| Forfatter |
|
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Man behøver ikke en reference for at teste et kabel. Når man tester et nyt kabel, kan man sætte det i forlængelse af det man har i forvejen. Hvis lyden ændrer sig, så farver kablet. Så det må være et spørgsmål om at finde et kabel der ændrer lyden så lidt som muligt i forhold til referencen. |
|
|
Deler lige mit indlæg op, da det nemt kunne ende med en uoverskuelig roman. @Kjeldsen Ja et kabel skal kun forbinde enhederne neutralt og intet andet. Hvis der sker ændringer ifm. kabelskift, så er det udgangen-indgangen - det passer ikke sammen impedansmæssigt. Men der er faktisk hele 5 ubekendte i spil her, Udgangen ikke OK mht. forventet impedans, indgang er ikke OK, både udgang og indgang er ikke OK, det gamle kabel er ikke OK (farver), det nye kabel er ikke OK (farver). En del udstyr er heldigvis tolerant og indenfor specifikationerne, men hvis en af stumperne udgang->NYkabel->GLkabel->indgang ikke er OK, hvordan ved du så det er ' NYkabel' Kjeldsen  det er ikke fis det her, ganske almindelig fornuft. @fredmarantz Du er slet ikke OT.. anede ikke der var en her på H4A, som faktisk kender lyden (musik), før den kommer gennem pølsefabrikken og ud til HiFi folkets blafrende papmembram  Jeg kender nok det du beskriver lige så godt som du selv, men normalt er snakken som tilbage i tråden, hvor man helt glemmer (ikke kender) grænserne for det mulige. Hvis vi hygger os med smarte farver på dytten, fede fælge, farstriber og læderrat eller 3000 W over 17 kanaler i en Trabant så var det jo i Tweek gruppen. Trådstarteren SKO45 var i gang med "Hvor vigtigt er gode højtaler-kabler.." i starten af 2008, og tråden sør'm genstartet af JRGW her i sidste måned. Slaget har bølget.. der er både microdetaljer og store armbevægelser  helt som normalt, men jeg synes der manglede det væsentlige, så det gejl ikke fortsatte i den 5-10 år gamle rille  Mere følger.. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
FinnC skrev:
| Du må 'nøjes' med, hvad din (ukendte) hørelse opfanger uden at kende det du mangler = det mennesker kalder 'smag' |
|
|
Du har da ret - men du tænker for meget Spørgsmålet er vel, om det giver mening at diskutere smag. Logisk set giver det ikke meget mening, men vi gør det jo alligevel.. ..snip..
Jeg kan for øvrigt lige sige, at mit højttalerkabel har kostet 17 kr. pr. meter - og jeg "synes", det lyder "rigtigt"
|
|
|
Nej, jeg havde været ude i sommervarmen blandt levende mennesker et par dage - glemt HiFi.. så omstilling tilbage var lidt træls (som i siger i hovedlandet)  'Smag' er da et konstant emne overalt, men blot ikke 'rigtigt' eller en naturlov - smag er lige så mobil som en is på et varmt bliktag. Snakken her er jo en del af fornøjelse, så man undgå en udgift på xxxx kr. på varm luft garneret med skysovs. Og et højtalerkabel lyder perfekt af ingenting, hvis man har styr på det, og så koster det også nogenlunde det du nævner. Men bevar det som en hemmelighed mellem os  Ser du har en NAD dysterland, og jeg har en storebror til den. En 3155, der blev taget ud af drift, da jeg fik min egen slutforstærker bygget færdig. Det er ikke ringe det gamle grej fra den tid. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
@Kjeldsen Ja et kabel skal kun forbinde enhederne neutralt og intet andet.
Hvis der sker ændringer ifm. kabelskift, så er det udgangen-indgangen - det passer ikke sammen impedansmæssigt. Men der er faktisk hele 5 ubekendte i spil her, Udgangen ikke OK mht. forventet impedans, indgang er ikke OK, både udgang og indgang er ikke OK, det gamle kabel er ikke OK (farver), det nye kabel er ikke OK (farver).
En del udstyr er heldigvis tolerant og indenfor specifikationerne, men hvis en af stumperne udgang->NYkabel->GLkabel->indgang ikke er OK, hvordan ved du så det er 'NYkabel' Kjeldsen det er ikke fis det her, ganske almindelig fornuft.
|
|
|
Vi snakker jo udelukkende højttalerkabler her. Jeg tror du blander signalkabler ind i debatten?
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 08 Juli 2009 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Problemet er at sidstnævnte er ikke altid tilfældet. Det er ret sigende, at ingen producenter af forstærkere, cd-afspillere eller højttalere anbefaler audiofilt kabler.
Endvidere at det ej heller benyttes i nogen lydstudier. Derimod råber producenterne og butikkerne meget højt.
|
|
|
Snippet direkte fra en Martin Logan manual: Use the best speaker cables you can. The length and type of speaker cable used in your system will have an audible effect. Under no circumstance should a wire of gauge higher (thinner) than #16 be used. In general, the longer the length used, the greater the necessity of a lower gauge, and the lower the gauge, the better the sound, with diminishing returns setting in around #8 to #12. A variety of cables are available whose manufacturers claim better performance than standard heavy gauge wire. We have verified this in many cases, and the improvements available are often more noticeable than the differences between wires of different gauge. The effects of cables may be masked if equipment is not of the highest quality. Såvidt jeg lige husker, har bl.a. System Audio anvendt NordOst i nogle af deres højttalere.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
FinnC skrev:
@Kjeldsen Ja et kabel skal kun forbinde enhederne neutralt og intet andet.
En del udstyr er heldigvis tolerant og indenfor specifikationerne, men hvis en af stumperne udgang->NYkabel->GLkabel->indgang ikke er OK, hvordan ved du så det er 'NYkabel' Kjeldsen det er ikke fis det her, ganske almindelig fornuft.
|
|
|
Vi snakker jo udelukkende højttalerkabler her. Jeg tror du blander signalkabler ind i debatten? |
|
|
Nej da Kjeldsen, det gælder ved højttalerkabel, som for samtlige kabler, stik, ind- og udgangstrin hele vejen tilbage i kæden. Dit svar fortæller at du forudsætter, og det har samtlige fabrikanter, sælger, køber etc. gjort hele kæden igennem. Impedans for højttalerstik er dog heldigvis ikke så kritiske ift. liniesignaler og stik. Hvad nytter det, at du finder et neutralt kabel, hvis der er sjusket ifm. udgangstrin/stik eller indgangstrin/stik ? Jo jo da, du kan da fremtvinge ændringer ved kabeltweek, men resultat er tilfældigt og man brugte kræfterne det forkerte sted. |Amp udgangstrin|stik|stik|---------HTsnor-----------|stik|stik|- -snor--|filter|HT| der er 8 impedanstilpasninger i kæden, hvoraf HTsnor + 2 stik kun udgør de tre 1)Udgang mistilpasset - NYkabel OK - GLkabel 'farver2' - indgang HT/filter OK = uændret 2)Udgang OK - NYkabel 'farver1' - GLkabel 'farver2' - indgang HT/filter OK = uuups 'farver' 3)Udgang OK - NYkabel 'farver2' - GLkabel 'farver2' - indgang HT/filter OK = uændret 4)Udgang OK - NYkabel OK - GLkabel 'farver2' - indgang HT/filter mistilpasset = uændret 5)Udgang mistilpasset - NYkabel OK - GLkabel OK - indgang HT/filter OK = uændret 6)Udgang OK - NYkabel OK - GLkabel OK - indgang HT/filter OK = uændret 7)Udgang OK - NYKabel OK - GLkabel OK - indgang HT/filter mistilpasset = uændret .. smid selv resten af kombinationer ind ... 3) 'farver2' ens for begge kabler, og du opdager det ikke  Enter har man styr på hvert led, eller man leger med en række ubekendte. En stak ubekendte giver som velkendt også flere forskellige resultater, der hver for sig er rigtige.. fælt  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 09 Juli 2009 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig hørt om impedanstilpasning på højttalersiden. Har du et link til hvorfor dette er af betydning.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... morsom gammel tråd her :)
Den kabeldebat har kørt i forskellige hifi magasiner i 30 år, og ingen er nogen sinde blevet enige om noget som helst. I alle de forskellige setup's folk kan finde på at benytte, er der ufatteligt mange variationer mht hvilke der er mere eller mindre følsomme overfor hvilke kabler der benyttes. I nogen tilfælde lyder en udskiftning af ht-kablet som et helt nyt anlæg, og i andre kan det praktisk taget ikke høres. Og så har jeg ikke engang været inde på forskelle i fysiologiske forskelle på vores hørelse, vores smag, præferencer osv.
Én ting er sikkert: Vi kan høre forskel på højttalerkabler, ellers kørte vi allesammen med ringeklokkeledning på ½ kvadrat til 3 kr. meteren. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freako skrev:
"Én ting er sikkert: Vi kan høre forskel på højttalerkabler, ellers kørte vi allesammen med ringeklokkeledning på ½ kvadrat til 3 kr. meteren. "
Det lyder jo som en flot konklusion på en laaang debat - godt gået dér! Havde vi bare vidst det fra starten af, så havde vi jo slet ikke behøvet at diskutere det.
Jeg tror, da også at der er forskel på, om man kører med en ringeklokkeledning eller elektrikerens 2,5 kvadrat. - men de sidste par tusinde kr. pr. meter for flotte farver - exotiske metallegeringer - og fantasifulde fletninger - termineret med guldbelagt smørrebrød? ????
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 December 2009 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Freako skrev:
"Én ting er sikkert: Vi kan høre forskel på højttalerkabler, ellers kørte vi allesammen med ringeklokkeledning på ½ kvadrat til 3 kr. meteren. "
Det lyder jo som en flot konklusion på en laaang debat - godt gået dér! Havde vi bare vidst det fra starten af, så havde vi jo slet ikke behøvet at diskutere det.
|
|
|
Ja, det er en imponerende logik, hvis nogen køber de dyre kabler er det bevist at man kan høre forskel. Hermed forsvandt al tvivl ang. forskellige former for kosttilskud, naturmedicin og slankemidler. Selvfølgelig virker det, ellers ville folk jo ikke købe det. 
Og så har han endda kun tænkt over den konklusion i ca et halvt år. 
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe... :)
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
At folk bruger penge på noget er som regel kun et bevis på, at de mener, at de får et eller andet for pengene.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan O, Stanley og Fredmarantz: I tre grinebidere, hvad kører I selv med af ringeledning? Harald Nyborg har 19 meter hvid til
24,95, var det noget?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 December 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lånt en Nordost kabelkuffert og kunne høre forskel. Det meget dyre lød lidt anderledes, men ikke bedre. Så det.
Siden den gang har der siddet noget no-name 2 x 4mm2 kvadrat multi-strand. Jeg klipper 5mm af hver 5. år for at sikre god kontakt,
så om 80 år skal det skiftes
Placebo betyder enormt meget, både i naturmedicin, rigtig medicin og kabelbrug.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt. blandt andet blev IgNobel prisen i "medicin" givet i 2008 for en undersøgelse, der viste at dyr medicin virker bedre end
billig medicin (begge var placebo):
link: http://www.gsb.stanford.edu/news/research/mktg_shiv_pricing. shtml
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Allan O, Stanley og Fredmarantz: I tre grinebidere, hvad kører I selv med af ringeledning? Harald Nyborg har 19 meter hvid til 24,95, var det noget?  |
|
|
Hej Ulrik - Jeg har monteret elektrikerens 2,5 kvadrat m. industrikobber på respektive 3m og 6 m, da mine højttalere og min elektronik står noget asymmetrisk i forhold til hinanden. Jeg synes, at anlægget lyder utrolig godt og der er kongegreb om bunden.
I en fjern fortid prøvede jeg faktisk at eksperimentere med lidt forskellige højttalerkabler (husker desværre ikke hvilke i dag). Jeg gjore det, da der var opstået en del skriveri og omtale af kablers betydning for lyden. På det tidspunkt gik jeg voldsomt op i selv de mindste detaljer i lydgengivelsen - og jeg måtte krybe til mit eget kors og indrømme over for mig selv, at jeg ikke kunne høre forskel på kablerne - som for de flestes vedkommende ellers var mere end dyre nok.
Jeg dels hjemlånte- dels købte - på anbefalinger og af egen eksperimentlyst, men der var i mine ører ikke den fjerneste detection af ændringer. På dette tidspunkt besluttede jeg, at det nu måtte høre op med det, som jeg efterhånden opfattede som et massehysteri - og fandt mine gode gamle "elektrikerens 2,5 kvadrat" og har ikke siden haft lyst til andet. Jeg har solgt det hele - eller givet det væk til folk, som stadig havde lysten til at prøve det af. Enkelt gang kunne jeg notere mig, at én af mine forstærkere gik i en art selvsving med et bestemt kabel (ikke elektriker) monteret og den blev MEGET varm og begyndte at lugte dårligt . Jeg fik standset ulykken ved øjeblikkeligt at slukke. efterfølgende fik jeg sat det gamle kabel (elektrikerens) - og der blev ro på forstærkeren igen. Efterfølgende var jeg dog nødt til at foretage service på forstærkeren.
Jeg vægrer mig dog noget fra at bruge ringeklokkeledning, da jeg måske her tror, at der kan blive noget med modstand og dæmpningfaktor, men det er kun en gisning fra min side - jeg har faktisk aldrig prøvet det af. Desuden tror jeg, at kappen på omtalte ledning vil være for sart, hvis man kommer til at sætte en stol på den eller en dame med stilethæle træder på kappen - så ved man vel aldrig om det holder. 
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Allan O, Stanley og Fredmarantz: I tre grinebidere, hvad kører I selv med af ringeledning? Harald Nyborg har 19 meter hvid til 24,95, var det noget?  |
|
|
Jeg bruger en grå variant. Det giver en meget præcis og veldefineret klang fra ringeklokken. Der kan dog i perioder være tale om en vis lyttetræthed, især omkring fastelavn.
Som højttalerkabel bruger jeg Van den Hull Clearwater lagt dobbelt, termineret med bananrør og overtrukket med kabelstrømpe. Et DIY-kabel med mange fantastiske egenskaber som du kan læse om her :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5519&KW
Jeg har tidligere brugt Supra PLY 2.0 og Sommer Cable SP225. Begge med samme fantastiske egenskaber iflg. mine ører, men det ser jo ud af lidt mere med kabelstrømpen henover gulvtæppet. 
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv van den Hul Clearwater "dobbelttræk". Uden kabelstrømpe. Fra gamle dage havde NKT i solide tværsnit også et
godt ry.
God jul til jer alle!
|
| Til top |
|
| |
Allan O Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 24 December 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Allan O, Stanley og Fredmarantz: I tre grinebidere, hvad kører I selv med af ringeledning? Harald Nyborg har 19 meter hvid til
24,95, var det noget?  |
|
|
Jeg kan ikke se relevansen af den oplysning. Jeg påpegede en logisk fejl i en argumentation. Denne fejl forsvinder ikke, uanset hvor dyrt eller billigt kabel jeg selv bruger.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
købte mine 4 kvadrat højtaler kabel her til mit 9.2 surround anlæg
kan ikke høre det mindste forskel (have endda lånt et kabel kuffert hos hifiklubben. til sammenligning) .
Ved ikke hvorfor de dyre kabler har sin ret (udover de er cool at se på )
Ved bare at hvis der skal overføres store strømme, ALTID sørge for stor kabel kvadrat 
|
| Til top |
|
| |