| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fandt sådan en fyr på containerpladsen i dag stageline blue 18" bass Da den virker er jeg nysgerrig på om jeg kan bruge den til fx sub I givet fald kan nedenstående data bruges til at beregne kabinet størrelse og type Jeg går mere efter tør bas fre for max bulder | Impedance (Z) | 8Ω |
| Resonant frequency (fs) | 30Hz |
| Max. frequency range | f3-2,500Hz |
| Music power | 1,000WMAX |
| Power rating (P) | 500WRMS |
| SPL (1W/1m) | 101dB |
| Suspension compl. (Cms) | 0.17mm/N |
| Moving mass (Mms) | 160g |
| Mech. Q factor (Qms) | 8.08 |
| Electr. Q factor (Qes) | 0.28 |
| Total Q factor (Qts) | 0.27 |
| Equivalent volume (Vas) | 333 l |
| DC resistance (Re) | 5.7Ω |
| Force factor (BxL) | 25Tm |
| Voice coil induct. (Le) | 1.45mH |
| Voice coil diameter | 100mm |
| Voice coil former | Kapton |
| Linear excursion (XMAX) | ±5mm |
| Eff. cone area (Sd) | 1,180cm2 |
| Magnet weight | 100oz. |
| Weight | 10.5kg |
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 666
|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
67 liter basrefleks (netto volumen før dæmpning - luft i port tæller ikke med i kabinetvolumen) tunet til 42 Hz. Beregnet med typiske kabinet- og porttab, 30% porøs dæmpning i kabinettet og 0.3 seriemodstand (kabler m.v.). Det giver perfekt pulsrespons. Grundet parametrene, som giver den høje følsomhed, får du ikke særlig dyb bas - men der kommer smæk på med den rette forstærker. Du har -6 dB lige over 50 Hz og -3 dB ved 60-65 Hz. Dertil kommer rumforstærkning.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2008 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak skal du have USXX
Jeg er forbavset over at kabinettet ikke skal være større
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man lave et bagladet horn med den? eller ville det blive 7 meter langt
|
| Til top |
|
| |
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kan bruges til noget, det er helt sikkert. Måske et fuglebad.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
tak skal du have USXX
|
|
|
Det skal det så sandeligt også hvis der skal noget brugbar lavfrekvens ud af anstrengelserne
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmen skrev:
| Den kan bruges til noget, det er helt sikkert. Måske et fuglebad.
|
|
|
jeg tænkte måske mere i retning af en døbefond med indbygget musik  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
tak skal du have USXX
|
|
|
Det skal det så sandeligt også hvis der skal noget brugbar lavfrekvens ud af anstrengelserne |
|
|
hvad ville du foreslå bjørn? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
tak skal du have USXX
|
|
|
Det skal det så sandeligt også hvis der skal noget brugbar lavfrekvens ud af anstrengelserne
|
|
|
hvad ville du foreslå bjørn?
|
|
|
Er selv i gang med at lave en sub med en 15" CV bas. Jeg skulle op på et 103 liters kabinet hvis jeg ikke brugte bas-refleks port.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
JØRGEN STORM Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 04:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forvent ikke ultrapræcis tør bas fra sådan et svin.
Primært pga. den tårnhøje bevægelige masse vil det tage oceaner af tid, før membranen falder helt til ro igen, - du kan nå at lave kaffe imedens!
Er formålet surround bulder er den dog sikkert OK.
Den beskedne kabinetstørrelse skyldes den store magnet man har klasket på for at få følsomheden op, hvilket igen giver et lavt Q med deraf følgende reducerede kabinetskrav.
Hertil medvirker også det ret stive ophæng, der giver relativt lavt Vas, men stadigvæk lav egenresonans pga. den høje bevægelige masse.
Er du til horn, så vælg hellere et foldet frontladet fra samme site, f.eks. 1850-hornet.
Både i horn og refleks kan man godt leve med en lidt tidlig afruldning i bunden, da det jo sker fra et så højt snitniveau, at der stadigvæk er nok db en oktav længere nede.
En enhed af denne type har også så meget membranareal og belastbarhed, at der modsat sarte småpikkede hifienheder er reel mulighed for at afhjælp den tidlige afruldning med lidt velvalgt EQ!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for gode råd
Jeg har foræret den til en kammarat der spiller bas og el guitar - jeg vil lade ham få disse kommentarer
Jeg må indrømme at størrelsen af sådan en 18" har en hvis imponator effekt - på den ande side har jeg ikke brug for ekstra bas men jeg vil huske det med surround bulder skulle jg få indrettet et rum til action film
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bjørn (og andre):
Denne enhed har en ret høj resonansfrekvens (typisk for store PA-enheder der skal kunne tåle masser af effekt) og et relativt lavt Qts (fint - og passende lavt tab tilmed). Det gør, at den helt naturligt aldrig vil kunne spille rigtig dybbas i et konventionelt kabinet. Det er det, man helt naturligt må ofre, når følsomheden skal være rigtig høj. Bevares, man kan da lave et større basreflekskabinet og med lidt lavere tuning tvinge lidt mere ud af den i bunden, men pulssvaret bliver ringe og man ender med en kedelig gang "one-note" bas. Med min afstemning (og et solidt godt afstivet kabinet) får du så differentieret en basgengivelse, som du kan med denne enhed - og dynamisk. Husk også at membranareal slår alt. På papiret går den måske ikke dybt (set relativt til stempel-niveau), men den kan spille sindsygt højt, så der kommer rigelig output længere nede. Du har så meget følsomhed at give af, at du endda kan lave (aktiv) EQ på den.
Du kan fint lave et horn, og det skal nok blive godt - men det bliver stort, hvis det skal gå dybt (og det er vel ligesom meningen).
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil strække mig til max. 80 liter tunet til 37 Hz. Det giver -3dB ved 63 Hz (samme som før) og -6dB ved 48 Hz (lige en anelse lavere). Betingelserne er de samme som før. Pulssvaret er stadig flot og dør uden ringning - men en anelse længere.
Hvis vi nu siger 70 liter tunet til 40 Hz, så slipper du for det teoretiske peak på 0.1 dB, som den første afstemning giver (hvem der end måtte bekymre sig om det) samtidig med et optimalt pulssvar.
Jeg kan lave en EQ-kurve, hvis det bliver relevant.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det var Dennis på 19 år, som havde lavet fundet på genbrugspladsen, så var Da' Baaz med sikkerhed blevet skruet fast ned i reservehjulskassen af Golf 2'eren, hvorefter han ville kunne fortælle vennerne at han er den eneste af dem, som har noget der ikke er købt i THansen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvis man har fået en proff. enhed op under neglene til spotpris, så kan man let gøre den mere hifivenlig ved at "ødelægge" det lave Q, der står i vejen for dybbasegenskaber i hifiregi, ved "kunstigt" at øge massen, hvis Fs skønnes for højt, eller ved at indsætte en passende seriemodstand, der tvinger Q´et op i det til formålet ønskede interval.
Husk her at måle det nye sæt T&H med modstand indkoblet, så det nye større kabinet kan beregnes korrekt!
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen med den extra masse virker fint, da der er følsomhed nok at give af. Dog skal Qts heller ikke alt for højt op. Personligt holder jeg mig under ca. 0.4 og finder en værdi omkring 0.33 helt perfekt.
Løsningen med extra seriemodstand kan IKKE anbefales. Det er en dynamikdræber (men det fungerer da i teorien). Det svarer til en generatormodstand og virker altså på samme måde, som hvis forstærkeren havde en udgangsmodstand med samme værdi. Jo større modstand, jo dårligere dæmpningsfaktor og dermed kontrol. Præcision og dynamik ryger fløjten!
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt undgå seriemodstand i bassen (og det er jo her, det er et problem) kan man selvfølgelig ikke p.g.a. filterspoler og kabler - men begrænses det skal det (og naturligvis medregnes i Qes og dermed Qts).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jo større modstand, jo dårligere dæmpningsfaktor"
Det er jo præcis, det som er meningen, idet Q´et er for lavt.
I øvrigt opnår/risikerer du stort set det samme med øget masse, da det naturligvis også påvirker "dynamikken".
Det hele handler jo netop om, at tilvejebringe en enhed, der under de givne forhold udviser det bedste samlede sæt data og opførsel for det givne kompromis, men jeg foretrækker naturligvis en enhed, der er "født" med de egenskaber, som jeg har brug for. Men man må jo være beskeden i sine krav, hvis lossepladsen er leverandør af komponenterne!
Faktisk har netop denne teknik været anvendt tidligere i en række proff. højttalere, som man har ønsket sig mere hifiagtige til f.eks. studiebrug, hvor man så også gjorde højttalerne ufølsomme overfor et på forhånd ukendt ofte stort antal m kabel.
Idag vil man naturligvis foretrække aktive systemer og aktiv EQ.
|
| Til top |
|
| |
USXX Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er to VIDT forskellige ting. Der er meget stor forskel på, om modstanden sidder i svingspolen eller i serie med denne og dermed laver spændingsdeling til enheden (hvis impedans er stærkt frekvensafhængig i bassen - og desuden varierer dynamisk og termisk).
Pulssvaret ændres naturligvis med tillægmasse - lavere resonansfrekvens giver længere pulssvar for en given type afstemning (frekvens- og tidsdomænet hænger sammen) - men den kan stadig afstemmes godt (forudsat Qts ikke er alt for høj). Dynamikken er dog basalt set bevaret, da der ikke introduceres extra tab - men naturligvis er kraft/masse forholdet forringet.
|
| Til top |
|
| |