Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Angående pickup havde jeg tænkt på en god MM i mellemklassen - f.eks. Rega's egen Exact-pickup. Mit indtryk er at når man går op i MC bliver det sjældent bedre med mindre man virkelig vil poste mange penge i det. Er det ikke sådan, at hvis man har en MM og en MC til samme pris, vil MM stort set altid være den bedste? Efter hvad jeg har fået atvide er MC kun godt når man går over det bedste man kan få i MM. Desuden er det meget nemmere at matche pickup med riaa hvis det er MM. Er det korrekt?

Hvad betyder mest når man køber pladespiller? Plinth, pladetallerken (og evt. måtte), tonearm, pickup, forforstærker, kabel, ophæng evt. andet? Det ville være rart med en prioriteret rækkefølge af hvad du/I synes er vigtigst. Så er jeg da sikker på at jeg ikke med det samme køber noget der ikke er godt nok og ikke kan betale sig at opgradere på.

Jeg tænkte på om det f.eks. er muligt at få en P3-24 til at lyde som en P5 eller P7 hvis man skifter pladetallerken og tonearm? Det er jo samme motor, de bruger - det kan da ikke være plinthen der gør det store? Hvis jeg i sidste ende køber en P3-24 vil jeg jo gerne kunne opgradere den og i sidste ende opnå noget der lyder ca. dobbelt så godt, så jeg ikke skal købe pladespiller hvert andet år.

Ang. det med konkurrence, så ville jeg tro, med min uvidenhed, at det både er nemmere og billigere at lave en pladespiller der er endnu bedre end dem der var på markedet for 10-20 år siden. Nu har man jo præcisionsmaskineri og digitalstyring så det gør noget, når man skal fremstille ting og sager. Men jeg ved som sagt ikke noget om det. Men jeg må indrømme at jeg har svært ved at tro at en pladespiller til 5000 i 80'erne skulle lyde bedre end en pladespiller til 5000 i dag - der må da være sket noget siden dengang. Men selvfølgelig tror jeg på at der kan være fadæser til 5000 og vidundere til 5000 både i dag og dengang, men så er det mere et tilfælde, vil jeg tro. Hvad siger I til det?

Hej

Var det ikke bedre at bruge noget tid på selv at lytte end at høre på hvad andre siger.

Den person der siger det med MM MC skal nok have sine lære penge tilbage.

Hvordan kan lyden blive dobbel så god ?, noget bliver bedre men måske ikke det hele.

Ud og lyt.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Når man ikke har så god erfaring er det godt at snakke med nogle der ved en masse om det. De har mangeårig lytteerfaring på utallige pladespillere. Jeg er sikker på at disse eksperter kan stykke noget sammen jeg bliver glad for - det er ikke altid godt nok at lytte selv, efter min mening. I hvert fald slet ikke hvis man lytter på en andens anlæg. Men uden tvivl er det ens egen mening der tæller i sidste ende.

Der er tydeligvis ikke nogen af jer her inde i forummet der er 100% enige om alt ting inden for vinyl, hvilket jeg selvfølgelig heller ikke har forventet. Selvom jeg ikke ved meget om det nægter jeg dog at tro at man skal give så mange penge for en pladespiller før det er i orden - der må være noget galt med mit setup. Jeg tror stadig det er preampen og pickuppen der bare ik er god nok til at få de sidste detaljer med. Jeg tager pladespilleren med min pickup monteret samt min preamp med til min Rega-forhandler, og så kan han lige få lov til at udtrykke sin mening. Jeg kan jo bare håbe på at han siger "det kan blive meget bedre men den her pickup" eller måske "prøv den preamp her i stedet". Hvis det er tilfældet vil jeg låne det med hjem igen for endnu en omgang intens lytning. Hvis ikke det er tilfældet må jeg virkelig gå i tænkeboks og finde ud af om det virkelig er det værd at bruge 15k+ på et setup. Det er jo satme mange penge.
Til top Vis pvh1987's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pvh1987

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Når man ikke har så god erfaring er det godt at snakke med nogle der ved en masse om det. De har mangeårig lytteerfaring på utallige pladespillere. Jeg er sikker på at disse eksperter kan stykke noget sammen jeg bliver glad for - det er ikke altid godt nok at lytte selv, efter min mening. I hvert fald slet ikke hvis man lytter på en andens anlæg. Men uden tvivl er det ens egen mening der tæller i sidste ende.

Der er tydeligvis ikke nogen af jer her inde i forummet der er 100% enige om alt ting inden for vinyl, hvilket jeg selvfølgelig heller ikke har forventet. Selvom jeg ikke ved meget om det nægter jeg dog at tro at man skal give så mange penge for en pladespiller før det er i orden - der må være noget galt med mit setup. Jeg tror stadig det er preampen og pickuppen der bare ik er god nok til at få de sidste detaljer med. Jeg tager pladespilleren med min pickup monteret samt min preamp med til min Rega-forhandler, og så kan han lige få lov til at udtrykke sin mening. Jeg kan jo bare håbe på at han siger "det kan blive meget bedre men den her pickup" eller måske "prøv den preamp her i stedet". Hvis det er tilfældet vil jeg låne det med hjem igen for endnu en omgang intens lytning. Hvis ikke det er tilfældet må jeg virkelig gå i tænkeboks og finde ud af om det virkelig er det værd at bruge 15k+ på et setup. Det er jo satme mange penge.

Hej

Ja det er altid det store problem.

Hvad forventer du selv af dit setup ???. de sidste ting du gerne vil have ud kan være dyre at få.

Det bedste du kan gøre er at prøve at se om du ikke kan låne dig frem.

Der sidder sikkert nogle herinde der er fra Odense der måske vil prøve at låne dig noget.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ikke får noget godt ud af testen med andre pickupper/preamps osv i aften, så kunne jeg måske godt være interesseret i at låne noget.

Jeg takker stadig for hjælpen og de detaljerede diskutioner vi har fået i denne tråd, indtil videre. Jeg vil melde tilbage når jeg er hjemme igen - så har jeg forhåbentligt noget nyt at sige.

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Ang. det med konkurrence, så ville jeg tro, med min uvidenhed, at det både er nemmere og billigere at lave en pladespiller der er endnu bedre end dem der var på markedet for 10-20 år siden. Nu har man jo præcisionsmaskineri og digitalstyring så det gør noget, når man skal fremstille ting og sager. Men jeg ved som sagt ikke noget om det. Men jeg må indrømme at jeg har svært ved at tro at en pladespiller til 5000 i 80'erne skulle lyde bedre end en pladespiller til 5000 i dag - der må da være sket noget siden dengang. Men selvfølgelig tror jeg på at der kan være fadæser til 5000 og vidundere til 5000 både i dag og dengang, men så er det mere et tilfælde, vil jeg tro. Hvad siger I til det?

Det er måske muligt at fremstille en pladespiller billigere idag, end i 80'erne, i tilfælde af masseproduktion. Det er nu ikke givet at pladespillere fremstilles ret meget anderledes idag end dengang. Jeg købte en Thorens 320 i 1988, den kostede 4.000. Så vidt jeg husker kostede en Rega P3 det halve. Jeg har stadig min Thorens, og har haft den samtidig med en NAD C542. Mit indtryk var at lyden fra pladespilleren var flottere, mere "gylden", mere medrivende end fra CD-spilleren, selvom man ikke kan pege på specifikke fortrin i form af opløsning, dynamik eller lignende.

Men hvis en Rega idag koster 5.000 svarer det også til 10.000 for pladespiller svarende til Thorens 320.

Der er masser af brugte Thorens på markedet til mellem 1000 og 2000, hvad med at finde sådan én, og så ofre resten på en god riaa. ProJect's riaa'er er blevet godt omtalt.

Mvh
Søren

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Man kan nok ikke pille de indlagte kvaliteter ud af gamle ( og dengang dyre) pladespillere. De er IMO enhver tid overlegne de nye spånpladespillere, uanset navn og uanset tests her og der.

Det at spille LP er er ikke ligetil. Enten køberman en ny til en masse penge eller en ældre model man skal tweake lidt på med ny PU, kabler, og måske en arm. Men så knalder den anytime en CD op til !0-15K.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Man kan nok ikke pille de indlagte kvaliteter ud af gamle ( og dengang dyre) pladespillere. De er IMO enhver tid overlegne de nye spånpladespillere, uanset navn og uanset tests her og der.

Det at spille LP er er ikke ligetil. Enten køberman en ny til en masse penge eller en ældre model man skal tweake lidt på med ny PU, kabler, og måske en arm. Men så knalder den anytime en CD op til !0-15K.

De nye (spånpladespiller) ja... også acryl og plexiglas

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Efter hvad jeg har fået atvide er MC kun godt når man går over det bedste man kan få i MM.

Hmtja, de helt billige MC: Denon 110/160 og Ortofon X3/X5 er nok ikke så meget konkurrenter til en god MM. Men fra 1500kr slår fx en Ortofon MC15sII det meste - og der er andre! Ortofonen kan stadig fås, selvom dn er erstattet af nye, dyrere modeller.

pvh1987 skrev:
Desuden er det meget nemmere at matche pickup med riaa hvis det er MM. Er det korrekt?

Ja, for så vidt at en low output MC kræver ekstra forstærkning. MEN DET ER DET VÆRD!

pvh1987 skrev:
Hvad betyder mest når man køber pladespiller? Plinth, pladetallerken (og evt. måtte), tonearm, pickup, forforstærker, kabel, ophæng evt. andet? Det ville være rart med en prioriteret rækkefølge af hvad du/I synes er vigtigst. Så er jeg da sikker på at jeg ikke med det samme køber noget der ikke er godt nok og ikke kan betale sig at opgradere på.

Plint, værk og arm - der skal matche!

pvh1987 skrev:
Ang. det med konkurrence, så ville jeg tro, med min uvidenhed, at det både er nemmere og billigere at lave en pladespiller der er endnu bedre end dem der var på markedet for 10-20 år siden. Nu har man jo præcisionsmaskineri og digitalstyring så det gør noget, når man skal fremstille ting og sager. Men jeg ved som sagt ikke noget om det. Men jeg må indrømme at jeg har svært ved at tro at en pladespiller til 5000 i 80'erne skulle lyde bedre end en pladespiller til 5000 i dag - der må da være sket noget siden dengang. Men selvfølgelig tror jeg på at der kan være fadæser til 5000 og vidundere til 5000 både i dag og dengang, men så er det mere et tilfælde, vil jeg tro. Hvad siger I til det?.

Der har været præcisionsmaskineri i mange årtier, trenden går snarere mod mere enkel mekanik. Hvis jeg skulle købe pladespiller til 5000 kr ville jeg tjekke nettet og styre direkte mod brugtmarkedet. På eBay forleden så jeg en smadderflot Transrotor i acryl med en SME 309 arm. Det hele gik for 1800€ - det er hvad armen koster fra ny! Men det kræver selvfølgelig noget assistance - noget af brugtmarkedet er en svampet affære.
[/QUOTE]

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Så er jeg hjemme efter en rimelig grundig test med forskellige preamps og pickupper. Jeg må sige at jeg er blevet meget imponeret, men skal lige høre på det igen når sælgeren har fået sin eksterne strømforsyning tilbage fra lån. Det viste sig at min preamp havde en dejlig varm klang, men desværre glemte den en meget betydelig mængde detaljer - hvilket Rega's preamp fik klart igennem. Da der derefter blev monteret en Exact-pickup blev lyden endnu mere detaljeret og endnu pænere.

Jeg glæder mig nu rigtig meget til at låne preampen, det eksterne power supply og P3-24'eren (denne gang med Exact-pickuppen) med hjem igen. Jeg mener umiddelbart at den helt klart har en chance for at slå min cd-afspiller på den måde.

Så mine frustrationer er næsten væk - måske endda helt væk :) Jeg takker for de mange meninger, ideer og forslag der er blevet leveret til mig i denne tråd. Jeg skriver igen og følger op på tingene, når jeg tester næste gang - det bliver nok engang i næste uge :) Forslag til preamp i omkring 2000 kroners klassen er stadig meget velkomne ;)

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Om en Rega P3-24 bedre end en Nad 5240, afhænger i høj grad af, hvad du lægger vægt på. Er det signal/støj forholdet, er det dynamiske udladninger eller er det en højere grad af klanglig naturtro gengivelse. Hvis det er de 2 første, så vil enhver CD slå enhver pladespiller uden så meget som at blinke.

En anden ting man bør betænke, når man begiver sig ind i "Vinyllandet" er, at en pladespiller som det mekaniske maskineri det er, bør opsættes hensigtsmæssigt, justeres ordenligt, påhæftes en god pick up og dertil en god Riaa. En Nad Riaa, som PP2, er en OK nødløsning til en Rega P1, men til en P3-24, vil det være formålstjenligt, at være en smule mere ambitiøs. Som en tråddeltager bemærker, så var han til en demo, hvor "de glade Regasælgere" imod al sund fornuft demonstrede Rega pladespillere "fra bund til top" med en billig Riaa på. Da de endelig genvandt eller bare etablerede lidt begavelse, satte de en ny dyrere (7000,-) Riaa på og så kunne man høre , hvad de mente. Riaa delen må have været Eos der kom frem i starten af 90`erne, så der har ikke været mange pladespillere, der skulle lyttes igennem. Når det er sagt, så er det ganske rigtigt, at en Riaa har stor betydning for gengivelsen. Til dels skal den behandle meget svage signaler, hvilket kræver en støjsvag konstruktion, til dels skal den dæmpede bas og hævede diskant fra skæreprocessen, korrigeres. Med andre ord er Riaa`ens job, på mange måder, mere krævende end en almindelig forstærkers.

Hvad angår forslagene om at skifte til en MC pick up, så skal man blot huske, at en MC step up eller trafo, nemt kommer til at koste mere end pladespilleren, hvis fordelene ved MC pick uppen skal blotlægges.

Tilsidst et bud på, hvad du kunne gøre. Stil din pladespiller på et let møbel, ikke betonflise, egetræskommode eller købmandsdisken med al bestikket i, ja allerhelst skulle du hænge den op på væggen. Derudover så køb en god MM pick up, det kunne være Exact, men der er også andre, godt nok knapt så godeWink, alternativer. Juster den ordenligt og send signalet gennem en god Riaa, der er en del udemærkede, f.eks Rega Fono, en Project eller en Creek. Når alt dette er gjort, så skulle der være en god chance for, at du kan høre P3-24 synge.

PS. Det er rigtigt, hvad King skriver, at jeg snakker meget, men det er ligesom Ronaldo, han dribler megetBig smile

venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

haha - jeg synes selv jeg snakker og skriver for meget, så det skal du ikke være ked af ;)

Jeg føler at jeg har hørt P3-24'eren synge i dag - helt klart - men anlægget den sad på sang ikke. Det var for sterilt, præcist og koldt til mig - det er der fra min side ingen tvivl om. Jeg elsker min NAD-lyd og kunne slet ikke forstå hvorfor den P3-24'er ikke kom op på mindst samme niveau som cd-afspilleren. Jeg er 100% overbevist om at det er preampen der er problemet og i mindre grad pickuppen. Med NAD-preampen hørte jeg AC/DC's Back In Black. De karakteristiske trommeslag havde ingen detalje og kunne lige så godt være et kraftigt klap på en mindre tyk bordplade. Da Rega's preamp kom på, lød det straks meget bedre. Derefter hørte jeg et jazz-nummer med en meget dyb bas. Den snurrede og skumlede grimt med Ortofon 2M Blue'en mens den kunne høres tydeligt og naturligt med Exact-pickuppen. Jeg kunne meget vel forestille mig at det bliver Exact-pickuppen jeg skal have. Men nu skal jeg jo lige høre på det på mit egen anlæg. Der er ingen tvivl, hvis det bare lyder rigtig godt - hvilket jeg regner med at det gør nu.

Jeg synes også at Rega's preamp lød godt, men alligevel lidt for lys og kold efter min smag. NAD PP2'en lyder egentlig bedre, men den giver bare ikke detalje nok. Detaljeniveauet var et helt andet med Rega'en. Så jeg leder efter en solidstate preamp til omkring 2000 kr. der gengiver detaljer mindst lige så godt som Rega's men med bedre varme. Kraftig, detaljeret bas er vigtigt. Trommeslag skal dog stå ligeså klart frem som de gjorde ved Rega'en. Hvis der er nogen der har nogle ideer - måske endda lidt uden for prisgrænsen, er jeg meget villig til at undersøge sagen. Et link til en anmeldelse er perfekt. Det skal dog nævnes at der skal meget til at overbevise mig om et produkt hvis jeg ikke kan høre på det hjemme. Grunden til at jeg ikke vil gå ind i rør-verdenen er hovedsageligt at jeg gerne vil kunne have anlægget varmet op det meste af tiden uden at bekymre mig om rørenes levetid. Jeg vil tilgengæld ikke undvære rørene i min guitarforstærker

Signal/støj-forhold lægger jeg ikke meget væk på. Jeg kan netop godt lide varmen og det lidt støvede ved LP-lyden - sålænge at lyden bag ved overfladen står klart frem. Det er det perfekte for mig. En CD lyder godt, men den er godt nok kedelig og steril. Ikke levende nok til mig. I hvert fald ikke til min musiksmag der hovedsageligt baserer sig på hard rock, rock'n'roll, almindelig rock og engang i mellem nogle akustiske lækkerier. Alt sammen musik der gør sig bedst ud på LP efter min mening. LP'en har en behagelig klang jeg bare ikke kan få nok af. Det er lidt på samme måde jeg har det med film i forhold til video. Filmen har en højere opløsning og en mere levende og naturlig måde at vise sig frem på - og støj i form af prikker og linjer som man kender det fra biografen gør det bare hyggeligt. Video er derimod overskarpnet og ikke særlig interessant at kigge på. Et lille sidespor - hehe - der er vel ingen tvivl om at jeg er "analog-freak". Men det er irriterende når dårligt udstyr ikke får den lækre, gyldne lyd frem som gemmer sig i rillerne. Jeg har beviset på at LP'er indeholder den lyd jeg vil ha' - så skal jeg bare kunne gengive det hjemme hos mig selv :)

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej pvh 1987

Godt, at du har fået hørt på lidt andet.

Jeg mener nu ikke, at en Fono lyder kold eller steril, nok nærmere det modsatte, men det kan du jo selv finde ud af derhjemme.

Angående støj, så er det ikke så meget "knaseriet" fra pladen jeg tænker på, men mere det støj der begraver de detaljer du jo lader til gerne, at ville høre, altså dem der også er på pladen.

Fortsat god vind herfra i din stræben efter bedre lyd og se så, jeg kan begrænse mig  Big smile

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Medlyd skrev:
 Som en tråddeltager bemærker, så var han til en demo, hvor "de glade Regasælgere" imod al sund fornuft demonstrede Rega pladespillere "fra bund til top" med en billig Riaa på. Da de endelig genvandt eller bare etablerede lidt begavelse, satte de en ny dyrere (7000,-) Riaa på og så kunne man høre , hvad de mente. Riaa delen må have været Eos der kom frem i starten af 90`erne, så der har ikke været mange pladespillere, der skulle lyttes igennem.

Det er ca. 1½ år siden, og der var vel en fire pladespillere. P3, P5, P9 eller hvad de nu hed.
Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

jeg tror stadig at pvh gerne vil, og i alt fald jeg vil gerne høre deltagernes bud på en RIAA til 1500-2000kr. Nå?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Ja det vil jeg bestemt meget gerne. Jeg ved ikke så meget om det, og jeg kunne forestille mig at man kunne få noget der var bedre en Rega's preamp der koster 2000 kr. Jeg ved heller ikke hvor meget man bør skyde i det, men har foreslået omkring 2000 kr. da jeg synes det lyder seriøst. Som sagt kan jeg godt lide NAD'ens lyd pga. varmen og fyldigheden. Men den er for mudret og gengiver ikke mange detaljer, fandt jeg ud af i går. Måske er Rega'en ikke steril, men varm ved jeg nu ikke om jeg vil kalde den. Det finder jeg ud af når jeg låner den med hjem og prøver på mit eget anlæg, der i forvejen (vil jeg tro) ligger i den varme ende: NAD C352 forstærker med Dali Concept 8-højttalere. Jeg er fantatastisk glad for den lyd - meget musikalsk og jeg synes ikke der mangler detaljer eller noget - fantastisk timing og stram bas hvis nogen spørger mig. Hvis jeg skulle købe noget nu, ville jeg måske have valgt en lidt større forstærker, da lidt mere åbenhed ville være lækkert når man spiller rigtigt højt, hvilket jeg tit gør til diverse "rock og bajer"-fester i stuen. Men normalt står det på mit eget værelse (ja, jeg bor stadig hjemme ;-)) og der har forstærkeren rigelig kraft til at blæse hovedet af en uden at man fornemmer en tillukket eller grynet lyd.

Ang. placering af pladespilleren står den på en hylde i en lettere spinkel, hjemmelavet reol, der står på gulvet og er skruet fast i væggen for oven. Den står ganske fint, men et hårdt tramp i gulvet kan høres - i hvert fald hvis man spiller forholdsvis højt. Jeg ved heller ikke om de lave frekvenser fra højttalerne kan påvirke lyden i form af vibrationer. Jeg har planer om at anskaffe mig en lavere reol der udelukkende er vægophængt, f.eks. noget montana (hvis jeg gider at bruge pengene på det). Ville der være noget i vejen for at den står oven på den? Eller er jeg nødt til at købe et specielt vægophæng? Sidstnævnte syens jeg bare virker så bombastisk (har kun set Rega's ophæng) i modsætning til hvis den bare står på en hylde der er integeret med resten af reolen. Hvad er jeres mening om det?

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Rega's vægophæng virker 100% som det skal på en Rega pladespiller - det er let og stift også samler det ikke støv ,Også koster det ikke en pind

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tænke over det med ophænget :-)

Når vi snakker preamp - er det måske en mulighed at kigge på rør-preamps? Eller er det for langt ude? Jeg har jo før taget lidt afstand fra det... men de skulle jo give en varm lyd og det kan jeg jo godt lide. Der er dog nogle ting, der muligvis kan blive et problem:

1. Jeg prioriterer timing, "stramhed" og detaljer højere end om lyden er kold/varm.
2. Jeg kan godt lide at have mit system tændt næsten hele tiden - undtagen når jeg sover - vil det påvirke rørenes levetid voldsomt? Et anlæg lyder jo også bedst når det er varmet op og har været det i et stykke tid :)
3. Prismæssigt er mit indtryk at rør-produkter er noget dyrere end tilsvarende solid state produkter i mange tilfælde.

Hvad siger I til det?

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Jeg vil tænke over det med ophænget :-)

Når vi snakker preamp - er det måske en mulighed at kigge på rør-preamps? Eller er det for langt ude? Jeg har jo før taget lidt afstand fra det... men de skulle jo give en varm lyd og det kan jeg jo godt lide. Der er dog nogle ting, der muligvis kan blive et problem:

1. Jeg prioriterer timing, "stramhed" og detaljer højere end om lyden er kold/varm.
2. Jeg kan godt lide at have mit system tændt næsten hele tiden - undtagen når jeg sover - vil det påvirke rørenes levetid voldsomt? Et anlæg lyder jo også bedst når det er varmet op og har været det i et stykke tid :)
3. Prismæssigt er mit indtryk at rør-produkter er noget dyrere end tilsvarende solid state produkter i mange tilfælde.

Hvad siger I til det?

Hvis jeg må give dig et godt råd - så prøv en P3-24 og den blå MMpickup fra Rega , og hvis du har råd så tar du også den psu med !

Så har du et vinyl setup der hammer af sted - og det spiller sku musik !

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2008 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Jeg regnede faktisk med at jeg skulle have den gule rega-pickup. Den er godt nok lidt dyrere... men altså - den er jo også en del bedre end den blå. Jeg har kun hørt på den gule og det var en god oplevelse i forhold til min Ortofon 2M Blue - klart bedre. (Exact = gul, Elys = blå).

Jeg har lige læst en overraskende anmeldelse af Rega Fono preampen. Hvis den virkelig er så god som de påstår (når jeg hører den på mit eget anlæg) så kunne det godt være man skulle tage den. Den koster 2000 kr.

Så er vi allerede oppe på 5000+2500+2000=9500 hvor vi måske kan trække 1000-1500 fra hvis jeg kan få solgt mit gamle pladespiller-udstyr med det samme. Så vi er højt oppe, synes jeg.

Det gør mig ikke noget hvis mit pladespiller-setup udelukkende består af Rega-produkter - sålænge det lyder godt :) Jeg kan faktisk godt lide det lidt diskrete og kedelige udseende. Lidt samme princip som med NAD. Det er sq dejligt at man slipper for alt det der skinner og skal pudses hele tiden - det behøver jo ikke at ligne en million. Det er det indeni der tæller. Så har man fokus på musik i stedet for udseende. Det er jo så bare min mening :)

Jeg vil selvfølgelig høre P3-24'eren med psu'en på også - men jeg tror at den må vente lidt hvis jeg skal have den også - ellers begynder slutbeløbet for alvor at se grimt ud.

Jeg fik i øvrigt ikke fortalt at jeg igår også lyttede til P5'eren. På samme preamp (Rega's preamp), samme pickup (Rega Exact) og med samme kabler som ved P3-24'eren. Der var en forskel, men umiddelbart synes jeg at P3-24'eren var mest musikalsk. P5'eren lød lidt overlegent og lidt for rummelig eller hvad man vil kalde det. Sådan opfattede jeg det i hvert fald. Men stor forskel - hmm... ikke stor nok i forhold til den store prisforskel. Og da slet ikke når jeg ikke kan lide rammen på P5'eren (og P7'eren i øvrigt også). Så jeg synes ikke der på nogen måde er tale om en P5 mere.

Men igen, nu må jeg jo lige se hvordan det går når jeg hører på setup'et der hjemme igen. Denne gang med Exact-pickuppen, Rega's preamp og selvfølgelig laver jeg også en test med psu'en. Jeg er ligeså spændt som da jeg satte P3-24'eren til første gang. Men der blev jeg lidt skuffet - men jeg har en klar fornemmelse af at den er min CD afspiller overlegen når jeg hører på den igen

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

HVIS du vælger P3-24 vil jeg også tilslutte mig ideen med at hænge den på væggen (en solid væg) vha. af Rega's RWB.

Hvis ikke lige nu så ihvertfald på et tidspunkt. Og naturligvis er det vigtigt at hylden så hænger absolut vandret i begge planer.

Jeg er spændt på hvad du når frem til ved din næste hjemme-session. Hvad du får ud af TT-PSU'en osv.

Men ellers en ganske god tråd. Du gør dig mange gode overvejelser og farer fornuftigt frem. Det kan næppe ende helt galt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes