Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Super artikel om målinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Hey,

Kappen > Hmmm.. Kan se DanskAudioTeknik har fået Clio 8 på deres hjemmeside. Det kan være de vil af med deres gamle udgave. Men du skal nok have PC'n det kører med, da de kører på ISA porten. Ellers skal du have en converterbus hvis muligt. Prøv og hør dem af om den er til salg.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn > Helt klart. Jeg ved godt at det optimale ville være sådan. Men jeg har ikke mulighed for at lave en ny forplade, og ønsker det heller ikke. Det skal være så alle kan lave det. Det er hele menningen med min hjemmeside. Jeg erkender dog, at jeg må finde nogle skruer med et lavere hoved. Dem jeg bruger nu stikker nok for langt ud. Jeg vil når jeg får lavet mit filter, prøve og se om det er kabinetkanterne der laver ballade. Det er jo hurtig at checke.

Noget jeg er ked af, er at jeg føler meget af den viden man vandt i hvad... 70'erne? 80'erne? er glemt. Man må have gjort sig et tons af erfaringer dengang. Hvor er de?

Erfaringerne er da i god behold blandt gnavpotterne i Københavnsstrup. Der er da ikke noget der er nemmere end at glatte baflen ud så chassis'er og skruer bliver skjult, problemet er at ingen andre har lyst til at bruge erfaringerne da udseendet og signalværdien lader til at være langt vigtigere end lyden

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hey,

Bjørn > Jeg er helt med på hvad du mener. Men hvis ikke du og duen f.eks. havde været herinde.... havde jeg ikke anet 80% af det (jeg ved nu) der foregik dengang. Jeg ved at MitoNord også har bunker af erfaringer fra dengang, men de er svære at få fat i. Jeg syntes det er alt for lidt af den erfaring folk fik dengang der er tilgængelig idag. Og det er da synd at man skal starte forfra fordi hobbyen døde ud nogle år.

Men det er rigtig, at hver sin komplexitet til sit projekt. Der skal være noget for alle på alle niveauer. Derfor går jeg ikke amok med mine frontplader. Men helt sikkert, det vil give en forbedring hvis man gjorde.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Bjørn > Jeg er helt med på hvad du mener. Men hvis ikke du og duen f.eks. havde været herinde.... havde jeg ikke anet 80% af det (jeg ved nu) der foregik dengang. Jeg ved at MitoNord også har bunker af erfaringer fra dengang, men de er svære at få fat i. Jeg syntes det er alt for lidt af den erfaring folk fik dengang der er tilgængelig idag. Og det er da synd at man skal starte forfra fordi hobbyen døde ud nogle år.

Men det er rigtig, at hver sin komplexitet til sit projekt. Der skal være noget for alle på alle niveauer. Derfor går jeg ikke amok med mine frontplader. Men helt sikkert, det vil give en forbedring hvis man gjorde.

Steen og Lars lavede en hel del sammen for år tilbage, de tidlige matrixkabinetter stammer fra den tid.

Mht. baffelbeklædning/dæmpning så er det nok ikke noget "vi" har opfundet.  Jeg forsynede så tidligt som i 1976/77 mine Dalquist'er med 20mm uldfilt på hele baflen, Poul Ladegaard skrev en artikel "pladebats & hi-fi" i HF sep.1982 på basis af hans egne højttaler med målinger og hele udtrækket. Jeg mener da også at have set enkelte kommercielle eksempler hvor filtdæmpning har været anvendt i en eller anden grad, men der er jo flere måder at afskærme enhederne på, nogle mere elegante end andre

Ikke alene medfører en jævn og veldæmpet baffel en væsenlig forbedring, det gør det også nemmere at filtrere systemet, du kan jo måle dig frem til den "perfekte baffel" og samtidigt spare nogle elektriske korrektioner. Jeg har en enkelt gang "skjult" en stoframme i en filtdæmpet baffel men det var noget hejs at lave i hånden og rammen skulle blive på da den var en del af baflen, men det kan lade sig gøre. Personligt foretrækker jeg højttaleren som den nu en gang ser ud.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Februar 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hey,

Hvis du har nogle af de artikler må du endelig sige til. Det lyder spændende.

Ja filteret bliver nemmere.

Vil lige høre, har i også erfaringer med at en alm XT25 puster sig op imellem 1000 og 2000Hz ? Jeg har prøvet alt (ja den døde til sidst) af modifikationer uden helt. Har nu købt et sæt med dobeltmagnet for at se om et lavere Q kan gøre trikset... Hvad mener du?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes