Emne: Nye Blu-ray-afspillere fra Panasonic ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke Blu-Ray prismæssigt vil stige på sigt. Den direkte konkurrent, som skal udkonkurreres er DVD. Fra producenternes synspunkt er det naturligvis en udvikling, som føles naturlig og som man prøver at overbevise forbrugeren om at hoppe på, men fra et økonomisk synspunkt skal Blu-Ray konkurrere med DVD for at få markedsandele. Der er vist ingen tvivl om, at kvaliteten er langt bedre på Blu-Ray end på DVD, men det skal forbrugeren også vide. Det svarer lidt til, at der er kvalitetsforskel på to stykker kød, men det betyder ikke nødvendigvis, at det dyreste snit automatisk sælges.
Som jeg ser det, så råder Blu-Ray lejren dog nu over en væsentlig anderledes afsætningssituation, hvor de alene på sejren i dag kan forvente øget salg. Det betyder muligvis, at vi faktisk kan forvente lidt faldende priser, for nu er HD-DVD ikke en faktor mere, men i stedet DVD, som jo bekendt sælges billigere.
Dog skal filmmedie markedet i høj grad anses, som værende domineret af en form for prisdiskrimination. Når en film kommer ud sælges den dyrt, fordi man ved, at en gruppe forbrugere er villig til at give denne pris. Efterhånden som prisen sættes ned, vil flere være med, men man forsøger så vidt muligt at bevæge sig langs afsætningskurven for at få konsumentoverskuddet med i sin profit.
Hvor standardprisen på film kommer fra, er jeg faktisk ikke klar over, men den må være fastsat som en form for markedskonsensus. Det man kan frygte lidt nu med Blu-Ray er, at der kommer kartel samarbejde i Blu-Ray forummet fordi det på global basis er et milliardmarked. Det har vi selvfølgelig ikke nogen chance for at vurdere, men det kan den godt lægge op til - og det vil betyde prisstigninger. Derudover så har jeg dog en tro på, at Blu-Ray markedet i den kommende tid vil byde på prisfald - og på længere sigt ret markante prisfald på afspillerne for at for formatet til at overvinde DVD. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
hifibo Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
en pris på 249 for en film, det er altså for sygt, underligt nok, så tager blockbuster det samme for at udleje en bluray som en normal DVD ???
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifibo skrev:
en pris på 249 for en film, det er altså for sygt, underligt nok, så tager blockbuster det samme for at udleje en bluray som en normal DVD ???
|
|
|
Hvorfor egentligt? DVD film kostede over 200 for 10 år siden, inflationen taget i betragtning burde prisen jo ligge omkring 280-290 stykker i dag.
Konkurrencen har dog holdt prisen nede på samme niveau.
Der er så meget andet der stiger, mælken stiger gradvist, biografbilleterne for 8 siden gav jeg omring 50-60kr. i dag skal jeg op på 80-90kr, en Magnum is fra frisko er vel steget omkring 40 % over de sidste 10 år fra 13kr. til 18kr. Det samme med en big mac fra McDonald's, en VW golf osv. osv…….
Jeg spørger blot lidt provokerende, fordi jeg ønsker ikke selv højere filmpriser, men det er meget sjovt, hvor det der 200 kroners prisleje kommer fra.
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
JoeConsultant skrev:
| Jeg forsøger ikke at sige at selvfølgelig stiger BluRay film. jeg siger bare, at jo færre spillere på et givent marked jo større relativ risiko for prisstigninger. Jeg siger ikke at BluRay absolut vil stige i pris, bare at der nu er mindre konkurrence for BluRay på HD-markedet da et konkurende format/medie er faldet væk. |
|
|
Du har ret i at flere spillere på markedet giver faldende priser. Pointen er, at Toshiba's lukning af HD-DVD giver _flere_ spillere på markedet! Mange har lurepasset, både på hardware og software-siden, fordi man ikke har villet satse for meget på et format man var usikker på. Nu virker fremtiden noget mere sikker, og dermed investeringerne sikre. Hardware-mæssigt vil du inden længe se discount-afspillere fra Funai oversvømme markedet, og i løbet af 2009 vil en blu-ray til 2000,- ikke være noget særsyn - heller ikke med profile 2.0 og hele baduljen. At der kun er ét format betyder på ingen måde en mangel på konkurrence - der vil være en ganske betydelig konkurrence internt mellem udbyderne af samme format. Præcis ligesom der er masser af konkurrence på DVD-markedet.
|
|
|
Point taken. Nu kan opfinderne af teknologien vel også begynde at licensere/sælge den til discount-producenterne så blive resultatet vel som du siger - for hardware i det mindste. Glæder mig stadig til at se hvordan prisudviklingen bliver på film.
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis markedet kan bære en pris på 249, så er det jo der man placerer den. Jeg ved ikke nok om Blu-Ray markedet til at vurdere om den sættes ned, men mine fornemmelser siger, at den nok falder en smule over de næste måneder og på sigt går mere mod prisen for DVD'er. Den er jo dannet ud fra en markedsligevægt, der har eksisteret i ret mange år, så det er nok ikke helt urealistisk.
Men for at illustrere min pointe omkring prisdiskrimination, som dette markedet i en vis form udnytter, så forestil dig, at filmen blev sat ned til 200 kroner og der blev solgt 100.000. Hvis f.eks. 30 % af disse købere var villige til at give 220 og 10 % var villige til at give 249, så har man pludselig en implicit tab. I stedet for at sales max'e (som mange virksomheder i dag fejlagtigt gør), så udnytter man denne form for 2. grads prisdiskrimination.
Derfor mener jeg personligt også, at der skal en af to ting til for at priserne skal falde. Enten skal Blu-Ray på baggrund af HD-DVD formatets exit vurdere, at det isolerede Blu-Ray marked nu træder over i en "intern" konkurrence imellem de Blu-Ray producenter der før "stod sammen" eller også går man nu mod erobring af DVD markedet og det kræver prisfald for at få flere forbrugere med på vognen. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DVD har jo også en vejl. pris på ca. 200,00 fra de fleste selskaber, men på Blu-ray siden mangler vi så bare at supermarkederne tager dem til sig, så nye udgivelser sælges 20,00-30,00 under vejl.
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med kun blu-ray tilbage som HD medie nu, vil flere filmstudier vælge dette - det betyder at der bliver lavet flere film, hvilket resulterer i at det bliver
billigere at lave Blu-ray masters (som i dag ligger omkring 250.000 for en master) - i sidste ende vil filmene bilve billigere af at der kun er ét
format.
Lidt ligesom DVD er blevet det her de sidste par år.....
Der er jo allerede mange Blu-ray film på hylderne hos Bilka og Fona til 199,95
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |

Flatpanels.dk
|
| Sendt: 19 Februar 2008 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er selvfølgelig mange faktorer der spiller ind, men det er altså ikke en naturlov, at et produkt bliver billigere fordi man kan sænke produktionsomkostningerne. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|