| Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
De rør har jeg også lige modtaget!
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke så meget at fortælle endnu - jeg er jo forvist fra min lejlighed indtil videre.  Men de ser dælme lækre ud hvis man kan sige dét om nogle små rør.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er hvad Kjell tidligere har skrevet om små-rørene til MA KT88:
"Det flotte med Music Angel (MA) integrerte rørforsterker (2xKT88 i hver kanal) er at den reagerer så korrekt på gode NOS-rør når det gjelder små-rørene. Denne forsterkeren er konstruert for å brukes med NOS-rør og den blir derfor levert med (brukte) små-rør av gode gamle USA-fabrikater. Med litt oppgradering her blir resultatet det vi kan kalle high-end spilleglede.
Det er dessuten små-rørene som i praksis betyr mest for lyden i slike rør-forsterkere. Utgangsrør er "gode nok" fra dagens moderne produksjon og det til hyggelige priser, se egen tråd om moderne effektrør.
Vi vil her diskutere gode kombinasjoner av små-rør til denne forsterkeren, og kanskje også noen sammenligninger med andre forsterkere.
Jeg har selv følgende anbefalinger med kombinasjon nr. 1 som den beste:
1) Som 12AU7/ECC82 bruker jeg General Electric 5814A triple-mica (3-mica, dvs. 3 mica-plater).
Som 12AT7/ECC81 bruker jeg Siemens E81CC triple-mica double getter support (50-tallet).
2) Som 12AU7/ECC82 anbefales USA grey plate-rør fra 60-tallet, enten RCA eller GE, gjerne RCA Cleartop.
Som 12AT7/ECC81 anbefales Philips Miniwatt, gjerne de eldre D-getter (1947) eller stor O-getter (50-tall).
3) En billigere løsning kan fås ved å starte med RFT ECC81 (halo-getter, 70-tall), også et rør som spiller pent. Dette røret kan kombineres med flere typer 12AU7/ECC82, et par eksempler er RCA Cleartop og Telefunken smooth plate. Til nød Golden Dragon 12AU7.
4) Hvis man liker den litt saftige, frodige lyden av black plate-rør, så kan man starte med GE 6201 12AT7WA 3-mica og kombinere dette med et tørt lydende 12AU7/ECC82 grey plate som f.eks. GE 5814A triple-mica.
Generelt gode resultater ved å kombinere ECC82 USA-type med europeisk ECC81 - alle grey plate (vanlig gråfarget anode).
Må også tilføye at kombinasjon nr. 1 og 2 ovenfor begge er i toppklassen, så personlig smak får avgjøre.
De brukte NOS-rør som er medlevert forsterkeren ligner på kombinasjon nr. 4 - det er gjerne et GE 12AU7 (5814A) og et Sylvania black plate 12AT7.
Angående antall mica-plater som støtter anodekomplekset:
Tre mica-plater gir bedre stabilitet, mindre mikrofoni og rett og slett mere klarhet i gjengivelsen enn to mica-plater (to er ofte standard).
RCA Cleartop: et populært rør fra 60-tallet som er long plate og med side-getter, derfor klar topp."
Og mere fra Kjell:
"Tok en runde med tube rolling med det flotte Mullard ECC81 big shield logo (old logo) som utgangspunkt. Dette røret gir vel i større grad enn andre en stor magisk mellomtone sammen med en god klarhet og samtidig helt uten agressivitet.
Varierte så ECC82-røret:
1) GE 5814A 3-mica: Stor frodig varm og ganske klar lyd.
2) Telefunken ECC82 smooth plate: Mere dynamikk og attack i øvre mellomtone - musikken vrimler av detaljer.
3) Mullard ECC82 big shield logo: Noe matt lyd, savner attack. Det blir for mye ensidig "big" Mullard sound.
4) Mullard M8136/CV4003 small shield logo (new logo): Imponerende nøytral og skikkelig attack, nesten som Telefunken, men uten den litt aggressive snerten Telefunken av og til kan gi. Spesiell anode: "box plate", ikke den vanlige Mullard-type.
5) vanlig Siemens ECC82: ikke så god match (behagelig nok, men lys uklar diskant og noe mangelfull dynamikk)
6) RCA 12AU7 Cleartop: Ikke god match (diskanten lider).
Nr. 2 og 4 er vinnerne her. Plages man med aggressiv lyd, prøv nr. 1 også. Alle kombinasjonene spilte homogent og jevnt over hele frekvensområdet - med så gode NOS-rør var ikke noe annet å vente.
Mullard big shield logo er sjeldne og dyre rør - lettest å skaffe er ECC81-typen som da også er et ualminnelig vellykket audio-rør.
Det er jo hyggelig at en god kombinasjon her er å bruke Mullard også i ECC82-posisjon, men nå det billigere og spesielle small shield-røret ("box plate"). Telefunken ECC82 er også et rør som fortsatt kan skaffes til hyggelig pris."
Der er meget stor sandsynlighed for at MA'en kommer med enten 2-mica eller 3-mica NOS GE 5814A på 12AU7 pladsen. Det skulle være ret gode rør. På 12AT7 positionerne kan det vist godt betale sig at støve nogle NOS Siemens(Halske) E81CC eller ECC801S op hvis man kan finde nogle gode af slagsen til en rimelig penge.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ikke så meget at fortælle endnu - jeg er jo forvist fra min lejlighed indtil videre. 
|
|
|
D'oh!!! Det havde jeg jo lige glemt.  Du er med andre ord "grej-løs" de næste par dage.
krenzler skrev:
Men de ser dælme lækre ud hvis man kan sige dét om nogle små rør.
|
|
|
Dét kan man godt!  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
D'oh!!! Det havde jeg jo lige glemt. Du er med andre ord "grej-løs" de næste par dage. |
|
|
Og hvornår jeg lige kommer op og køre igen skal jeg ikke helt kunne sige... Der skal muges ud!
Men grejet er heldigvis i orden.
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jeg sige... Denne lille tråd er blevet ganske hyggelig...
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det var ikke mig...Blev lidt dyrt ...Har forsøgt mig andetsted men det er nok ikke lige tiden nu.....Er der mon nogle der har erfaring med MA. med 300B rør?.....
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - 220£ er da helt hen i vejret! Man må gå ud fra at nordmanden der vandt vælger surface mail (det havde jeg ikke selv nerver til) da det ellers bliver en del dyrere end prisen hos on9mart.
Men vent til det falder lidt ned igen - prisen kan tydeligtvis svinge ret meget. Hvis du da kan vente til det rette tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |
pifle Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik en MA som den annoncerede for 99£ for tre uger siden, så det er bare at prøve igen, min blev der ikke budt på fra andre sider..
Shipping koster imidlertid kassen, men det var jeg forberedt på og får den leveret til omrking 250£ inklusive amp'en alt i alt ikke så dårligt og hvis den er så god som Kjell siger, så bliver det jo ganske fornøjeligt 
__________________ Croft Charisma,300B SET,Super Scoutmaster Signature,Transfiguration Orpheus,Hashimoto Step-up,Audio Note AN/E Spe HE,Sansui AU-717 & AU-999,Leak 20,QUADII+22,Tannoy GOLD 15 oa.
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tid nok (tror jeg ) så må vi jo se hvordan det kommer til at gå....
Det bliver spændende når du får den hjem - Pifle - om du også bliver begejstret som de andre...Lyder lidt vildt at det skulle kunne lade sig gøre, at komme i hifi himlen for under 3000 kr.
|
| Til top |
|
| |
pifle Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er i sandhed næsten for godt til at være sandt :)
Jeg er af natur en slem pilfinger, så det er også med en vis bagtanke at jeg køber den, jeg har hidtil holdt mig troligt fra at pille ved mine Audio Note, Croft, QuadII'erne osv.. for tænk hvis jeg gjorde noget helt galt, men med MA'eren kan man vel bare pille løs, prisen og dermed risikoen er til at overse.. Kjell lader jo til at have tweaked noget på sin.
Lykke til med din søgen på ebay, det lønner sig at vente tror jeg :) __________________ Croft Charisma,300B SET,Super Scoutmaster Signature,Transfiguration Orpheus,Hashimoto Step-up,Audio Note AN/E Spe HE,Sansui AU-717 & AU-999,Leak 20,QUADII+22,Tannoy GOLD 15 oa.
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber ikke at det bliver en alt for lang vinter/forår.... ....
Måske er jeg heldig, at der dumper en pb ind en-dag, med invitation til en prøvelytning ...Det kunne også være spændende at høre, nogle af de MA'er der er pillet lidt ved......
|
| Til top |
|
| |
pifle Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjaa, du bor ikke så langt væk ser jeg, så jeg smider dig en PB når jeg har fået den og den er spillet til.. bor selv i Ringsted.
Den får nogle nye (gamle) rør ihvertfald, det lyder som om nogle har fundet ud af at det er en god idé, så spændende er det hvad den kan blive til.. __________________ Croft Charisma,300B SET,Super Scoutmaster Signature,Transfiguration Orpheus,Hashimoto Step-up,Audio Note AN/E Spe HE,Sansui AU-717 & AU-999,Leak 20,QUADII+22,Tannoy GOLD 15 oa.
|
| Til top |
|
| |
Yoshimura Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster egentlig de Siemens-rør, I har udskiftet med? Og hvor kan de købes?
__________________ Pathos Logos // Esound E5 Signature Edition // PURE DRX 702 // GamuT L5 // Analog Research Gold Raincoat Reference RCA + XLR // S.O.S. interconnect // Teflar ell. Xindak ht. kabler
|
| Til top |
|
| |
Claus Olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
pifle skrev:
|
tjaa, du bor ikke så langt væk ser jeg, så jeg smider dig en PB når jeg har fået den og den er spillet til.. bor selv i Ringsted.
Den får nogle nye (gamle) rør i hvert fald, det lyder som om nogle har fundet ud af at det er en god idé, så spændende er det hvad den kan blive til..
|
|
|
Lyder fint, jeg bor mellem Slagelse og Fuglebjerg, så det er jo lige i nærheden ...Det ser ud til det ikke bliver lige i øjeblikket, at jeg kommer til at handle, auktionerne lander rask væk over 200£
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yoshimura skrev:
| Hvad koster egentlig de Siemens-rør, I har udskiftet med? Og hvor kan de købes? |
|
|
E81CC 3-mica, double getter support. Købt på eBay. 68.50€ inkl. shipping hvilket da også er en pæn slat for 2 små rør.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|