| Forfatter |
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
stod jeg og skulle smide penge efter en pladespiller blev det en 1210'er.
en rega er et stykke spånplade med en arm på, en 1210'er er en tank.
det er godt at du er tilfreds men jeg synes det er en skam du kun har lyttet til rega. jeg giver dig ret i dine betragtninger om pp2'eren! jeg smed en gammel technics mixer på og det var 100 gange bedre. min er nu at finde i ksb
mvh anders __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har leget med vinyl i over 40 år. De fleste betalbare Phono dele er og har altid været noget skrammel. Det absolut bedste køb er en gammel rørforforstærker med en fornuftig phonodel (brug KUN phonodelen, med mindre der er tale om top konstruktion). Det skal helst være med passiv equalising. Man skal vælge pickuper med Micro Ridge (eller lignende) slibning, de har størst mulig kontaktflade i rillen. Ortofon 540 mk2 og Audio-Technica LX150MV og MLa440+ har output nok til en rørspille og er velegnede til mellem tunge arme. Der findes masser af gode MC pu med gode nåleslibninger også highoutput ellers må man bare bruge en Lundahl eller lign. trafo (10-95KhZ-3db).
Køb en gammel solid pladespiller med en god (japansk) arm, skift plademåtten til et dæmpende materiale som feks SILIKONE (4mm). Det burde kunne findes for mellem 3,5-5KKR. KOMPLET!
DET ER DER IKKE MEGET DIGITALT DER KAN HAMLE OP MED!
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at der er mange af jer der mener jeg skal købe brugt - jeg foretrækker dog at købe nyt. Det skal dog lige siges at jeg ikke er i økonomiske problemer eller noget - men det er bare ubehageligt at skulle af med så meget for "så lidt" i forhold til cd-verdenen. Jeg har dog besluttet mig for at købe en P5 og venter på at sælgeren kommer frem til en pris. Jeg har aldrig oplevet lige så god lyd som på P5'eren - den er en sand fornøjelse at høre på - samtidig ser den solid ud i modsætning til mange af de lidt mere "designede" pladespiller med 30 cm tyk pladetallerken der bliver hevet rundt af noget der ligner en fiskesnøre, samt en arm der ligner en der knækker bare man kigger på den ;-) Men de lyder sikkert også godt - men så er jeg da mere til Rega'erne selvom rammen på P5 måske ikke lige er verdens smukkeste - den har jeg dog vænnet mig til og synes ikke den er grim mere.
Og til dem der tror det: Jeg er bestemt ikke mere til cd end til lp - jeg elsker analoge medier fordi de lyder/ser (eller kan komme til at lyde/se) mere eller mindre ligeså godt som de digitale - samtidig har man den lækre varme og hygge - det er bare mere afslappende og mere tilfredstillende for mig at høre en LP end at høre en CD. Jeg kan dog godt forstå dem der har det lige omvendt - men sådan er vi jo alle forskellige. Jeg synes de fleste digitale medier - ikke mindst cd'en lyder rigtig godt - men charmen mangler ;-)
Men jeg takker alligevel for de mange forslag og den gode diskussion. Jeg vil genoverveje det med Rega-hylden. Skulle der være noget i vejen med at bruge glashylder til forstærker og cd-afspiller?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Skulle der være noget i vejen med at bruge glashylder til forstærker og cd-afspiller?
|
|
|
Ja. Probelemet er mere markant med pladespilleren og sikkert også afhængig af hvilken pladespiller der er tale om, men cd-spillen har også brug for noget ordentligt at stå på. Og her dur glas heller ikke.
Jeg har ikke testet hvordan forstærkerne reagerer på glas. Efter jeg konstaterede problemet med pladespiller og cd-spille på glashylde, røg al glas ud. Men det skulle ikke undre mig om der er noget at hente ved at undgå glas under forstærkerne også.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987:
Du er vel klar over at P5 nu kan anskaffes med en yder-ramme lavet af kirsebærtræ?  Det må da lige være noget at overveje?
Et lidt mere organisk udseende a la den tidligere Planar 25.
Merprisen på 500,- er vel til at overkomme?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men alligevel er hjulet til tallerknen stadig i plastik. Men den er smuk i træ.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
pvh1987 skrev:
Skulle der være noget i vejen med at bruge glashylder til forstærker og cd-afspiller?
|
|
|
Ja. Probelemet er mere markant med pladespilleren og sikkert også afhængig af hvilken pladespiller der er tale om, men cd-spillen har også brug for noget ordentligt at stå på. Og her dur glas heller ikke.
Jeg har ikke testet hvordan forstærkerne reagerer på glas. Efter jeg konstaterede problemet med pladespiller og cd-spille på glashylde, røg al glas ud. Men det skulle ikke undre mig om der er noget at hente ved at undgå glas under forstærkerne også.
/vilmann |
|
|
Er problemet ikke størst ved gulvglasracks? (Jeg har selv vægglashylde) og har tit overvejet at smide noget kork etc. under.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 19 Marts 2008 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
| Er problemet ikke størst ved gulvglasracks? (Jeg har selv vægglashylde) og har tit overvejet at smide noget kork etc. under. |
|
|
Nej. Problemet er glas. Om det står på gulvet eller sidder på væggen sidder på væggen er ligegyldigt.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved du hvad problemet er? er det noget med refleksioner eller?
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
ved du hvad problemet er? er det noget med refleksioner eller?
|
|
|
Ja da - det skrev jeg jo tidligere:
vilmann skrev:
Danger! Danger! Danger!
Avoid! Avoid! Avoid!
Det er muligt glas er pænt, men som underlag til HIFI-grej og især pladespillere er det et misfoster. Glas er ikke i stand til at lede dårlige energier væk fra pladespilleren, hvilket betyder at den slags kun kan ende et sted: I pick up'en.
Hvis du ikke kan lide Rega's ophængningsdims, så lav en fin hylde af birkefiner og sæt den godt fast på murstensvæggen. Med lak på ser birkefiner endda rigtig godt ud. Og er du til farver kan det bejdses først. |
|
|
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
My bad, havde ikke læst hele tråden i gennem  Tak for det, kunne næsten godt regne ud at det var det der var problemet- Men hvorfor så spørge om det  Mvh Roky
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ikke ganske sikker på at det glas-postulat holder.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville da kigge på en Clearaudio Emotion m/ satisfy tonearm
Fed spille __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
stineamalie Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 02 April 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale Rega's FONO på det stærkeste, den og så ortofon 2m red. Det er virkelig noget der holder. Og som mange andre siger, kig efter brugt, især nogen af Thorens gamle top-modeller. Da det er fed gammel mekanik man overhovedet ikke skal kimse af bare fordi det har 20-30 år på bagen.
Bare et råd herfra.
|
| Til top |
|
| |
not_batman Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 09 April 2008 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej pvh1987 - hvordan gik det med projektet?
Hvis du ikke har fundet en riaa endnu, og du godt kunne tænke dig at prøve at lytte til en rør-riaa (mener du skrev det på en af de første sider), så kan jeg vel nok godt lokkes til at kigge forbi, så du kan prøve at teste den på dit eget setup.
- det er sådan en fætter her: http://www.project-audio.com/main.php?prod=tubebox&cat=a ccessories&lang=en mener den kostede mig omkring en 22-2300 for et par år siden...
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 14 April 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte at købe en Rega Fono så har ikke brug for en anden preamp lige foreløbelig. Jeg føler at der er "hul igennem" Rega's preamp - imodsætning til min NAD PP2, som jeg heldigvis er sluppet af med. Jeg troede ikke at en ny RIAA kunne gøre den store forskel - det er bare en RIAA, tænkte jeg. Men på mange punkter kan man sige at udskiftningen af denne del har gjort større forskel end udskiftningen af pladespilleren. Utroligt at man kan lave en preamp der er så indelukket i lyden som en NAD PP2. Men tak for forslaget :-)
Hvis det er for hårdt at læse alle mine længere indlæg igennem kan jeg da lige skrive at mit pladespiller-setup nu består af en Rega P5 med Rega Exact-pickup og en Rega Fono RIAA :-)
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |