| Forfatter |
|
gask Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 21 Februar 2010 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
RiverKing skrev:
RiverKing skrev:
tube mania skrev:
|
Det er da et vandrør men det kan sagtens fungere som HT kabel.... og som sagt...der er hul igennem
mvh
|
|
|
Ups, men som skrevet er jeg ikke DIY'er, og tydeligvis heller ikke handymand 
|
|
|
Siden hvornår er vand rør begyndt at have isolering på??? Det ligner da mest af alt et close-up af et standard 75 ohms el-kabel (ja kun den brune ledning altså) Hov så vidste jeg jo lidt om ohm vs. kabler 
|
|
|
Vandrør, som monteres udendørs eller i uopvarmede rum, er (bør være) isolerede al den stund, at vandet i dem ellers i det kolde vejr vi har nu, vil fryse til is - og hermed udsætte røret for frostsprængningsrisiko eller bare blokere vandgennemstrømningen. Dette oplever man i øjeblikket i fx landbruget, men også mange sommerhusejere har måttet sande, at de skulle have haft isoleret eller/og sikret deres vandrør mod frost med thermokabel eller thermofrakke. - Helt normalt.
Men du spørger selvfølgelig også efter, hvornår de er begyndt med det, og der må jeg blive dig svar skyldig - men det er ikke en ny opfindelse.
Vh
Freddy
|
|
|
Tak for info... Har en bror der er lokums mekanikker, så han får lov at rode med mine vandrør, men jeg aldrig set ham bruge isolerede til de par småjobs har har lavet endnu, men det skyldes nok at det primært har været udskiftning af varmeapperater/radiatorer  __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa nu blev der tidligere i tråden skrevet at bananstik skulle forværre lyden så jeg forstår ikke at F.eks Dalis grand serie ikke kan spille uden bananstik de har vel ikke valgt at der skulle bananstik på hvis det forværre lyden
|
| Til top |
|
| |
kenneth74 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 386
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
... prøv en blindtest med og uden bananstik og fortæl mig om du kan høre noget der er dårligere med bananstiket..
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
Hejsa nu blev der tidligere i tråden skrevet at bananstik skulle forværre lyden så jeg forstår ikke at F.eks Dalis grand serie ikke kan spille uden bananstik de har vel ikke valgt at der skulle bananstik på hvis det forværre lyden |
|
|
Bananstikkene skal bare et døgn i en - 80 grader fryser, så forværrer de ikke lyden. 
|
| Til top |
|
| |

Tager lige en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er jo så bare at jeg har et sæt Dali grand diva som skal have bananstik for og spille så det må jo værre sådan det er, men om signalet går gennem bananstik eller højttaler terminaler er vel et skidt jeg mener bare at Dali laver vel ikke en temmelig dyr højttaler og sætter huller i til bananstik hvis det forværre lyden.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
En kontakt mellem kabel og højttaler vil altid oxidere og skabe forvrængning.
Med bananstik er det nemt at friske kontaktfladen op ved at køre bananen lidt frem og tilbage 
|
| Til top |
|
| |
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
En kontakt mellem kabel og højttaler vil altid oxidere og skabe forvrængning.
Med bananstik er det nemt at friske kontaktfladen op ved at køre bananen lidt frem og tilbage 
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
henrik141 skrev:
|
Problemet er jo så bare at jeg har et sæt Dali grand diva som skal have bananstik for og spille så det må jo værre sådan det er, men om signalet går gennem bananstik eller højttaler terminaler er vel et skidt jeg mener bare at Dali laver vel ikke en temmelig dyr højttaler og sætter huller i til bananstik hvis det forværre lyden.
|
|
|
Der er mange myter i hifi og den med bananstikkene er bare en af dem. Der er nogen der er ekstremt opfindsomme når de skal finde nye ting de kan høre forskel på bare for at få noget tid til at gå med deres hobby.
Du har fuldstændig ret, når Dali vælger den løsning er det fordi de ikke mener at det forværrer lyden. Jeg er helt enig med dem, så brug du bare bananstik.
|
| Til top |
|
| |

Tager lige en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe ja også nyde musikken bagefter med en god kop kaffe det er jo altid dejligt
|
| Til top |
|
| |

Tager lige en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja du har ret der er mange myter men jeg kan godt blive lidt sur når nogle bare skriver at det er bare er sådan at det er når nu F.eks Dali vælger denne løsning for de gør de s.. ikke hvis de mener det foværrer lyden og da slet ikke i en tidligere topmodel som grand som iøvrigt spiller skide godt også med bananstik
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ikke noget galt med banastik...jeg bruger disse gammeldags...læg mærke til de mange fjedre (god kontakt)...de bliver aldrig slappe og koster kun en ti'er...ja ja hvad kan få for en tier ...Der findes også modparter til dem..godt isolerede så der ikke sker ulykker...så kan man lave nogle fine tilslutninger med et lille stykke ledning til besværlige forstærkere. Men de vinder ikke nogen *skønheds-konkurrence* Fåes lige her:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showGroup=10&subGrou p=BANANSTIK
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så for mindre end en halv time siden haft en situation, hvor bananstik gav en tydelig degradering af lyden.
Lad mig forklare:
Jeg har et sæt højttalerkabler der er terminerede med påloddede bananer. Den ene banan er sidenhen forsvundet og jeg har
derfor brugt en af dem hvor stikket spændes på kablet, selvfølgelig i høj kvalitet.
I et stykke tid har jeg følt at den ene kanal i anlægget spillede tydeligt højere end den anden. Efter lidt omtanke gik jeg efter
det nyere bananstik, og fandt ganske rigtigt at hvis jeg blot spændte de nøgne ledere direkte i højttalerens terminal
forsvandt forskellen i lydniveau.
Derfor vil jeg i hvert fald nu altid anbefale at evt. bananer er loddet på.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er vi så nødt til at bruge hovedet og vor logiske sans:
Hvis du kan høre forskel i niveau, er modstanden i den dårlige forbindelse langt over 1 ohm. Det er meget.
Der kan kun have været kontakt mellem ganske få af multistrandkablets ledere.
Den observation kan ikke bruges i argumentation for eller imod bananstik. Det kunne lige så godt være
sket med en direkte tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Der ikke noget galt med banastik...jeg bruger disse gammeldags...læg mærke til de mange fjedre
(god kontakt)...de bliver aldrig slappe og koster kun en ti'er...ja ja hvad kan få for en tier ...Der findes også modparter til
dem..godt isolerede så der ikke sker ulykker...så kan man lave nogle fine tilslutninger med et lille stykke ledning til besværlige
forstærkere. Men de vinder ikke nogen *skønheds-konkurrence* Fåes lige her:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?
showGroup=10&subGrou p=BANANSTIK
mvh

|
|
|
Kender dem godt, og så vidt jeg husker, kan man både skrue (pinol) og lodde kablerne på. De sidder djævelsk godt fast.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Her er vi så nødt til at bruge hovedet og vor logiske sans:
Hvis du kan høre forskel i niveau, er modstanden i den dårlige forbindelse langt over 1 ohm. Det er meget.
Der kan kun have været kontakt mellem ganske få af multistrandkablets ledere.
Den observation kan ikke bruges i argumentation for eller imod bananstik. Det kunne lige så godt være
sket med en direkte tilslutning. |
|
|
Tja, jeg er for så vidt enig, men da der er tale om to styk, men dog relativt tynde, solid core ledere tror jeg nærmere at
overfladen er oxideret. Her ligger min primære anke - jo flere nøgne ledere med friktionskontakt jo større chance for at den
uundgåelige oxidation af kobberet får indflydelse.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 22 Februar 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lodning er klart bedst, enig. Men bøvlet!
|
| Til top |
|
| |