Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: High End cd OG ekstern DAC. Hvorfor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig forstået hvorfor folk køber ovenstående. Man anvender jo her slet ikke den interne dac i cdafspilleren. Er det ikke bedre og billigere at købe en high end dac og så f. eks en SB3 der så anvendes som ren transport?!
Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Hvem er man ?

Tror ikke der er ret mange hvis ik ingen der brug en dyr cd afspiller som ren transporter .

mvh

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Hvem er man ?

Tror ikke der er ret mange hvis ik ingen der brug en dyr cd afspiller som ren transporter .

mvh

Jeg faldt lige over et setup på KØB&SALG med salg af en Audio Note CD & DAC!

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har set en Denon DCD 3560 anvendt som drev med en Denon DCD S1 anvendt som DAC.

Ofte starter man måske med CD afspilleren og vil så opgradere senere hen. Fremfor at sælge sin CD for ussel mammon, opgraderer man så med en DAC.

Men at starte med at købe CD og DAC er uforståeligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Den combo der er til salg på KSB er drev (uden dac) + ekstern dac, og du kan ikke bruge drevet alene til ret meget.

Men du kan ikke umiddelbart sammenligne det med en enhed til streaming som SB3, for der er måske nogle som stadig foretrækker at bruge en afspiller til fysiske medier.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Den combo der er til salg på KSB er drev (uden dac) + ekstern dac, og du kan ikke bruge drevet alene til ret meget.

Men du kan ikke umiddelbart sammenligne det med en enhed til streaming som SB3, for der er måske nogle som stadig foretrækker at bruge en afspiller til fysiske medier.

OK men hvis vi så igen ser på salget fra KSB så forstår jeg stadig ikke hvorfor man køber en cd transporter til ca 20 K og så en DAC til ca 7 K? Hvorfor ikke smide størstedelen af sine penge i den eksterne DAC da cd'en jo blot transportere lyden?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Boye skrev:

OK men hvis vi så igen ser på salget fra KSB så forstår jeg stadig ikke hvorfor man køber en cd transporter til ca 20 K og så en DAC til ca 7 K? Hvorfor ikke smide størstedelen af sine penge i den eksterne DAC da cd'en jo blot transportere lyden?

Det har jo også noget at gøre med hvor godt drevet er til at læse, om det læser korrekt, hvor store fejlmarginer der er når den læser, hvad gør den for at rette op på fejl?, prøver den selv at rette, er det et fysisk skrøbeligt drev der går hurtigt i stykker eller det modsatte?
Der er jo mange ting, og i virkeligheden er der nok flere ting i et drev der kan være af "god" kvalitet, sammenlignet med en dac..

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
nicoleif skrev:
Boye skrev:

Det har jo også noget at gøre med hvor godt drevet er til at læse, om det læser korrekt, hvor store fejlmarginer der er når den læser, hvad gør den for at rette op på fejl?, prøver den selv at rette, er det et fysisk skrøbeligt drev der går hurtigt i stykker eller det modsatte?
Der er jo mange ting, og i virkeligheden er der nok flere ting i et drev der kan være af "god" kvalitet, sammenlignet med en dac..

Det er jo så der at min overbevisning er at en mediaplayer (f.eks. SB3) er er ligeså (eller bedre) godt valg (vi taler kun til transport) end en mange tusinde kroners cr-afspiller, der jo kun læser skiven 1 gang hvorimod SB3 kan "gå" tilbage og genlæse hvis der er fejl.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Du drømmer ikke om hvor STOR forskel der er på lyden af forskellige drev. Så jo det kan skam godt betale sig at ofre penge på drevet.

Du kan jo egenlig selv prøve det, vist din forstærker har indbygget dac og din cdafspiller har en digital udgang samt dvdafspiller.

Prøv først at lyt til din cd- fra dens digitale udgang og dernæst din dvd-afspiller, bare der vil du kunne høre forskel. Nu nu ved jeg ikke hvad du har af grej, men jeg vil næsten sige med sikkerhed at din dvd vil lyde bedst.

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:
Rune|WildChild skrev:
nicoleif skrev:
Boye skrev:

Det er jo så der at min overbevisning er at en mediaplayer (f.eks. SB3) er er ligeså (eller bedre) godt valg (vi taler kun til transport) end en mange tusinde kroners cr-afspiller, der jo kun læser skiven 1 gang hvorimod SB3 kan "gå" tilbage og genlæse hvis der er fejl.

Det kan du godt have ret i, men så kan du jo så bare ikke lige smide en cd på, så det er jo ikke to løsninger der opfylder samme behov?

Ydermere er du jo nødt til at kende checksummen på din indlæste cd, før du kan være 100% sikker på at den er læst korrekt..

Det skal lige siges at vi er meget længere ude end mit øre kan høre, men hvis det skal være korrekt så lad det være korrekt Tror ikke mit øre kan høre forskel på de to løsninger..

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Ydermere er du jo nødt til at kende checksummen på din indlæste cd, før du kan være 100% sikker på at den er læst korrekt..

Med accurateRip sammen med f.eks EAC så er det sikkerstilt hvis nogen anden har fåt samme checksumme som du, eller mer korrekt det er _helt usandsynelig at nogen får exakt den samme checksumme som du hvis det ikke er den korrekte checksummen.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Rune|WildChild skrev:

Med accurateRip sammen med f.eks EAC så er det sikkerstilt hvis nogen anden har fåt samme checksumme som du, eller mer korrekt det er _helt usandsynelig at nogen får exakt den samme checksumme som du hvis det ikke er den korrekte checksummen.

Det kan du sagtens bilde mig ind

Jeg vil bare gerne have glæden ved at have ALLE mine cd'er stående og så tage det fine cover ned, kigge bagpå og så lægge skiven i cd-afspilleren, det er HYGGE!! Men også et helt andet emne..

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Johan N skrev:

Rune|WildChild skrev:

Jeg vil bare gerne have glæden ved at have ALLE mine cd'er stående og så tage det fine cover ned, kigge bagpå og så lægge skiven i cd-afspilleren, det er HYGGE!! Men også et helt andet emne..

Og hvad er nu al der her nymodens computer halløj for noget? En modedille siger jeg dig 

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Rune|WildChild skrev:
Johan N skrev:

Rune|WildChild skrev:

Ja den er god med dig. Der er nogle af os der efterhånden har købt cd'er i over 20 år og et issue som holdbarhed af diskene er vist ikke noget du tænker på. En del af mine >20 år gamle cd'er er begyndt at krakelere og så er overførsel til andet medie vist et MUST!

flechr8
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Februar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Drev lyder forskelligt uanset hvilken dac du bruger. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål at læse 1'er og 0'er. Grunden til den store forskel er fordi et drev såvel som alle digitale transmisionslinier generer jitterstøj. Der er dog også forskel på hvor "gennemsigtige" dac's er over for den slags. De dyre af slagsen er mindre følsomme over for jitter. Man kan derfor sige at en stinkende dårlig dac i højere grad retfærdigør brugen af et godt drev.

Prøv selv at teste nogle forskellige drev som f.eks. Denon 3560 eller Pioneer PD95. Begge disse drev vil simpelthen gennembanke SB3 løsningen sønder og sammen..

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

flechr8 skrev:
Drev lyder forskelligt uanset hvilken dac du bruger. Det er nemlig ikke kun et spørgsmål at læse 1'er og 0'er. Grunden til den store forskel er fordi et drev såvel som alle digitale transmisionslinier generer jitterstøj. Der er dog også forskel på hvor "gennemsigtige" dac's er over for den slags. De dyre af slagsen er mindre følsomme over for jitter. Man kan derfor sige at en stinkende dårlig dac i højere grad retfærdigør brugen af et godt drev.

Prøv selv at teste nogle forskellige drev som f.eks. Denon 3560 eller Pioneer PD95. Begge disse drev vil simpelthen gennembanke SB3 løsningen sønder og sammen..

Har du afprøvet en squeezebox? Spec for jitter er opgivet til 50 psec rms hvilket så vidt jeg har kunne slå op er helt fint. En anden forudsætning for lav jitter er jo at SB3 anvender en asynkrone protokol! Så jeg kan ikke helt følge dig!

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Endnu en fordel i SB3's favør er at den gør brug af en  buffer hvilket cd-afspillere ikke gør og jitter kan så vidt jeg ved ikke passere en buffer! 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Inden der går for meget gætteri og personlig tro i det....så prøv selv at lytte til de forskellige løsninger.

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Inden der går for meget gætteri og personlig tro i det....så prøv selv at lytte til de forskellige løsninger.

Mvh.

Niels

Jamen så må jeg så lige komme med min egentlige bevæggrund for at starte denne tråd; jeg overvejer at købe en Audio Note DAC1.1x signature og kombinere den med min SB3! Det er så her tankerne er gået her på om SB3 løsningen er ikke ligeså/bedre - og her snakker jeg kun til transport -  end enhver cd-afspiller! 

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 22 Februar 2008 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Mvh.

Niels

Her antager du at vi alle hører ens. Hvis der ingen absolut standard er, er hele øvelsen så ikke ligegyldig?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes