Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 08:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilke EL84 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Supercool side ! Der er meget guf imellem, skal jeg lige love for..

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2008 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Der er en buy-now på ebay på EI NOS EL84 rør - han tilbyder tilmed at matche uden ekstra betaling og forsendelsen er også meget rimelig.. Mon ikke det er et ok køb ?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=310 020654362&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123

prisen for en matched octet bliver 46 £ inclusiv forsendelse ..

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja det er en ok side - men vist ikke helt perfekt. Telefunken rørene var kun lavet "in house" med runde plates - hvis de ikke har runde plates, så er de lavet af et andet firma. Men det er sikkert derfor han ikke har dem med - de ansees nok ikke for ægte Telefunken.

EI rørene kender jeg desværre ikke noget til.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

EI lavede deres rør på værktøj fra Philips og Telefunken, og flere af deres serier lyder virkeligt godt. Har selv et sæt ECC 83 der lyder fantastisk. Men pas på, for deres kvalitetskontrol var elendig. Generelt skal IE rør selekteres omhyggeligt for mikrofoni.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Her er et link til én der tester min lille amp. han prøver bl.a. Ei rørene.
Der linkes til side 2 i testen:
http://www.6moons.com/audioreviews/almarro4/mk2_2.html

De køber vist også rør her:
http://www.watfordvalves.com/

Hvordan gik det med Siemens?

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja, den dér lille almarro har jeg luret på har du køb den på ebay,m jeg så et par stykker sidste sommer som jeg goså bød på ?

Har ikke prøvet Siemens endnu  og nu har jeg også modtaget de der reissue Mullards, så der er nok at gøre :)

Mvh

PS læser lige anmeldelsen  i aften

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Ja den lille Almarro er et lille muskelbundt - det er ufatteligt hvad ca. 5 rør-watt kan præstere!
På et sæt hovedtelefoner er det rent Krell.
På mine just arriverede højttalere er der faktisk rigeligt!

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Fortæl mere!! :)

Jeg har to Manley 300b se-pp mono blocks på vej hjem, de skulle ankomme onsdag, så jeg glæder mig også som et lille barn.. 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Februar 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

300b er jo en drøm!

Selv kunne jeg godt tænke mig Almarro A318B - men der er en ventetid uden lige - de er håndbyggede i Japan og efterspørgslen er stor. Men de russiske flyver rør er så smukke!
En Melody I2A3 kunne jeg også godt tænke mig, fik hædderlig anmeldelse i nyeste Stereophile. Men ehh, det er en halvkineser, og det har jeg store kvaler med at skulle have indendøre!

Jeg kan ikke fortælle så meget endnu da jeg lige har fået mine højttalere ind af døren - og jeg har ingen stander endnu, så de står på et par stole og papkasser - ikke helt optimalt!

Men dynamikken i sådan en filterløs mellemtone er fenomenal - selvom papkasserne nok tager lidt af dynamikken!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Marts 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Hva' så Pifle, har du fået testet?

Selv gik jeg amok på Ebay i weekenden!

Det endte med følgende:

Telefunken EL84 (De rigtige med runde plates - og stjerne i bunden selvfølgelig)
RCA 6BQ5 Smoked glass (Tidlig RCA, skulle være lige så sweet som de europæiske)
Telefunken 7189 (Forklædt som Silvertone, med Telefunken stjerne i bunden. Dem forventer jeg mig rigtig meget af! Går normalt for en bondegård, sidst jeg så en kvartet var de oppe på 222$ med 2 dage tilbage. Nævnte jeg, at jeg fik dem billigt da sælger intet nævnte om deres stamtræ?)

Og med den Dollar kurs - så er det jo nærmest et ta' selv bord!

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Hehe cool, sejt at sælgeren ikke vidste hvad han sad med, det sker vist ikke ret tit, trods alt. Stort tillykke med fundene, jeg har haft supertravlt og har ikke nået spor desværre, jeg har stadig Mullard reissue og Siemsn NOS og snart IE liggende i octetter, egentligt lidt fjollet, men man er vel samler

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Nå mens jeg STADIG venter på de EL84 kom jeg til at købe nogle driver rør til Almarro...

Og oooOOhh!

Har altid drømt om, disse rør, der hviskes om i krogene hos rør-freaks. Et forholdsvist sjældent outsider rør.

Her de så:
Franske Cifte 5751 Silver Chrome plates, Five Star, 3 mica militær rør!

Det er det smukkeste driver rør jeg har set til dato.
Og til og med det bedst målende, total balanceret, klippefast og stærkt.

Ifølge kilder skulle de have Mullards store brede lydbillede og 3D - samt de hollandskes gennemsigtighed og detaljer. Tilmed skulle det være på niveau med Telefunken ecc803s, mht. kvalitet - men det har jeg ikke mulighed for at teste, da jeg ikke ejer et.

Min oplevelse:
Det æder de hollandske - de kan slet ikke være med. Det er ekstrem glat og naturligt med ufattelig gennemsigtighed og en detaljerigdom jeg aldrig har hørt fra et driver rør endnu.
Tilmed har det Mullards ekstreme 3D og lydbillede, bare med en fast og potent bas og detaljer.

Sammen med hollandsk EL84 er det et match made in heaven.
Gode optagelser er simpelthen forrygende - med ekstrem dynamik og en naturlighed, ALT bliver serveret for en.

Men det er så også røret bagside - det afslører ALT. Er der en fejl i kæden vupti. Er der en dårlig indspilning, smadder lige i fjæset! Ikke godt...
Heldigvis kan jeg jo nemt skifte når jeg vil høre de halvdårlige inspilninger, men god musik, på med Mullard.
Men til superindspilninger, hvor man vil gå i dybden af matrialet, så er der ingen vej uden om disse rør...

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hold da k*** de er seje, hvor støvede ud dog dem op, der er altså ikke noget sjovere end at få 'nye' rør ind ad døren :) ?

Var lige henne og checke jeg har et Telefunken ECC801S med diamanten, men det kan du vel ikke bruge til sammenligning ?

Jeg har også været på indkøb, det bleve til  fire stk 300B Premium Mesh Plate, de lyder helt vidunderligt, lige ud af æsken, en helt utrolig upgrade til mine Manley NeoClassic 300B PP/SE .. Nu mangler jeg bare at finde nogle vellydende 6sN7 / 6SL7'ere også, har du / I evt nogle forslag ? Købte nogle JAN af Tubeman til min Croft Charisma, de er ikke helt værst, men jeg synes ikke der findes mange forskellige at vælge imellem.. 

Jeg solgte Stingray'en igår og under snakken, ville vi lige prøve at skifte til de nye NOS IE rør jeg havde liggende, og sikke en fantastisk ændring, det var et helt andet perspektiv i forhold til de originale russerrør (Sovteks tror jeg ), helt vildt blev det da jeg smed to Siemens ECC801S i også.. de kom ikke ud igen, jeg tror godt jeg kan sige at der ikke var nogen tvivl om at Stingray'en burde være født med en eksagt eller lignende bestykning, der var en helt utrolig forskel i lyden, det vækkede totalt den sovende rokke, og hans nyindkøbte  Proac 2.5 højjtalere sang så smukt !! Det var vist en meget tilfreds ny ejer der drog mod Jylland i aftes :)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Du kan læse lidt om de forskellige rør her:
http://www.audiotubes.com/
Og så må du finde ud af, hvad der passer bedst.

Ja de er fede de Cifte og helt usædvanlige - de ligner ikke en døjt almindelige ecc83.
5751 er et dæmpet ecc83. Hvor ecc83 har en forstærkning på 100, har 5751 en forstærkning på 70. MEN, Cifte er kendt for at de lavede deres rør med en anelse mere forstærkning. Det passer meget godt, der er ingen niveau forskel mellem mine andre ecc83 og Cifte. Det måler endda stærkere end mine andre...
De er købt på Ebay, men de dukker sjældent op. Jeg har set dem som ecc82 og ecc83 og selvfølgelig nu 5751. Og de findes i flere varianter.

Men vælg dem ikke hvis du synes at Mullard er et fantastisk rør. Cifte er nærmest lige modsat. Hvor Mullard er skøn musikalsk, medrivende og helt igennem rør lyd. Ja så er Cifte modsat, det er som at sætte et forstørrelses glas til musikken - du får ALT at vide, selv de mindste strubelyde ved en operasanger, eller stålstrengenes snerren. Jeg vil vove den påstand, at hvis man ikke har hørt Nils Lofgren: Acoustic Live over et Cifte - så har man ikke hørt den plade. (Arh - overdrivelse fremmer forståelsen.)
Men igen, det er nådesløst - derfor et rør man tager i små portioner...

De er jo smukke de 300b!!

Hehe det er måske ligefør du fortrød salget af din Stingray?

Men ja de forbandede NOS rør - de er desværre ikke til at komme uden om!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du forøvrigt af højttaler kabel?

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger et Litz sølv kable, custom made af 15 gange 0.4 mm i hver leder, en del billigere end AN kabel, men dobbelt så mange ledere og en fantastisk 'crispy' top og en meget bred mellemtone, et faktastisk kabel.. jeg købte 2x3 meter med Furutech bananer..

Tak for linket, har fundet nogle Mullard'er ECC rør til hhv driver og pre..

Cifte er efter din gode beskrivelse en dårlig kombi for mig, jeg har jo AN /E som er meget meget afslørede, det kan jo blive en katastrofe :)

Hold da maule iøvrigt hvor er jeg blevet glad for den VPI du satte op !! Den er altså bare sej :)

Kommer du ikke snart til Sjælland ? Kunne sq være hyggeligt 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 April 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne være hyggeligt! Men jeg har desværre ingen bil - men hvis jeg kommer forbi de kanter skal jeg nok stikke hovedet inden for.
Og hvis du engang skulle forbi Vassago - så skal du være velkommen!

Ja nu har jeg så levet med Cifte et stykke tid - det går fantastisk sammen med mit vinyl setup - men mindre godt med min CD. (Selvom den deler D/A konverter med 200.000 kr. Zanden, så lyder den åbentbart ikke helt som den - øv da osse! Hehe Og nej, jeg har ikke hørt en Zanden)

Ja AN er vist meget afslørende - men jeg kan love dig, at 1 ½ rør pr. kanal og mellemtone uden delefilter - så er hver eneste lille ændring, stor!

Ja de styrer de VPI - jeg er glad for, at du er glad for den!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Så Pifle - nu har Vassago en VPI Super Scoutmaster Signature i shppen - lokke lokke lokke!

Den er ultra fed!

Mvh.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Ja det e r godt nok fristende, jeg tror hellere jeg må komme over og se på løjerne når jeg er tilbage fra Holland i næste uge, skal alligevel over med en sjat til Jensen. Der bliver virkeligt noget at se frem til !!

btw så har jeg ægte mullard EL84, opdagede jeg lige, jeg har nemlig to LEAK 20 stående med hhv Mazda og Mullard, så hvis du vil prøve noget af det så sig lige til, så kan jeg tage med i udlån..

hvordan var det nu med Mazda, synes du nævnte noget omkring dem ?

Er ellers på jagt efter RCA 'red base' 6sn7 & 6sl7, så hvis eller andre falder over noget , så er jeg klar !

woammo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Hej Pifle

Hvis 6SN7'erne skal bruges i forforstærkeren kan jeg kun foreslå RCA 6SN7GT - helst dem med grå skrift.

Som driverrør hører jeg at GTA/GTB (WGTA) skulle være de bedste.

De der med røde baser virker lidt opreklamerede.

Hilsen Woammo

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes