Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilke EL84 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 April 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

pifle skrev:

Ja det e r godt nok fristende, jeg tror hellere jeg må komme over og se på løjerne når jeg er tilbage fra Holland i næste uge, skal alligevel over med en sjat til Jensen. Der bliver virkeligt noget at se frem til !!

btw så har jeg ægte mullard EL84, opdagede jeg lige, jeg har nemlig to LEAK 20 stående med hhv Mazda og Mullard, så hvis du vil prøve noget af det så sig lige til, så kan jeg tage med i udlån..

hvordan var det nu med Mazda, synes du nævnte noget omkring dem ?

Er ellers på jagt efter RCA 'red base' 6sn7 & 6sl7, så hvis eller andre falder over noget , så er jeg klar !

Ohhh Mullard EL84 vil jeg da mægtig gerne prøve! Så skal jeg nok måle dem for dig...

Ja Mazda som ecc83 driver - der var bare en englænder.

Mine RCA EL84 Smoked Glass og Telefunken 7189 er ankommet.

Foreløbig resultatliste over ecc83 + EL84 - rækkefølgen er underordnet, da det er en smagssag, og om det er CD eller LP f.eks.:

1. Cifte Chrome + Telefunken 7189: Holy-moly her er dømt glat "perfekt" lyd, stort 3D og bredde, stram bund, udstrakt top. Lyden er "HiFi" og et super instrument til at analysere kabler og indspilninger - men går man efter "gammeldags" rørlyd er det ikke vejen frem. Men glimragende til det perfekte medie: LP. Og lige en anden ting, det virker som om der er noget mere power i 7189 - spille højere inden røret går i overdrive. Kan vel skyldes rørets normale håndtering af 400volt i stedet for EL84 300volt - måske også derfor der er en lidt federe bund?
2. Mullard + RCA EL84 Smoked Glass: Lige modsat nummer 1, varm og lækker mellemtone. Enormt lydbillede også i dybden, lidt fed bund, lidt mindre udstrakt top. Slet ikke korrekt, men det er ligemeget det er bare så musikalsk - stemmer er helt fantastisk. Rigtig rørlyd - det skal være en usædvanlig dårlig indspilning for at bringe rørene ud af balance - diskanten bliver aldrig aggressiv. Lækker match til CD, men kan naturligvis også bruges til LP.
3. Mullard + Heerlen EL84: Mullards varme spille og store 3D og noget fyldige bund, kombineret med det hollandske EL84 stramme bund og store detaljerigdom giver en ret god synergi. Lader det meste igennem med flot 3D i bredde dog ikke helt så dyb som de 2 andre kombinationer. Men afbalanceret i spillestil.

Andre gode kombinationer:
Cifte Chrome + Tungsram 7189: Cifte er god til at tumle 7189 rørets tunge bund.
Cifte Chrome + Heerlen EL84: Stramt til den analyserende side - men kan bruges.
Mullard + Telefunken EL84: Telefunkens kølighed og tilbagetrukne bund, styrer Mullard.
Heerlen ecc83 + Heerlen EL84: Ret godt match - dog ikke det helt store 3D.
Heerlen + Telefunken EL84: Til den lyse og slanke side, men kan bruges.

"No Go" kombinationer:
Cifte Chrome + Telefunken EL84: Sqiiiiish!
Cifte Chrome + RCA EL84 Smoked Glas: Cifte Chrome viser nådesløst hvad EL84's evner er. RCA evner er en lækker og musikalsk mellemtone, resten er tilbagetrukket (top og bund) og ret uinteressant.
Mullard + Tungsram 7189/Telefunken 7189: Tung bund + tung bund = bundsplatter!!

Foreløbig rørliste:
Ecc83:
Cifte Chrome (5751 men umiddelbart mere knald på end ecc83 - selvom det burde være omvendt - et magisk rør!)
Mullard yellow print.
Heerlen rør.
EL84/7189:
Telefunken EL84
Telefunken 7189
RCA 6BQ5 Smoked Glass
Heerlen EL84
Tungsram 7189

Jeg har desuden øjnene på et par Heerlen 7189 - det kunne være spændende. De er smuttet fra mig én gang!
Men den største smutter er et sæt Mullard 7189 - det kunne sikkert være et dream-team sammen med Cifte. Men jeg sov da afgørelsen kom - klokken 4.30 morgen.

Mvh.

PS.: Sig lige til hvis jeg har glemt noget.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2008 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, nu har jeg budt og vundet et par auktioner på hhv RCA 6sn7 (som driverrør) & 6sl7 (som input rør), så nu bliver det spændende at modtage dem og få dem sat i, alle med grå skrift, så tak for rådet!! :)

Jeg håber og tror at det i alle tilfælde bliver en forbedring fra de tungsol jeg har i idag, ikke at jeg ikke har været tilfreds med dem, det er bare altid sjovt at prøve noget nyt ..

@Milu, tak for dit grundige og fyldestgørende svar, mine mazda er iøvrigt EL84, jeg skal lige over og checke beholdningen, ved ikke helt hvordan de Mullards måler, jeg har faktisk ikke smidt dem i testeren endnu, konstaterede blot at der sad nogle spændende rør i den leak 20 jeg købte, og gjorde ikke meget mere ved det.. Nu tror jeg altså snart jeg må købe den almarro, der gør det jo unægteligt noget billigere og nemmere at købe og teste rør, istedet for at skule købe 8 x EL84 som feks i croft'en..

igen tak for indsatset ,jeg er blevet meget klogere (igen)

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg testet Mullard'erne og på trods af at de ikke ser så nye ud, så tester de hhv 88 / 90 ud af 100 så det er jo rigtigt fint, i

iøvrigt er Mazda rørene identiske med Mulalrd'erne i opbygningen, kan de være lavet samme sted ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2008 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

pifle skrev:

Nu har jeg testet Mullard'erne og på trods af at de ikke ser så nye ud, så tester de hhv 88 / 90 ud af 100 så det er jo rigtigt fint, i

iøvrigt er Mazda rørene identiske med Mulalrd'erne i opbygningen, kan de være lavet samme sted ?

Herligt!

Ja det er højest sandsynligt - Mazda lavede vist ikke nogen selv.

Desuden - hvis der er et rundt hul i midten af platen, så er det Mullard, det var de eneste der lavede med rundt hul.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Tilbage fra NL,

der er rundt hul i platen, en ganske lille smule mindre end på Mullard'erne (de ægte) så mon ikke den er god nok ? Kunne da være lidt sjovt..

mvh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 10 April 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Pifle; der må være en date-code på dine Mazda´er, den fortæller også hvem som lavede rørene!

Koden skal starte med et B for Blackburn.

Er der nogen som har hørt EL84´ere fra Wirag; koden starter med et A?!

Noget om koder, igen-igen: http://www.audiotubes.com/mullcode.htm 

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Der er lidt mystik omkring Mazda. Lidt info her http://www.harpamps.com/micKtubes/Mazda-History.html

Læg mærke til at Mazda er Adzam stavet bagfra, og Adzam hørte under Philips fabrikkerne http://www.upscaleaudio.com/rare/philipsnamesfactories.htm

Noget peger i retning af, at det er engelske rør (Mullard eller lignende), produceret i Frankrig. Men who knows

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Ja, noget kunne pege der henad, men det bliver måske endnu sjovere, det viser sig nemlig at der tilsyneladende er to forskellge Mazda'er, et ligner Mullard og et andet ligner Siemens til forveksling, så det ser ud  til at Mazda har shoppet lidt rundt, iøvrigt passer koden på Mullard på Mullard/Mazda, de andre kan jeg desværre ikke læse, da de er mere slidte end teksten på selve røret..

Billede af de to forskellige rør : http://www.tuddi.dk/el84.jpg

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Tjaeh, og så kommer man til at tænke på, hvad der stod på mit link:

In fact one of the earliest 12ax7's I've ever seen was a Mazda made in
France. It has the exact same plate as the first Amperex 12ax7 (I'm
talking before
Bugle Boy). This Amperex tube is very rare and may not
have even been made in Holland, though the label says it was. The
getter ring of the Mazda is unmistakably Telefunken. It's very nice.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Jo men 12ax7 er jo ikke et EL84 og det der jo er tale om er at Mazda åenbart for dette rørs vedkommende både kan være et Mullard og et Siemens rør, eller måske nærmere Telefunken (for der var vist også et sammfald dér),men de r er ihvertfald en de rer blevet snydt lidt, for i den gamle Leak20 sad der 2 x Mazda (Siemens/Telefunken) og 2 x Mazda (Mullard) det har da nok ikke været helt tilsigtet

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Det var nu også kun for at vise sammenhængen til tyskerrør.

Eller manglen på sammenhæng

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Og Mullard/Siemens er en udmærket løsning. Rund engelsk bas og den tyske mellemtone!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 06:51 | IP-adresse registreret  

Ja, men det kan jo også godt være at man i fordums tider ikke har været så nøjeregnende med forskellende, måske har et Mazda rør bare været et Mazda rør på de tider, jeg selv er født da transistoren begyndte sig indtog, og kan følgeligt ikke huske nogensinde at have set et rør i min barndom, derfor ved jeg ikke om det kan have været tilfældet..

Idag ville man vel kade det OEM, og det er jo ligeså udbredt

Nu arbejder jeg i Japans og en af verdens absolut største virksomheder, med 1000 datterselskaber (kun tre repræsenteret i DK) og omkring 20.000 forskellige varer, og trenden på det japanske marked er netop at Hitachi producerede varer meget vel kan findes med Toshiba logo eller med noget andet for den sags skyld.

Derfor tror jeg det har handlet om at man har ønsket i dette tilfælde et EL84 rør i sortimentet og så har det ikke gjort så meget hvem der har produceret det, blot de har kunnet gøre det til den standard og kvalitet som Mazda i det tilfælde har krævet. EL84 er vel næppe lavet med tanke på HIFI (jeg gætter) så det har nok ikke gjort så meget at de forskellige producenter har haft en lille forskel i ydelsen (igen gætter jeg) ?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Franskmanden (eller damen) skulle SQ bare have et nyt rør; og så længe det var et Mazda-rør (som jo er lavet af ægte mennesker, læs franskmænd), så var alt 10-4. Og hvad man ikke ved, det har man ikke ondt af!

Feinschmeckere udi musikaflytning har til alle tider godt vidst, at nogle rør lyder bedre end andre. Det er vel ikke for ingenting, at Telefunken har ofret penge på sjove reklamer, eller hva?

I min barndom flød gaderne med damp-radioer og skabs-grammofoner, især op til storskrald, og vi klunsede højttalere, men IKKE rør (desværre), til den store guldmedalje. Der var også store mængder af Beomaster 900K og Beogram 1000 (rumlefoner). Dengang ville folk som flest jo have Philips alt i een.

Pifle: Det var ellers noget af en samling!

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Samling ? :)

Ja du har nok ret, de franskmænd tsk tsk :)

Synd I ikke klunsede rør, du kunne jo være blevet en holden mand, hvis du altså ikke allerede er det ? Hvad er en DAMP radio iøvrigt ?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Samling: Hvis du ejer alt det dejlige skrammel, som er oplistet af dig nederst. Jeg kunne bruge det hele, intet mindre!

Vi anede intet om radiorør dengang, gik bare i "fjolseskole". Lur mig, om vi ikke smadrede nogle af dem, garntrisse!

Jeg er ikke holden, slet ikke. Bare jeg har penge til hele måneden, så går det nok!

Man kaldte de store rørradioer i kæmpe trækabinetter for damp-radioer; og næ-nej, de var ikke kulfyrede!

Venligst.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Allright, det satte faktisk billeder igang, det med DAMP..

Ja, de rigtige rør er ihvertfald deres vægt værd i guld idag, der er helt sikkert, og man tænker da en gang imellem på hvad der skal ske når vi ikke længere kan få NOS Mullards, Telefunken osv.. men så er der jo på den anden side gået så lang tid at de nuværende JJ's og Sovtek's er blevet 'new old stock' - og måske er blevet i sjældne tilmed, så de måske tilbedes på lige fod med nuværende levende legender:).

Kan faktisk svagt huske at jeg selv har klunset højttalere (enheder) fra det storskrlad der var stillet ud ved vejen derhjemme. Man skal nok ikke tænke for længe over hvad man gik glip af af dejlige sager.. 

Tak for roserne, jeg er også meget glad for 'skramlet'- det er stykket sammen efter en masse tilkøb og frasalg, opgraderinger osv.. Men nu tror jeg den er ved at være der, mangler lige at prøve en Manley Steelhead i setup'et, blot for at konstatere om jeg går glip f noget, kan godt lide tanken om at den er konstrueret som Vinyl Pre..

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer aldrig til at tilbede nogen eller noget, og da slet ikke rør fra New sensor corp.

Næ, må jeg bede om Tung-Sol fra "den kolde krig", tak.

pifle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hehe, der må vel komme nye rør til som vil kunne matche de gamle før eller siden, det lader jo afgjort til at rørene har fået en fortjent renaicense..

Nu ville jeg jo ikke prøve at pådutte dig noget bestemt mærke, blot frembringe en pointe, måske ikke så velvalgt :) 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2008 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok, tilbage i firserne så duede rør fra tresserne og halvfjerserne ikke. De var ikke gamle nok. Sjovt nok, så er de i rimelig høj kurs nu. Sådan vil det altid være.

Jeg syntes der er en hel del ganske udmærkede nyproduktionsrør. Selv om mange elsker at hade New Sensor, kommer der altså flere meget gode rør fra dem. JJ og kineserne kan også godt lave noget godt, når de gider. For mange er de mere sikre valg, end at skulle begive sig ud i den store farlige NOS jungle

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes