Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digitale kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanker om at der er gjordt meget ud af jitterreducere i Meridian.

Hvis det er lavet ordentligt i D/A konverteren så burde valget af kabel være nærmest betydningsløs. Måske er et optisk kabel at foretrække hvis det er tilfældet.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej igen

De forskellige kabler jeg har prøvet har ikke givet anledning til at skifte. hvis der overhovedet har været nogen forskel på kablerne har den været så ubetydelig lille at det har været umuligt at høre forskellen.
mht. til impedansen i kablet så er spdif indgangene vel standardiseret til en bestemt impedans, og det bør være den man skal bruge. Det er da meget muligt at det skyldes Meridians måde at gøre tingene på at kablerne betyder næsten ingen ting. men det passer jo også godt med jitter teorien.

Jeg har haft MIT og har også brugt dem som højtaler kabel MIT Terminator 2 bewire, og her var der en del forskel, men det er også meget anderledes mht, analoge kabler. Jeg har prøvet dem sammen med et selvbygprojekt med en stor 10" bas og der var forskellen meget tydeligere, end på mine ProAc 2.5

Jeg har nu fået 2 stk subs Infinity Intermesso. Jeg deler i min processor således at jeg kører med stereo subs, og alt under 120mhz går ned i dem. Og det virker fantastisk godt.
Det vil sige at jeg egentlig kører med aktiv deling mellem bas og det øvrige. Og passiv mellem diskant og mellemtone i mine originale ProAc 2.5.
Efter jeg har gjort det kan jeg ikke høre forskel på MIT biwiring kablet og et alm 4m2 biltema kabel halvt kobber og sølv til 400kr for 10m. men det kunne jeg før. Det er min plan at jeg vil have aktive højtalere i stedet for mine ProAc 2.5. Muligvis Meridians eller måske nogle selvbyg med Lc Audios ZAP pulse forstærkere.  men det er ikke helt afgjort endnu.

Jeg er enig i der er forskel på analogekabler, især på højtalerkabler, dog vil jeg sige at her kan også sagtens bruges alt formange penge i forhold til ydelsen. Digitale kabler derimod mener jeg som jeg har sagt tidligere, et alm profigold er fint til de fleste. Skal man have bedre lyd så brug hellere pengene på en bedre processor eller DA konverter, det er altså den, der former lyden og det er her jitter opstår eller bliver elimineret mest muligt afhængigt af kvalitet. Der snakkes om 5% i et kabel ja det er jo meget fint, men hvormange procent har DAén at sige. Hvad vil man helst forbedre de 5% eller de 95%. :-)

PS. jeg har forøvrigt mine MIT Terminator 2 bewire til salg.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Citér:

Nej, jeg har bare gode øre, thats it.

Det er netop her den psygologiske faktor kommer ind i billedet.

Prøv at få lavet en høre test hås og se hvilke frekvenser du egentlig kan høre. du vil blive overrasket.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Hej igen

mht. til impedansen i kablet så er spdif indgangene vel standardiseret til en bestemt impedans, og det bør være den man skal bruge.

Jo den er standarliseret til 75ohm. Men det er ikke sikkert at kablet eller modtageren overholder kravet 100%. 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Citér:

Nej, jeg har bare gode øre, thats it.

Det er netop her den psygologiske faktor kommer ind i billedet.

Prøv at få lavet en høre test hås og se hvilke frekvenser du egentlig kan høre. du vil blive overrasket.

He-he, Det er ikke så mange år siden jeg fik lavet sådan en test og ørelægen sagde jeg havde det man kalder skærpet hørelse, hvilket vil sige at jeg faktisk kan høre højere toner end de fleste kan, hviklet resultatet også viste. Jeg havde dog et dyk i de dybe frekvenser, jeg husker ikke tallet nu, men dette hænger sammen med at jeg har været musiker i over 25 år. Dette er sikkert også skyld i den skræpede hørelse, i hvert fald har min hørelse intet med psykologi at gøre, jeg ved hvad høre og hvad jeg ikke høre. 

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Citér:

He-he, Det er ikke så mange år siden jeg fik lavet sådan en test og ørelægen sagde jeg havde det man kalder skærpet hørelse, hvilket vil sige at jeg faktisk kan høre højere toner end de fleste kan, hviklet resultatet også viste. Jeg havde dog et dyk i de dybe frekvenser, jeg husker ikke tallet nu, men dette hænger sammen med at jeg har været musiker i over 25 år. Dette er sikkert også skyld i den skræpede hørelse, i hvert fald har min hørelse intet med psykologi at gøre, jeg ved hvad høre og hvad jeg ikke høre. 

Det er jo fint hvis du har sådan en hørelse, men det er jo heller ikke det nårmale om jeg så må sige, ikke at jeg ikke tror du er nårmal, men du har åbenbart en bedre hørelse end de fleste.

Men en psykologisk faktor er der ved alle mennesker, der er bare ikke så mange der vil indrømme det. Og det kan også bevises. Prøv at kigge på de fårsøg lægerne laver med nyt medisin hvor de giver nogle kalktabletter og andre den nye medisin. Der er der faktisk mange der mener at de kan mærke noget, selv om de kun har fået en kalktablet. Der er også lavet forsøg med med en børne fødselsdag, hvor børnene fik noget æblemost, hvor i man fortalte den der var blandet alkohol i, nogle af dem bliver fulde.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Citér:

Det er jo fint hvis du har sådan en hørelse, men det er jo heller ikke det nårmale om jeg så må sige, ikke at jeg ikke tror du er nårmal, men du har åbenbart en bedre hørelse end de fleste.

Men en psykologisk faktor er der ved alle mennesker, der er bare ikke så mange der vil indrømme det. Og det kan også bevises. Prøv at kigge på de fårsøg lægerne laver med nyt medisin hvor de giver nogle kalktabletter og andre den nye medisin. Der er der faktisk mange der mener at de kan mærke noget, selv om de kun har fået en kalktablet. Der er også lavet forsøg med med en børne fødselsdag, hvor børnene fik noget æblemost, hvor i man fortalte den der var blandet alkohol i, nogle af dem bliver fulde.

I princippet er det jo ligemeget om det er psykologisk. Bare det virker.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

Citér:

Ja ja, psykologi har da stor betydning i mange af livets forhold, men nu skal vi lige passe på vi ikke blander psykologien ind i debatten her fordi nogen måske kan høre noget andre ikke kan osv....Det er også vigtigt lige at huske på at forskelle på kabler og andet tveaks høres nemmere på nogen anlæg end andre,da nogen er mere afslørende end andre.

Jeg vil medgive dig i at forskellene er små digi kabler imellem, men der er dog forskel, det er ikke ligemeget hvordan de 0 og 1 taller transpoteres. Desuden skal tigene jo hænge sammen, der er vel ingen der køber et digi kabel til 8.000 til et anlæg i 10.000 kroners klassen.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Jan skrev:

Citér:

I princippet er det jo ligemeget om det er psykologisk. Bare det virker.

He he, ja efter 10 bajer lyder det hele skide godt.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej Slipsefyr.

Jeg er ikke i tvivl om du kan høre forskel.

Men jeg vil stadig give Jan ret i at man skal passe på at man ikke bliver narret...Det kan nemt ske hvis man ikke er påpasselig med sine testmetoder..

Men som du siger der skal være et fornuftigt forhold mellem prisen på kabler og udstyr .. 

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

hvordan laver i de hvide firkanter med teksten, ja jeg er ret ny her på forumet.

Jeg ved godt jeg lagede ud med at sige der ikke var nogen forskel på Digitale Kabler, men det var jo også en provokation som jeg skrev. Og der er da også kommet lidt gang i debatten.

Jeg mener da klart, at der skal være de rigtige forhold mellem skittet. Køber man en Levinson spiller til 60k og et eksternt konverter ville jeg nok heller ikke købe et profigold kabel, men jeg ville heller ikke købe det dyreste / "bedste" MIT.
Man skal også huske på, at jo dyrer apperaterne er jo mere er der gjort ved antijitter kredsløb osv. 
I mine Meridian er der gjort så meget at jeg ikke kan høre nogen forskel, og andre der har været med i et lille blind test kan heller ikke, så jeg mener ikke det bare er en påstand.

Jeg kender en "jeg vil ikke nævne navn her" der har Levinson no. 432 efektrin til 75k og Revel Studio til 60k, imellem dem sidder der et MIT Oracle kabel til 50k. det spiller da kanon godt, noget af det bedste man kan høre. Men det syntes jeg også det gjorde før han fik Oracle kabler. altså hvor stort et overdrev vil man op på. hvis kabler giver mellem 5 og 10% lydforbedring, så må man da lige overveje om prisen så ikke også skal passe bare nogenlunde til de procentsatser, for de giver altså ikke lige så meget som forstærkeren.

Ser man nogle af de vilde opsætninger i USA så sætter de triamping med Krell eller Levinson på nogle store Wilson højtalere, men stadig med passiv delefilter. det er hul i hovedet fordi forstærkerne får stadigvæk tilført det samme signal. Den har altså stadig det samme frekvens bånd at slås med. Og man skal slet ikke begynde og regne på hvormange watt der skal til for at drive en diskant til sit yderste.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

hvordan laver i de hvide firkanter med teksten, ja jeg er ret ny her på forumet.

Jeg ved godt jeg lagede ud med at sige der ikke var nogen forskel på Digitale Kabler, men det var jo også en provokation som jeg skrev. Og der er da også kommet lidt gang i debatten.

Jeg mener da klart, at der skal være de rigtige forhold mellem skittet. Køber man en Levinson spiller til 60k og et eksternt konverter ville jeg nok heller ikke købe et profigold kabel, men jeg ville heller ikke købe det dyreste / "bedste" MIT.
Man skal også huske på, at jo dyrer apperaterne er jo mere er der gjort ved antijitter kredsløb osv. 
I mine Meridian er der gjort så meget at jeg ikke kan høre nogen forskel, og andre der har været med i et lille blind test kan heller ikke, så jeg mener ikke det bare er en påstand.

Jeg kender en "jeg vil ikke nævne navn her" der har Levinson no. 432 efektrin til 75k og Revel Studio til 60k, imellem dem sidder der et MIT Oracle kabel til 50k. det spiller da kanon godt, noget af det bedste man kan høre. Men det syntes jeg også det gjorde før han fik Oracle kabler. altså hvor stort et overdrev vil man op på. hvis kabler giver mellem 5 og 10% lydforbedring, så må man da lige overveje om prisen så ikke også skal passe bare nogenlunde til de procentsatser, for de giver altså ikke lige så meget som forstærkeren.

Ser man nogle af de vilde opsætninger i USA så sætter de triamping med Krell eller Levinson på nogle store Wilson højtalere, men stadig med passiv delefilter. det er hul i hovedet fordi forstærkerne får stadigvæk tilført det samme signal. Den har altså stadig det samme frekvens bånd at slås med. Og man skal slet ikke begynde og regne på hvormange watt der skal til for at drive en diskant til sit yderste.

Tja, hvor meget vil man betale for de sidste 5-10%, du har ret at forskellen som regel ikke er større, men brænder man virkelig for denne hobby her, så køber man altså sådanne kabler fremfor en ny bil.

Sådan er det altså, der er sikkert også mange andre hobbyes hvor der foregård noget der i andres øjne er skørt.

Jeg er selv een af dem der gerne tager en en 5 % forbedring uanset pris (hvis kontoen altså står i +)  og det er da et eller andet sted skørt, men det syntes jeg så omvendt også det er at købe en dyr Audi feks.Ikk......man kommer da de samme steder i en golf. I bund og grund handler det jo om livskvalitet og  hvad den er, er nok ret forskelig  fra mennske til menneske .

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Ja men jeg er da enig i at det er en hobbe man gerne bruger penge på, og det står da selvfølgelig enhver frit for om man mener de 5% er pengene værd. Min pointe er bare at der er mange der bruger penge på de 5% og så maske glemmer at bruge pengen på de 20-30% et andet apperart ville give, og så syntes jeg det er skørt.
Som andre også har skrevet her, så skal det gerne svare nogenlunde til hinanden, men har man penge nok man kan tillade sig at bruge på det så...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:
Ja men jeg er da enig i at det er en hobbe man gerne bruger penge på, og det står da selvfølgelig enhver frit for om man mener de 5% er pengene værd. Min pointe er bare at der er mange der bruger penge på de 5% og så maske glemmer at bruge pengen på de 20-30% et andet apperart ville give, og så syntes jeg det er skørt.
Som andre også har skrevet her, så skal det gerne svare nogenlunde til hinanden, men har man penge nok man kan tillade sig at bruge på det så...

Enig, men for mit eget vekommende har jeg de apperater jeg vil have lige pt og så kan man jo godt lege med kabler hvis man har råd. Men jeg er ikke så slem mere, det er efterhånden sjældent jeg skifter ud i min kæde fordi jeg er tilfreds med det jeg har. Et sted er man nød til at stoppe, for uanset hvor mange hårdt tjente danske kroner man bruger på den her hobby, så vil man altid kunne finde noget der spiller bedre. 

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Jan skrev:

Enig, men for mit eget vekommende har jeg de apperater jeg vil have lige pt og så kan man jo godt lege med kabler hvis man har råd. Men jeg er ikke så slem mere, det er efterhånden sjældent jeg skifter ud i min kæde fordi jeg er tilfreds med det jeg har. Et sted er man nød til at stoppe, for uanset hvor mange hårdt tjente danske kroner man bruger på den her hobby, så vil man altid kunne finde noget der spiller bedre. 

Nu ved jeg ikke om du har Levinson, men du har da logoet på din signatur. Der vil jeg da også sige at hvis man har det så er det da fint nok og prøve lidt kabler, for det kan ikke blive meget bedre. Det gælder efter min mening også Meridian, Krell osv. Det er i sidste ende en smag sag hvilke af disse produkter man vil vælge.
Jeg er nok ikke helt så "kabel tosset :-)" som dig men ellers tror jeg da vi er rimelig enige, om at et digitalkabel giver en minimal forbedring, hvis overhovedet nogen. Men det afhænger nok lidt af udstyret. Det ser dog noget anderledes ud hvis vi taler analoge kabler. Og her skal man passe på ikke at blande de to teknikker, når man kigger på kabler, for det er ikke det samme forhold der gør sig gældende.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Jan skrev:

Nu ved jeg ikke om du har Levinson, men du har da logoet på din signatur. Der vil jeg da også sige at hvis man har det så er det da fint nok og prøve lidt kabler, for det kan ikke blive meget bedre. Det gælder efter min mening også Meridian, Krell osv. Det er i sidste ende en smag sag hvilke af disse produkter man vil vælge.
Jeg er nok ikke helt så "kabel tosset :-)" som dig men ellers tror jeg da vi er rimelig enige, om at et digitalkabel giver en minimal forbedring, hvis overhovedet nogen. Men det afhænger nok lidt af udstyret. Det ser dog noget anderledes ud hvis vi taler analoge kabler. Og her skal man passe på ikke at blande de to teknikker, når man kigger på kabler, for det er ikke det samme forhold der gør sig gældende.

Hej Jan (vi er faktisk navnebrødre). Du kan bare klikke nedefor på WWW så kommer du ind på min tråd omkring mit anlæg, jeg har lige kigget på dit og det ser også ret godt ud må jeg sige, jeg har dog valgt at have min hjemmebio adskilt fra mit hi-fi anlæg da musikken er det jeg mest går op i og også det anlæg jeg præsentere herinde..

Forskellen på GODE digi kabler er lille, men ikke på de dårlige, jeg havde for en 5 års tid siden faktisk et MIT Terminator digi kabel til 1400 kroner, det lød ikke godt, det var faktisk utydeligt i mine øre, kablet udgik da også ret kurtigt af produktion mener jeg. Her forholder det sig anderledes med deres reference serie, de er gode, men ikke nødvedigvis bedre end andre, jeg har hørt mange gode, men jeg har bare valgt at have ens kabler i hele kæden.

ost.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Korrekt at digi er 1-0  Tænk hvis dybden i musikbilledet var påvirket af feks. kabeltykkelsen. Det ville se godt ud i en to værelses lejlighed og et fedt anlæg med  dertil hørende mega store højtalerledninger. mvh Ost
Til top Vis ost.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ost.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes