Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 13:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken type horn er gode til hvad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mundingen på en quaterwave udføres ofte meget lig en TL, altså mindre mundinghul end selve slutningen af hornet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
et lille spørgsmål til de hornkyndige

nuvel - hvis man tager sådan en voigt pipe som normalt er ca. mellem 1,8 og 2,2 meter høj og folder den - enda flere gange - skal man så beregne ekstra længde for hver kan det bukkes.

Hvad sker der hvis man sætter to ens enheder under hinanden i et en voigt pipe?

Hej,

Som jeg forstår princippet er det en form for resonans højtaler (som at puste henover åbningen på en flaske), hvor 1/4 bølgen udnyttes til at give et output i den lave ende for så at virke som alm. højtaler i kasse, længere op i frekvens. Uden noget matematisk bevis tror jeg at du ødelægger 1/4 afstemningen, ved en bukning, dvs muligheden for den laveste (længste bælgelængde) stående bølge ødelægges.

Det er lidt udfra, at de store orgler i kirker, ikke på nogen måde udsætter orgelpiberne for bukning, hvorved resonans (lidt windtui agtigt effekt) vil stige til en ny, formodentlig højere, resonans ved en bukning....

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Bøjningen indgår som en del af hornets længde, 2-3 foldninger er fint

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Bøjningen indgår som en del af hornets længde, 2-3 foldninger er fint

Yep, havde det op at vende med et par kollegaer idag og jeg giver dig ret i at der sagtens kan være "knæk". Mit forgående indlæg er hermed noget sludder

Hilsen Flemming

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Mit problem er at jeg vil ha' 2 bas/mellemtoner i hornet og dermed bliver mit membranareal ca. 200 cm2´, det gør så igen at hornet kommer til at gå fra ca. 200 cm2 til 800 cm2 og have en længde på ca. 2 til 2,5 meter. Af hensyn til konen og stuens udseende, skal det så mases ned i en lille sød kasse.

Jeg har overvejet meget at enten opgive projektet og bygge en trykkammer, eller bare bruge en TL da dens længde bliver kortere med den indsnævrende hals. Noget trækker dog stadig i det med hornet og når nu min anden konstruktion (lavet helt uden viden) virkede så overbevisende, så tror jeg stadig på hornet.

Efter at have set masser af tegninger og få artikler hvor designeren ikke helt overholdt den regl om at røret ikke må få mindre trærsnitsareal end membranarealet, så har jeg valgt at gøre det samme.

Jeg er kommet frem til et kompromis hvor hornet går fra 100 cm2 til 300 cm2 over en længde på 225 cm, og endda inden for 20*40*110cm. Desværre er der ikke plads til mine 3 forstærkere og det aktisve filter. Måske jeg skal tilbage til det passive filter.....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

et voigt pipe/hort quarter wave går jo simplificieret ud på at man lave et "trekantet" kabinet set fra siden -anbringer enheden 1/3 fra den lukkede ende og dæmper den første tredie del af kabinettet - og laver horudmundingen i den anden ende tre gange så stor som enhedens areal - bredden af kabinettet er godt den samme som enhedens og dybden ca. 30 cm- og så er hornets højde baseret på at være det kvarte af længden på enhedens resonans frekvens ? Er det rigtigt forstået.

De har nogle tegninger til voigt piper på sløjdlærenes hjemmeside

nuvel - hvis man tager sådan en voigt pipe som normalt er ca. mellem 1,8 og 2,2 meter høj og folder den - enda flere gange - skal man så beregne ekstra længde for hver kan det bukkes.

jeg vil gerne lave en voigt pipe konstruktion baseret på 5" coral flat enheder 70-18000 hz 92 db/1m men gider ikke noget der er to meter højt og 14 cm bredt - så hellere folde det 4-5 gange og få en mere kompakt sag ud af det. kan det lade sig gøre

Du beregner længden i midten af søjlen som i virkeligheden er en konisk orgelpibe, og ja, mundingen skal indsnævres til sidst. Som tommelfingerregel til ca. 20% af mundingsarealet men det er en god ide at gøre indsnævringen variabel. Der skal også påregnes justering med dæmpningsmateriale, både i pibens begyndelse, ved enheden og måske i bøjningerne. Måleudstyr bør forefindes på matriklen. Ved 2 enheder (i halv størrelse) anbringes de tæt og symmetrisk omkring det punkt hvor én enhed burde anbringes. 

PS jeg har det originale nummer af HF med gulvhornet  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Februar 2008 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

r-l-b skrev:

et voigt pipe/hort quarter wave går jo simplificieret ud på at man lave et "trekantet" kabinet set fra siden -anbringer enheden 1/3 fra den lukkede ende og dæmper den første tredie del af kabinettet - og laver horudmundingen i den anden ende tre gange så stor som enhedens areal - bredden af kabinettet er godt den samme som enhedens og dybden ca. 30 cm- og så er hornets højde baseret på at være det kvarte af længden på enhedens resonans frekvens ? Er det rigtigt forstået.

De har nogle tegninger til voigt piper på sløjdlærenes hjemmeside

jeg vil gerne lave en voigt pipe konstruktion baseret på 5" coral flat enheder 70-18000 hz 92 db/1m men gider ikke noget der er to meter højt og 14 cm bredt - så hellere folde det 4-5 gange og få en mere kompakt sag ud af det. kan det lade sig gøre

Du beregner længden i midten af søjlen som i virkeligheden er en konisk orgelpibe, og ja, mundingen skal indsnævres til sidst. Som tommelfingerregel til ca. 20% af mundingsarealet men det er en god ide at gøre indsnævringen variabel. Der skal også påregnes justering med dæmpningsmateriale, både i pibens begyndelse, ved enheden og måske i bøjningerne. Måleudstyr bør forefindes på matriklen. Ved 2 enheder (i halv størrelse) anbringes de tæt og symmetrisk omkring det punkt hvor én enhed burde anbringes. 

PS jeg har det originale nummer af HF med gulvhornet  

ups - det har du jo ret i Bjørn - efter at hornet er blevet ca. 3 gange membran-arealet skal det munde ud i et hul der er mindre - og fint med en variabel størelse så man kan prøve sig frem med lyden - Jeg glæder mig til at se de originale gulvhorns tegninger
Det er ikke så godt det med måleudstyr og mig til gengæld har et volt meter og en skydelærer

Normalt er der jo nogle problemer med for meget og for lidt bass i en voigt konstruktion - kan man udligne dette ved at have to enheder som jeg foreslår - så man forskyder den ujævne bass og hullerne blive dækket ind ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

I min ungdom var der rigtig mange som byggede HighFidelitys Voighthorn - de fleste var vilde med de flotte Coral Beta 8, og de lød mildest talt forfærdeligt, og sjovt nok spillede hornene fortræffeligt med andre billigere enheder 

Jeg vil anbefale et design som er simuleret med Martin Kings program som er "state of the art"

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Jeg anvendte først Richard Allan enheder, siden Coral Flat 8 i mine HF gulvbokse. Coral enhederne udmærkede sig blandt andet ved, at de var meget robuste, modsat ældre bredbåndsenheder. Diskanten var dog lidt 'rå', men det hjalp at bruge et filter & en billig Peerless diskant.

I en senere High Fidelity artikel (ca. '90) er der en redegørelse for de tommelfingerregler, der udgør fundamentet for konstruktionen af en Voigt 1/4-bølge boks.

Tunnel tværsnitsareal: ~Lig membranareal, hvor enheden er placeret

Forholdet ml. start- & slutareal: 1:3 el. mindre. Eventuel port 30-50 % af slutareal.

Enhed placeres 1/3 nede i tunnellen

Som Flemming Skov osse nævner, er der tale om en art modificeret orgelpibe - udformningen skal medvirke til udbrede det ønskede frekvensområde i bassen, samtidig med at uønskede resonanser dæmpes.

Det, som frontladehorn, transmissionlines og variationer over Voigt bokse har tilfælles, er at 1/4-bølgelængden danner udgangspunkt for beregningerne - som så handler om den dybest mulige bas fra boksen. Men, frontladede horn er potentielt langt mere effektive, på bekostning af pladsen.

Mht. at anvende to enheder, tror jeg ikke, at det vil give flere problemer i denne type bokse, end det gør i alle andre - pokker heller, i en Voigt 1/4-bølge boks kan det vise sig at være en fordel! Anbragt på langs af tunnellen vil de to enheder tendere til at udjævne uvelkomne resonanser i bassen. Så det...  

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes