Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 02:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: en videnskabelig forklaring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Jeg siger ikke at der er forkert, hvis man kan høre forskel, men en hz er vil en hz. (Uden at sige jer imod)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Gymnasten skrev:
Har du fundet andre veldokumenterede eller kan give mig gode søgekriteriet på google, så vil jeg blive glad for det.

Her f.eks.: http://www.provide.net/~djcarlst/abx_new.htm

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Jeg siger ikke at der er forkert, hvis man kan høre forskel, men en hz er vil en hz. (Uden at sige jer imod)

Der ligger mere i gengivelsen af lyd end en frekvenskurve. Du kan godt have to apparater der tilsyneladende gengiver en frekvenskurve ens, men lyder VIDT forskelligt. Forvrængning, fase-forskydninger, spredning, impulsgengivelse osv - alt sammen ting der ikke er direkte relateret til frekvenskurven, men har væsentlig indflydelse på lyden. Problemet er at ingen rigtigt ved hvor meget det påvirker den opfattede lyd, hvis du ændrer en given parameter med en bestemt mængde - eller sågar om vi overhovedet har kortlagt alle lydmæssige aspekter på en måde der gør dem målbare.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

kappen skrev:
Jeg stemmer også for en bildtest!

Ja blindtesten skal helt klart være blid. Vi skal jo ikke overanstrenge os.

Men er klar. Har prøvet at lave blindtest med mine supra netkabler og kunne sagtens høre forskel.

Et Supra netkabel vil man altid kunne genkende på den totalt lukkede og døde lyd. Helt enkelt. 

Mvh.

Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 03:34 | IP-adresse registreret  

Til AV Precision

Ja du har fuldstændig ret. Jeg ved ikke lige hvorfor jeg kun skrev det.

Der hvor jeg ville hen med det, var at hvis det ikke er hz´ne, så er der el kun modstand, hvor mange elektroner, isolering og hvor "rodet" elektronerne kommer efter hinanden.!?

Problemet er at der ikke kan sættes finger på hvad det er, men forskellen er der.

Det kan godt være jeg er helt gal på den, men hvis man ser det fra et mere kritisk punkt, kan det godt være svært at få det til at hænge sammen.

Hvis det ikke er rodet elektroner, eller modstand og isolering, hvad er det så lige der gør forskellen?
Sådan rent fysisk set? Set ud fra samme setup selvfølgelig.

Jeg spørger fordi jeg godt kunne tænke mig at vide mere

Mhv
Dan R. Hansen

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Har lige rettet en fejl i mit indlæg...

[QUOTE=AV Precision

Dét jeg mener er 110% indiskutabelt i denne diskussion, er at uanset hvor meget forskel der reelt ER på forskellige produkter (uanset type), så påvirker psykologien vores opfattelse af dem. Det være sig om du kender prisen på produktet, om du har et positivt eller negativt indtryk af firmaet der leverer det, eller bare om du har haft en god dag på jobbet inden du sætter dig ned og lytter. INGEN kan sige sig fri for at vores sind påvirker hvordan vi opfatter lyden. At bilde sig selv ind at man kan sætte sig 100% ud over disse ting, er at snyde sig selv. At acceptere eksistensen af placebo er ikke det samme som at bruge placebo som forklaring på alt uforklarligt. Men fakta er at placebo eksisterer. Jeg vil garantere at jeg kan få folk til at opleve forskelle når de hører eller ser det samme produkt to gange i træk, f.eks.

/QUOTE]

Yep, AV, du berører noget i denne diskussion som jeg mener er væsentlig, nemlig psyko-akustikken. Den positive forventning til et produkt der lige er indkøbt udmønter sig i en hørbar forskel derhjemme på anlægget og dermed definere "jeg selv" at det har gjort en væsentlig forskel for min oplevelse!

Begrebet "tilspilning" i denne situation har pludselig noget at sige, hvis ikke "jeg" er helt tilfreds med produktet (fra det øjeblik jeg træder ind af døre derhjemme). Emnet skal lige tilspilles en 10->1000 timer så er den i skabet .

Her er der virkelig tale om avanceret snyd. Efter min opfattelse er det nemlig tilspilning i hjernen, der foregår. Produktet har ikke ændret sig over tid, men opfattelsen, er over tid blevet accepteret som OK, til det bedre. Men der er jo, netop, ingen der kan sige hvordan det skal lyde (ud over ham der styre mixerpulten)!

Er det ikke bemærkelsesværdigt, at ingen nogensinde på dette forum har skrevet at efter 27 timers tilspilning lyder det GANSKE forfærdelig  men altid så og så godt?

Jeg vil tror på at folk kan høre en forskel, men derimod vil jeg hævde at det ikke nødvendigvis er mere rigtigt af den grund (i det store sande akustiske perspektiv), men da pengene er givet ud, "snyder" jeg mig til, at lydbilledet er til den gode side!

Jeg bruger ofte den metode (når jeg justere på mit individuelt justerbare 3-vejs ht system), efter nogle timers lytning, simpelthen at slukke. Glemme alt om hifi nogle dage og, hvis det så derefter stadig lyder tilfredsstillende, vedbliver justering. På den måde "slettes" min umiddelbare opfattelse af, at jeg har ændret noget som så "indbildt" eller "automatisk" er godt!

Såå i diverse blindtest er jeg enig i at der kan høres forskelle men hvem afgøre at de dyre kabler lyder bedst? Det må snarer være at jeg "tror" det og det setup kommer tættest på den originale lyd omkring mixerpulten

Flemming

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Om ens hjerne så bliver snydt er vel ligemeget så længe man er tilfreds med sin 120 kr's indvestering og har vellyd i stuen ( efter ens egen mening)

Ja, det kan du selvfølgelig godt mene, og det er da fint at du er tilfreds. Du kunne dog så have haft samme vellyd i stuen uden at ofre de 120,- kr. Jeg mener at man er nødt til at forholde sig kritisk overfor mange af de produkter vi får tilbudt af smarte sælgere ( Dette gælder ikke kun indenfor HiFi ). Derfor mener jeg også at det er fint med debat om produkterne. Det er bare ærgerligt at den ofte bliver så følelsesladet og personlig, men så er vi måske tilbage hvor tråden startede ved hverdagspsykologien.
Spørgsmålet som jazzman stiller med sit indlæg er, som jeg har opfattet det :

Kunne man tænke sig at det omtalte forsøg kunne overføres til vores verden ( kabler, sikringer og en masse andre ting). Det spørgsmål mener jeg er meget relevant.

Jazzman stiller spørgsmål om et endegyldig svar, om hvorfor man dog kunne finde på at smide f.eks. 15000 efter et kabel på grund af placeboeffekten. Jeg har prøvet at besvare det med mig selv som eksempel, som ikke kan benyttes af en eneste anden person på forumet da de ikke er som jeg, så:

Jeg er har fået bedre forståelse for hvad i mener. Jeg er enig i placebo effekten er med i hifi, men det er den jo i alt som hr. AV skriver. Det er jo det reklamefolk er rigtig gode til at skabe

Men der bliver specifik i starten af tråden gået efter folk der bruger penge på kabler, det kunne også gælde alt andet efter det der er blevet skrevet. Så hvorfor denne tråd?

Jeg har prøvet med mig selv som eksempel at beskrive hvad jeg gør når jeg køber ind. Jeg kan da ikke udelukke noget om placebo når jeg lytter mig frem herhjemme inden jeg køber produktet men det er min beslutning, og i kan da heller ikke selv se ud over denne effekt.

Hvis i prøver med egne ord at forklare hvofor i har købt det i har købt, og andre så mener det er forkert p.g.a placeboeffekten ville i så ikke også være lidt ligeglade? Så hvorfor denne tråd?

Man kan bliver ved med at vende og dreje dette emne så jeg stiller selv et spørgsmål til spørgsmålet i starten af tråden:

Kan i selv se ud over placeboeffekten siden i mener det er forkert at smide penge efter kabler?

Denne diskussion kan blive ved. Man kan ikke generaliserer.

Jazzman stiller spørgsmål om et endegyldig svar, om hvorfor man dog kunne finde på at smide f.eks. 15000 efter et kabel på grund af placeboeffekten. Det må også være svarret ( placeboeffekten) men den kan i da heller ikke selv se ud over så hvorfor udstille de folk der bruger penge på (i dette tilfælde) kabler?

Jeg mener jeg forstår hvad i mener men er stadig ikke enig i at man kan udstille folk fordi man ikke kan forstå deres valg. Fortsat god diskussion.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

kappen skrev:

Men er klar. Har prøvet at lave blindtest med mine supra netkabler og kunne sagtens høre forskel.

Et Supra netkabel vil man altid kunne genkende på den totalt lukkede og døde lyd. Helt enkelt. 

Mvh.

Niels

Ja supra lyder lukket på det forkerte anlæg.

Den rigtige combi vil give en anden virkning. Med B&W lyder det lukket og klemt. Med Sonus Faber giver det lige det pift der gør at sonus ikke åbner overdrevet op.

Den slags burde du da om nogen vide

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Hvis det ikke er rodet elektroner, eller modstand og isolering, hvad er det så lige der gør forskellen?
Sådan rent fysisk set? Set ud fra samme setup selvfølgelig.

Hvad der giver forskellene i forskellige kabler, tror jeg at der er andre der må træde til og svare på, jeg har ikke nok teoretisk viden til at jeg vil kunne give en forståelig og korrekt forklaring på hvad der foregår i et kabel.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Jazzman stiller spørgsmål om et endegyldig svar, om hvorfor man dog kunne finde på at smide f.eks. 15000 efter et kabel på grund af placeboeffekten. Det må også være svarret ( placeboeffekten) men den kan i da heller ikke selv se ud over så hvorfor udstille de folk der bruger penge på (i dette tilfælde) kabler?

Jeg mener ikke at en mand der betaler 120,-  for en placebo-effekt er blevet hverken mere eller mindre snydt end en mand der betaler 15.000,- for en placebo-effekt. Sidstnævnte har bare tilfældigvis flere penge at rutte med. Jeg kan ikke se hvorfor priserne skal drages ind i en diskussion om hvorvidt der er forskel eller ej. Hvis der IKKE er forskel, så er prisen for høj, uanset om den er 50.000,- eller en flad femmer.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:

Jeg vil tror på at folk kan høre en forskel, men derimod vil jeg hævde at det ikke nødvendigvis er mere rigtigt af den grund (i det store sande akustiske perspektiv), men da pengene er givet ud, "snyder" jeg mig til, at lydbilledet er til den gode side!

Jeg bruger ofte den metode (når jeg justere på mit individuelt justerbare 3-vejs ht system), efter nogle timers lytning, simpelthen at slukke. Glemme alt om hifi nogle dage og, hvis det så derefter stadig lyder tilfredsstillende, vedbliver justering. På den måde "slettes" min umiddelbare opfattelse af, at jeg har ændret noget som så "indbildt" eller "automatisk" er godt!

Lige præcis - alt for mange fokuserer på om de kan høre forskel, og ikke på om det lyder godt.

Jeg er ikke mere hellig end alle andre, men det er dérfor jeg stadig har mine trofaste, billige DLS højttalere. Jeg kan finde utallige højttalere som jeg kan sætte op ved siden af, og hvor jeg kan udpege 20 ting der er bedre. Men når jeg har hørt 10 plader, vil jeg hellere tilbage til DLS'erne... Utroligt mange højttalere LYDER godt, men er ikke til at holde ud at HØRE på...

Flemming Skov skrev:
Såå i diverse blindtest er jeg enig i at der kan høres forskelle men hvem afgøre at de dyre kabler lyder bedst? Det må snarer være at jeg "tror" det og det setup kommer tættest på den originale lyd omkring mixerpulten

Jeg synes, for at undgå at det bliver den sædvanlige rappen på hver sin side af søen, at vi skal tage det ét skridt ad gangen, og få endeligt fastlagt om det under videnskabelige forhold kan lade sig gøre at høre forskel på forskellige strømkabler (eksempelvis). Dette vil effektivt lukke munden på dem der mener at fokuseringen på kabler kan afvises med at der ganske enkelt ikke ER forskel. Såfremt - selvfølgelig - at de ikke har ret!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Nilau skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

kappen skrev:

Mvh.

Niels

Den rigtige combi vil give en anden virkning. Med B&W lyder det lukket og klemt. Med Sonus Faber giver det lige det pift der gør at sonus ikke åbner overdrevet op.

Det har er vel meget typisk for bl.a. kabeldiskussionen....enten er man ikke god nok lytter, ens anlæg er for godt/dårligt, forkert sammensat eller omgivelserne var ikke rintige....eneste ikke vurderede mulighed er placebo

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Stanley skrev:

Ja, det kan du selvfølgelig godt mene, og det er da fint at du er tilfreds. Du kunne dog så have haft samme vellyd i stuen uden at ofre de 120,- kr. Jeg mener at man er nødt til at forholde sig kritisk overfor mange af de produkter vi får tilbudt af smarte sælgere ( Dette gælder ikke kun indenfor HiFi ). Derfor mener jeg også at det er fint med debat om produkterne. Det er bare ærgerligt at den ofte bliver så følelsesladet og personlig, men så er vi måske tilbage hvor tråden startede ved hverdagspsykologien.

Kunne man tænke sig at det omtalte forsøg kunne overføres til vores verden ( kabler, sikringer og en masse andre ting). Det spørgsmål mener jeg er meget relevant.

Jazzman stiller spørgsmål om et endegyldig svar, om hvorfor man dog kunne finde på at smide f.eks. 15000 efter et kabel på grund af placeboeffekten. Jeg har prøvet at besvare det med mig selv som eksempel, som ikke kan benyttes af en eneste anden person på forumet da de ikke er som jeg, så:

Jeg er har fået bedre forståelse for hvad i mener. Jeg er enig i placebo effekten er med i hifi, men det er den jo i alt som hr. AV skriver. Det er jo det reklamefolk er rigtig gode til at skabe

Men der bliver specifik i starten af tråden gået efter folk der bruger penge på kabler, det kunne også gælde alt andet efter det der er blevet skrevet. Så hvorfor denne tråd?

Jeg har prøvet med mig selv som eksempel at beskrive hvad jeg gør når jeg køber ind. Jeg kan da ikke udelukke noget om placebo når jeg lytter mig frem herhjemme inden jeg køber produktet men det er min beslutning, og i kan da heller ikke selv se ud over denne effekt.

Hvis i prøver med egne ord at forklare hvofor i har købt det i har købt, og andre så mener det er forkert p.g.a placeboeffekten ville i så ikke også være lidt ligeglade? Så hvorfor denne tråd?

Man kan bliver ved med at vende og dreje dette emne så jeg stiller selv et spørgsmål til spørgsmålet i starten af tråden:

Kan i selv se ud over placeboeffekten siden i mener det er forkert at smide penge efter kabler?

Jeg mener jeg forstår hvad i mener men er stadig ikke enig i at man kan udstille folk fordi man ikke kan forstå deres valg. Fortsat god diskussion.

Jeg synes altså stadig at du overreagerer. Der er da ingen der udstiller dig eller taler ned til dig, vi har bare en anden mening end dig. Denne tråd er netop holdt i en ordentlig tone i modsætning til så mange andre om emnet. Hvorfor reagerer du så negativt ? Jeg har, som du kan se i mine indlæg, System Audio højttalere og de bliver også kritiseret sommetider, men jeg har da aldrig opfattet det som et personligt angreb på mig. Det ville da også blive et kedeligt debatforum hvis vi alle var enige. Hvorfor generer det dig at tråden er oprettet ? Der er mange tråde der ikke interresserer mig, dem springer jeg så bare over.

Du har fremhævet en linie i mit indlæg. Bemærk her igen at jeg skriver måske. Jeg påstår altså ikke noget. Jeg kunne måske godt uddybe hvad jeg mente med det, men i lyset af ovennævnte må jeg nok hellere lade være. Jeg vil dog sige at der ikke var ment noget negativt med det. Som Otto også skriver, er vi alle påvirket af psykologi. Jeg er da heller ikke i tvivl om at jeg selv er blevet "snydt" i mange andre situationer, selvom jeg altid forholder mig kritisk til reklamer o.lign.
Dygtige reklamefolk udnytter jo netop psykologi til at sælge produkterne.

Forøvrigt synes jeg at det kunne være interressant hvis jazzman havde en kommentar til den spændende debat han har startet. Jeg kunne også godt tænke mig at få titlen på den bog han omtaler. Den kunne vi sikkert alle have gavn af at læse.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg dribler lige ud af en ny tangent, med fare for at udstille min egen uvidenhed:

Jeg er af den klare overbevisning, at hvis man vil designe det bedst mulige kabel, så må man nødvendigvis starte med det rigtige princip. "Rigtigt" og "forkert" rangerer i min verden højere end "godt" og "dårligt" - forstået på den måde, at er princippet forkert, vil det aldrig blive godt.

Dét der så er problemet mht. audio-kabler, er at der tilsyneladende ikke rigtigt er nogen der kan svare mig på hvad "det rigtige princip" er. Når man spørger såkaldte kabel-eksperter, så er svaret altid "according to our experience and research, we find that mumble jumble wumble..." Der må være nogle enkeltstående, systembetingede og indiskutable faktorer der gør sig gældende for et audio-kabel. Klart, det siger ikke _alt_, men byggestenene må lige skulle sættes på plads, før vi kan bygge skyskraberen. For eksempelvis et video-kabel, kan der stilles nogle ting op: Det skal være 75 ohm coax, med så lav modstand som muligt, og så god afskærmning som muligt. Det er system-betinget og indiskutabelt. Hvis et video-kabel ikke er 75 ohm coax med lav modstand og god afskærmning, så kan det være fløjthamrende ligegyldigt hvordan du iøvrigt konstruerer kablet, så får du _aldrig_ en god ydelse ud af det.

Der må da være ting der er lige så banale, systembetingede og indiskutable, inden for audio-kabler? Nogle ting der sikkert er så banale, at vi tager dem som en selvfølge. Hvis vi starter HELT fra bunden af, med en klump kobber/sølv/whatever og en bunke isolerings-materiale, hvilke egenskaber i et kabel er det at afspillere og forstærkere "forventer", hvilke egenskaber i kablerne er elektronikken designet til? HELT fra bunden, inkl. hvilken impedans og hvad der nu ellers kan være af INDISKUTABLE banaliteter (og ikke noget med "praksis viser", teknisk info tak!)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Forøvrigt synes jeg at det kunne være interressant hvis jazzman havde en kommentar til den sp�ndende debat han har startet. Jeg kunne også godt tænke mig at få titlen på den bog han omtaler. Den kunne vi sikkert alle have gavn af at læse.

Jamen jeg har bare nydt i den grad at sidde på sidelinien og følge med. Mange har skrevet præcis det, jeg har tænkt, så er der jo ingen grund til at gentage.
Bogen er her. Jeg fik den som værtindegave.

AV Precision skrev:
Der må da være ting der er lige så banale, systembetingede og indiskutable, inden for audio-kabler?

Ja, som jeg skrev i en anden tråd: Den rette kapacitans. Lav impedans. Lav selvinduktion. Stabil og langtidsholdbar mekanisk konstruktion. Hvis de krav er opfyldt, synes jeg man skal fokusere på resten af anlægget - og MUSIKKEN! Nu skal jeg op og sætte den splinternye "Ron Carter: Dear Miles" på mine værkstedshøjttalere! Glæder mig.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
DPetersen skrev:

Jeg mener ikke at en mand der betaler 120,-  for en placebo-effekt er blevet hverken mere eller mindre snydt end en mand der betaler 15.000,- for en placebo-effekt. Sidstnævnte har bare tilfældigvis flere penge at rutte med. Jeg kan ikke se hvorfor priserne skal drages ind i en diskussion om hvorvidt der er forskel eller ej. Hvis der IKKE er forskel, så er prisen for høj, uanset om den er 50.000,- eller en flad femmer.

Jeg bliver da nød til at komme med nogle tal som eksempler, jeg har før i mine indlæg ment at det er underforstået.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2008 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
DPetersen skrev:

Stanley skrev:

Jeg synes altså stadig at du overreagerer. Der er da ingen der udstiller dig eller taler ned til dig, vi har bare en anden mening end dig. Denne tråd er netop holdt i en ordentlig tone i modsætning til så mange andre om emnet. Hvorfor reagerer du så negativt ? Jeg har, som du kan se i mine indlæg, System Audio højttalere og de bliver også kritiseret sommetider, men jeg har da aldrig opfattet det som et personligt angreb på mig. Det ville da også blive et kedeligt debatforum hvis vi alle var enige. Hvorfor generer det dig at tråden er oprettet ? Der er mange tråde der ikke interresserer mig, dem springer jeg så bare over.

Du har fremhævet en linie i mit indlæg. Bemærk her igen at jeg skriver måske. Jeg påstår altså ikke noget. Jeg kunne måske godt uddybe hvad jeg mente med det, men i lyset af ovennævnte må jeg nok hellere lade være. Jeg vil dog sige at der ikke var ment noget negativt med det. Som Otto også skriver, er vi alle påvirket af psykologi. Jeg er da heller ikke i tvivl om at jeg selv er blevet "snydt" i mange andre situationer, selvom jeg altid forholder mig kritisk til reklamer o.lign.
Dygtige reklamefolk udnytter jo netop psykologi til at sælge produkterne.

Forøvrigt synes jeg at det kunne være interressant hvis jazzman havde en kommentar til den spændende debat han har startet. Jeg kunne også godt tænke mig at få titlen på den bog han omtaler. Den kunne vi sikkert alle have gavn af at læse.

Jeg er udmærket klar over at ingen taler ned til mig. Jeg er enig med dig i at tråden er holdt i god tone. Jeg mener ikke jeg reagerer negativt, men jeg skriver som jeg gør for at prøve fremme mine holdninger, så andre herinde får en fornemmelse af hvad jeg mener. At vi måske er lidt uenige det skal der være plads til. Jeg har fået noget ud af diskussionen, og det håber jeg også i/du har. Du må for min skyld gerne uddybe det du mener, det er det jeg har prøvet på igennem hele tråden.

Jeg takker af for nu da jeg har ytret mine meninger.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
Nilau skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

kappen skrev:

Mvh.

Niels

Det har er vel meget typisk for bl.a. kabeldiskussionen....enten er man ikke god nok lytter, ens anlæg er for godt/dårligt, forkert sammensat eller omgivelserne var ikke rintige....eneste ikke vurderede mulighed er placebo

Man kan også vende det om og sige.

Jeg syntes det lyder FANTASTISK. Hvorfor??? hmm Det kan vel være ligegyldigt.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Jeg dribler lige ud af en ny tangent, med fare for at udstille min egen uvidenhed:

Jeg er af den klare overbevisning, at hvis man vil designe det bedst mulige kabel, så må man nødvendigvis starte med det rigtige princip. "Rigtigt" og "forkert" rangerer i min verden højere end "godt" og "dårligt" - forstået på den måde, at er princippet forkert, vil det aldrig blive godt.

Dét der så er problemet mht. audio-kabler, er at der tilsyneladende ikke rigtigt er nogen der kan svare mig på hvad "det rigtige princip" er. Når man spørger såkaldte kabel-eksperter, så er svaret altid "according to our experience and research, we find that mumble jumble wumble..." Der må være nogle enkeltstående, systembetingede og indiskutable faktorer der gør sig gældende for et audio-kabel. Klart, det siger ikke _alt_, men byggestenene må lige skulle sættes på plads, før vi kan bygge skyskraberen. For eksempelvis et video-kabel, kan der stilles nogle ting op: Det skal være 75 ohm coax, med så lav modstand som muligt, og så god afskærmning som muligt. Det er system-betinget og indiskutabelt. Hvis et video-kabel ikke er 75 ohm coax med lav modstand og god afskærmning, så kan det være fløjthamrende ligegyldigt hvordan du iøvrigt konstruerer kablet, så får du _aldrig_ en god ydelse ud af det.

Der må da være ting der er lige så banale, systembetingede og indiskutable, inden for audio-kabler? Nogle ting der sikkert er så banale, at vi tager dem som en selvfølge. Hvis vi starter HELT fra bunden af, med en klump kobber/sølv/whatever og en bunke isolerings-materiale, hvilke egenskaber i et kabel er det at afspillere og forstærkere "forventer", hvilke egenskaber i kablerne er elektronikken designet til? HELT fra bunden, inkl. hvilken impedans og hvad der nu ellers kan være af INDISKUTABLE banaliteter (og ikke noget med "praksis viser", teknisk info tak!)

Teknisk info ... Niels Larsen (eller NLE) er vist et godt eksempel at henvise til i denne sammenhæng: http://www.dual-connect.com/html/dual_connect_speaker_cables .html 

PS! De "spiller" iøvrigt ganske udemærket

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Februar 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Bogen er her. Jeg fik den som værtindegave.

Tak for linket. Jeg var tilfældigvis ved at samle nogle cd´er sammen til en bestilling hos Amazon, så nu røg bogen med.

jazzman skrev:

Ja, som jeg skrev i en anden tråd: Den rette kapacitans. Lav impedans. Lav selvinduktion. Stabil og langtidsholdbar mekanisk konstruktion. Hvis de krav er opfyldt, synes jeg man skal fokusere på resten af anlægget - og MUSIKKEN! Nu skal jeg op og sætte den splinternye "Ron Carter: Dear Miles" på mine værkstedshøjttalere! Glæder mig.

Vi er enige, men de krav er vel opfyldt for næsten alle kabler. Spørgsmålet er jo hvor høje de nævnte værdier skal være før de medfører en hørbar ændring. Med de værdier der ses opgivet hos nogle kabelproducenter er påvirkningen af signalet så lille at det ikke er i nærheden af at være hørbart medmindre man bruger meget lange kabler. Hvis man alligevel oplever en forskel, må det altså skyldes andre faktorer.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes