Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilke EL84 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med et godt råd ?

Jeg har kigget på følgende rør og der er mange lovprisninger om de nævnte typer, men da det jo er sælgeren (butikken) der lovpriser vil det være rart med lidt objektive vurderinger fra panelet :)

Ei EL84EG - nogen påstår at det er er BS med guld på 'fødderne' ?

Ei EL84E - hvilket jo kunne betyde at disse er lige så gode, og holder lovprisningerne af netop dette rør?

EL84 Ei NOS - er dette rør bedre end ovenstående, og er det samme rør som ovenstående blot ældre ?

GD EL84 - Golden dragon er billige men efter sigende (igen sælgerne) super, forholder det sig virkeligt sådan

og så lige til sidst, mine QUADII kunne måske godt trænge til nye rør, hvilke KT66 skal man kigge efter hvis det ikke skal være NOS ?

En god sjat at besvare , men jeg håber at nogen af Jer vil være behjælpelige..

Min PA er en Croft Vc, Pre'en er en Croft Charisma X mkII

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ei EL84EG _ guld på benene = ikke helt bullsh*t - der er væsentlig nedsat korrosion mellem ben og sokkel hvis der er guld på = bedre sikkerhed for god forbindelse over tid. DOG.....virker det som om, at guldbenene er en lille smule tykkere og dermed er sværere at placere i soklen - sværere at hive op - og risikoen for at soklen "udvider" sig, så de næste rør, der skal i - sidder for løst - og soklerne må strammes elller skiftes (pas på fingrene!).

Ei EL84E - samme rør som ovenstående, men uden guldets antikorrosive virkning.

Ei - NOS = kender jeg ikke nok til at kunne udtale mig om.

Golden Dragon:  Jeg ville helt sikkert gå efter Ei-rørene.

KT-66:  Kender kun Marconi/GEC's KT-66'er - derfor heller ingen bidrag her.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Der er kommet mange vellydende rør ud af Ei fabrikken. Jeg har selv et par fremragende ecc83. Men vær opmærksom på, at deres kvalitetskontrol var elendig, så der kan være langt imellem velfungerende eksemplarer.

GD rør er udviklet i England, og produceret forskellige steder i verden. Generelt er deres data, lyd, og generelle kvalitet, i orden.

KT66 ved jeg ikke noget om.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

guld på benene er godt, især i ultra højimpedante kredsløb. om de paser i soklen er mest et spørgsmål om at vælge den rigtige sokkel 

TFK EL84 er mit valg. kineser EL84'ere koster nul og niks, og hvis du kan justere bias (og resten af kredsløbet er gearet til det) kan du jo købe en flok og skifte ofte. det er ik' nogen helt dårlig løsning

hvis det er diy, findes mange rør jo også med en obskur filament spænding og du kan finde rigitgt gode amerikanske rør til en slik
Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

1000 Tak for de uddybende svar, jeg tror jeg prøver at finde otte EI 'guld' rør, og så må jeg jo lave en sammenlignign med de newprod Mullard rør jeg også har på vej hjem..

Den med kvalitetsforskellen har jeg læst i en anmeldelse også, det er altså lidt skidt at det forholder sig sådan.. Men omvendt så har jeg lige købt en tester i UK, så når jeg har lært at bruge den kan jeg jo smide de eventuelle dårlige rør efter dem igen..

Lydbutikken anbefaler JJ EL84'ere - er det så fordi de kun har dem eller er det også et super rør ?

Mvh

Jesper

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

"Lydbutikken anbefaler JJ EL84'ere - er det så fordi de kun har dem eller er det også et super rør ?"

Når de anbefaler JJ, er det fordi de har lyttetestet, og selv mener de bedst. Sådan er den forretning. Jeg har aldrig fået et dårligt eller uærligt råd der.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

ja, jeg forventede som heller ikke andet af Lydbutikken hvor jeg også altid har fået en kompetent rådgivning, men der kan jo stadig være mange grunde til at en butik sælger et rør frem for et andet.. og det er immervæk en jungle, det med rør..

Endnu en gang tak for de gode råd..

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Der er vel ingen der har den endegyldige sandhed om hvad det bedste rør er, heller ikke lydbutikken. Smag og behag bestemmer jo altid. Men alligevel brugbart med råd fra forstandige mennesker.

Meget interessant med den rørtester. Er det en du vil fortælle mere om ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Februar 2008 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

pifle skrev:

1000 Tak for de uddybende svar, jeg tror jeg prøver at finde otte EI 'guld' rør, og så må jeg jo lave en sammenlignign med de newprod Mullard rør jeg også har på vej hjem..

Den med kvalitetsforskellen har jeg læst i en anmeldelse også, det er altså lidt skidt at det forholder sig sådan.. Men omvendt så har jeg lige købt en tester i UK, så når jeg har lært at bruge den kan jeg jo smide de eventuelle dårlige rør efter dem igen..

Lydbutikken anbefaler JJ EL84'ere - er det så fordi de kun har dem eller er det også et super rør ?

Mvh

Jesper

Jeg synes de EL84 Mullard reissue lyder ganske fornuftigt i min amp. Men indrømmer gerne, at jeg ikke har testet særlig meget endnu - Tungsram hænger i tolden i 1 uge.

En rørtester er guld værd - især på Ebay kan man blive snydt så det driver.
Især vil "døde" rør give en falsk idé om performance af det enkelte rør.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en gammel hund i UK, ifølge sælger er den i fin fuktionel stand og prisen var ikke ligefrem alvorlig, hvis den ikke spiller, så får den lov til at stå og se meget autentisk ud :)

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

og ja, man hører jo skrækhistorier om salg af gamle og ligefrem stærkt bedagede rør, skidt !!

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Nå, så kom mine Tungsram 7189 endelig fra Schweiz - de røg i tolden lå dér i 2 uger, uden at blive fortoldet (det bliver "used radio parts" ikke) - herligt!

Fine rør - rigtig god bund, dynamisk i mellemtonen, lidt mindre "hot" diskant.
Ca. dobbelt så dyrt som Mullard reissue - men ikke dobbelt så godt - Mullard'en følger godt med. Det eneste sted Tungsram virkelig trækker fra Mullard re. er i basområdet.

Der er et par Amperex Bugle Boy's på vej - det ser jeg frem til.

Mvh.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Tillykke med de "små nye". Lad os da endelig høre hvordan Bugle boy`s lyder

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Tillykke Miluog tak for hjælpen i sidste i forrige uge, det gik som smurt med monteringen af PU'en efter dine instrukser..

Fedt at høre at de lever op til forventningerne !

Jeg har endnu ikke fået mine Mullards, desværre men i mellemtiden er det blevet til 8 matchede JJ's (de lyder faktisk rigtigt imponerende men måske det er fordi de erstatter 8 slidte Sovtek's - meget slidte og helt uden mulighed for at justere Bias)

Jeg har også fået suppleret mine matchede Siemens EL84 NOS rør med nogle ekstra så det bliver en octet, dem har jeg ikke hørt endnu, er der nogle der har en holdning til dem ?

Dine Amperex Bugle Boy's  er det til Pre'en eller hvordan med det ? Lyder spændende :)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ja det er jo et helvede med de rør!!

Jeg skal nok lige skrive hvordan de Bugle Boy's er - og det er el84 skjult i et Zenith mærkat, så jeg får desværre ikke den søde lille trompet dreng med... Men jeg fik så heldigvis heller ikke ikke den heftige pris med.

Ud med de Sovtek - de er ikke gode, slet ikke...

Mon ikke de Siemens har en spillestil henad andre tyske rør?
Men det er med at få dem i, de lyder sikkert fremragende!

Af driver rør bruger jeg et MAZDA ecc83 (hehe nej det er ikke japansk, men engelsk under BVA fabrikkerne Brimar f.eks.).
Og der er et nyt på vej - hold godt fast her, kommer det sjove - ADZAM ecc83 (under Philips/Amperex).
Mon de kæmpede om marksandele i de forskellige lande??

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Februar 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

pifle skrev:

Tillykke Miluog tak for hjælpen i sidste i forrige uge, det gik som smurt med monteringen af PU'en efter dine instrukser..

Det var da det mindste jeg kunne gøre - håber den nye rotator bekommer dig? Ikke mindst armen?

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Jo tak det er en helt igennem fantastisk spille (VPI Scoutmaster Signature med Transfiguration Phoenix), den holder altså hele vejen, der er sikker mange bud på en god kombi, men den her gør det helt sikkert for mig..

Mht til den rørfetisch vi tilsyneladende er flere der er ramt af :) så har det med at gribe om sig, specielt når udvalget er så stort på blandt andet ebay.. Jeg har netop investeret i Golden Dragon KT66'ere til mine to QuadII'ere - (er det iøvrigt normalt at de først lyder rigtigt godt efter en times opvarmningmed original rørene?? (GEC)) - superspændende med de rør du har på vej, dem må jeg lytte til nsæte gang vejen falder forbi

Jeg synes generelt rør har et problem, indbrændignstiden er for lang !! Men jeg smider de Simens fætre i i løbet af ugen, de tester tæt på 90 allesammen, det er da meget fint for et gammelt rør ? JJ lyder rigtigt fornuftit og er til at betale, tror jeg gav ca. en tusse for en octet ..

Jeg dumper de Sovtek's - de må dø!!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Her taler jeg KUN om pre/driver-rør: Siemens-rør har en typisk "tyskerlyd" på godt og ondt; stram, men ikke kraftig bas, en meget åben mellemtone med stor taleforståelighed og en diskant som man kender dem fra de bedste rør. Et hit til 200-400 kr!  (Telefunken gør det hele en kende bedre, men til hvilken pris?!)

Note: Mazda er vist til det franske marked, og BVA er ejet af Philips, som overtog aktiemajoriteten i Mullard allerede i 1927! Amperex er; som allerede nævnt, Philips amerikanske brand.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

OK, jeg smider de tyskere i til aften, stor tak for indsparkene, det har ihertfald skærpet nysgerrigheden :)

Det er saftsusemig en spændende men også temmelig kompliceret verden med rør, det virker jo som Milu og nu også F.Christians pointerer ; at der har været en blodig kamp om markedsandele hos de forskellige producenter.. Idag virker det som om der kun er få og mest østblok og fjernøsten  placerede producenter, men de har så til gengæld købt rettighederne til de respekterede navne, således at de kan gensælge på fordums storhed..

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Her er en anelse om de tyske rør:
http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20EL84/EL84.htm

Mvh.

Side af 4 Næste >>