden, så velkommen til - men D'herre er ikke så nemme at få i tale

Jeg har ikke den store fornemmelse for kravene til bølge og membran. Brorlille kunne et eller andet sted godt have ret når han skriver:

brorlille skrev:
men du har måske ingen erfaring og lader dig trække rundt i næsen.

Jeg er søn af afdød nørd i (næst)bedste Duelund stil. Jeg har i over 15 år levet med højttalere der har været pakket ind i tæppe/filt fra top til tå. Jeg har levet med fuldtoneenheds-horn fra første højtaler (ca. 72) til 'La folia' tiden engang i 80'erne. Disse og lignende forhold gør at jeg, tiltrods for min ringe viden, sagtens kan følge Steen i hans ideer og teorier. Mine kommende højtalere skal ihvertfald spille i fase enhederne imellem. Det er faktisk kun det meget udvidede frekvens område som stadig er et spøgelse (jeg sprang let og elegant over Steens 'bevisførelse'). Langt hen af vejen burde jeg kunne nå målet i området fra 32-16000 Hz, men herudover skal der sgu noget seriøst hjælp til.

Målet ligger klart, men midlet

Jeg ER en amatør og jeg har ikke den erfaring der gør at jeg kan 'se' hvornår en membran f.eks vil bryde op bare ved at se på 'varen' - jeg skal have strøm på. Det samme gælder bølgen. Jeg ved den skal være blød, til meget blød, men uden at have haft en der var blød nok i hånden, så er det 'en by i rusland'.

Hvor om alting er så skal jeg have lavet mig et sæt nye højttalere og det ville være komplet åndsvagt ikke at inddrage Steen's teorier. Hvordan f..... skulle jeg kunne få mig selv til at lave et basrelex kabinet nu ?!?

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

For sjov kan jeg nævne at hvis ikke Steen havde spændt ben så havde jeg et par halvfærdige 492 liters transmissionslinier på vej til ATC'erne. To 30 cm diy mellemtone båndenheder placeret på højkant med en audax dome i midten. Og sidst men ikke mindst en katastrofe af et 3-vejs filter.

Men så blev jeg redet

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes