Forfatter |
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan diskutere om moral er et relevant begreb i handel og vandel. Det er der sikkert delte meninger om, men oplyser man en forkert nysalgspris, og køber en person herefter varen i den tro at denne nysalgspris var korrekt, så er der tale om svig, hvorefter aftalen ikke er bindende for køber, jf. aftalelovens § 30. Der kan desuden være tale om bedrageri, hvilket er strafbart.
Jeg siger IKKE at nogen her på siden har gjort sig skyldig heri - dette er blot en serviceoplysning.
Min holdning er, at det er berettiget, også som topic her på forum - at påpege hvis der sælges ting på KSB som klart er prissat for højt, herunder ved angivelse af forkerte nypriser. Det må alle da have en interesse i kommer frem.
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi nu også begynde at advare de sælgere der snyder sig selv. Jeg har sku' lavet flere gode handler jeg føler jeg har snydt en (uvidende?) sælger, men jeg har da holdt min mund og er gået glad hjem med næsten ren samvittighed.
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
luk tråden------ 
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
luk tråden------  |
|
|
hvor er du da bare et surt xxxxxx
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettelse: jeg mente et Censurt xxxxxx
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
Skal vi nu også begynde at advare de sælgere der snyder sig selv. Jeg har sku' lavet flere gode handler jeg føler jeg har snydt en (uvidende?) sælger, men jeg har da holdt min mund og er gået glad hjem med næsten ren samvittighed.
|
|
|
Kun hvis du har fremkaldt sælgers vildfarelse vedrørende nypris/markedspris for varen, eller er vidende om at 3. mand har fremkaldt denne vildfarelse, og du derefter udnytter den. Ellers ikke.
|
Til top |
|
|
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
la la la la la la la la!!!!!!! __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Jesper Juul skrev:
Har de virkelig kostet 6000 kr. fra nye?
|
|
|
Læser du hele annoncen, står der bl.a. at du også får kabler og vægbeslag med i prisen. Så en samlet nypris på 6k, kan da sagtens være realistisk.
|
|
|
Jep, det skal så bare være nogle ret gode kabler og beslag hvis de skal koste 3-4000 kr. især til et så billigt sæt højttalere. __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
Claus-dk Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1852
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes egentlig at tråden er meget relevant, jeg aner faktisk ikke synderligt meget om HT og sælger kunne i princippet have snydt mig, men så
havde jeg nok lige flippet ud bagefter og sendt ham en brevbombe eller hyret nogle rockere til at besøge ham og kradse mine 5000 spir (for jeg
ville sikkert gerne have betalt en fair pris) ind som de så i stedet kunne drikke op.....
Men det er jo sådan nogle sælgere der kun sælger en gang, men arme den stakkels fyr der hopper på den.....
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han kan tage for dem hvad fanden han vil, men nyprisen skal sgu være rigtig.
Alt andet tangerer svindel. Men hvem ved om det er Valhalla kabler - så er det jo for billigt!
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med "nyprisen skal sgu være rigtig" og med din snak om svindel???????
vh. T __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monkeyboy skrev:
Man kan diskutere om moral er et relevant begreb i handel og vandel. Det er der sikkert delte meninger om, men oplyser man en forkert nysalgspris, og køber en person herefter varen i den tro at denne nysalgspris var korrekt, så er der tale om svig, hvorefter aftalen ikke er bindende for køber, jf. aftalelovens § 30. Der kan desuden være tale om bedrageri, hvilket er strafbart.
Jeg siger IKKE at nogen her på siden har gjort sig skyldig heri - dette er blot en serviceoplysning.
Min holdning er, at det er berettiget, også som topic her på forum - at påpege hvis der sælges ting på KSB som klart er prissat for højt, herunder ved angivelse af forkerte nypriser. Det må alle da have en interesse i kommer frem. |
|
|
Om en sælger vælger at sætte genstand X (nypris 5000kr) til salg for 4500kr efter at have ejet genstanden i 10 år, fred være med det, op til en evt. køber at tage stilling til det.
Der hvor kæden knækker er når en sælger sætter genstand Y (nypris 5000) til slag for 4500kr under en decideret falsk nypris på fx 8000kr. Her kan det kun være et sundt tegn for et forum når nogle råber vagt i gevær og påpeger den urigtige oplysning over for evt. kommende købere eller tager det op til en generel debat i form af et indlæg i ny og næ.
Selvfølgelig kan en sælger ved en fejl sætter en forkert nypris eller ikke være klar over et pludseligt prisfald omkring det tidspunkt han selv erhvervede den brugte genstand og derfor synes at snyde med nyprisen, men det hører vel forhåbentlig til sjældenhederne, og dernæst går der ingen skår af sælger ved at oplyse dette over for en evt. kritik af den nypris som er angivet.
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio og Hattori Hanzo, kan i ikke fortælle HVAD der er den rigtige nypris. Jeg vil gerne skære det ud i pap:
1/ Er det importørens vejledende udsalgspris?
2/ Er det forretningens vejledende udsalgspris?
3/ Er det en pris i har set forretningen har annonceret med?
4/ Er det en pris der hvist nok er nogen der har købt til på nettet?
5/ Er det en pris der har været annonceret i udlandet?
6/ Er det den pris der står på sælgerens kvittering, hvis han har en kvit?
7/ Eller er det noget helt syvende, som f.eks "jeg har en kammersjuk der har givet det eller det?
vh. T __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
klc-audio og Hattori Hanzo, kan i ikke fortælle HVAD der er den rigtige nypris. Jeg vil gerne skære det ud i pap:
1/ Er det importørens vejledende udsalgspris?
2/ Er det forretningens vejledende udsalgspris?
3/ Er det en pris i har set forretningen har annonceret med?
4/ Er det en pris der hvist nok er nogen der har købt til på nettet?
5/ Er det en pris der har været annonceret i udlandet?
6/ Er det den pris der står på sælgerens kvittering, hvis han har en kvit?
7/ Eller er det noget helt syvende, som f.eks "jeg har en kammersjuk der har givet det eller det?
vh. T |
|
|
Nyprisen er den pris som genstanden er købt til ved en momspligtig virksomhed/forretning.
Nypris ville af gode årsager aldrig hedde nypris hvis det var imellem din kammerat og dig selv, deraf NYpris.
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tarup 13 skrev:
klc-audio og Hattori Hanzo, kan i ikke fortælle HVAD der er den rigtige nypris. Jeg vil gerne skære det ud i pap: |
|
|
Det er faktisk ikke skidesvært at finde ud af, det står endda i første indlæg. Hifiklubben oplyser følgende: "Sidste udsalgspris: 999kr" Og dét er altså din købs-/nypris. Man kan opgive den til hvad man selv gav, hvis man vil, men hvis man så sætter noget til salg så meget dyrere end den sidste pris er der altså noget galt. Min computer gav jeg f.eks. 9300 for, men meget kort efter røg den ned i ca 7000 surt show for mig, det betyder altså at jeg ikke kan sælge den for omkring de 7000 selvom det ville være en god bid billigere end hvad jeg selv gav.
Altså: Som jeg ser det, bør brugtprisen betragtes/beregnes ud fra den mest aktuelle pris i butikken - med mindre der altså er tale om sjælden vintage, men det er jo en helt anden snak__________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
tarup 13 skrev:
klc-audio og Hattori Hanzo, kan i ikke fortælle HVAD der er den rigtige nypris. Jeg vil gerne skære det ud i pap: 1/ Er det importørens vejledende udsalgspris? 2/ Er det forretningens vejledende udsalgspris? 3/ Er det en pris i har set forretningen har annonceret med? 4/ Er det en pris der hvist nok er nogen der har købt til på nettet? 5/ Er det en pris der har været annonceret i udlandet? 6/ Er det den pris der står på sælgerens kvittering, hvis han har en kvit? 7/ Eller er det noget helt syvende, som f.eks "jeg har en kammersjuk der har givet det eller det?
vh. T
|
|
|
Nyprisen er den pris som genstanden er købt til ved en momspligtig virksomhed/forretning.
Nypris ville af gode årsager aldrig hedde nypris hvis det var imellem din kammerat og dig selv, deraf NYpris.
|
|
|
Hvad nu hvis man har købt varen brugt i en butik eller en demo?
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 11 Februar 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|