| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
|
Ved bare at hvis der skal overføres store strømme, ALTID sørge for stor kabel kvadrat 
|
|
|
  Det kan vist ikke siges mere forkert   
Mit kabel har en kvardrat på 1,5. og det er altså ikke særligt meget, men levere alligevel varen til UG.
Hvad jeg har oplevet på nogle af de forskellige kabler jeg har prøvet, så har kvardratet intet at sige. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre, nu det er lykkedes dig at ophæve ohms lov hjemme hos dig, kan du så ikke fortsætte med tyngdeloven?
Så kan du hjælpe os andre med at flytte hvis det var!
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Pierre, nu det er lykkedes dig at ophæve ohms lov hjemme hos dig, kan du så ikke fortsætte med tyngdeloven? Så kan du hjælpe os andre med at flytte hvis det var!  |
|
|
Jeg har værken ophævet ohm`s eller tyngde -loven hos mig. Men modsat nogle andre har jeg prøvet mig frem med mange forskellige løsninger og derudfra dannet mig en erfaring og taler ikke ud fra gætterier 
Min erfaring siger mig at tykke højtalerkabler er på ingen måde tynde overlegen. Det er simpelhen en skrøne.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er klart at der er en grænse, under hvilken modstanden ikke længere betyder noget. Men man kan
næppe generalisere - så kunne vi alle nøjes med ringeledning!
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ganske forsigtigt tillade mig at give Pierre ret. Jeg har også afprøvet en hel del kabler efter 15 år i detailbranchen, nogen med stor kvadrat ex. MIT Shotgun S-1. Det største var et Oehlbach på 10 kvadrat, men faktisk er det mest musikalske kabel som jeg har hørt et fra Lydbutikken på Frb. med 0,6 kvadrat uden synderlig afskærmning, ikke DNM kablet, men en billigere version, men timingen i det var/er simplethen fantastisk, ingen mudder i bassen som jeg oplevede på det tykke Oehlbach kabel, og tildels på MIT... Bare bed Pete om en forklaring på det tynde kabel, så smelter han næsten af fryd og fortælle glæde...
__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Riverking: Det er klart at der er en grænse, under hvilken modstanden ikke længere betyder noget. Men man kan
næppe generalisere - så kunne vi alle nøjes med ringeledning!
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne da være et forsøg værd  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Riverking: Det er klart at der er en grænse, under hvilken modstanden ikke længere betyder noget. Men man kan næppe generalisere - så kunne vi alle nøjes med ringeledning! |
|
|
Så ville jeg også kunne tri-wirer min ATC'ere i et tyndt kabel, men ulempen med ringeledning (går ud fra at det er det jeg kalder tlf. ledning) er at lederne knækker for et godt ord... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Freako skrev:
"Én ting er sikkert: Vi kan høre forskel på højttalerkabler, ellers kørte vi allesammen med ringeklokkeledning på ½ kvadrat til 3 kr. meteren. "
Det lyder jo som en flot konklusion på en laaang debat - godt gået dér! Havde vi bare vidst det fra starten af, så havde vi jo slet ikke behøvet at diskutere det.
|
|
|
Er der ikke en der i sin signatur her på h4a (eller var det i en anden kabel debat?), der skriver at NKT laver de bedste kabler...ellers var der jo slet ingen lyd overhovedet, det er vel den rigtigste konklusion... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jo være fordi dét et højttalerkabel bliver sat til at overføre, ikke er at betragte som "store strømme"... I dén sammenhæng, så er det ikke sådan at "jo tykkere jo bedre" i al uendelighed, når først vi når over en given tykkelse, så har endnu tykkere kabel givetvis yderst minimal betydning. På 3 meter burde 0,5 mm2 være ganske fint. Derfor er det ikke nødvendigvis forkert at kablets tykkelse er vigtig, vi er bare i praksis over dét punkt hvor det er problematisk, i groft sagt alle højttalerkabler, så længe vi ikke skal lave lange træk. Prøv at lave et 100 meter kabeltræk med 0,6 mm2 kablet, så vil konklusionen nok være en noget anden...
Jeg ved godt nogle hifi entusiaster gerne vil tro at deres effektforstærkere er nogle motherf... kraftværk, som pumper så meget strøm ud at der bliver panik på Risø når man tænder for dem, men reelt er det altså relativt lidt strøm der sendes igennem kablerne, derfor er tykkelsen ikke så afgørende i praksis. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anvendelsen af højttalerkabel er af meget stor vigtighed og værdien af et ordentligt kabel kan således næppe overvurderes.
Jeg har selv foretaget omhyggelige, sammenlignende lyttetests af mit anlæg og konstateret enorm forskel. Selv om jeg eksperimenterede meget med højttalernes vinkling, afstand fra væg og imellem højttalerne, var der slet ingen sammenligning på omfanget af forandringerne i forhold til, når jeg anvendte kabel. Der var helt anderledes hul igennem med kabel! Højttalerkabel er således endnu vigtigere end højttalernes placering.
-Med hensyn til stik, kan de være af stor betydning, hvis man har svært ved at stoppe kablet ind i hullerne på højttalernes eller forstærkerens terminaler!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
reelt er det altså relativt lidt strøm der sendes igennem kablerne, derfor er tykkelsen ikke så afgørende i
praksis. |
|
|
Der går da > 3A ved 100W i 8ohm
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvor man køber et OFC kabel i 100 meters ruller lidt bedre end det, som man bl.a. kan købe hos Harald Nyborg, men til en pris i ca. samme leje ?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
AV Precision skrev:
reelt er det altså relativt lidt strøm der sendes igennem kablerne, derfor er tykkelsen ikke så afgørende i
praksis. |
|
|
Der går da > 3A ved 100W i 8ohm |
|
|
Så ved 1 meter 2 leder kabel på 1 kvadrat-mm er der et spændingsfald på ca. 100 mV, hvilket betyder at du mister ca 0,3W af de 100W i kablet. Så det er jo nok ikke det helt store problem
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
AV Precision skrev:
reelt er det altså relativt lidt strøm der sendes igennem kablerne, derfor er tykkelsen ikke så afgørende i praksis.
|
|
|
Der går da > 3A ved 100W i 8ohm |
|
|
Og det betragter du som "store strømme"? __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongruens skrev:
Anvendelsen af højttalerkabel er af meget stor vigtighed og værdien af et ordentligt kabel kan således næppe overvurderes.
Jeg har selv foretaget omhyggelige, sammenlignende lyttetests af mit anlæg og konstateret enorm forskel. Selv om jeg eksperimenterede meget med højttalernes vinkling, afstand fra væg og imellem højttalerne, var der slet ingen sammenligning på omfanget af forandringerne i forhold til, når jeg anvendte kabel. Der var helt anderledes hul igennem med kabel! Højttalerkabel er således endnu vigtigere end højttalernes placering.
-Med hensyn til stik, kan de være af stor betydning, hvis man har svært ved at stoppe kablet ind i hullerne på højttalernes eller forstærkerens terminaler!
Mvh. |
|
|
Tja, det er nok en konklusion, som må stå helt for din egen regning. Jeg tror nu nok, at de fleste er af en ganske anden mening, og vil vægte de fysiske lytteforhold og højttalerplaceringer MEGET højere end kabler. Hvis du læser denne artikel - spring evt de første teoretiske sider over, og gå til konklusionen på side 3 - vil du se, hvor lille betydning kablet har i forhold til bare en meget lille vinkling i forhold til en diskanthøjttaler. Blot en vinkling på 30 grader, giver et fald i 10 dB i frekvensresponsen, og så stor betydning kan et kabel ikke have (efter min mening)
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Det kunne jo være fordi dét et højttalerkabel bliver sat til at overføre, ikke er at betragte som "store strømme"... I dén sammenhæng, så er det ikke sådan at "jo tykkere jo bedre" i al uendelighed, når først vi når over en given tykkelse, så har endnu tykkere kabel givetvis yderst minimal betydning. På 3 meter burde 0,5 mm2 være ganske fint. Derfor er det ikke nødvendigvis forkert at kablets tykkelse er vigtig, vi er bare i praksis over dét punkt hvor det er problematisk, i groft sagt alle højttalerkabler, så længe vi ikke skal lave lange træk. Prøv at lave et 100 meter kabeltræk med 0,6 mm2 kablet, så vil konklusionen nok være en noget anden...
Jeg ved godt nogle hifi entusiaster gerne vil tro at deres effektforstærkere er nogle motherf... kraftværk, som pumper så meget strøm ud at der bliver panik på Risø når man tænder for dem, men reelt er det altså relativt lidt strøm der sendes igennem kablerne, derfor er tykkelsen ikke så afgørende i praksis. |
|
|
Jeg er 100% enig her. Er selv gået fra monster meget kobber til betydeligt tyndere kabel, og med bedre lyd som resultat. Der er flere faktorer der er meget vigtigere end tykkelse, når det drejer sig om højttalerkabel. __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
Bigmaac Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
kongruens skrev:
|
Mvh.
|
|
|
Tja, det er nok en konklusion, som må stå helt for din egen regning.
Jeg tror nu nok, at de fleste er af en ganske anden mening, og vil vægte de fysiske lytteforhold og højttalerplaceringer MEGET højere end kabler.
Hvis du læser denne artikel - spring evt de første teoretiske sider over, og gå til konklusionen på side 3 - vil du se, hvor lille betydning kablet har i forhold til bare en meget lille vinkling i forhold til en diskanthøjttaler. Blot en vinkling på 30 grader, giver et fald i 10 dB i frekvensresponsen, og så stor betydning kan et kabel ikke have (efter min mening) 
|
|
|
Ja det er tydeligvis rent nonsens. Jeg vil gå så langt som at sige at man skal være tynget af et voldsomt selvbedrag eller have en ringe hørelse hvis man efter forsøg kan komme frem til den konklusion.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Tja, det er nok en konklusion, som må stå helt for din egen regning.
|
|
|
Kongruens forsøgte en efterhånden tyndslidt joke om at hvis der ikke ER nogen kabler, så lyder det ikke så godt... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |