| Forfatter |
|
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Nu skal vi nok ikke overtage mandens tråd, men enheden er tiltænkt som mellembas sammen med et par mindre DIY ribbons og en 15-18" basenhed - det bliver næppe perfekt, men når det er hjemmelavet kan man nok lettere overse lidt småproblemer |
|
|
Jov jov, gerne ...kom med jeres guldkorn, lille nysgerrige mig kan næsten ikke holde spændingen ud. 
musicus skrev:
KrammeAcoustics skrev:
musicus: ser spændende ud, hvad materiale har du har brugt til membranen ?  |
|
|
|
|
|
Damn, ser at du var hurtigere end mig, synes ellers at jeg var hurtig til at rette teksten, da jeg så at du havde tilføjet det med materialet. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha, jeg havde vist lige overset at det er din tråd
Men spørg bare, men jeg synes dit project er spændende som det er - og med hensyn til færdiggørelse er du forhåbentlig hurtigere end mig 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg har tilføjet lidt mere information til indlægget, men membran matrialet er en speciel hullet industristøveklud og "skumlim" - man kan muligvis også bruge den type glasvæv som bruges til vægge og lofter, men den er lidt stiv at arbejde med og dermed sikkert svær at forme
|
|
|
Her kommer jeg til at tænke på at jeg engang brugte en gammel loftslampeskærm i metal, som havde samme form som en trompetudmunding ( hyperbolsk ). Projektet gik ud på at lave et DIY diskant horn og noget inspireret af de sort/hvide elektronikblade jeg sad og læste, der så jeg illustrationer af Tommy Hørning, som selv lavede store hyperbolske gipstragte til at sætte foran Lowther fuldtoner, så der tænkte jeg at det kan jeg da også. Så gik processen igang med først at smøre lampeskærmen ind i olie ( for lettere at slippe gipsen efter tørring ) for derefter at smøre gipsen på, der blev faktisk et ganske velspillende horn ud af det.
Mht. højttalermembraner, må det kunne lade sig gøre at forme glasvæven hen over sådan en lampeskærm, så den får en hyperbolsk form, som gør den stærkere end den koniske udformning.
musicus skrev:
|
Men spørg bare, men jeg synes dit project er spændende som det er - og med hensyn til færdiggørelse er du forhåbentlig hurtigere end mig 
|
|
|
Naeh, tro mig, jeg har op til flere projekter liggende, som har været igang i over 15 år, så slå lige den ...tihi 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, nu skal du ikke begynde at "trække i land" - nu vil vi se den enhed spille 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Februar 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Nej, nu skal du ikke begynde at "trække i land" - nu vil vi se den enhed spille  |
|
|
Det skal ikke vare 15 år inden denne DIY enhed spiller, det lover jeg. 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der trådophæng på DIY 10" Kenford'erne. Og det hele virker ...i første hug.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var det lige ideen med at lave den i teknisk dårligere stand?
Jeg tror ikke jeg har forstået ideen med at lave ophænget så meget mere skrøbeligt?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
I lukkede kabinetter er det ikke en teknisk dårlig løsning.Kommercielt er problemmet, at de ind i mellem skal have ophænget justret.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2008 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
Hvad var det lige ideen med at lave den i teknisk dårligere stand?
Jeg tror ikke jeg har forstået ideen med at lave ophænget så meget mere skrøbeligt? |
|
|
Hæj Sjoenne
Enhederne, som jeg har maltrakteret er efter min mening kun noget der ligner højttalerenheder ...mage til skrammel skal man lede længe efter , så derfor måtte de ofres, så jeg endelig kunne prøve at lave mine egne enheder med trådophæng, hvilket gik superlet. De skal have den credit, at de er meget egnede som prøveklude, da de er lette at skære i og tråde. Enhederne er stadig ikke noget særligt, men har været udmærket at forsøge sig med.
Hvad der lige var problemet med enhederne som standard, aner jeg ikke, men der var ikke til at drive bas ud af dem. Har ellers givet dem chancen i forskellige kabinetter, med forskellig dæmpning osv. lige lidt har det hjulpet. ( og nu er data på dem vist ændret for altid ...tihih ) 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Marts 2008 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Duelund har vist lavet en opskrift på membran til fuldtone, men jeg ved ikke lige hvor man skal søge efter den. |
|
|
Hæj Kjeldsen
Magnus fra Duelund Audio har været så flink at tilsende mig nogle billeder, som ikke findes på deres site, som gerne må publiceres. Han har lovet at lede videre efter tegninger af den omtalte fuldtonemembran. Vi kan håbe på, at de dukker frem.
Tak til Magnus. 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9410
|
| Sendt: 08 Marts 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint med nyt på bordet vedr. den perfekte fuldtone membran. Jeg håber dog du kan fremskaffe lidt mere materiale. Jeg tror ikke jeg kunne eftergøre kunsten med den viste tegning.
|
| Til top |
|
| |