Forfatter |
|
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
Sendt: 06 Februar 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg begynder også at overveje det med den specielle hylde. Gasbeton er vel solidt nok til formålet? Ellers har jeg et problem - hehe :) Jeg er selv fantastisk spændt på næste hjemme-session. Jeg takker mange gange for de pæne ord og jeg forsøger at blive ved med at gøre mig umage - det nytter jo ikke noget at jeg køber noget bras jeg har lyst til at sælge igen efter 2 uger
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lånt pladespilleren igen og har hørt næsten konstant på den både i går og i dag. Denne gang er Rega's Exact pickup monteret på den. Jeg startede med at sætte den til min nuværende preamp (NAD PP2). Fy for pokker, for at sige det lige ud. Det lød næsten værre end min egen P1 med Ortofon 2M Blue. Jeg hørte alligevel et par numre med den konfiguration - lige meget hvad var der bare ikke "hul igennem" og lyden virkede ekstremt indelukket. Så satte jeg den til Rega's preamp. Så kom der andre boller på suppen. Lyden var mere klar og veldefineret, men det virkede som om at lyden var sparket ud i hver sin højttaler uden at danne sammenhæng. Efter den havde kørt i et stykke tid hjalp det dog meget kraftigt på dette - nu er der ikke meget at klage over. Stram, lækker og veldefineret lyd - men... det burde da kunne blive lidt bedre? Det kunne det dagen efter, da jeg satte den eksterne strømforsyning til. Lyden blev endnu mere klar og stram. Flere detaljer gik igennem. Endelig er vi oppe på et niveau, der minder om min CD-afspiller (NAD C542). Faktisk vil jeg gå så langt som at sige at den på nogle punkter er bedre end min cd-afspiller. Bunden er kraftigere på min cd-afspiller, men mere konsistent på P3-24'eren. Den gengives lige godt ved alle frekvenser, hvor min cd-afspiller har en tendens til gengive nogle frekvenser kraftigere end andre. Jeg har svært ved at bedømme hvorvidt P3-24'eren med Exact-pickuppen, Rega Fono og den eksterne PSU er bedre end min cd-afspiller eller ej på alle punkter. Men den er god nok til at jeg ikke føler jeg mangler noget. Jeg må dog indrømme at det stadig er vildt at man skal så højt op i pris for at få noget der kan slå en cd-afspiller til mindre end det halve af de ovenstående objekters samlede pris. Det er noget der stadig giver mig en dårlig smag i munden - men hvad gør man ikke for god lyd. Enten skal jeg spare udgifterne og leve videre med min P1 og blive ved med at høre cd'er i stedet for - eller også skal jeg bruge de (mange) penge det koster at få en ordentlig LP-lyd. Jeg er sikker på at jeg vælger det sidste, da livet er for kort til dårlig lyd - efter min mening i hvert fald ;-) Hvad man dog ikke gør for de rillede skiver  Men der er bare noget de giver mig som en cd ikke kan give mig. Hvis det skulle være en ultimativ oplevelse vil jeg mene at man skal gå højere op end P3'eren. Men da en P5 er langt dyrere og langt grimmere (efter min smag) synes jeg ikke det er en mulighed for mig. Selvom den måske lyder lidt bedre. Sidst men ikke mindst vil jeg lige stille et spørgsmål: Jeg har altid haft en ide om at jo højere man spiller, jo mere mudret vil lyden blive pga. vibrationer fra højttalerne overføres til plinthen og videre op i systemet. Hvis det ikke er rigtigt vil jeg gerne have det forklaret ;-) Hvor meget forbedring vil det give at købe Rega's væghylde til afspilleren?
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu lyder det som om jeg har bestemt mig for at købe en P3-24. Det er dog ikke tilfældet, for da jeg hørte en P5 på mit eget anlæg var der ingen tvivl. Den lød så godt og detaljeret at jeg slet ikke turde høre på den med den eksterne strømforsyning. Det er altså blevet ca. 2000 kr. dyrere at købe en P5 uden powersupply i forhold til en P3-24 med power supply. Der er dog ingen tvivl om at jeg senere vil købe strømforsyningen, når jeg synes det er passende. Jeg har også udtalt mig om at P5'eren er grim. Det synes jeg måske stadig lidt den er, men den ser stadig mere gennemført ud end en P3-24. Efter at have vendt mig mere til udseendet er jeg dog ved at få en neutral holdning til den - lyden er jo trods alt det vigtigste. Der er altså absolut ingen tvivl nu: Rega P5 er bedre end min cd-afspiller. P3-24 ligger et lille stykke under, men er bestemt ingen dårlig afspiller. Den lyder måske bedre end min cd-afspiller på nogle punkter, men P5'eren slår den på mere eller mindre alle punkter, hvilket jeg synes er vigtigt da plader er min foretrukne musikkilde. Det er dog, som jeg har sagt 117 gange før, meget vildt at man skal give så meget for at slå en "billig" cd-afspiller, men det har jo nok noget med markedet at gøre. Kigger man på en P5 er det også tydeligt at se at det er gennemført håndværk, hvor min cd-afspiller (NAD C542) er i et simpelt metalkabinet med plasticfront. Så kvalitetsmæssigt er der stor forskel - lydmæssigt er forskellen knap så stor. Jeg var meget skeptisk over for P5'eren, da jeg ikke troede at en specialfræset plinth og en RB700-arm ville gøre så stor forskel - forskellen var enorm. Nu kan man høre trommerne som de skal lyde, bækkener og lign klinger bare mere naturligt - generelt er instrumenterne bedre adskilt og det er nemmere at høre hvad der bliver sagt og sunget i musikken. Jeg har testet på alt fra Beatles til Rammstein og har kun været positivt overrasket - det er noget man skal høre for at tro det, og det er muligvis noget man først lægger mærke til efter at have hørt på den i et stykke tid. Jeg vil varmt anbefale P3-24'eren med eller uden power supply til dem der har vinyl som deres sekundære musikkilde, for lyden er stram, lækker osv - men ikke så musikalsk. P5'eren gengiver mange, mange flere detaljer og har omtrent samme stramhed i lyden uden power supply som P3-24 har med power supply. Efter min mening er det prisforskellen værd, da det havde været dyrt for mig uanset hvad jeg gjorde. Jeg er meget, meget tilfreds med P5'eren og det kan kun blive bedre når jeg køber den eksterne strømforsyning.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dine fine "rejsebeskrivelser" pvh1987.
Du har tydeligtvis fundet hvad du søgte selv om det blev dyrere end du havde forventet.
Jeg bliver også selv nogle gange lettere overrasket over hvor dyrt meget nyt hi-fi er i dag.
Når du engang får suppleret med PSU, RWB og en rigtig god MC (a la Dynavector DV-20X f.eks.) - ja sååå....
Hvilken RIAA var det nu du endte med? Rega Fono eller?
Mvh.
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg endte med Rega Fono. Den lyder som den skal - egentlig tror jeg faktisk at det er udskiftningen fra NAD PP2 til Rega Fono der har gjort den allerstørste forskel. Jeg er meget, meget overrasket over hvor elendig NAD PP2 er. Ang. pickup så vil jeg mene at skal man bruge moving coil skal man også godt op i prisen for at det kan betale sig. Selvfølgelig er high output moving coils i en anden klasse. Der er (efter hvad jeg har hørt/læst) mange der ikke bryder sig om Rega's pickupper. Jeg tror det er en gammel "skrøne", da Rega's nye pickup-serie (Bais 2, Elys 2 og Exact 2) er (helt) andre pickupper end dem uden 2-tallet. Jeg har absolut intet at klage over mht. til Exact 2, så jeg tror der går nogle år før jeg har lyst til at prøve noget andet. Det er pladespilleren der har gjort den store forskel for mig - ikke pickuppen. Der er en grund til at Rega anbefaler Exact 2 til P5 og P7 - det er ikke fordi det er dem der har lavet dem - det er fordi den lyder fantastisk godt. Ret mig endelig hvis det er noget vrøvl det jeg siger ;-) hehe Jeg har en klar fornemmelse af at jeg bliver ved med at elske vinyl. Men hvad sker der den dag, når man har købt en P9 eller noget der er endnu vildere og en cd-afspiller til samme pris der også er meget, meget vild, lydmæssigt - vil pladespilleren så stadig være cd-afspilleren overlegen? Svaret på det spørgsmål er jo nok op til den enkelte - cd-elskere vil sige nej og vinyl-elskere vil sige ja, vil jeg tro - men hvad er det "korrekte" svar? hehe  Jeg vil have en hylde til afspilleren, men jeg synes Rega's ophæng er ret grimme og "industrial" at se på, så jeg tror jeg vil skaffe mig en glashylde fra VM Acoustics: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/hi-fi_moebelhy lde/vm_acoustics_s1_hylde_sort.htm Den ser klart mere diskret og nydelig ud, synes jeg. Men den skal være bred nok til at pladespilleren kan stå på den når man samtidig skal kunne åbne og lukke støvlåget uden problemer. Der skulle vel ellers ikke være nogle lydmæssige forhindringer i at bruge sådan en glashylde?
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glas og en plov ville jeg ikke sætte sammne. Desuden er Rega hylder lavede specifikt til deres egne plove.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo det er klart at Rega's hylder er det optimale - men jeg synes de er grimme så det gør noget - meget bombastisk og industriel at se på. Hvorfor er glas en dårlig løsning? Det er da hårdt som jeg ved ikke hvad - det er da godt, for så undgår man vibrationer - eller? Du må meget gerne uddybe det lidt, så jeg har mulighed for at forstå hvorfor glas ikke er godt.
I såfald vil jeg gerne høre om andre muligheder for en hylde hvis det ikke skal være Rega eller glas.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er min erfaring at glas "ringer" lidt og derfor ville jeg ikke bruge det under noget så følsomt som en plov. Det er bare min holdning. Men prøv det da-Du kan jo altid prøve med en træplade eller andet også.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Danger! Danger! Danger!
Avoid! Avoid! Avoid!
Det er muligt glas er pænt, men som underlag til HIFI-grej og især pladespillere er det et misfoster. Glas er ikke i stand til at lede dårlige energier væk fra pladespilleren, hvilket betyder at den slags kun kan ende et sted: I pick up'en.
Hvis du ikke kan lide Rega's ophængningsdimd, så lav en fin hylde af birkefiner og sæt den godt fast på murstensvæggen. Med lak på ser birkefiner endda rigtig godt ud. Og er du til farver kan det bejdses først.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mindre at pladespilleren hænger forholdsvis højt i forhold til lyttepositionen så ville jeg da mene at RWB ophænget nærmest forsvinder under Rega plinten? Ophænget fylder da ikke særligt meget?
Apropos Rega: The Vinyl Anachronist.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Med mindre at pladespilleren hænger forholdsvis højt i forhold til lyttepositionen så ville jeg da mene at RWB ophænget nærmest forsvinder under Rega plinten? Ophænget fylder da ikke særligt meget?
Apropos Rega: The Vinyl Anachronist.
|
|
|
Cool. Tak.  Sådan en groowetarcker ser da interessant ud...især da den der er nu i plastik ser lidt / meget billig ud. __________________ Hands off the compression button music industry!
|
Til top |
|
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers har vi jo hvores hjemmelige Audio Magic.
Audio Magic wall shelves are available in two models, SW-50 and SW-63.
__________________ Hilsen Bent
|
Til top |
|
|
musiknøjd Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er sikkert kommet videre med dit pladespillerprojekt siden februar. Jeg har selv været meget forvirret over de mange forskelligartede budskaber. Tit tænker jeg på at vi jo alle er udstyret med ører. Og at de egentlig skulle sanse, hvad vi kan lide og ikke kan lide. Måske kan du i grunden bedre lide cd-mediet?
Selv er jeg som regel mest til vinyl, men ind imellem synes jeg det eneste saliggørende er at høre på min cd-afspiller.
Nu kan vi jo ikke lave om på virkeligheden, men jeg synes faktisk man burde kunne på en god pladespiller til 5 - 7 K. Incl. pick-up. I hvertfald under 10 m. riaa. Fra ny! Ellers er de sgu for voldsomt prissat.
Der er jo fx Project rpm 5 til ca 4500kr. Og rpm6 se koster vist ca 6000.
Rega imponerer mig egt ikke nok. Ikke p3. Den er efter min mening en kunne man sige velfungerende pladespiller, men så heller ikke mere. Jeg måtte " desværre " op på en 22 K ( incl. riaa og pickup) før jeg blev for alvor berørt af en pladespillers formåen. Og der kan min cd afspiller til 7 k sjældent være med....Men én ting slår mig mere og mere: Hvad med at have rigeligt med penge tilbage til at købe software for? Masser af plader og cdér osv. Jeg har oplevet at blive så hifi-nørdet at jeg helt glemte mit hjertebarn: Musikken!
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 18 Marts 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Jeg endte med Rega Fono. Den lyder som den skal - egentlig tror jeg faktisk at det er udskiftningen fra NAD PP2 til Rega Fono der har gjort den allerstørste forskel. Jeg er meget, meget overrasket over hvor elendig NAD PP2 er. |
|
|
hvad koster en Fono? Og er der nogen, der har sammenlignet pp-2 med Clearaudio´s MC RIAA?
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
pvh1987 skrev:
Jeg endte med Rega Fono. Den lyder som den skal - egentlig tror jeg faktisk at det er udskiftningen fra NAD PP2 til Rega Fono der har gjort den allerstørste forskel. Jeg er meget, meget overrasket over hvor elendig NAD PP2 er. |
|
|
hvad koster en Fono? Og er der nogen, der har sammenlignet pp-2 med Clearaudio´s MC RIAA? |
|
|
Rega Fono koster 2k. Det er kun en MM riaa. __________________ Hands off the compression button music industry!
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Rega Fono koster 2k. Det er kun en MM riaa. |
|
|
videre...Musical Fidelity? Clearaudio?
|
Til top |
|
|
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej pvh
Det er dejligt at læse om en dine oplevelser med vinyl og pladespillere. Som du nok kan læse i alle indlæggene er der "mange veje til rom" og vi er mange eksperter der kan hjælpe dig:-)
Jeg synes det er flot at du insisterer på at høre vinyl, når det nu er så svært for dig at få bedre lyd end din NAD CD. Jeg kender Rega´s pladespillere som fundementalt har en rationel tilgang til det at spille plader i menneskers hjem. Hvad der er en rimelig pris for et givent niveau kan jeg ikke kommentere, men efter 25 år med pladespillere, hvoraf jeg desværre henslæbte flere af dem i Hi-Fi branchen med både at sælge, justere og renovere kunders vintage pladespillere, er det min klare opfattelse at regner man med priser på ny grejer, ja så koster vinyl lyd godt til, da der ikke er så mange "billige" genveje til god lyd.
Mit råd er defor at finde en brugt pladespiller, når nu mønterne ikke tynger dine lommer.Desværre , for dig, er det efterhånden blevet så hipt at høre vinyl at selv en gammel Thorens plov er steget fra 750,- til 2.000 kroner, selv med Deres originale og knapt så perfekte arme....
Kort sagt køb brugt (undtagen pickup) og køb den bedste brugte RIAA du kan komme til..
Mvh en der desværre nok er på vej til at tage sit gamle job/hobby op som bierhverv til der hvor jeg kan tjene mønt.....
|
Til top |
|
|
KOSOW Udelukket fra forum

Sound eScape of KoSoW/Dobb.profil Kennsw
Bruger siden: 03 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 68
|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
og som nok burde have set at du tilsyneladende har blødt mønter og er en lykkelig mand
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Rega Fono koster 2k. Det er kun en MM riaa. |
|
|
Jeg mener nu at den fås som enten MM eller MC. Altså kun én af delene.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har faktisk ret omend MC udgaven koster 800 mere. Der skulle don komme en Rega Fono mini snart. Den er i hvert fald på den engelske side. Jeg ville selv kigge på Amari Riaa, men ved ikke om High End sound har fået dem hjem endnu...
|
Til top |
|
|