Emne: en videnskabelig forklaring ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
When we magnify our physical matter very much, we find that we are made mostly of void permeated by oscillating fields. This is what "objective physical reality" is composed of.
-Itzhak Bentov
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant citat Jazzman, men jeg savner lidt kontekst at fortolke i. Hvad er det du hører Itzhak sige om vores emne her?
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 01 Marts 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
høhø - det var bare, fordi der kom så mange løse elektroner på tråden, at jeg kom i tanke om dette herlige citat. Konteksten er måske bare, at der er et stort spring fra kvantefysiske overvejelser til den praktiske implementering.
Jeg bruger mine kræfter og penge på højtalere og pickuper. Det er der, jeg får udbytte. Og så en god CD-spille, men den jeg har, er så god, at hvis jeg vandt 100millioner i lotto, ville den få lov at blive stående! Kabler: mine bananstik kostede temmelig meget, jeg ved at kontakt betyder noget. Snoren er Audioscans Harald-Nyborg 4mm2 ækvivalent
|
| Til top |
|
| |
BasHunter Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, hvornår er der Jazz-uge igen....Så skulle man måske sammenligne med de virkelige realitetter....
Lyden har vingerne skjult, derfor må vi åbne lidt op for den, vi skulle jo gerne alle kunne nyde den lækre fornemmelse fra "de store drenge". __________________ Ingen Diskant, tak
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre; jeg skrev bare at det er helt normalt, at mennesker fastlåst på et bestemt bevisthedsplan, ikke kan/vil se "sandheder" fra andre bevisthedsplaner. De "lavere" planer som behov, drift og følelser skal jo heller ikke negligeres, vel.
Og ikke før man har forstået intuitionens og intentionens/viljens natur at kende, kan man kalde sig et helt menneske. Intet er vigtigere end noget andet, det er et samlet hele.
Og videnskaben har selvfølgelig også sin ret.
Truth-spinner; hvad hr Jazzman citerer hr Bentov for, er bare en logisk slutning på det jeg skrev om altings dissipative natur.
Alt holdes sammen i et elektrisk felt, bestående af mange forskellige frekvenser, i mere eller mindre harmoniske forhold. Vi kender det godt fra spektrum-analyse af stof fra ydre rum, ja også fra under vor egen atmosfære. Når disse elektriske felter/energier langsomt bliver svagere indtræder ældningen. Så man kan blive så gammel man har lyst til, og éns yndlingsting kan holde rigtig mange år, fordi man lægger energi i dem, netop fordi de er ens yndlingsting. Man vælger selv (når man altså er blevet opmærksom på tingenes "rette" sammenhæng. Vi gør det alle ubevidst! ).
Følgelig kan man så også, når man har lært at aflæse tings frekvens, lave en frekvenskonverter/omformer, og således lave ALLE grundstoffer om til det rene guld, eller hvad man nu har lyst til. Alkymiens løsning, værsågodda! 
Lys, farve, fast stof og følelser; det hele er elektriske felter. Og udefra kommende elektriske felter kan lave "uorden" i de førnævnte felter; derfor er højspændingsfelter, ja sågar over tid mikrobølge-felter, ikke af det gode for hverken mennesker, dyr eller naturen som helhed, nej! Solindstrålingen er også lige vild nok med vores skadede atmosfære. Måske der er hold i påstandene om hvor gamle de blev inden "syndfloden", som så var en naturkatastrofe?
Partikler kan stedbestemmes i det fastfrosne nu, men hastighedsbestemmes i det flydende nu. Vi ser det vi vil se, men virkeligheden er mangefacetteret.
Hvad har det så med denne tråd at gøre? Høm-høm; vi skal nok ikke være så skråsikre på, hvad der sker inde i et signalkabel (ekselpelvis), og hvad det gør eller ikke gør for lyden. Vi aner ikke (og videnskaben kan kun her være til NOGEN hjælp) hvad der er målbart og vigtigt, og hvad vi egentligt kan høre, og hvad der så "bare" er ejerglæde.
Men det jeg har hævdet at kunne høre forskel på (Nordost fra 450 kr til (uha) 3000-4000 kr), det står jeg ved af metalurgiske årsager (og så noget med tværsnit).
Smil; så lyder dit anlæg meget bedre!
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære FC, Det er ca. det mest spekulative (og suspekte) udlæg jeg har hørt siden personer fra min nærmeste omgangskreds besluttede sig til at blive clairvoiante healere  Videnskab er ikke et bevidsthedsplan, det er en metodisk tilgang til at udarbejde en sammenhængende forståelse af verden. Behov og drift, som du omtaler dem, er heller ikke bevidsthedplaner. Bevidsthed er netop defineret ved evnen til at resonere om sig selv som individ. Dine såkaldt lavere bevidsthedplaner går kollektivt under betegnelsen 'det ubevidste', netop fordi de ikke er karakteriseret ved bevidsthed. Hvad angår forståelse af intuitionen, ja så er intuitionen netop indbegrebet af viden frembragt ved ubevidste processer. Hvis vi derfor forstår, og kan styre, intuitionen, så er den altså ikke længere intuitionen - pr. definition. For intentionens vedkommende så er en egentlig forståelse også stærkt tvivlsom. Hvis man er determinist (hvilket jeg hælder til at være) så kan man godt tale om at alting har en intensionel forståelse (altså fremkommer ved en veldefineret process), men det er vist almindeligt vedtaget blandt fysikere at sub-molekulære processer er non-deterministiske - hvilket til dels kvaser den opfattelse. Jeg vil vove det postulat at fysikken ikke har afdækket en reel intensionel forståelse af et eneste naturfænomen endnu - alle love beskrevet i klassisk mekanik, elektromagnetisme og termodynamik er i hvert fald umiddelbart beskrevet ekstensionelt, og må betegnes som hypoteser. Det samme gælder partikkelfysikkens anstrengelser, omend kvantemekanik, strengteori etc. måske kommer tættere på. Vi er med andre ord underlagt vores evne til at OBSERVERE. Hvad mange folk så misforstår (og her har du ret) er at mangel på observation IKKE er det samme som mangel på eksistens - det kan lige så godt være et udtryk for manglende observationsevne. For så at vende tilbage til det egentlige emne, er min holdning blot at der skal være relativt stor forskel på fornuftige kablers formåen før vi kan observere forskellen, både med måleudstyr og med ørerne. En analogi kunne her være solsystemers opførsel: Selv om de er sammesat af uendeligt mange non-deterministiske eller kaotiske elementer så er deres opførsel, på det niveau hvor det er interessant for os at observere dem, 100% deterministisk og kan forudsiges tusindvis af år ud i fremtiden. Kablet er ikke på samme niveau, men tæt nok på til at mine ører ikke kræver et ekstravagant kabel for at blive tilfredse. Mht. elektriske felter, frekvenser, alkymi, osv. Har du slugt den blå pille???
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja...med dine højttalere in mente, så kunne du jo starte med at låne et sæt af de dyreste kabler med hjem fra Hifi-Klubben og hør nærmere ad.
Hvis forskellen i lyd udebliver kan du kun prise dig lykkelig over at spare en pæn sum penge __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 02 Marts 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Andre; jeg skrev bare at det er helt normalt, at mennesker fastlåst på et bestemt bevisthedsplan, ikke kan/vil se "sandheder" fra andre bevisthedsplaner. De "lavere" planer som behov, drift og følelser skal jo heller ikke negligeres, vel.
Og ikke før man har forstået intuitionens og intentionens/viljens natur at kende, kan man kalde sig et helt menneske. Intet er vigtigere end noget andet, det er et samlet hele.
Og videnskaben har selvfølgelig også sin ret.
|
|
|
Ok det kan jeg ikke diskutere med dig. Har du en sandhed, du kan se mærke føle, eller hvordan det nu giver sig udslag, og jeg ikke kan. Og dit eneste bevis, er du kan se det fordi du er på et højere bevisthedsniveau end jeg. Men er det derfor du kan høre forskel på kabler.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh, det giver mig kuldegysninger når folk prædiker deres religion som sandhed... __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at værdien af stikkene, og især kontakttrykket hvor stikket slutter til, er kraftigt undervurderet, i forhold til kablets værdi. Kablet er så til gengæld kraftigt overvurderet. Dårlige bananstik er der især mange af.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jeg mener at værdien af stikkene, og især kontakttrykket hvor stikket slutter til, er kraftigt undervurderet, i forhold til kablets værdi.
Kablet er så til gengæld kraftigt overvurderet.
Dårlige bananstik er der især mange af.
|
|
|
Det er fuldstændigt korrekt, at stik og stikforbindelsene er uhyre vigtige.
Langt vigtigere end om kablet består af 99.99% eller 99,9999999999999% kobber/sølv eller hvad der nu er moderne. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hattori Hanzo skrev:
Tja...med dine højttalere in mente, så kunne du jo starte med at låne et sæt af de dyreste kabler med hjem fra Hifi-Klubben og hør nærmere ad. |
|
|
jeg tror faktisk ikke, at Hi-fi klubben har et specielt stort udvalg af strømkabler. Hvad med KT RADIO, de har vist de der Nordost, laver de nogle strømkabler som er værd at prøve af??
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra én fupbranche til en anden... Du ved vel godt at renserierne blot folder ens tøj, og giver det tilbage som det var ?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 03 Marts 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solidcore kobber kabler, med luft dealektrikum, er da ok. Det er bare lidt upraktisk.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Solidcore kobber kabler, med luft dealektrikum, er da ok. Det er bare lidt upraktisk.
MVH
|
|
|
Har i ikke en del "dem skal vi ikke bruge mere" master med tilbehør på lager ? ellers har jeg 4 fine isolatorer siddende på gavlen som du godt må få, du skal selv skrue dem ned men jeg har da en stige
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
(Selv) kære hr Truth-spinner; hvad er der nu galt med at være clairvoyant healer? Det er vi SQ-da alle sammen; det kræver kun lidt empati/indlevelse i andres problemer. Som når din mor lagde en hånd på din feberramte pande, intet andet!
Men kan man ikke få dette til at passe ind i sit (deterministiske) verdensbillede, så er det da ganske smart at dreje sandheden en smule, hr Truth-spinner!
Det ubevidste er lige meget en del af sandheden som det bevidste er det, men det skal bare lige hentes ind.
Behov og drift er planternes og dyrenes bevidsthedsplaner, såmænd. Så lærte du også lidt dér!
Og vi er så også (meget) enige om, at den klassiske fysik ikke er kommet i mål endnu, og at Bohr´s felt-teori ikke er klart eviderbar (endnu), og at jeg så følgelig fabulerer over teser. 
Men sjælen ved alt, da den har levet i år-milliarder, og ALTING er "opfundet" mange gange før, både på andre planeter, og sågar også på vor egen nu benzinos-grå planet. (Kun for at få dig til at tænke lidt, hæ!) Stol på din ubevidste intuition, og gør den til en del af din bevidste verden; man bliver afklaret og glad!
Kan du ikke forstå teorien bag fast stofs frekvenskonvertering til andre stoffer, så er du altså ikke halv så langt inde i "stoffet" som jeg havde håbet på, det er ment som en øjenåbner for de teknisk interesserede; jeg har jo ikke konverteren samlet på et stykke MDF-plade derhjemme. Men engang om føje år!
Og jeg spiser ikke piller; 10-15 Look Gold i døgnet og en hel del kaffe er min "undskyldning"!
Andre (elskede jordbo); alle kan leve efter deres indre stemme, det er bare om at komme i gang. Pas dog på "udefrakommende" stemmer i starten, "nissen" vil gerne bilde dig ind, at "han" har oplyst dig, og så bliver man måske lige pludseligt religiøs, og tror at det er "guds" stemme, og at det skal være sårn (Det skal det IKKE; det er en besættelse). Bevar jeres kritiske sans, også overfor det jeg "prædikerer", dan jer jeres egen mening; der er mindst 6 milliarder veje til oplysning, bare her på jorden. Man kan høre forskel på kabler (og alt muligt andet), hvis man sætter sig op til det. Træning er vejen frem, og jeg startede med kassettebåndoptagere i 1970´erne; vi kopierede så vi var helt blå i hovedet! Jeg SNOEDE mit første kopieringskable af en slagtet mikrofon og et spritnyt stik med huller i loddefligene som 7-årig!
(Nu fabler han FÆM også om intelligent liv i rummet, men tillad mig lige at spørge om logikken i, at der i et "uendeligt" univers KUN er kosmisk intelligent liv lige her på jorden? Nah; videnskaben skal tage skyklapperne af, og snart tak!)
Dette indlæg er kun ment som et hjerteligt indspark. Jeg er ikke et orakel! 
Men tilbage til "blindtesten" af et ydmygt entry-level Nordost signalkabel (Magic 1):
Vi startede med det normale set-up (og en S. R. Vaughan CD), mens vi fik en kop hvid te (gys). Anlægget består af en Arcam Alpha One CD-afspiller, en Sony TAF reciever, samt 2 Mission 771 højttalere. Nothing special!
Da CD´en er færdig bliver jeg bedt om at skifte kable, og ikke noget med et dobbeltskift, således at han bliver "snydt", for det er garntrisse hvad jeg er ude i. (Godt gættet hr B.B. Bichler). Næh; hvis kablet skal være noget for ham, så skal det lyde (meget) bedre, og det skal (over tid) være evident hvad der er et "guldkabel" og hvad der ikke er. (Det fik han så lov at bestemme).
I med kablet, og straks kom han op af trappen "Der er SQ-da ikke den store forskel, hva? Og hvis det virkeligt koster 450 kr, så er det ikke pengene værd!" Mens jeg i mit stille sind tænker "Det var da S, kan det l*rteanlæg virkelig ikke vise forskel på signalkabler og "guldkabler"?, men svarer at jeg gider SQ ikke hive kablet ud igen, så lad os bare høre noget musik.
Efter 5 minutter begynder han dog at "fable" om bedre basgang, at det er nemmere at lytte soloerne af (han er jo guitarist gennem 35-40 år, Fender Stratocaster, Marshall forstærkere og sårn). Efter en halv time taler han om at det hele er åbnet op, og at han nu kan høre teksterne, der hvor han utallige gange har "spolet tilbage", for at afkode teksten. Nu var det tydeligt, meget tydeligt. Her efter "glemmer" han alt om teknik, og hiver snart akustiske, snart elektriske guitater frem og viser akkordomvendinger over 12-tone skalaen, lagt ind over S. R. Vaughan, Wes Montgomery, Beatles, Clapton, Hendrix, Gary Moore.
Vi bliver enige om (det er soleklart), at signalkabler skal have lov at sidde i rundt en halv time, før de åbner op, og at A/B tests hvor kablerne hives ud i et væk, ALDRIG kan vise hvad signalkablet kan. Hvorfor skal de "tilspilles"? Vi aner det ikke, og vi er også ligeglade!
Efter 6 timer skred jeg hjem; og hans kommentar da jeg gik var: "Jamen det er jo godt, så kan jeg få hørt en masse musik". Jeg har ringet til ham idag, og med musik i baggrunden bedyrer ham, at han har hørt musik til kl 2 i nat, at han er rigtig glad, og at det da ville være rart hvis jeg kunne låne ham nogle højttalerkabler, gerne fra samme firma som "guldkablet".
NB: Kablet er et tidsubegrænset lån, så han har intet i klemme!
Bare min ydmyge mening om emnet; alle må have en anden mening, gerne tak. Men når I "dunker" mig, så gør det lige med et smil på læben! 
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanen tro foreligger der ikke en blindtest...
Skriver du iøvrigt ikke, at der ikke var forskel på kablerne?
Og, hvad alt new age ævlet har at gøre på et hifi site forstår jeg ikke?
__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
When we magnify our physical matter very much, we find that we are made mostly of void permeated by oscillating fields. This is what "objective physical reality" is composed of.
-Itzhak Bentov
|
|
|
Når alting er lavet af det samme, så er stenbiderrogn altså lige så gode som ægte kaviar ! Wooow  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|