Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vigtigheden af højtaler-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:

vedr A.I s500 så havde den orginale forstærker så jeg hurtig kunne vende tilbage til udgangspunktet uden at skulle lodde det hele om. 

Jeg tror ikke at du forstår hvad jeg mener. Det jeg prøver at sige er at der er kvalitetsforskelle på komponenter. Jeg går ud fra at du har skiftet en del komponenter i forstærkeren. Hvis du f.eks har skiftet nogle elektrolytter til en anden type af en bedre kvalitet, kan det være derfor lyden er blevet bedre og dermed kan man ikke længere bruge dit eksempel som argument i en debat om kabler. Det er altså ikke fordi jeg ikke tror på at din forstærker lyder bedre end før, spørgsmålet er hvorfor den evt. lyder bedre. 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Gymnasten skrev:

flechr8 skrev:
Men det ændrer bare ikke på at selv min hustru (som er totalt ligeglad med hifi) kan høre tydelig forskel på feks. kobber og sølv kabler.... . Jeg kan bare konstaterer at jeg har oplevet forskelle på rigtig mange kabler og har deltaget i en den blindtests. 

Jeg er ikke i tvivl om, at det er det din kone og du oplever. Hvis man i forbindelse med videnskabelige forsøg vil anvende menneskers fornemmelser og følelser, så er kontrollerede dobbeltblindforsøg nødvendige. Placeboeffekter kan være meget dominerende. Man skal naturligvis også være sikker på, at der ikke bare er en fejl i kobberkablet... Tja.. Jeg kan jo ikke modbevise dit argument så jeg tror jeg vil lade den ligge.

flechr8 skrev:
Kvalitets forstærkere med en udgangsimpedans på omkring 0.02 Ohm er ikke usandsynligt. Hvis du så smækker et 0.4 Ohms kabel på bliver retur vejen set fra højttaleren væsentlig mere højimpedant = dæmpningsfaktoren forringes big time. Dette kunne måske være en medvirkende årsag til at forskellige kabler lyder forskelligt.

Nej, du er nød til at se på impedansen i hele strømkredsen - og her indgår højtaleren med omkring 4 ohm eller derover. Derfor bliver 0,4 ohm af mindre betydning - og o,02 ohm helt uden betydning. Men måling af udgangsimpedans fra en forstærker kan være relevant - og så bør den måling gøres ved omkring 20 kHz - og ikke ved en lav frekvens, hvor 0,02 ohm relativt nemt opnås. En måling ved 20 kHz vil helt sikkert vise at flere "fine" HIFI-forstærkere har en impedans på over 10 ohm - og det kan naturligvis betyde lidt.

Dæmpningsfaktor beregnes som forholdet mellem højttalerens impedans og forstærkerens udgangsimpedans. Lad os antage en højttaler på 8 Ohm og en udgang på 0.02 Ohm: 8/0.02 = 400. Nu bringer vi et højttalerkabel med ind i ligningen og sætter det til 0.4 Ohm. Denne kabelmodstand sidder i serie både med højttaleren og forstærkerens udgang som du selv er inde på. Problemmet er bare at du kun betragter kablet som en seriemodstand til højttaleren og lykkeligt glemmer alt om forstærkerens udgang hvilken jo er den kritiske del. Ligningen ser nu sådan ud: (8+0.4)/(0.02+0.4) = 20. Dette ændrer dæmpningsfaktoren med en faktor 20.. Så helt uden betydning er de 0.4 Ohm altså ikke. Heller ikke selv om at det kun gælder for lave og mellem frekvenser.. Faktisk er det i det lave frekvensleje at høj dæmpningsfaktor har størst hørbar indflydelse.

Dette signalerer med al tydelighed at kabler skal være korte, have stort tværsnit og evt. benytte sølv i stedet for kobber.

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hov.. Fik ikke skrevet det nederste med rødt (fra ordet dæmpningsfaktor og ned). 

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:
Hov.. Fik ikke skrevet det nederste med rødt (fra ordet dæmpningsfaktor og ned). 

Jo, det gjorde du nu godt nok. Det ville dog gøre indlægget mere overskueligt hvis du ville citere korrekt istedet for al den farveforvirring. Som det er nu citerer du gymnasten for at sige det du har skrevet.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det har du vist ret i.. Det må jeg lige på lært . Dog lidt mærkeligt at jeg ikke kan se den røde skrift når jeg bruger firefox.

Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:
Dæmpningsfaktor beregnes som forholdet mellem højttalerens impedans og forstærkerens udgangsimpedans. Lad os antage en højttaler på 8 Ohm og en udgang på 0.02 Ohm: 8/0.02 = 400. Nu bringer vi et højttalerkabel med ind i ligningen og sætter det til 0.4 Ohm. Denne kabelmodstand sidder i serie både med højttaleren og forstærkerens udgang som du selv er inde på. Problemmet er bare at du kun betragter kablet som en seriemodstand til højttaleren og lykkeligt glemmer alt om forstærkerens udgang hvilken jo er den kritiske del. Ligningen ser nu sådan ud: (8+0.4)/(0.02+0.4) = 20. Dette ændrer dæmpningsfaktoren med en faktor 20.. Så helt uden betydning er de 0.4 Ohm altså ikke. Heller ikke selv om at det kun gælder for lave og mellem frekvenser.. Faktisk er det i det lave frekvensleje at høj dæmpningsfaktor har størst hørbar indflydelse.

Dette signalerer med al tydelighed at kabler skal være korte, have stort tværsnit og evt. benytte sølv i stedet for kobber.

Den "dæmningsfaktor", som du her definerer og ændringen fra 400 til 20 har meget lille indflydelse på signalniveauet på højttaleren og ingen hørbar virkning - og endnu mindre frekvensafhængig virkning. Sølv giver blot 6% mindre modstand og det kompenseres nemt med 6% højere kobberkvadrat.

Hvem har defineret denne "dæmpningsfaktor" og bevist, at den har betydning for noget som helst. Mon det er en "hokus-pokus" kabelleveradør?

De frekvensafhængige effekter af kablet er meget begrænset, da bølgelængden for audiofrekvenser er langt højere end kabellængden.

Tro mig - der er altså intet specielt at tage hensyn til for et højttalerkabel og stikket dertil andet end det, som jeg allerede har nævnt tidligere.

Til top Vis Gymnasten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gymnasten

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

diamondduck skrev:
bananstik vil kun forværre,men det er praktisk.

du vil få klar bedre lyd vil du vælge bedre/dyre kabler. gerne fra hifiklubben

Supra har nogle kabler til henholdsvis 25.- 0g 50 pr.meter der er fornuftige

jeg mener dog at længderne skal være ens i de str. du nævner.Altså 2X15 meter skal du så købe

Er det rigtigt at forskellige længder til højre og venstre højttalere resultere i mærkbar forskel i lydgengivelsen (ved anvendelse af gode kabler)?

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Dette emne har været diskuteret rigtig mange gange efterhånden. Der er blandt andet en fin tråd om emnet her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=57331&K W

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Dette emne har været diskuteret rigtig mange gange efterhånden. Der er blandt andet en fin tråd om emnet her:

Er det svar på mit spørgsmål med forskellige kabellængder? Hvis det er så kan jeg ikke i tråden finde frem til hvor der bliver skrevet om dette?!

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Gymnasten skrev:
flechr8 skrev:

Den "dæmningsfaktor", som du her definerer og ændringen fra 400 til 20 har meget lille indflydelse på signalniveauet på højttaleren og ingen hørbar virkning - og endnu mindre frekvensafhængig virkning. Sølv giver blot 6% mindre modstand og det kompenseres nemt med 6% højere kobberkvadrat.

Hvem har defineret denne "dæmpningsfaktor" og bevist, at den har betydning for noget som helst. Mon det er en "hokus-pokus" kabelleveradør?

De frekvensafhængige effekter af kablet er meget begrænset, da bølgelængden for audiofrekvenser er langt højere end kabellængden.

Tro mig - der er altså intet specielt at tage hensyn til for et højttalerkabel og stikket dertil andet end det, som jeg allerede har nævnt tidligere.

Dæmpningsfaktor har ganske rigtigt intet med signalniveauet at gøre. Dæmpningsfaktor er et udtryk for forstærkerens evne til at holde en højttalerenhed under kontrol nær resonans.

En højttaler kan betragtes som en strømgenerator da den består af en spole i et magnetfelt. Når forstærkeren sætter denne spole i bevægelse induceres der en strøm som kun har et sted at tage hen - tilbage igennem højttalerkablet og videre til forstærkerens stel. Dermed kan udgangen+højttalerkabel betragtes som højttalerens belastning ligesåvel som at højttaler+højttalerkabel er forstærkerens belastning.

Jo mindre udgangsimpedansen er desto større er strømmen induceret af højttaleren hvilket resulterer i en større deceleration af enheden. Sagt på en lidt anden måde så er det ønskværdigt at forstærkeren kan bremse en enhed i en fandens fast ligesåvel som at der kan sættes gang i enheden i en fandens fart.

Det er ud fra denne lidt forenklede forklaring at det skal forstås hvordan et kabel indvirker på dæmpningsfaktorens rolle... Deceleration.

Læs selv op dette emne hvis du stadig ikke tror mig - Det er udpenslet i enhver elektronikbog. Dæmpningsfaktor er ikke et begreb opfundet af kabelindustrien.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Februar 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

diamondduck skrev:
bananstik vil kun forværre,men det er praktisk.

du vil få klar bedre lyd vil du vælge bedre/dyre kabler. gerne fra hifiklubben

Supra har nogle kabler til henholdsvis 25.- 0g 50 pr.meter der er fornuftige

jeg mener dog at længderne skal være ens i de str. du nævner.Altså 2X15 meter skal du så købe

Er det rigtigt at forskellige længder til højre og venstre højttalere resultere i mærkbar forskel i lydgengivelsen (ved anvendelse af gode kabler)?

Nej, man kan sagtens have uens længder uden det kan høres men i forbindelse med evt. videresalg engang så er det ikke smart fordi køber med garanti ikke har lige dine mål . Så derfor, hvis du vil bevare muligheden for at lskifte kablet engang så hold dem i ens længder.

Iøvrigt generelt omkring kabler, så køb brugt - der får du meget mere for pengene

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
nicoleif skrev:

diamondduck skrev:
bananstik vil kun forværre,men det er praktisk. du vil få klar bedre lyd vil du vælge bedre/dyre kabler. gerne fra hifiklubben Supra har nogle kabler til henholdsvis 25.- 0g 50 pr.meter der er fornuftige jeg mener dog at længderne skal være ens i de str. du nævner.Altså 2X15 meter skal du så købe

Nej, man kan sagtens have uens længder uden det kan høres men i forbindelse med evt. videresalg engang så er det ikke smart fordi køber med garanti ikke har lige dine mål . Så derfor, hvis du vil bevare muligheden for at lskifte kablet engang så hold dem i ens længder.

Iøvrigt generelt omkring kabler, så køb brugt - der får du meget mere for pengene

Når du nu skriver at jeg skal købe brugt så skal jeg faktisk til at skaffe 2 længder af AN-Ba på omkring 10 m til mine baghøjttalere og det bliver dyrt. Nogen forslag til alternativer?

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer med højtalerkabler begrænser sig til at lave en lyttetest imellem nogle supra til 20kr/m og nogle QED til 80kr/m. Der er trodsalt 4x prisforskel mellem de 2 kabler. Jeg kunne desværre ikke konstatere nogen forskel overhovedet

Nu står jeg overfor investering i nye højtalere, i forbindelse med at jeg skal flytte ind i et nys hus og jeg føler mig selv nødsaget til at give det her med kablerne i chance mere. Denne gang vil jeg forsøge mig med nogle væsentlig dyrere kabler. Forhåbentligvis kan jeg låne nogen med hjem. Så vil jeg teste dem imod mine no-name 2.5 kvadrat og så må mine ører afgøre om der er en forskel.

Personligt tror jeg virkelig det psykiske spiller ind her....når man lige investerer i nogle højtalere til xxxx mange tusinder kroner, så tror jeg de færreste kan "leve" med et kabel til 5kr/m.

Til alle jer der enten tror eller ikke tror på dyre kabler. Specielt til jer som har fundet jeres "vej". I er HELDIGE! Med det mener jeg, jamen for guds skyld, hvis du/i mener det dyre kabel har givet jeres anlæg et løft så er det da bare fedt!

Og til jer andre som IKKE mener det har givet jeres anlæg et løft - også kanon, i kan bruge flere penge på udstyret og spare på kablerne!

Det er win win!

Jeg er p.t. ind i mellem og har ikke fundet mit svar endnu, men prøver at finde det.

Min pointe med det er, jeg synes det er forgæves at prøve at overbevise hinanden her, hvad som er rigtigt og forkert. Jeg læser jeres posts med stor interesse med det formål at lære noget.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Gør som Gymnasten foreslår eller gå i Hifiklubben og lån en kabelkuffert.

Udvælg et kabel som du efter lidt lytning synes lyder fremragende i forhold til dig eget.

Vis herefter din kæreste, hvordan kablerne skal monteres mellem amp. og højtaler.

Luk øjnene mens hun sætter enten dit nuværende eller dit nye favorit-kabel på.

Lyt og skriv så ned, hvilket kabel du mener at have lyttet til (ligesom din kæreste noterer, hvilket kabel hun anvendte).

Bed kæresten om at skifte kabel igen til enten dit nuværende eller dit nye favorit-kabel.

Lyt og noter.

Gentag 10 gange. Sammenlign herefter jeres lister.

Hvis du i f.eks. 8 ud af 10 forsøg kunne identificere det anvendte kabel, så køb det du synes lyder bedst. Hvis ikke, så behold dit nuværende kabel, returner kufferten. Glæd dig over at du har sparet mange 1.000 kr., er blevet klogere på din egen hørelse samtidig med at du har haft det sjovt sammen med din kæreste, og gå ud og mor jer for nogle at de sparede penge.

Og... husk at fortælle os, hvordan det gik.

Hos os blev det ikke til en tur i byen...  (vi købte i stedet en PS3-Blue-ray for de sparede penge 

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:

Dæmpningsfaktor har ganske rigtigt intet med signalniveauet at gøre. Dæmpningsfaktor er et udtryk for forstærkerens evne til at holde en højttalerenhed under kontrol nær resonans.

Ok - det er det forhold, som du tænker på. Det er korrekt at især bashøjttalerens resonans kan være ganske dominerende og give anledning til en væsentlig højere impedans af højttaleren ved resonans. Her er der i øvrigt mange komplicerede forhold, som gør gældende, og man er nød til at regne på et relativt kompliceret ækvivalent-diagram, som indholder delefilter og akustiske parametre af hele højttalen. Der er imidlertid stadig ganske store tab involveret, som primært er givet ved de akustiske forhold og modstanden i basenheden.

Men resultatet af alt dette vil typisk være, at du med det eksempel du nævner vil få, at lydtrykket ved resonans vil stige 0,25 % uden kabel og 5% med et 0,4 ohm kabel - i forhold til, hvad det ellers stiger. Jeg mener ikke den ændring kan høres. Og hvis man i øvrigt synes, det er et problem, så vælg blot et almindeligt kobber strømkabel med endnu større kvadrat.

At denne dæmpningsfaktor ændrer sig 20 gange fra 400 til 20 betyder altså ikke 20 ganges ændring i niveau - men 5% ændring i niveau. Imidlertid vil en ændring fra 20 til 2 kunne betyde en del mere - og vil nok netop være hørbart.

flechr8 skrev:
En højttaler kan betragtes som en strømgenerator da den består af en spole i et magnetfelt. Når forstærkeren sætter denne spole i bevægelse induceres der en strøm som kun har et sted at tage hen - tilbage igennem højttalerkablet og videre til forstærkerens stel. Dermed kan udgangen+højttalerkabel betragtes som højttalerens belastning ligesåvel som at højttaler+højttalerkabel er forstærkerens belastning.

Jo mindre udgangsimpedansen er desto større er strømmen induceret af højttaleren hvilket resulterer i en større deceleration af enheden. Sagt på en lidt anden måde så er det ønskværdigt at forstærkeren kan bremse en enhed i en fandens fast ligesåvel som at der kan sættes gang i enheden i en fandens fart.

Det er ud fra denne lidt forenklede forklaring at det skal forstås hvordan et kabel indvirker på dæmpningsfaktorens rolle... Deceleration.

Ja, den betragtningsmåde her er for simplificeret. En fuld model er nødvendig for at kunne vise forholdet i detaljer.

flechr8 skrev:
Læs selv op dette emne hvis du stadig ikke tror mig - Det er udpenslet i enhver elektronikbog. Dæmpningsfaktor er ikke et begreb opfundet af kabelindustrien.

Jo, jeg har læst nogle af de artikler - og de er typisk alt for simplificerede - og gør sjældent rede for, hvor meget en ændring reelt betyder.

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Gymnasten skrev:
flechr8 skrev:

Ok - det er det forhold, som du tænker på. Det er korrekt at især bashøjttalerens resonans kan være ganske dominerende og give anledning til en væsentlig højere impedans af højttaleren ved resonans. Her er der i øvrigt mange komplicerede forhold, som gør gældende, og man er nød til at regne på et relativt kompliceret ækvivalent-diagram, som indholder delefilter og akustiske parametre af hele højttalen. Der er imidlertid stadig ganske store tab involveret, som primært er givet ved de akustiske forhold og modstanden i basenheden.

Men resultatet af alt dette vil typisk være, at du med det eksempel du nævner vil få, at lydtrykket ved resonans vil stige 0,25 % uden kabel og 5% med et 0,4 ohm kabel - i forhold til, hvad det ellers stiger. Jeg mener ikke den ændring kan høres. Og hvis man i øvrigt synes, det er et problem, så vælg blot et almindeligt kobber strømkabel med endnu større kvadrat.

At denne dæmpningsfaktor ændrer sig 20 gange fra 400 til 20 betyder altså ikke 20 ganges ændring i niveau - men 5% ændring i niveau. Imidlertid vil en ændring fra 20 til 2 kunne betyde en del mere - og vil nok netop være hørbart.

flechr8 skrev:

Ja, den betragtningsmåde her er for simplificeret. En fuld model er nødvendig for at kunne vise forholdet i detaljer.

flechr8 skrev:

Jo, jeg har læst nogle af de artikler - og de er typisk alt for simplificerede - og gør sjældent rede for, hvor meget en ændring reelt betyder.

Jeg ved godt at jeg springer hurtigt hen over emnet men en fuld model vil simpelthen være for omfattende - men det betyder ikke at jeg tager fejl.
Jeg tror dog at vores diskussion beror på en lille misforståelse. Du bliver nemlig ved med at snakke om signalniveauer og om hvor ubetydeligt et tab selve kablet er skyld i ift. resten af højttaleren... Og det kan jeg kun give dig ret i.
Det jeg gerne vil slå fast med en hel masse 7" søm er at dæmpningsfaktor er et udtryk for forstærkerens evne til at bremse en højttalerenhed. Som tidligere nævnt er kabel modstanden meget stor ift. forstærkerens udgangsimpedans og netop derfor spiller kablet en væsentlig rolle. Dette er et fact som man må sande uden at bringe et kompliceret ækvivalens diagram af den komplette højttaler med ind i billedet - Netop fordi dette enme udelukkende handler om en ting - deacceleration af en enhed.

Gymnasten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Tak for informationen - det burde jeg have gættet - selvom jeg er ny i dette forum. Ganske sjov læsning...

http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm

Her er både nogle teoretiske udredninger og nogle målinger.

Og så kom Kramer71 med nogle links:

http://www.provide.net/~djcarlst/abx_wire.htm

http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html

Lidt blandet abx test:

http://www.provide.net/~djcarlst/abx_data.htm

Ovenstående er bragt før i hifi4all

Teknisk baggrundsmateriale:

http://www.audioholics.com/education/cables/dielectric-absor ption-in-cables-debunked

http://www.audioholics.com/education/cables/debunking-the-my th-of-speaker-cable-resonance

Opsamling på ovenstående:

http://www.audioholics.com/education/cables/top-ten-signs-an -audio-cable-vendor-is-selling-you-snake-oil

Min tolkning fra denne tråd er, at der er en del som har forsøgt sig med blindforsøg, og de har alle vist at der ikke kunne høres forskel et almindeligt strømkabel (med samme kvadrat) og til et "dyrt" højttalerkabel. Og så er der naturligvis en del snak, som ikke beviser noget. Der var ingen som med målinger eller blindtests kunne bevise, at der er en forskel. Selvom der kan rejses kritik ved nogle af ovenstående links og deres forsøg, så finder jeg dem bestemt signifikante. Og de stemmer helt overens med det jeg har kendskab til. - Vi kommer nok ikke meget længere uden nogle synes de vil gentage flere blindtests.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at det afhænger af forstærkerens og ikke mindst højtalerens konstruktion.

Jeg spiller på Infinity IRS Sigma og her anbefaler manualen kraftige kabler dog uden at anbefale noget mærke.

I mit tilfælde er jeg gået fra VDH SCS12 biwire til Supernova biwire og her er der forskel mere styr på bassen og dynamik (klart hørbar) og mere dynamik og detaljer i toppen.Prøvede også engang at låne VDH SCS2 (tyk kabel) og så sker der noget.

Kan sagtens forstille mig situationer hvor kablet spiller en mindre rolle og folk ikke hører forskel.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juni 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

I snakken om dæmpningsfaktor, tab i kabler og forringelse af forstærkerens udgangsimpedans glemmer i jo helt seriespolen til bassen der har en DC-modstand på 0,3-1 Ohm...den gør snakken til ren teori....med mindre i kører aktiv filter?

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
I snakken om dæmpningsfaktor, tab i kabler og forringelse af forstærkerens udgangsimpedans glemmer i jo helt seriespolen til bassen der har en DC-modstand på 0,3-1 Ohm...den gør snakken til ren teori....med mindre i kører aktiv filter?

Ja man kan undre sig som du skriver mht. spoler men i mit tilfælde er der forskel, og hvad så med det kabel i forstærkeren og printbane i effekttrinnet endelig typisk en spole til afskæring af HF i forstærkeren så hvad betyder et kabel så når det andet er sikkert så meget dårligere.

Så glemte jeg også et relæ i signalvejen (typisk) før kablet sikkert også en ulempe rent elektrisk.

Og så alligevel kan der være forskel.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum