Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Cerwin vega DC-15 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev giver de fleste forstærkere max effekt imellem klokken 11 og 01. Dvs. at du har givet din sony fuld skrald på nogle højttalere der kan tvinge meget større forstærkere i knæ. Jeg tror du skal være glad hvis dine højttalere ikke også har taget skade af den behandling. Så som et godt husråd, spil aldrig særligt højt de første par uger du har et nyt anlæg, se hvad det kan holde til, og sørg for at mærke om forstærkeren bliver varm når du begynder at spille højere. Til sidst ved du ca. hvor meget gas du kan give anlægget uden at du ødelægger noget. Og som fingerregel skal der aldrig skrues mere op end til klokken 12, og slet ikke igennem længere tid!

Jeg har kommet med nogle bud inde i en af dine forstærker tråde du har lavet. Kig på dem og så ring rundt til folk og se hvad det kan blive til. En Nad 218thx koster gerne omkring 3.5-4k og så skal du have en forforstærker til, og så vil du nok ende 1000 kr. over hvad du giver for effektforstærkeren.

Biampen betyder at du har 2 forstærkere til at trække dine højttalere. Én forstærker trækker basserne og en anden trækker diskant og mellemtone. For at kunne gøre dette skal dine højttalere have mulighed for at få tilsluttet 4 ledninger bagpå. Dvs. der skal være 4 terminaler bagpå dine højttalere.

Groft sagt er effektforstærkeren den del der giver effekt og strøm til højttalerne, og forforstærkeren skruer du op og ned på så effektforstærkeren ikke spiller fuld skrue og dermed brænder af.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

tak! Mine højtalere har 4 terminaler, og det lyder som en rigtig god idé med den der 218thx'er, men jeg har simpelthen ikke råd til det min prisklasse ligger på omkring de 3000kr for begge for- og effektforstærker, og har fundet en NAD 116 som forforstærker og en NAD 2600 som effekt, hvad siger du til det?? mit værelse er jo ikke større end 30m2, så skal sq heller ikke være HELT ekstremt.. hehe men tror du de 2 ville kunne klare det??

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg tror da ikke det vil være en dårlig kombi. Nad 2600 er så vidt jeg ved en 2x150 watts model. Det gode ved 2x00 modellerne er at de er lavet til at kunne afgive ekstreme mængder effekt i korte øjeblikke. 
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

takker. jeg kan se at en C370 koster 2200 kr, men kan man så sætte en NAD 2600 på UDEN man skal det der med Biampen?

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev giver de fleste forstærkere max effekt imellem klokken 11 og 01. Dvs. at du har givet din sony fuld skrald på nogle højttalere der kan tvinge meget større forstærkere i knæ. Jeg tror du skal være glad hvis dine højttalere ikke også har taget skade af den behandling.

skrev du også.. hvad kan der være sket hvis mine højtalere har taget skade.. altså hvad foråsager det?

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Rosengreen1 skrev:

Som jeg skrev giver de fleste forstærkere max effekt imellem klokken 11 og 01. Dvs. at du har givet din sony fuld skrald på nogle højttalere der kan tvinge meget større forstærkere i knæ. Jeg tror du skal være glad hvis dine højttalere ikke også har taget skade af den behandling.

skrev du også.. hvad kan der være sket hvis mine højtalere har taget skade.. altså hvad foråsager det?

Du har skruet din forstærker op så den forvrænger. Når en forstærker forvrænger sprænger du endheder. Du har højest sansynligt sprunget bassen hvis denne ikke spiller.

En højttaler som DC15 kan sagtens tåle at få TÆSK med 200-400 RIGTIG watt i ryggen uden at noget sprænger. Sætter du derimod en forstærker på som din gamle Sony som højest yder 50 RIGTIGE watt og giver den en over nakken så er du 99% sikker på at sprænge enheder i højttaleren, eller hvis du er heldig en sikring i højttaleren. Yderligere brænder du med stor sikkerhed også forstærkeren af.

Nicolai

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

takker.. er der sikringer i DC 15?? bare for at vide det, for er sq så besværligt og tage bas enheden ud.. og hvis der ikke er, hvordan tjekker du så om de fejler noget?

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Her er et par link til brugte forstærkere som ville kunne spille med dine DC15. Der er dog ingen tvivl om at hvis du skal udnytte højttallerne 100% skal du bruge mere end 2000-3000 kr på forstærker også selvom det er brugt.

Nummer 2 link er en rigtig fin Onkyo forstærker fra deres ældre Integra serie. Havde selv i sin tid en Onkyo 809A som kommer fra samme serie. Den gav lyd for pengene, og der var samtidig saft og kraft i den. Den var så vidt jeg husker oplyst til 2*100 watt og det ydede den IHVERTFALD. Hvis jeg var dig og med det budget du har købte jeg den onkyo i link nummer 2.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53598014

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53613014

Nicolai

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Rosengreen1 skrev:
takker.. er der sikringer i DC 15?? bare for at vide det, for er sq så besværligt og tage bas enheden ud.. og hvis der ikke er, hvordan tjekker du så om de fejler noget?

Jeg har aldrig skilt en DC15 ad, men jeg tror ikke der er sikringer i.

Så hvis bassen ikke spiller så er enheden vist død.

Det er IKKE besværligt at skifte den. Du fjerne blot skruerne og løfter enheden ud.

Nicolai

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke svært at skifte den,  men den koster sikkert en million i hifi klubben hvis du kan få dem mere.

Jeg mener at sidst jeg snakkede CV bas med den røde kant med dem i odense landede vi omkring 1500,- for en bas.

Men er det originale basser der sidder i dine DC-15. alså med rød kant og CV mærket.

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

men hvis uheldet er ude, hvad gør jeg så?? og er det dyrt?

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Nej ikke specielt. CV er ikke så dyrt at reparere.  Men alt det med hvor højt man skruer op på forstærkeren skal du nu tage med et gran salt, for du har i dit tilfælde brugt computeren som forforstærker. Stik mig din msn i en pm, så er det lidt lettere at hjælpe dig. :)

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt DC 15 med en NAD 216 til HVER, altså 2. hver sin i mono.. De skal IKKE have mindre power end det, jeg har til nød kørt med en 216 delt til begge og det var fanme skod...

så NAD 216 eller bedre 218 til hver.. evt med 114/116 forforstærker hvis det skal være rigtigt fint..

Ved godt du har x antal penge at gøre godt med, men du snyder dig selv hvis du køber noget skrammel til de vegaer... de fortjener power

Kom forbi Slagelse til demo hvis du vil høre hvordan det KAN lyde.

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

haha.. lyder super spændende, men det bliver sq desværre ikke aktuelt.. så skulle jeg da ta' scooteren?? HAHA.. men jeg har sq ikke de penge?? og ville helere end gerne, men mine forældre vil ikke give mig lov men tror heller ikke jeg har brug for noget SÅH dyrt.. for spiller ikke SÅH højt igen, og det bliver aldrig højere end at man stadig kan høre hinanden hvis man råber rigtig højt direkti ind i øret.. haha:D og det er altså også kun et 30m2 værelse jeg bor i.. haha

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

poul_madsen skrev:

Jeg har et sæt DC 15 med en NAD 216 til HVER, altså 2. hver sin i mono.. De skal IKKE have mindre power end det, jeg har til nød kørt med en 216 delt til begge og det var fanme skod...

så NAD 216 eller bedre 218 til hver.. evt med 114/116 forforstærker hvis det skal være rigtigt fint..

Ved godt du har x antal penge at gøre godt med, men du snyder dig selv hvis du køber noget skrammel til de vegaer... de fortjener power

Hvad er forskellen på 114 og 116?

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
poul_madsen skrev:

Hvad er forskellen på 114 og 116?

kan jeg dårligt huske, men noget med 116 har digital indgang og det har 114'eren ikke, basis er det samme forforstærker.. men hvis du finder 116 til samme pris som 114 så vælger du naturligvis den..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Så det kan ikke betale sig at give 500 mere for 116 kan jeg næsten regne ud. (Hvilket er det dobbelte af 114)

Rosengreen1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

poul_madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

Så det kan ikke betale sig at give 500 mere for 116 kan jeg næsten regne ud. (Hvilket er det dobbelte af 114)

Tror det bliver svært at finde til den pris.. mener en 116 går omkring 1000 - 1200 kr alt efter stand og hvormeget man kan handle..

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Som jeg insinuerede i mit tidligere anlæg, har jeg da set en enkel 116 til en tusse. :)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes