Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 11:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: K2 HD lyd, overlegen cd gengivelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Hmm.. Er der nogen der kan forklare hvordan man får en normal DAC til at dekode 24bit CD lyd? og med 100khz båndbredde?

Det er en vigtig pointe, hvordan kan man det?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Sjoenne skrev:
Hmm.. Er der nogen der kan forklare hvordan man får en normal DAC til at dekode 24bit CD lyd? og med 100khz båndbredde?

Det er en vigtig pointe, hvordan kan man det?

Man kan alt, bare man selv tro på det .

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Det kan man selvfølgelig heller ikke - altså få en CD til at gengive mere end 16 bit 20 kHz.

Men jeg tror der menes at masteren laves med et større headroom, end ved almindelige CD'er, der er masteret for at tage højde for at folk afspiller musikken på MP3 afspillere og computerhøjttalere.
Det er 'nemt nok' - man skal 'bare' have de oprindelige optagelser.

Absolut et skridt i den rigtige retning, især set i lyset af den seneste tids debat vedr. "The loudness war". Se bl.a. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=59374&K W=NriK. og High Fidelity nr. 1 2006 side 48 "Stop CD-volden NU"

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

lytter med....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Vi kunne jo håbe at det kunne udvikle mediet i retning af højre kvalitet som det er sket på billedsiden.

Biiver det udbredt nok kommer teknikken vel også med men det er nok tvivlsom at det vil ske.....

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Februar 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig det samme, for billder enså høj master kvalitet, ved HD er det en 4K master der giver HD fim med et wow, det samme gælde for
lyd.

XRCD er eller en gammle JVC opfindels, som nu er vider udviklet.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

StarTrek skrev:
Du mene at XRCD ikke lyder god, og det stor set er reklame gas

Jeg har haft næste alle XRCD jo de er gode, men husk lige på prisen.

Nogle af dem er rigtige gode andre dårlige.

Den K2 HD er god, lidt sjovt musik men lyder godt.

Hvordan er Dire Straits - Brothers In Arms i XRCD2 så????

Kan man lokke dig til at lave en lille sammenligning med den almindelige CD!

Og evt også LP?????

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

SACD user
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Dire Straits - Brothers In Arms er en meget kendt indspilning, en af de tidlige digitale optagelser. En beskrivelse af mixing til SACD udgivelse kan ses på http://www.highfidelityreviews.com/features/brothers_in_arms _01.asp.

Det er ganske interessant, at SACD'en af mange betegnet som en af de bedst lydende udgivelser, når man tænker på, at optagelsen oprindeligt blev gemt digitalt i almindelig CD format.

Til top Vis SACD user's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SACD user

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan stadig ikke se ideen med at reklamere med 100khz båndbredde osv.. Det er da helt normalt at masteren er i højere opløsning end 16/44k...

Men hvis nu feks hificable kunne uddybe hvorfor man reklamerer med 24bit med 100khz båndbredde - så ville jeg da blive glad..
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre heller ikke se ideen i det for en 24 bits master bør da hverken giver flere detaljer eller et større dynamiskt råderum på K2'en end en normal CD?

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Den hørte jeg i lørdags  

I forhold til de andre udgivelser jeg hørte, så var denne indspilning med betydelig mere luft, hvorimod den savnede dynamik i bunden i ft. de K2 numrene jeg hørte. Dog har jeg ikke hørt Dire Straits albummet op mod den normale udgivelse, hvilket nok er det bedste grundlag for en egentlig bedømmelse af teknikken bag indspilningerne. Jeg hørte et nummer fra et K2 album hvor der blev danset flamingo, og her var dynamikken virkelig overbevisende

Jeg håber der kommer flere udgivelser, og det med genre jeg foretrækker, for da hiver jeg muldvarpen frem...  

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Red King skrev:

Den hørte jeg i lørdags  

I forhold til de andre udgivelser jeg hørte, så var denne indspilning med betydelig mere luft, hvorimod den savnede dynamik i bunden i ft. de K2 numrene jeg hørte. Dog har jeg ikke hørt Dire Straits albummet op mod den normale udgivelse, hvilket nok er det bedste grundlag for en egentlig bedømmelse af teknikken bag indspilningerne. Jeg hørte et nummer fra et K2 album hvor der blev danset flamingo, og her var dynamikken virkelig overbevisende

Jeg håber der kommer flere udgivelser, og det med genre jeg foretrækker, for da hiver jeg muldvarpen frem...  

Men tak for den info da!

Selvom der nok skal en person der har hørt begge udgaver, til at give en sammenligning!

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Jeg kan stadig ikke se ideen med at reklamere med 100khz båndbredde osv.. Det er da helt normalt at masteren er i højere opløsning end 16/44k...

Men hvis nu feks hificable kunne uddybe hvorfor man reklamerer med 24bit med 100khz båndbredde - så ville jeg da blive glad..

Hej Sjoenne,

Måske er der en hårfin grænse imellem at være hifinørd som jeg er, og så at være lydteknikker med detil hørende indsigt? Jeg kan ikke forklare dig hvordan/om båndbredden på cd'en er 100 Khz 24 bit. Jeg kan kun sige at det går jeg da ud fra når det er opgivet fra First Impression Music, som af de audiofile labels er et af de mest respekterede og anerkendte. Jeg kender heller ikke til hvor jeres Cd afspillere er begrænsede. Det kan vi måske ikke bruge til noget men vi kan så tilgengæld bruge det til noget at K2HD indspilningerne er betydeligt bedre end alt andet jeg har været i nærheden af (som flere lyttere her også giver udtryk for). Hvis den tekniske forklaring på den gode lyd ikke er tilfredsstillende så kommer jeg desværre til kort, men det ændrer heldigvis ikke på at de lyder uhyggeligt godt. Der er mere dynamik og mere luft end man er vant til fra CD, hvordan FIM lige har båret sig ad med at opnå det kan jeg ikke forklare udover det materiale FIM har offentliggjort.

Prøv evt. at lytte selv så fortoner de tekniske forklaringer sig, men et er sikkert, de ER bedre det kan jeg og mange tilfredse kunder høre.

Mvh

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

...Jeg tror, at alene det faktum at "nogen" har givet sig tid til at behandle lyden nænsomt, frem for bloten hurtig komprimering og efterfølgende pløjning ned i cd-spor, giver et vist (og højt kvalitetsniveau) - det uagtet om vi taler xrcd, k2, sacd eller cd.

Kan man ikke få en fællesmærkning "Produced slowly, with ears, brains and hearts" uagtet format (en "PS-EBH"-mærkning)?

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

...Jeg tror, at alene det faktum at "nogen" har givet sig tid til at behandle lyden nænsomt, frem for bloten hurtig komprimering og efterfølgende pløjning ned i cd-spor, giver et vist (og højt kvalitetsniveau) - det uagtet om vi taler xrcd, k2, sacd eller cd.

Kan man ikke få en fællesmærkning "Produced slowly, with ears, brains and hearts" uagtet format (en "PS-EBH"-mærkning)?

En rigtig fin formulering ( & ønske) - jeg husker tydeligt i CD'ens spæde start hvordan div. producenter voldsomt promoverede DDD mastered optagelser som laaaangt bedre end AAD optagelser......men hvor sandheden var at netop de "gamle" AAD optagelser hvor man "brugte hovedet" fremfor teknikken, var disse såkaldte DDD optagelser langt overlegne.

Mvh

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Nogen der har prøvet de har CD'er op imod fx en Chesky optagelse?

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Jeg tror ikke du er helt ved siden af her, og alligevel. Vi har flere andre af FIM's udgivelse og naturligvis også andre rigtig gode indspilninger fra forskellige labels. De andre FIM udgivelser er netop mærket "PS-EBH" og er gode. f.eks. er HDCD inspilningerne rigtigt gode også på ikke HDCD afspillere. Men K2HD giver et yderligere løft.

Jeg er dog helt enig i at PS-EBH er det vigtigeste men tilsyneladene er der også noget at hente i teknikken og K2HD kan begge dele. Som vi skriver i pressemeddelelsen kan K2HD nok ikke opfattes som en revolution af cd mediet men skal nærmere opfattes som næste trin (og øverste)på stigen.

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Spøjst ... jeg har så sent som i dag impulskøbt tre FIM-udgivelser hos Audio Concept i Stockholm (Flamenco Passion, Favourite Chinese Instrumentals og This is K2HD Sound!), fordi jeg ved første lyt i butikken syntes, de lød meget overbevisende.

Det var så også på et anlæg til over en halv million (MacIntosh og nogle interessante hornhøjttalere med plasma (?)-diskant), men jeg glæder mig da til at komme hjem og smide skiverne i min egen afspiller

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Sjoenne skrev:
Jeg kan stadig ikke se ideen med at reklamere med 100khz båndbredde osv.. Det er da helt normalt at masteren er i højere opløsning end 16/44k... Men hvis nu feks hificable kunne uddybe hvorfor man reklamerer med 24bit med 100khz båndbredde - så ville jeg da blive glad..

Hej Sjoenne,

Måske er der en hårfin grænse imellem at være hifinørd som jeg er, og så at være lydteknikker med detil hørende indsigt? Jeg kan ikke forklare dig hvordan/om båndbredden på cd'en er 100 Khz 24 bit. Jeg kan kun sige at det går jeg da ud fra når det er opgivet fra First Impression Music, som af de audiofile labels er et af de mest respekterede og anerkendte. Jeg kender heller ikke til hvor jeres Cd afspillere er begrænsede. Det kan vi måske ikke bruge til noget men vi kan så tilgengæld bruge det til noget at K2HD indspilningerne er betydeligt bedre end alt andet jeg har været i nærheden af (som flere lyttere her også giver udtryk for). Hvis den tekniske forklaring på den gode lyd ikke er tilfredsstillende så kommer jeg desværre til kort, men det ændrer heldigvis ikke på at de lyder uhyggeligt godt. Der er mere dynamik og mere luft end man er vant til fra CD, hvordan FIM lige har båret sig ad med at opnå det kan jeg ikke forklare udover det materiale FIM har offentliggjort.

Prøv evt. at lytte selv så fortoner de tekniske forklaringer sig, men et er sikkert, de ER bedre det kan jeg og mange tilfredse kunder høre.

Mvh

Det eneste jeg betvivler er den sensationsagtige markedsføring(der nok også muliggør priserne på 270-290kr). Om skiverne lyder godt eller ej, finder jeg nok aldrig ud af...

Når i nu poster en nyhed om et nyt produkt i jeres sortiment - kunne man så ikke beskrive produktet, istedet for blindt at videregive den slags ævl som feks. "K2 HD Mastering forøger lyd spektrumet til en båndbredde på 100 kHz og 24-bit opløsning" og "Med andre ord, den er teknisk 22 gange bedre end en almindelig CD." - hvis det er noget i selv har fundet på, så må man også kunne forklare hvorfor og hvordan det lader sig gøre.

Jeg har lavet en del amatørindspilninger førhen, og har da også benyttet mig at 24Bit/96khz under redigering - men den færdige CD-master var og vil altid være 16/44k. Læs evt. RED BOOK
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Holmbye skrev:

Sjoenne skrev:
Jeg kan stadig ikke se ideen med at reklamere med 100khz båndbredde osv.. Det er da helt normalt at masteren er i højere opløsning end 16/44k... Men hvis nu feks hificable kunne uddybe hvorfor man reklamerer med 24bit med 100khz båndbredde - så ville jeg da blive glad..

Hej Sjoenne,

Måske er der en hårfin grænse imellem at være hifinørd som jeg er, og så at være lydteknikker med detil hørende indsigt? Jeg kan ikke forklare dig hvordan/om båndbredden på cd'en er 100 Khz 24 bit. Jeg kan kun sige at det går jeg da ud fra når det er opgivet fra First Impression Music, som af de audiofile labels er et af de mest respekterede og anerkendte. Jeg kender heller ikke til hvor jeres Cd afspillere er begrænsede. Det kan vi måske ikke bruge til noget men vi kan så tilgengæld bruge det til noget at K2HD indspilningerne er betydeligt bedre end alt andet jeg har været i nærheden af (som flere lyttere her også giver udtryk for). Hvis den tekniske forklaring på den gode lyd ikke er tilfredsstillende så kommer jeg desværre til kort, men det ændrer heldigvis ikke på at de lyder uhyggeligt godt. Der er mere dynamik og mere luft end man er vant til fra CD, hvordan FIM lige har båret sig ad med at opnå det kan jeg ikke forklare udover det materiale FIM har offentliggjort.

Mvh

Det eneste jeg betvivler er den sensationsagtige markedsføring(der nok også muliggør priserne på 270-290kr). Om skiverne lyder godt eller ej, finder jeg nok aldrig ud af...

Når i nu poster en nyhed om et nyt produkt i jeres sortiment - kunne man så ikke beskrive produktet, istedet for blindt at videregive den slags ævl som feks. "K2 HD Mastering forøger lyd spektrumet til en båndbredde på 100 kHz og 24-bit opløsning" og "Med andre ord, den er teknisk 22 gange bedre end en almindelig CD." - hvis det er noget i selv har fundet på, så må man også kunne forklare hvorfor og hvordan det lader sig gøre.

Jeg har lavet en del amatørindspilninger førhen, og har da også benyttet mig at 24Bit/96khz under redigering - men den færdige CD-master var og vil altid være 16/44k. Læs evt. RED BOOK

Hej Sjoenne,

Jeg gider ikke diskutere med dig, blot må jeg formode at siden du spørger er det fordi du er i tvivl og når du er i tvivl så er det måske forhastet at kalde noget ævl. Det kunne jo være de barske realiteter du kalder ævl, det holder jeg på. Nej det er ikke noget vi selv har fundet på, så galt står det ikke til, du kan være helt rolig.

Derudover så skulle du måske spilde din egen og min tid et andet sted når du nu alligevel så stolt proklamerer at du aldrig kommer til at lægge øre til det. Kunne vi ikke prøve at holde tråden her fri for den sædvanlig ondt i r***n og ingen skal lære mig noget nyt jantelovs halløj.

Jeg har forstået dit budskab, du mener det er markedsførings bavl og er slet ikke interesseret i hvordan de rent faktisk lyder bare du kan sable de tekniske forklaringer ned. Det er så ikke lykkedes da du kun har nogen formodninger om tingenes tilstand og ingen af os to ved åbenbart nok til helt konkret at vurdere de tekniske forklaringer, kan vi ikke lade den ligge der.

Gå med fred

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum