Forfatter |
|
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 863
|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehapa < hører på b110 og b139 netop nu 
r-l-b < Hvad enheder sidder der i de Rogers ? Har du evt. et foto man må lure på ? 
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er ikke mine men de ser sådan ud:
The drive units chosen for the LS3/5a
were the KEF T27 SP1032 tweeter and KEF B110 bass/midrange driver.
The 15 ohm LS3/5a
used B110 version SP1003 and the redesigned LS3/5a, usually known as the
11 ohm version, used the B110 version SP1228, All drive units were
preselected selected at the KEF factory. |
|
|
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b < Det er samme typer, som har været brugt i de gamle IMF højttalere, som jeg har knipset i Tantes tråd. Har reserver af de enheder, hvis du kommer i bekneb...
Mangler Celestion HF2000, hvis du skulle støde ind i sådan en (helst uden at slå dig )
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
perfekt - tak
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lucky Bastard! Sådan nogle får man ikke bare foræret: Man venter indtil der dukker et søt op og betaler en formue for dem..... 
Havde selv i en del år LS3/5a fed højttaler, men ret krævende, som tidligere nævnt.
Jeg havde dem på et sæt Targetstands og brugte hhv. Accuphase E202 (eller en kombi af Accuphase C200+ E202), Audio Innovations 800 (rør), og Leak rørmonoblokke - Leak og Accuphase lød bedst
__________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
2-mas Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jkjaers < TAK for din mail.  . Det kunne jo have været, at du havde dine gamle imf'ere stående ovre i et hjørne med støv på  . Det gamle L... spiller dejligt !
|
Til top |
|
|
ehapa Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
2-mas skrev:
ehapa < hører på b110 og b139 netop nu 
r-l-b < Hvad enheder sidder der i de Rogers ? Har du evt. et foto man må lure på ? 
|
|
|
Jeg købte ikke KEF men Tannoy gold dual con. 12 monitors i pap/tekstil istedet for, de er dejlige
musikalske, jeg skal så have lavet nogen nye kabineter som de gamle femkantet fra tannoy.
Jeg har fået fat i nogen gamle siemens 5ohm fuldtoner fra 1955 med vac-alnico magnet,
de spiller meget klart med god bund, de skal sættes i noget open baffle som jeg laver i træ og pap.jeg må følge op med et par fotos.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
de små rogers får nu 2x50 watt fra en cyrus xpa power amp - det virker som om den har overskud nok - de får en "størrere og mere kontroleret lyd" med cyrus end de fik med luxman l58 selv om den har dobbelt så mange watt
|
Til top |
|
|
HansRoskam Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 190
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil også blande mig lidt i debatten
Har selv et par LS3/5A, nogen af de aller første produceret af det legendariske SwissTone (serienummer:0000323), er oprindeligt udviklet i sammenarbejde med BBC som kontrolmonitorer til deres små studier.
Ja de er fantastiske, man glemmer hurtigt at det er en højtaler, lidt som B&W DM-7 (som jeg også er den lykkelige ejer af) den er ikke et instrument som feks Snell, men en formidler, der nødesløst afslører alt på sin vej, er ekstremt krævende på alle måder både med hensyn til soft og hardware, men når alle led er iorden går alt op i en højere enhed.
Afslutningsvis kan jeg fortælle at mit sæt ændret af en elektronik ingeniør (sad med klamme ænder og så på) til biwirering og bruges i øjeblikket parallel forbundne som centerhøjtaler i et surround setup (det duer skulle jeg hilse og sige)
Hans
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
8711 højtalere senere løb mine af samlebåndet de er vist lavet i ret mange ex. - og så vidt jeg kan læse mig til er der tre firmaer der laver dem med licens fra BBC den dag idag - ingen kan dog skaffe KEF enheder, men de nye får hederlige anmeldelse - de er vist nede på 5-6 ohm - jeg holder nu af mine på 15 ohm - Biwire har jeg aldrig helt forstået men derudover er der ikke mere end en meter kabel mellem mine og forstærkeren så de få vel den saft de har brug for  Om alle omstændigheder er det en højtaler jeg mener alle burde have et sæt af et eler andet sted i hjemmet - den er svært hyggelig og vellydende. Jeg oplever ikke at den er nådesløs, men det er måske fordi cyrus og spu/ortfon giver den hvad den gerne vil have? De lyder som noget godt vintage grej du har gang i Hans - hvad driver du dine Rogers og dine B&W med?
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 02 April 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
til lykke med LS3/5a - en dejlig, dejlig ting. Diskanten er formidabelt god til at sløre detaljer i percussion; jeg gik fra LS3/5a til selvbyg med Dynaudio D28 diskant og fandt en del nyt på mine LP´er, men bortset fra det var det en fantastisk højttaler. PAS PÅ med bastransienter - lyden af svingspole mod polstykke er fæl!
Enig i Beogram 1200 - og det skal da være en 1202, 1203 eller (som min) 2000 med låg, hvor den bageste del er fast. Flotteste grammo nogensinde. Men SP14. tja, bum bum....
|
Til top |
|
|
HansRoskam Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R-L-B
Ja med den kombination lever de godt ingen tvivl om det, SPU er en af de mest oversete pickup´er idag.
Jeg bruger en Nad 2200PE til mine fronthøjtalere: Kef 107, og en brokoblet 6 kanalers Rotel på 3 gange 150W til Rogers og de to B&W DM-7 (baghøjtalere) derudover to passive subs (Audiovector 3 kopier med de originale enheder, men uden diskant og et simpelt delefilter bestående af en enkelt spole på 1 hardy trækkes af en 2 gange 125W Yamaha.
Pladespiller: Highend fra 1975: Sony PS 6750 en af de første DD pladespillere og den første med carbonarm, Pickup: Denon 106, Surround: Rotel 1066, Forforstærker som Riaa: Onkyo 304, Tuner: Onkyo T-4700, Mixer til sub: Teac, Båndoptager: Sony TCK-808ES, DVD: Marantz 6600, CD: Rotel 990.
Gud være lovet at jeg bor alene
|
Til top |
|
|
levendemusik Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 02 April 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak, jeg har to sæt LS3/5a samt et sæt af de bashøjttalere, som er lavet til dem (AB), og jeg skiller mig ikke af med dem, for det første sæt jeg havde solgte jeg, men fortrød. De er aldeles glimrende med en nærmest uovertruffen mellemtone, som især kommer til sin ret ved stemmer og strygeinstrumenter - men i det hele taget. De er altid blevet født af en forstærker med minimum 2 x 120 watt (i 8 ohm) og udmærker sig ved at advare med knitren, når der er fyret for højt op, og så skruer man naturligvis ned. Ud over deres "egne" basser, som heller ikke går i bund, kan man jo eksperimentere med en subwoofer, der har diverse reguleringer mht styrke, tonehøjde osv.
Adskillige engelske højttalerfabrikker har produceret dem efter BBC's specifikationer (Rogers, KEF, Spendor, Chartwell, Goodmans, Harbeth osv.). Enhederne er KEF B110 og T27.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld bashøjttaleren, der er lige så smal og lidt dyb som LS3/5a hedder AB1, og af egen erfaring ved jeg, at sættet har et godt waf niveau. De er for resten også blevet fremstillet af Richard Allan. Når man kun har dem selv stående i en reol og spiller de rigtig numre, så forstår folk ikke, hvor højttalerne er, underforstået: det kan ikke være de små skotøjsæsker, men det er det.
|
Til top |
|
|
HansRoskam Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en masse snak om enhederne, de er som levende musik rigtig nok skriver T27 og B110, er der nogen der der ved om enhederne er standard KEF enheder (bortset fra nettet over diskanten) eller er de modificerede?
PS: Når jeg skriver nødesløse, mener jeg afslørende, det er som om at jo bedre højtalere man har desto flere frygtlige optagelser findes der!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg selv er født i 1947 ved jeg at Jim Rogers, arbejdede
i BBC's forskningsafdeling, stiftede firmaet det år - det var ham, der fandt på
(opfandt?) at bruge bextrene til højttalermembraner.
I de gode gamle dage lavede Rogers og Decca store hjørnehorn
og andre store højttalere (led efter Rogers Theatrical Horn), men fra begyndelsen
af 1975 producerede de LS3/a, hvilket var før Michael O'Brien (fra Swisstone
Electronics) købte virksomheden. Senere er det solgt til nogle hongkong kinesere,
som jeg ikke kan huske hvad hedder, men det skulle de ikke være blevet ringere af, har jeg ladet mig fortælle. (O'Brien ejede også Chartwell, som var en af de oprindelige producenter). Her skriver en del glade ejere af LS3/5a: http://www.gramophone.co.uk/mainforum.asp?messageSectionID=3 3&threadID=29495&type=chrono
Og her er Stereophiles anmeldelse: http://www.stereophile.com/standloudspeakers/361Man kan læse meget her fr aen Rogers freak http://www.mhennessy3.f9.co.uk/rogers/ls35a.htm
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
HansRoskam skrev:
PS: Når jeg skriver nødesløse, mener jeg afslørende, det er som om at jo bedre højtalere man har desto flere frygtlige optagelser findes der! |
|
|
ah - så er jeg med ! __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
HansRoskam Forum Bruger

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine links, man bliver hele tiden klogere  det er det der gør liver værd at leve!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad enhederne angår, var det så vidt jeg husker noglet kludder i produktionen, som første til at der kom både 11 og 16 ohms udgaver en gang. Oprindeligt blev de modificeret efter BBC's krav. Men de lyder stort set set de tilsvarende enheder i mine KEF Concerto. (Ja, på den måde har jeg faktisk tre T27 og tre B110. Så vidt jeg husker, var det ud over Rogers også Chartwell, Audiomaster, Harbeth og Spendor, der fik licens til at bygge dem fra begyndelsen - før Swisstone overtog Rogers. De er lavet i mere end 50.000 husker jeg, men om det er sæt eller styks husker jeg ikke. Når jeg aldrig skiller mig af med dem, er det fordi de kan noget, som mine Montana Monitor ikke kan. Sidstnævnte er ellers utroligt meget mere åbne og for tiden spiller de mest. Jeg skal tidligt op, men kigger ind igen i morgen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 April 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min nuværende receiver (Yamaha) har 140 watt, og den får LS3/5a'erne til at vise sig fra deres bedste side sammen med basserne Rogers AB1. Man kan ikke spille bragende højt, men mindre kan gøre det og til det meste akustisk musik er de rigtig gode. God nu nat
|
Til top |
|
|