Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell eller Audio Note (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 25 April 2008 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

hehe nmlig :) De kan formidle :)

Audio Note rammer ved et eller andet sted imellem din beskrivelse?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Der skrives og siges utroligt meget om hhv EII & EIII og deres fortræffeligheder som er så forskellige som nat og dag, jeg har selv haft omkring 15-20 sæt igennem lytterummet de sidste to år af hhv EII & EIII og det sjove er at selv inden for samme produktfamilie er store forskelle, det skyldes primært (i mine øjne) filosofien om at ville masseproducere god lyd baseret på billig fremstillingsprocedure (dette har jeg fra en med endog meget tæt tilknytning til firmaet gennem rigtig mange år), således bruger man spånkabinetter med et fantastisk finérarbejde, som jo har været forholdvis billigt at fremstille. De som har kigget nærmere i kabinettet vil også nikke genkendende til at kablinge er mildest talt forskellig, således kan man finde Kimberlignende kalber og Monsterkabler i meget forskellige afskygninger ,kort sagt har man shoppet på spotmarkedet hvor man kunne opnå gode priser på dette og hint. Dette har medført de ovennævnte forskelle fra feks to EIIIére, så når I nu har så travlt diskutere den ene model frem for den anden bør I måske tilføre den ekstra dimension, hvilken intern bestykning har den enkelte ? 

EII eller EIII er en smagssag, og må alene bero på personlig præference og evt setup, jeg synes dog tendensen till at Snell skal fødes med rør er meget rimelig, de forstår at formidle rørets nerve, varme osv - men også tidlige transistor forstærkere som eks Sansui AU-999, AU-9500 & AU-717 er ekstremt gode bud, men deres kvalitet er jo netop også at de er opbygget efter tidens reference : rør !

Til sidst vil jeg lige smide et par links, fra mestrene selv : Peter Snell og Kevin Voecks

http://www.stereophile.com/interviews/390voecks/

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/1091snell/index. html

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/378snell/index4 .html

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Kommer da lige til at tænke på at msg1979 har været så flink at fortælle mig hvordan man modtager enheder fra Snell, og msg1979 korrigér mig lige hvis jeg tager fejl : man modtager en testet enhed inklusive en kondensator man skal lodde på delefilteret og pille den forrige ud ?

Hvis det er tilfældet kan det ikke helt passe at Voecks siger (i artiklen) at man korrigerer spoler, modstande og kondensatorer i delefilteret for at enheden skal spille helt op til referenceenheden, og at det blandt andet er her at man adskiller sig fra konkurrenterne.

Voecks: It depends on the driver, because we can make quite a bit of difference by altering the crossover components. We actually adjust the turns in the inductors, tweak capacitor values and adjust resistors inside the crossover (footnote 4).

Så summen må vel være at man skal lade være med at sætte nye enheder i med mindre man ikke kan undgå det !

Snell og AN er helt og aldeles forskellige i bestykning, det eneste de har til fældes er nogle produktionsprincipper og dimensionerne til en hvis grad også, derefter hører enhver sammenligning op, og det er i mine øjne helt forkert at 'opgradere' en Snell til en AN, hvorfor ikke bare gå hele vejen og købe kabinettet også ?

Jeg har også haft AN opgraderede EII'ere og bevares de lød fint, men det ligesom hverken eller. De kan da således slet ikke måle sig med AN og lyder bestemt heller ikke som Snell, så mit bedste bud er at med mindre man aldeles felder for deres lyd, så skal man gå i en lang bue uden om dem og istedet købe den ægte vare.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

pifle skrev:

Kommer da lige til at tænke på at msg1979 har været så flink at fortælle mig hvordan man modtager enheder fra Snell, og msg1979 korrigér mig lige hvis jeg tager fejl : man modtager en testet enhed inklusive en kondensator man skal lodde på delefilteret og pille den forrige ud ?

Hvis det er tilfældet kan det ikke helt passe at Voecks siger (i artiklen) at man korrigerer spoler, modstande og kondensatorer i delefilteret for at enheden skal spille helt op til referenceenheden, og at det blandt andet er her at man adskiller sig fra konkurrenterne.

Voecks: It depends on the driver, because we can make quite a bit of difference by altering the crossover components. We actually adjust the turns in the inductors, tweak capacitor values and adjust resistors inside the crossover (footnote 4).

Så summen må vel være at man skal lade være med at sætte nye enheder i med mindre man ikke kan undgå det !

Snell og AN er helt og aldeles forskellige i bestykning, det eneste de har til fældes er nogle produktionsprincipper og dimensionerne til en hvis grad også, derefter hører enhver sammenligning op, og det er i mine øjne helt forkert at 'opgradere' en Snell til en AN, hvorfor ikke bare gå hele vejen og købe kabinettet også ?

Jeg har også haft AN opgraderede EII'ere og bevares de lød fint, men det ligesom hverken eller. De kan da således slet ikke måle sig med AN og lyder bestemt heller ikke som Snell, så mit bedste bud er at med mindre man aldeles felder for deres lyd, så skal man gå i en lang bue uden om dem og istedet købe den ægte vare.

Du skal læse min mail igen, man modtager en spole :) ikke kodensatorer.

Kodensatorerne i filteret har samme værdi uanset hvor mange der sidder i et bundt (antallet skyldes at det er billige kodensatorer de brugte som har store fejl tolerencer. Fik e tsæt basser igår, der var en spole med til den enkelte bas.

Jeg har mailet snell netop for at høre med de kodensatorer, men har endnu ikke fået svar. Det eneste logiske er det jeg skriver ovenfor med at de har samme værdi, men sidder med forskelligt antal netop pga fejltolerencer i de enkelte. Hvis ikke det er sådan, så vil man aldrig kunne tune ind til referencen med bare en enkelt spole (som der jo følger med basserne)

E2 vs E3, ja E3´eren ar i mine ører noget E2´eren ikke har, og omvendt :) E2 er mere analytisk hvor E3´eren formidler på en måde der er svær at beskrive. Mere fodtrampsagtig i mine ører :) Har spillet med både rør og gammel transistor grej, vender altid tilbage til 3´erne

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

There you go :)

Lad os se hvad de svarer, det bliver da lidt spændende :)

Vi snax !

(jeg er kart til II'eren, men sådan er der jo så meget..)

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Så har de svaret :)

De kodensatorer der sidder har en fast værdi :)

"The capacitor value for the woofer circuit is because of the tolerance
variation of the caps"

Tuningen består udelukkende i spolen :) Så man kan teoretisk tage et sæt kodensatorer fra en hvilken som helst E2 og proppe i en anden E2, netop da de har samme værdi uanset deres antal. Samme med E3. SKifter man basser skal man dog have spolen med, da det er spolen er er matchet den enkelte woofer enhed.

Hvad angår diskanterne lyder det som om det har betydning. kan ikke lige lure hvad han skriver i mailen dog angående de diskanter

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2008 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Så er der lyttet til Audio Note J og E kontra Snell E II / III (der kommer et sæt Snell j III i den kommende uge der skal lyttes til også) :)

De AN J´ere kan godt nok spille dyb bas på trods af det lille kabinet.. :) de overraskede mig meget. Er spændt på om snell J´erne også kan det

AudioNoterne spiller mere veldefineret og velopløste end Snellerne og det hele er mere pillet fra hinanden uden at det bliver for meget. De har noget af samme sprødhed og nerve, men de formår ikke samme nerve og "smæk" som Snellerne har. Audio Noterne er mere bløde i lyden

Fx lilletrommer, de ligger mere tilbage i hele lydbilledet, og jeg føler jeg hele tiden skal skrue lidt op i forhold til Snellerne. Der er langt mere smæk, punch og nerve i Snellerne

I mine ører er Audio note nok det tætteste jeg har hørt der kommer i nærhenden af snell. Men Audio Noterne er i mine ører en Hifi højttaler og ikke en musikfomidler, på trods af at den ligger tæt på Snell. Men synes de er kedelige at lytte til, netop da der mangler smæk / punch i dem..... Musikken er i mine ører meget mere levende i Snellerne end i audio noterne

Derudover er der sammenlignet originale Snell basser fra USA kontra Renoverede basser med mindre skumophæng.

Der er forskel på lyden.... Der er væsentlig mere punch og dynamik i de originale fra USA...

Forresten så er diskanterne i snell ikke tunet via spolen, men istedet via den skydemodstand og transistorerne :)

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2008 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Jeg får snart min AN DAC1.1x/II retur stærkt modificeret hvor mine Snell KII så sandsynligvis kommer til deres ret! MEN det jeg har hæftet mig ved de forskellige indlæg - her tænker jeg på AN-K og Snell KII - er enten at  Snell KII er/var mere velegnet til tiden før musikken blev digitaliseret, hvorimod et andet indlæg skriver at Snell KII-lyden er mere spids ift AN-K der har blød lyd!! MEN fremtiden må byde på at jeg får sammanlignet AN-K med Snell KII på mit nuværende anlæg!    
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Juni 2008 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

Så er der lyttet til Audio Note J og E kontra Snell E II / III (der kommer et sæt Snell j III i den kommende uge der skal lyttes til også) :)

De AN J´ere kan godt nok spille dyb bas på trods af det lille kabinet.. :) de overraskede mig meget. Er spændt på om snell J´erne også kan det

AudioNoterne spiller mere veldefineret og velopløste end Snellerne og det hele er mere pillet fra hinanden uden at det bliver for meget. De har noget af samme sprødhed og nerve, men de formår ikke samme nerve og "smæk" som Snellerne har. Audio Noterne er mere bløde i lyden

Fx lilletrommer, de ligger mere tilbage i hele lydbilledet, og jeg føler jeg hele tiden skal skrue lidt op i forhold til Snellerne. Der er langt mere smæk, punch og nerve i Snellerne

I mine ører er Audio note nok det tætteste jeg har hørt der kommer i nærhenden af snell. Men Audio Noterne er i mine ører en Hifi højttaler og ikke en musikfomidler, på trods af at den ligger tæt på Snell. Men synes de er kedelige at lytte til, netop da der mangler smæk / punch i dem..... Musikken er i mine ører meget mere levende i Snellerne end i audio noterne

Derudover er der sammenlignet originale Snell basser fra USA kontra Renoverede basser med mindre skumophæng.

Der er forskel på lyden.... Der er væsentlig mere punch og dynamik i de originale fra USA...

Forresten så er diskanterne i snell ikke tunet via spolen, men istedet via den skydemodstand og transistorerne :)

At lytte på AN/e kontra Snell E II/III er som og sammenligne en fiat med en porsche

Jeg er selv den heldige ejer af et sæt Snell E fra Peter Snell´s egen hånd. De fra 1982. De spiller lidt som en blanding af de veldefineret AN og den punch fulde Snell E II. De originale E´ere er lidt et kapitel for sig selv da enheder, kabnet og delfilter er afstemt til og spille optimalt sammen.

Hvis du/i får mulighed for at ligge øre til den originale Snell E, vil I med det samme høre, at de på ingen måder spiller som E II/III gør. De meget mere homogene og afbalanceret, samt kan de levere dynamik og puch som mange ny og voldsomt dyre højtalere ikke kommer i nærheden af.

Jeg skiller mig aldrig af med mine E´er. Tror dælme jeg tager dem med mig i graven  For jeg har ALDRIG hørt en højtalere performe som den gør. Lyttetræthed findes ikke i dens selvskab. Den har nerve, soundstage, detaljer, dybde, indlevelse og ikke mindst en formidling som kan frembringe smil, tåre og en masse glæde frem i enhver som har sans for musik.

Jeg har haft flere måbende gæster som nikker kende til den gamle konstruktion. Vel i mine øre den mest velspillende højtalere EVER!!!! OG der har været rigtig mange højtalere igennem mit anlæg. Wilson, Vienna, pro-ac, audiostatic, Gamut, AudioPhysic, Linn, Dali, Revel, Holfi, Magneplan mfl og ingen af dem har formået og give mig den musikalitet og live performance som mine E´er.

Jeg stiller gerne en aften til rådighed og sætter kaffe på kanden hvis du har interresse....

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Havde du ikke skiftet basserne ud til Audio N i de E´er?

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juni 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
Havde du ikke skiftet basserne ud til Audio N i de E´er?

Jo, men de originale er renoveret og monteret igen. Markant bedre.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

køb de originale basser i USA med filterkorrektion

Især på de E´ere...

Renoverede kommer ikke i nærheden af de originale......

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

køb de originale basser i USA med filterkorrektion

Især på de E´ere...

Renoverede kommer ikke i nærheden af de originale......

Det ren vås det der. Det langt bedre og renovere den originale. De kan renoveres til samme værdier. Nye basser kan du kun korregere i målebænk, en tilføjet dims kan ikke gøre det. Husk igen på der meget stor forskel på hvordan en E og EII/III er lavet. De har intet tilfælles. EII/III har alle sammen ens filter med udmålte enheder, i E´eren er det omvendt. Der det delfiltret der tilpasset den enkelte enhed. EII/III er heller ikke fra Peter Snells hånd, men fra Kevins

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes